Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Var runt och klämde på alla flaggskeppen idag. Byggkänsla ger jag iPhone X bäst betyg i. Samsung Note 8 tvåa. S8 förstörs av edgen imo. Iphone8 har chockerande stora kanter.
    Rent generellt känner man ingen skillnad på mobilerna för 2000 och 8000. Byggkvaliten är den samma. Egentligen bara IphoneX som sticker ut pga den stilrena designen. Frånsett plumpen är den i det närmaste optimal.

    Så visst kan det bli svårt för tillverkarna att få mer ut av kunderna när snart alla telefoner bara är skärm.
     
    Last edited: 9 dec 2017
    Oceanic gillar detta.
  2. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Kikade på Iphone X på Apple store och jämförde med min Essential. Dem bezels på tian i jämförelse. :P

    Byggkvaliteten på tian kändes ungefär lika bra som Essential, fast keramik slår glas. Essential phone kostade ca 4600 kr med frakt och tull, visserligen på Cyber monday, men ändå. Apple hade ju kunnat ha Cyber monday priser också. :cool:
     
    Oceanic gillar detta.
  3. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Fast hela grejen med IphoneX är ju att skärmen följer kanterna. Esential phone är som vilken telefon som helst.
     
  4. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Nej. Kanterna runt om Iphone X är tjocka i jämförelse med Essential phone, förutom att Essential har haka i botten. Å andra sidan är ju Iphone X sensorfält mycket större än Essentials. Essential phone har störst screen to body ratio av alla telefoner om jag inte missminner mig.
     
    Oceanic gillar detta.
  5. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Fast screen to body ratio och design är ju inte samma sak. Som jag skrev är grejen med IphoneX att skärmen följer kanten varför den saknar haka.

    Märkligt nog blir hakorna fulare ju mindre de är. Antagligen för att man ändrar referenspunkt.
     
    Ascii gillar detta.
  6. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Du blundar helt inför sensorfältet? Ett sensorfält utan touchfunktion? Det är inte skärmyta bara för att det är glas över, det är precis samma sak som dödytan nere på Essential. Ett område som inte är bildyta. Med ditt resonemang kan man ju dra slutsatsen att alla telefoner som har glas ut till kanten har skärm ut till samma kant?

    Vad har design med frågan att göra? När har jag ens nämnt det? :neutral:

    Och ditt sista påstående är ju ingen sanning, utan vad du tycker. Jag tycker tvärt om.
     
  7. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Apple är premium det innebär att man varken vill eller behöva rea/sälja ut sina produkter. Kostar iPhone X 3 20k så finns där fortsatt folk som kommer köa/förboka. Så är det med starka varumärken.
     
    Ploki gillar detta.
  8. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Absolut!
     
  9. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag blundar inte för censorfältet. Däremot så har du en nederdel och fyra hörn där skärmen följer kanten. Esential phone har varken överdel eller nederdel fri och två hörn där skärmen följer kant.
     
  10. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Jag ger upp...
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Gör inte det. Jag är öppen för att förändra mig men jag förstår inte vad du menar.

    Min poäng är att IphoneX framstår som ren och exklusiv eftersom skärmen följer kanten. Exempelvis får de rundade hörnen en faktisk poäng med IphoneX design medan det mest är ett tecken på att man inte lyckats få bort hakan på de andra flaggskeppen.
     
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    "Haka" är ju något man kan hålla i, medan pannan på iPhone X bara är ful och inte fyller någon funktion.
     
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Har de inte selfie-kameran där?
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ja det är klart, de hakor du pratar om är ju inte tomma heller. Men den har ingen designmässig eller ergonomisk funktion.
     
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Nej, det är klart. Fast IphoneX är på marknaden det närmaste som finns framtidens telefon där framsidan endast består av skärm.

    Då finns det också möjlighet att ta mer betalt. I synnerhet i jämförelse med Iphone 8 som får min RedMi Note 4 att se ut som en framtidstelefon.

    Jag blev faktiskt överraskad när jag testade IphoneX. Jag har länge sågat telefonen pga av den udda hakan men blev hänförd när jag väl testade den.
     
    Last edited: 10 dec 2017
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är lönlöst att försöka övertala någon om vad som är snyggt eller inte. Det är subjektivt och en smakfråga.

    Pollresultatet visar att det är ganska jämnt mellan de som tycker att 10k är en smärtgräns och de som kan tänka sig att betala mer än 10k.

    Dock är ju själva frågeställningen en ganska grov förenkling. I priset väger jag personligen in flera faktorer, t.ex. andrahandsvärde och livslängd. Jag skulle inte köpa en "leksak" för 10k, dvs en mobil som i bästa fall får säkerhetsuppdateringar och nya OS-versioner i ett-två år och sen är bortglömd av tillverkaren. Däremot lägger jag gärna 13k på en telefon som hålls uppdaterad i 5-6 år och fungerar i princip lika bra efter några år som den gjorde när den var ny. Den kommer ha högre andrahandsvärde.

    Det är i mina ögon inte särskilt smart att bara jämföra priser rakt av utan att kolla på vad man faktiskt får för pengarna. Som vid vilken annan investering som helst.
     
  17. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Fast frågan är väl inte vad man personligen anser att smärtgränsen är, utan vad man tror att smärtgränsen går för folk i allmänhet?

    Min smärtgräns går vid 2000 men tror den snarare ligger på 30000 för tillräckligt många för att det ska vara lönsamt att sälja så dyra telefoner.
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Svaret på den frågan är nog ungefär samma skulle jag gissa. Smärtgränsen för gemene man är beroende på hur länge telefonen håller och fungerar bra. De flesta "normala användare" som jag känner byter telefon ungefär en gång var fjärde år och slår man ut 10000 på den perioden så blir det ju ingen stor utgift för en apparat som man använder så mycket.
     
  19. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    jag betalade 6100kr för note 4 för två år sedan. Tycker att under 7000kr är vad jag max betalar för en ny telefon på premiären.
    Jag och de jag känner byter telefon ungefär varannat år.
     
  20. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Vad telefonen kostar är inte intressant för "Svensson" 9 av 10 tar en ny telefon via sin operatör, de förstår inte vad kostnaden blir/är.
    Själv köper jag telefonerna löst, dels för jag inte vill binda mig och dels för att jag är mer rädd om saker när jag vet vad de kostat mig...
     
    Ploki gillar detta.