Fråga: Grundläggade funktioner som jag inte kan

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Salvion, 9 dec 2017.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Någon som kan rekommendera en sida eller en Youtube guide som är tidsenlig för mig och min Pixelbook, det gäller tex

    Öppnar Google Play appen i "drawer" tror jag det heter och behöver då swipa vänster>höger för att göra det manuellt, hur?
    Scrolla på en websida upp och ner?

    Bra kortkommandon?

    Hur man bäst använder touchpad eller vad det heter, jag har aldrig aktivt använt dess utan alltid köpt en trådlös mus och vell se OM jag kan lära mig.

    Jag är helt ny på chromebook och nästan helt ny på laptop.

    Jag kan googla på alla enskilda saker men ofta finns bra och detaljerade genomgångar "for dummies" :o
     
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Ingen erfarenhet alls av chromebooks osv, men brukar ju vara standard att svepa med 2 fingrar på trackpaden upp och ner för att scrolla upp och ner.

    Edit: Här finns lite matnyttigt: https://support.google.com/chromebook/answer/1047367?hl=sv

    Det där med att swipa vänster>höger manuellt förstår jag inte vad som menas med dock. Är det genvägen till Google Play? Den borde väl gå att flytta eller lägga på skrivbordet isf?

    Edit 2: Här har du lite mer matnyttigt: https://support.google.com/chromebook/answer/183101?hl=sv
     
    Salvion gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @sunemangs@sunemangs
    Tack! jag har hittat några liknande skall kola in dessa också!

    Om jag tar telefonen som exempel,
    du Klickar på Play Store appen.
    Första sidan, för att nå mina appar swipar jag då fårn vänster sida till höger och där väljer jag My apps & games.
    Där kan jag manuellt uppdater min installerade appar, och se installerade och biblioteket, det är att komma till denna del jag ställer frågan.

    På datorn klickar jag ju på appen med fingret om jag vill men här är det väl mer naturligt med muspekaren, där fastnar jag för att komma till My apps & games.

    Skall jag vara ärlig så på min första Android lur för flera år sedan var just denna vänster/höger swipe okänd, hur fasiken skulle jag veta det?
    men fick tipset här om jag minns rätt och på något annat sätt har jag aldrig gjort, kanske finns fler/andra sätt vad vet jag.
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    I android 7 så kom det ju appgenvägar på telefonerna, dvs om man långtrycker på en app så kommer det upp lite val beroende på vad apputvecklaren valt som ska dyka upp. I Google Playappen om man långtrycker så kommer bland annat mina appar upp som ett val, långtrycker man på denna kan man dra den till hemskärmen på telefonen och varje gång man startar den så kommer man till mina appar direkt.

    På en pixelbook som kör chrome-os som typ är som en browser så borde man ju kunna kopiera länken till mina appar och skapa en genväg, eller besöka mina appar och sedan i inställningarna medans man är där på webläsaren klicka skapa genväg på skrivbordet eller nått som man kan på mobilerna.

    Det där med att svepa höger och vänster i appar är ju i princip standard, men vissa appar fungerar det inte i som tex youtube sedan de gjorde om layoten för ett par månader sedan, innan det kunde man svepa höger och vänster mellan de olika tabbarna. Borde väl lösas i framtiden kan man tycka.
     
    Salvion gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Föredömlig förklaring Tack!
    Jo när man kan något så är det ju enkelt :)
    Det där men långtrycka visste jag man har inte kommit in att använda och testa det, så en bra påminnelse skall absolut försöka, allt som gör användandet smartare och enklare är ju bra!
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Att "långtrycka" för att få upp appgenvägar är inget som mig veterligen fungerar i Chrome OS. I alla fall lyckas jag inte få till det på min Acer Chromebook 14. Denna Chromebook saknar touchskärm så jag använder musplattan för att försöka långtrycka. Möjligtvis att det går på din Pixelbook (som jag vill minnas har touch-skärm?).

    Något annat, en grej jag tidigt märkte var problematiskt med Android-stöd i Chrome OS var just en variant av denna höger-vänster-gest. Till exempel när jag i Googles Klock-app ställde ett alarm för att testa, så förväntas man när det börjar tjuta stänga av det genom att dra till höger eller vänster (snooze eller stäng av). Det gick inte, jag fick välja "force stop" för appen vill jag minnas. Att "swipa höger" i den där dejtingappen, Tinder eller vad den kallas (har aldrig testat den) borde inte gå heller enligt detta resonemang. Där borda Google fixa något till nästa Android-version som landar i Chrome OS.