Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är helt fantastiskt naivt att köpa telefon via abonnemang och inte ha koll på kostnaderna. 600*24=14400

    Däremot skulle det inte förvåna mig om du har rätt.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Kostnaden blir inte mycket högre, för abonnemang har många ändå... telefoner blir ofta subventionerade på de dyrare abonnemangen också.
     
  3. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    600×24 är det inklusive abonnemang?
     
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Subventionerna på lurarna från operatörerna är små idag.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    hur bra är battriet på en telefon efter 5-6 år ?
    PGA av batteriet och de begränsade laddnings cyklerna gör det telefonen till en ren förbruknings produkt.

    Och då jag antar du syfar på Ios i ditt inlägg, blir inte telefonen sämre med varje uppdatering som telefonen får ? Många upplever det, finns en mängd tester som visar att för varje uppdatering på äldre iphones så har telefonen blivit sämre och långsamare...så i ditt fall med Ios målar du upp en bild där telefonerna bara blir bättre och bättre vid varje uppdatering, säkerhets uppdateringar är bra dock, men den senaste mjukvaran apple släpper är främst optimerade för de senaste flaggskeppen inte de som är 5-6 år gammla (som du använder som argument)


    View: https://www.youtube.com/watch?v=x0JxHq-nR98


    Köper du en Iphone x kommer det kosta dig 35 kr per dag första året eller 8.75 kr timmen om du har en SOT på 5 timmar, eller 7 kr per timme vid en SOT på 5 timmar.

    Jag skulle vilja säga att säkeruppdateringar är något som android tillverkare blivit mkt bättre på senare tid och project treble lär säkert förenkla det hela.. att apple gör bättre ifrån sig med uppdateringar är pga att det har bättre förutsättningar och det är lättare då de har ett slutet ekosystem.

    Iphone har bra andrahands värde men det är många android telefoner som har det också oneplus är nog de som har bäst andrahands värde bland android tillverkare.
     
    Last edited: 10 dec 2017
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Ser nu att jag hade svarat "Ja" trots att jag sitter med en iPhone X. [emoji23]
     
  7. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Jag köper min iPhone X via comviq.

    595:-/mån i 24 månader.

    Låt oss bryta ner det.

    Köper man den av Apple så kostar den 11.495:-

    Hos comviq kostar abonnemanget 195:-/mån & mobilen 400:-/mån

    Abonnemang behöver jag oavsett, så den kostnaden kommer jag ej undan.

    Vad kostar då mobilen? 400:- x 24 = 9600:-

    11.495:- - 9600:- = 1895:- sparar jag jämnfört med kontantköp.

    Så sluta snacka skit om att folk & "svenssons" inte har koll.
     
    maxin, joström och Ascii gillar detta.
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Om jag inte minns fel behövde du lämna in en äldre iPhone för 3Los Altos. Lämnade du in iPhone 7/7 Plus (spelade tydligen ingen roll vilken modell) så fick du 200 kr rabatt per månad dvs. de värderar den till 4800 kr. Kan man inte få mer om man säljer den själv? Lämnar man in iPhone 6/6s/SE fick man 150 kr rabatt per månad, 100 kr rabatt per månad för iPhone 5s och 50 kr rabatt per månad för iPhone 5.

    Jag tycker i regel att inbyten inte är värt det. Nu vet jag inte vad du har lämnat in men ville bara poängtera detta.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Word. Tack för det Robert [emoji173]️
     
    RKXYZ gillar detta.
  10. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Mån vara att den blir billigare i ditt exempel men du betalar för den i 24 månader, har du kvar den så lång tid? Det blir ganska dyrt, att betala för något man inte äger mer.
     
  11. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Sålänge man inte sitter med fler abonnemang så blir fortfarande totalkostnaden inte högre.

    Nåt man ska ha respekt för är att alla inte har exakt samma förutsättningar som en själv.

    Jag jobbade innan mitt nuvarande jobb 8 år inom telekom och sålde mobiler med abonnemang, skulle säga att 99% av mobilerna som kostade över 2500kr köptes med abonnemang när det gällde privatpersoner.
    Bra eller dåligt det är ju upp till var och en att bedöma.
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det får man väl förutsätta att han har. Vill man byta oftare så gäller ju kontant men om man vill byta tidigare så funkar det så att man betalar det som är kvar och telefonen säljer man väl då alternativt har som backup.
     
    hahadaoc gillar detta.
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Batteriet byter man ju bara om det blir dåligt.

    Jag syftade inte specifikt på iOS i mitt inlägg utan enheter med lång support och livslängd i allmänhet. Men givetvis är iPhone överlägsen i denna gren.

    Sedan typ iPhone 6 har enheterna blivit så snabba att jag inte upplever att de blir avsevärt mycket långsammare av varje uppdatering. Det är nog snarare så att varje ny iOS-version har lite prestandaproblem i de första versionerna och det drabbar de äldre enheterna extra hårt.

    Jag har en iPhone 6 Plus som musikenhet i bilen (3,5mm-uttag låter bäst!) och jag har totalåterställt den en gång men den rullar på grymt bra med iOS 11.2. Skulle lätt kunna ha den som daily driver.
     
    Honda gillar detta.
  14. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Tur att alla kan göra som de vill, avbetalning eller kontant;)
    Nu handlade ju inte tråden om hur folk gör utan om 10.000 är gränsen för vad en telefon får/bör kosta. För min del år ni delbetala hela livet, spelar mig ingen roll. Dock tycker jag 10.000 är för mycket för en telefon.
     
  15. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Att det är ja. Betalade bara lite över nio för min Note8 [emoji16]
     
  16. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Det är klart att jag har kvar saker jag betalar för? Eller är människor så korkade att dom säljer saker som dom fortfarande betalar av?
     
    Last edited by a moderator: 10 dec 2017
  17. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Tänk efter vad/hur ni skriver, tråden är intressant att följa och det skulle varit synd att behöva låsa den.
     
    rufy93 och bvb gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du får det att låta som att det är jätte lätt och billigt att byta batteri. Givetvis kostar detta pengar och det vill man helst undvika på en gammal telefon.

    Uppdateringarnas funktion är väl att göra telefonen snabbare inte långsammare? Det är en principsak. Visst man får nya uppdateringar till gammla lurar med nya funktioner men mjukvaran är inte optimerad på samma sätt därför folk klagar på lagg med ios har nog att göra med äldre iPhone enheter som fått 2 till 3 stora is uppdateringar. När väl uppdateringar släpps till Android enheterr det specifikt optimerade gör just den enheten och dess hårdvara.
     
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tycker egentligen gränsen är vid 10 tusen, eller det är kanske för mycket det också? Min förra lur (iphone7+) kostade 9990kr, farligt nära den gränsen ;)

    Nu har jag iof beställt X som kostar drygt 13 tusen. Kändes ganska ”fel” att betala så mycket för en telefon. Men gjorde det ändå.

    Tyvärr lider jag av åkomman att vilja ha det senaste. I mitt fall från apple (iPhone i synnerhet). Är absolut ingen fanboy och kör iOS för att det är enkelt, och att produkten (mjuk/hårdvara) är stabil och håller länge.

    Har lite svårt att motivera köpet till resten av familjen, som inte alls delar teknik och prylar som intresse. Å andra sidan är jag annars relativ billig, går sällan på krogen eller köper dyra kläder varje månad. Så jag är ju värd det :)

    Annars är ju min iPhone 7 en suverän telefon och den är riktigt kompetent för vad den kostade, ca 6500kr ny på en kampanj. Alltså hälften av priset jag nu betalar för min nästa telefon.

    Men som tråden handlar om, ja jag tycker priserna är för höga. Ganska höga månadskostnader om man slår ut det på 24 mån oavsett kontantköp eller med abonnemang. Beroende på surfmängd blir det ca 700kr/mån, ge och ta. Jag själv tex byter telefon minst en gång per år, då är månadskostnaden den dubbla, så ja, det är för dyrt egentligen :eek:
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Så länge de finns folk som du kommer det nog öka dessvärre.

    Jag själv rekommenderar att köpa begagnade lurar precis som med bilar så ärret korkat att köpa det nytt pga värdeminskningen. Köper man begagnat kan du sälja I vissa fall för samma pris du gav för den, då blir det mer som ett lån som inte kostar något. Jag själv lever just nu ett år tillbaka i tiden så mi mix var min dröm telefon och den har jag nu. Och det känns absolut som jag har den senaste och bästa trots att den är ett år gammal.
     
    cobben gillar detta.