Fråga: iPhone X - Är skärmen defekt?

Diskussion i 'iPhone X' startad av RKXYZ, 16 dec 2017.

  1. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Vet inte hur du tittar, din är långt ifrån perfekt och direkt kan se att din lider av banding och uniformity med färgtint över hela skärmen.

    Om ni anser att det är acceptabelt är det upp till er. Det är ni som använder telefonen.

    Om det var 55"-65" OELD TV är det svårt att hitta en perfekt och mera acceptabelt med minimalt bandings, uniformity och färgtint. Men en liten lur som 5-6" ska inte lida av sånt, förutom färgskiftning om man ser den på sidan och endast lite färgtint är acceptabelt. Bandings skall inte existera på en sån liten skärm. Samma med uniformity. Om man vill se om det är en bra eller dålig display skall man ha grått bakgrund och inte svart. Men om man inte vet vad skall titta efter, är det bäst låta bli. För när man vet och har tränade ögon så ser man felet hela tiden.

    [​IMG]
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Att jämföra olika telefoner sådär med ett enstaka exemplar är dock totalt poänglöst då det finns stora variationer på skärmar inom samma modell. Går att trolla med resultatet hur lätt som helst.
     
  3. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Var nånstans skrev jag att man skall jämföra mot andra telefoner? Jag visade upp hur en uniformad skärm skall se ut. Är det så svårt att acceptera att ens telefon lider av fel?
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Det syns bara på fotografier. I verkligheten ser den helt jämngrå ut. Det är just det som är min poäng. Man ska inte leta efter fel som i princip alla AMOLED lider av.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Missförstod din post lite. Då skärmar ser så bra ut som de du visade. I alla fall Amoled.
     
  6. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Att du tror dom ser bra ut, är bara du vet inte vad du skall titta efter. På bilden är endast 2 som har perfekt uniformity. Det är Note 8 med AMOLED och ip8 med LCD. Dessa 2 visar perfekt grått. Medan Pixel är värst med mycket ljust grått och V30 med bandings.

    Som jag redan skrivit, om man inte vet vad ska titta efter, skall man låta bli. Om en skärm är dålig behöver man inte leta efter det och det syns direkt, även man inte har tränade ögon. Om man vet vad ska titta efter, kommer det bränna sig in i ögonhinnorna och princip kommer se det hela tiden. Det man inte vet störs man inte av.
     
    maxin gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag ser att ingen av dem är "perfekt". Men lycka till att hitta exemplar i verkliga livet som är mycket bättre än dessa du postade. Då får man byta enhet i evigheter enligt egen erfarenhet. De existerar knappt. Gått igenom många Amoled under åren och sällan fått någon som ens är så bra som på bilden du visade. Alla vill väl ha en perfekt skärm men det är nästintill omöjligt att ha den turen.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    LG V30 ser dålig ut (båda LG). Note 8, 8 Plus och Pixel ser bättre ut. 8 Plus har lite märkbar ljusskiftning? Pixel har en bar längst ner (från statusbaren?). Note 8 bäst?
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det här är vad jag landar med allt som oftast @dt33@dt33 i detta fall en Samsung S8+, mitt andra exemplar av den. Gick igenom 4st S7 Edge innan jag gav upp också.

    [​IMG]
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Bakgrundsfärgen skall visa hel grått bild. Vilket Pixel misslyckats totalt och visar mycket ljusgrått med färgtint på kanterna också. Ip8 Plus har LCD skärm och riktigt bra uniformity, dessutom utan ljussläpp som är normalt vad gäller LCD skärmar.
    Som jag skrev, sluta leta efter fel. Det kommer du bara ångra efteråt. Du kommer inte bara se det på iphone X, utan på alla produkter som har en display, TV, surfplatta, laptop.

    Den läxan har jag själv lärt mig. Efter 2 dagars testande på nyköpta 65" OLED TV, ser jag fel på alla telefoner, surfplattor, monitor. Färgtint, bandings är redan inbränt i min hjärna. :(
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Bortsett från problem med uniformity så kan man få inbränningar efter en tid också... :(
     
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    De två första S8 skärmarna jag hade rosa nyanser på ena kantsidan på vissa ställen och kallare ton på andra sidan. Någon hade kallare däruppe men rosa aktig därnere, något man alltid såg oavsett ljusstyrka.
    Men kanske för jag fick så dåliga S8 skärmar innan jag fick en bra (fjärde telefonen) att jag inte stör mig lika mycket längre på mindre fel.
     
  13. markaner

    markaner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har kollat runt lite i butiker angående min skärm men tycker det är så svårt att se i den belysning som de oftast har. Så här ser min ut ungefär (ej min video). Vad tycker ni om detta? Som @dannejanne@dannejanne så kan man se tendenser till blått (kanske snarare en vitare ton än mitten) på botten av skärmen när man tittar på telefonen rakt framifrån?

    Lägger även upp bilder på min telefon. En bild på en vad som ska vara helvit hemsida. Sen har jag zoomat in och tagit och lagt en övre del av skärmen precis bredvid en undre del för att man ska kunna jämför nyanserna. Denna bild är då ej tagen precis rakt framifrån men ändå från en vinkel jag skulle påstå fortfarande faller under normalt användande.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 mar 2018