Fråga: iPhone X - Är skärmen defekt?

Diskussion i 'iPhone X' startad av RKXYZ, 16 dec 2017.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Kan du fotografera felet i klockappen?
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Chattar med Apple-support nu och när vi satt på "Minska vitpunkt" så blir allt svart oavsett ljusstyrka typ. Kan inte se "raderna" verkar det som.
     
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Men blir inte skärmen ljussvagare då?
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo.
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Om det räcker att köra minskad vitpunkt på 25% så är det väl okej, annars blir nog skärmen för svag. Provade precis på min 7 Plus.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    En sak som jag blir lite trött på att läsa är

    "iPhone X är så dyr, nöj dig inte med något annat än en helt perfekt telefon!"


    Då har man missförstått grundläggande saker. Det finns ingen felfri telefon. Alla telefoner, även iPhone X, kommer ha brister när man detaljgranskar dem. Priset man betalar är inte för att få en telefon utan fel utan för att få den senaste och den bästa iPhonen (om man nu tilltalas av X egenskaper).

    Att jaga den felfria telefonen är ett självbedrägeri och en infinite loop som aldrig tar slut.

    Det finns en skala mellan nästan perfekt och tydliga brister. Jag har sett ett tiotal X och alla har varit nästan perfekt. Det har krävts detaljgranskning i onormala situationer för att hitta mindre felaktigheter i skärmarna eller i byggkvaliteten. Det är normalt, även för en telefon som kostar 13000.

    Om man har för mycket tid så kan man ägna sig åt att försöka hitta en telefon som är så nära nästan perfekt som möjligt genom att reklamera på öppet köp från t.ex. Netonnet. Men helt perfekt finns inte. Glöm det. Är det ett krav för att ni ska lägga 13000 på en telefon så är det bara att reklamera och köpa något billigare.

    Givetvis ska man inte acceptera fel som syns vid normalt användande, t.ex. @dannejanne@dannejanne som hade en synlig vitbalansskiftning även när han tittade på telefonen rakt framifrån. Men att AMOLED har problem med 100% uniformitet vid mörkagråa bilder och låg ljusstyrka är tyvärr en brist i tekniken och inte ett enhetsfel. Är dessa egenskaper viktiga är det bättre att köpa en telefon med LCD.

    En annan orsak till att problemet kanske syns tydligare på iPhone X än vissa andra AMOLED-lurar är att Apple har lyckats kalibrera skärmen så att den återger detaljer i mörka partier korrekt. Om jag jämför mörka filmklipp mellan S8+ och iPhone X så blir det bara helt svart på S8+ medans X plockar fram alla små detaljer i det mörka. Enligt Erica Griffin finns det ingen annan AMOLED som presterar "shadow details" som X gör. Tyvärr innebär det att tröskeln för att helt släcka pixlarna blir lite lägre och uniformitetsproblemen blir synligare på väldigt mörka gråtoner.
     
    maxin och RKXYZ gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Här är för övrigt en helt oredigerad bild på min X tagen i ett helt mörkt rum med klockappen och ljusstyrkan inställd på lägsta möjliga:

    20171218_132902.jpg

    När jag detaljgranskar bilden så ser vänstersidan ut att vara något ljusare än höger. Det är dock extremt svårt att se med blotta ögat (för att inte säga omöjligt).

    Vore intressant att jämföra med dig @Rebecka@Rebecka

    Edit 2: Om jag sätter Reduced Whitepoint till 25% så försvinner den mörkgrå bakgrunden helt och det blir helt svart. Även de fina detaljerna i mina mörka filmklipp försvinner helt och det ser ut ungefär som en dåligt kalibrerad lur (typ S8+).
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Istället för att återberätta allt så visar jag min chattlogg. @Nuortikon@Nuortikon @220volt@220volt @dannejanne@dannejanne @galaxy81@galaxy81

    Censurerat personens namn till Apple Support och tagit bort mitt efternamn. I övrigt inga ändringar gjorda.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    galaxy81 gillar detta.
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är skitsvårt men jag ska försöka igen ikväll.

    Min ser också svart ut om den är inställd på lägsta möjliga ljusstyrkan. Det är först när jag går upp några procent som jag kan se något. På högsta och lägsta ljusstyrkan är det svårt. På högsta ljusstyrkan blir skärmen typ grå och på lägsta ljusstyrkan blir skärmen svart. Detta när minska vitpunkt är AV.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu när jag har nollställt inställningar så kan jag säga att minska vitpunkt är AV som standard. TrueTone är dock på som standard.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Minska vitpunkt förstör alla detaljer i mörka delar på skärmen. Gillar inte.
     
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Känns inte som någon optimal inställning att ha den på 100 procent.
    Man kollar nog oftare på filmer än gråa bakgrunder tror jag. Mer värt att kunna se mörka detaljer i filmer.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Nä, vet ni vad. Det är nog inbillning eller så är det verkligen extremt lite. Nu när jag tittar ser jag det knappt igen. Alla bilder förutom den sista har minska vitpunkt AV. Som ni ser syns det inget på någon bild. Jag måste sluta leta efter fel...

    Om ni undrar varför jag visar kontrollcenter på varannan bild så är det för visa vald ljusstyrka. Varje bild med kontrollcenter följs utav en bild från klock-appen.

    TrueTone är AV.

    Jag vill förtydliga att enheten jag visade Apple Support inte var min egen och jag får nog erkänna att min inte ens var i närheten av den. Om jag inte har tröttat ut ögonen för idag.
     

    Bifogade filer:

  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Din telefon ser helt normal ut tycker jag. Jag anser att min skärm är så nära perfekt som en AMOLED kan bli och den beter sig precis som din. :-)
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Det kanske den är. Normal. Jag har ju aldrig granskat skärmar eller AMOLED tidigare så jag har inget att jämföra med. Vem vet, mina LCD-skärmar kanske inte var perfekta heller men eftersom jag aldrig granskade dem så såg jag aldrig något.

    Jävlar vilken huvudvärk detta är. :P
     
    galaxy81 gillar detta.
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu blir det KAFFE!
     
    galaxy81 gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tycker du gör rätt i att släppa detta nu. Men ser du några fel vid normalt användande ska du givetvis åberopa garanti.

    :-)
     
    Droid55 gillar detta.
  18. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Kaffe låter gott!
     
    Droid55 gillar detta.
  19. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Det är så minimalt så att man knappt ser det, om man nu inte anstränger ögonen hela tiden vilket man inte gör. Om du stör dig på det så är nog X modellen inget för dig tyvärr. Bäst att sluta leta fel och vara nöjd :)
     
    Droid55 gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag skulle var glad över ditt exemplar @Rebecka@Rebecka inget ens jag skulle bemöda mig med att byta.

    Det finns fel och det finns fel. Vissa fel är lättare att leva med än andra. En panel behöver inte vara perfekt för att jag ska kunna gilla den men det finns olika typer av defekter eller hur det visar sig rättare sagt som jag kan acceptera.

    Visar med lite snabba grova photoshopbilder vad jag anser vara OK här till exempel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Med andra ord kan man säga att så länge det "defekta" är symetriskt så har jag faktiskt inga större problem med det. Men börjar det bli på bara ena sidan eller för mycket av det på något sätt då börjar jag störa mig på det som tusan. Som exempel nedan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Så jag kan definitivt acceptera en panel som är "defekt" så länge det är defekt på rätt sätt. Det blir väldigt individuellt för min del vad jag kan acceptera eller inte. Men detta är hur jag funkar i grova drag. Skillnader från sida till sida är mycket värre att leva med än skillnader som går från toppen till botten också till exempel.
     
    Droid96 och Droid55 gillar detta.