Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har hört talas om detta också men min instinkt säger nej. Jag vill helst slippa hålla koll på fakturor eller en dag glömma bort exakt hur mycket jag har på kontot (ganska osannolikt men man vet aldrig) eller att nån obehörig kommer över mitt kreditkort och genomför köp med det.
     
    Kristy och maccis gillar detta.
  2. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Låter trevligt med Iphone för 13', men som pensionär får man vända på slantarna en extra gång. Men för min del så fungerar en lur för 2000 också. Lite mindre status visserligen, men jag står ut.
     
    drzap, Oceanic, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Hon använder den för media redigering, det har länge varit en Apple specialitet.

    Minns en gång ( 20 år sedan?) jag var på någon media institut vid Gbgs universitet för att installera server programvara.
    Det var nästan bara Apple överallt.
    Alla stora företag hade nästan bara Unix på den tiden, inga Apple alls.

    Addendum:

    Minns att Steve Jobs var majoritets ägare i Pixel under 20 års tid, innan Disney köpte de och han blev största privata aktie ägare i Disney.
     
    Last edited: 5 dec 2017
    Kristy och Ploki gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    man behöver ett allt mer tränat öga för att kunna avgöra skillnaden mellan en telefon som kostar 13 000 och 4500. Det är inte alla som ser skillnaden tex brister i amoled skärmen det är inte alls vet vad dom ska kolla efter, allt de ser är bra svärta och de är nöjda, möjligtvis att ljustyrkan är något som en amatör direkt kan anmärka på. Samma gäller kameran..man behöver ha ett alltmer tränat öga för att jämföra skillnaden mellan olika kamera mobiler, i många fall är den vädigt hårfin.

    Själv byggkvaliten på chassit osv det är inget idag som direkt skiljer mellan de absolut bästa och de för runt 4500 kr.

    samsung kommer fortfarande undan med dålig mjukvara för deras 10k telefoner.

    Så ja.. man måste vara allt mer proffs för att se och avgöra skillnaden, jag tror inte alla litar på sitt egna intryck utan de går på vad andra säger också, en vanlig instagram tjej som knäpper massa bilder hela tiden hon kan man säkert lura i blindtest utan problem.

    Ios är nog mkt en vanesak... man får täcka på väldigt många har haft apple och ios ända sedan iphone 4.. vilket är lång tid.. det är svårt att bryta men framförallt är det enkelt att bara köpa ny iphone hela tiden..
    köper man via operatör på avbetalning spelar igentligen inte priset någon roll, så länge folk köper på avbetalning ser jag inget hinder för at ttelefoner kommer bli ännu dyrare jag ser inget direkt hinder att en telefon skulle kosta 20k.. det blir fortfarande lite per månad men räntan på sikt blir ju givetvis dyr man inget man tänker på vid köp då vill man bara ha telefonen
     
    flipp och Ploki gillar detta.
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Man måste inte ha en iPhone X, det finns billigare iPhones som också är bra och Androids. Jag ser inte iPhone som en statussymbol och det är tråkigt att folk tänker så. Jag köper inte märket (eller det gör jag ju men du fattar vad jag menar), jag köper ekosystemet/iOS och givetvis hårdvaran.
     
    jhorn188 och Kristy gillar detta.
  6. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Helt obegripligt att man ser kostnaden som billigare bara för att man sprider ut den. Alla vuxna människor måste väl ändå kunna multiplicera med 24?

    Är väl bara om man verkligen behöver något av de allra dyraste abonnemangen som man kan få lite rabatt på själva telefonen. Alla "mellan" och "billiga" abonnemang ger ingen rabatt alls utan är ren avbetalning som ofta ger samma eller högre totalkostnad än att betala direkt.
     
    Ploki gillar detta.
  7. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Du har nog funnit poängen där, de flesta som är inne på Swedroid har någotlunda bra koll på hur mycket telefonerna kostar (kontant/totalkostnad), så är det nog inte för alla.

    Många som köper (eller blir lurade att köpa) en telelfon på av betalning har inte jättebra koll på att en stor del av deras månadskostnad är faktiskt den nya telefonen de "fick" med av operatören. Min känsla är att operatörerna (de är ju så klart vinstdrivande) också jobbar för att försöka gömma den biten (även om det är tydligt om man läser det finstilta, men vem gör det?:o)

    Många bäckar små är väldigt sant, men det är inte alltid lätt att inse att den månadskostnaden på 300, 400, 500 kr osv blir ganska mycket månad efter månad, år efter år.
     
    Ploki gillar detta.
  8. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Folk orkar väl inte bry sig och tänker bort kostnaden. För egen del skulle jag bara vara intresserad av en mobil över 2000 om någon annan betalat.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Man får sjukt mkt roliga mobiler för 2000 om man nöjjer sig med tex någon år gammal mobil som var riktigt bra. Typ axon 7. eller nexus 6p finns mkt bra telefoner för 2000 beg... dock inte lika mkt om man ska köpa nytt då får det bli mindre märken från kina typ elephone.
     
    dannejanne och Ploki gillar detta.
  10. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Fastän jag inte betalar telefonen själv är 10k och uppåt för mycket. Det blir gärna en extra slant också, tex extra laddare och fodral.

    Så länge aktörer som Oneplus och i mitt fall Essential finns, så nej. Tycker runt 7k är taket, inklusive de tillbehör jag oftast köper samtidigt med ny telefon. 1,5 - 2 år brukar vara maxtid jag får ut av en mobil oavsett prisklass ändå.

    Men jag vill alltid ha flaggskeppspecs, så den dagen alla sådana telefoner kostar 10k och uppåt så kommer jag motvilligt att krypa till korset.
     
    Oceanic gillar detta.
  11. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Bor själv i Asien och här är Iphone verkligen status liksom allt annat som folk vet är dyrt. Har en bekants fru med Iphone som garanterat bara används för FB och telefon. Den byts ut varje gång det kommer en ny modell.
    Status i handväskan.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Innan jag skaffade iPhone hade jag bara Androidtelefoner och jag har haft några androids emellan iPhones också och det funkar inte bra för mig längre.

    Ekosystemet är för jävla bra även om priset egentligen är hutlöst.
     
    stealth.pilot och RKXYZ gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    iPhones är ju populära i Sverige men jag vet inte om de har sån status ändå. Visst, om har du senaste iPhone så märker väl folk det men många använder äldre modeller ganska länge.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tyvärr så är det väl det inom skolvärlden. Känns som det iallafall
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Det var länge sedan jag gick i skolan och det var först sista året i gymnasiet som jag såg en iPhone för första gången. Ena killen i klassen som hade skaffat en men jag förstod inte vad det var för något (jag hade dumtelefon). Haha.
     
  16. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag bland de 9-15 åringar jag kännetr och även bland sociala kvinnor så finns det bara en telefon och det är iPhone.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu är det ju ett tag sedan du gick i skolan. Vet att en hel del av syrrans vänner har iPhones
     
  18. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Status i det avseendet att många som inte har råd gladeligen anstränger ekonomin till det yttersta för att ha dyr mobil med hjälp av sjuttiosjutton abonnemang med långa bindningstider. Egentligen har de inte råd, men vill ha det som andra har = statuspryl, för dem.

    Ingen i min vänskapskrets är särskilt intresserad av vad andra har för telefon, knappt vad de själv har faktiskt. De flesta köper en ny när det är dags, oftast en toppmodell, oftast en Iphone. Men det är mer en pryl man behöver än en statusmarkör. Installera, ner i fickan.
     
  19. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Precis så är det i min bekantskapskrets också. Ingen som bryr sig.
     
  20. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tror det kan ha att göra med att det är lite snåfult att sitta med mobilen. Med dålig telefon utstrålar man bara att man spenderar mindre tid med den.

    Sen är ju detta med märke passé när man fyllt 20.