Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 29 dec 2017
    thejojk gillar detta.
  2. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE


    Lite spec på ES1, ES2 och ES4:

    s1-4e8699_ROG_Front_Base.pdf.jpg
     
    bernard gillar detta.
  3. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. Carlhenrik_13

    Carlhenrik_13 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    11
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    ES4 är den som är mest intressant om man har lite uppförs att forcera.
    Dock är jag återigen skepptisk till räckvidd. Mer realistiskt är det ca 50% av angivet värde.
    Hade gärna sett att de hade 7,8Ah stort batteri som i M365 som primärt batteri OCH det extra.
    Då börjar vi prata om ca 20 km realistiskt räckvidd.
    Vore även bra att veta om xtra batteriet går att laddas separat och är enkelt att koppla loss.
    Hur bra är stötdämparna. (ES1 har bara en - framme). Ett annat minus - max 1cm stora hinder.

    Synd me SE-regler. Hade gärna sett en kraftig motor med hastighetsbegränsning, dvs en motor som klarar större backar, utan att sakta ner.

    PS. ES4 kan mkt väl vara ES2 + xtra batteri.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, ES2 och ES4 har högre effekt än de tillåtna 250W, om man får tro specifikationsbladet. Det är egentligen lite märkliga regler som transportstyrelsen/EU har, men "kontinuerligt" får motorn bara ge 250W medan den tillfälligt kan få ge betydligt mer. Rätt luddigt.

    Jag tror att reglerna kommer anpassas bättre framöver, men måste samtidigt säga att jag är lite skeptisk till 30km/h för sparkcyklar som skall framföras på cykelväg. 25km/h är rätt raskt i stadstrafik. 5km/h motsvarar ändå en hastighetsökning med 20%.
     
  8. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    joco75 gillar detta.
  10. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Ahh, missade att det var i DKK.
    Tycker att 7000 i SEK är mitt maxpris för kickbike.
     
    bernard gillar detta.
  11. krip77

    krip77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Fick min ES2 idag! En epok är över och nu lämnar jag min elhjuling (Ninebot One E) för att gå över till två hjul. Tror jag iaf! Känns svårt att byta nu när man är van och jag har verkligen gillat mina två hjul som jag har haft i över tre år. Kom dock fram till att det är en för stor risk att åka på hjulet då minsta lilla tekniska fel betyder att man landar på ansiktet. Fördelen med ett hjul är att det är smidigare att ta med och enklare att hantera när man inte åker på det. ES2an känns dock säkrare men jag tror jag kommer reta mig på att den är otymplig att ta med in i affärer och liknande.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur fungerar stötdämpningen? Om du behöver hålla den i stående läge, är det möjligt, eller behöver du luta den mot något för att det skall fungera? (Tänker om det är trångt på bussen/tåget). Hur är den att fälla ihop? Känns det bökigt eller smidigt? Verkar mekanismen solid och rejäl?

    Hur är räckvidden med din vikt? Kommer du lika långt som angivet i specifikationsbladet? Hur är konstruktionen? Hur känns gasen - är det bekvämt/lätt att gasa på?


    Hur är den att trampa fram om du inte har den aktiverad? Går det fint? Är markhöjden lagom för att det skall vara bekvämt? En nackdel i M365 är att den är för hög, så man måste böja lite mycket på knäet när man tar fart, vilket inte är så bekvämt i längden.
     
    Last edited: 11 jan 2018
  13. krip77

    krip77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Stötdämpningen är väl ok men då det inte är luftfyllda hjul så vibrerar det ändå en hel del. Stor skillnad på komfort jämfört med min Ninebot One E som har 16" luftfyllt däck. Sjukt oskönt att köra på allt rullgrus som ligger ute på vägarna nu på vintern.

    Skulle säga att den är omöjlig att luta mot något. Inte heller helt optimalt att lägga den på sidan. Känns som man enkelt kan förstöra fästet som bara är i plast. Lite inne på om jag skall lägga den nere vid fötterna i baksätet när jag har den i bilen. Då kan den stå upp utan att välta. På buss och tåg kan jag tänka mig att det blir problem för den är ordentligt lång. Har jag den under skrivbordet på jobbet så sticker den ändå ut 20-30 cm utanför skrivbordet. Den är mycket större än jag hade föreställt mig.

    Den är tämligen enkel att fälla ihop men mekanismen känns väl sådär. Det är ju inte så att jag vågar köra ner för trottoarkanter för det känns som fästet mycket väl skulle kunna gå sönder. Vet inte hur troligt det är men den känns inte så robust.

    Såg en som köra nästan 30km på nätet men han vägde 60kg. Själv är jag väl närmare 90kg så jag kan inte tänka mig att jag kommer längre än 15km. Har dock inte maxat den än så jag kan inte svara säkert.

    Gasreglaget tycker jag är ok men det är mer vad som händer när man gasar som jag inte gillar. Den känns sjukt klen och det är lite så att det inte händer någonting i början men när den kommer upp i fart så blir det en jäkla fart. Tycker detta är väldigt oskönt! Min elhjuling är urstart och jag kan enkelt köra upp för 15% backar utan att jag märker av att den saktar ner. Den är även mer linjär och det känns som kraften kommer direkt. På ES2an så känns det mer som en gammal Saab turbo där det inte händer någonting i fem sekunder och sedan så kommer det ett ryck!

    Vad gäller höjden så tycker jag den är helt ok! Jag kan köra ner för en trottoarkant utan att den tar i om jag kör försiktigt. Den känns ganska låg så det är inga problem att sparka sig fram. Detta är något man nästan måste göra i uppförsbackar.

    Summa summarum så skulle jag säga att den är bra mycket mer osmidig att hantera än mitt hjul även om mitt hjul väger nästan 15kg jämfört med denna som väger 12,5kg. Hade jag varit 100% säker på att min elhjuling inte hade stängts av under färd skulle jag aldrig bytt. Risken är dock lite för stor att något skall gå fel på elektroniken eller batteriet nu när den är över två år så jag vågar inte ta risken. Älskar verkligen mitt hjul men jag antar att ES2an får duga i framtiden i brist på annat.

    Skulle aldrig ens fundera på en ES1 om det är så att man väger mer än 70kg för det lär knappt gå framåt med den om det lutar lite uppför.
     
    bernard gillar detta.
  14. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Skulle du rekommendera ett köp?
    Har du testat Xiaomi M365 så du kan jämföra med den?
     
  15. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Hur många av er i tråden överväger seriöst att köpa en Segway ES 2 eller ES 1 och i så fall vilken skulle ni köpa?
     
    Last edited: 20 feb 2018
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag blev nog lite avtänd av @krip77@krip77 intryck, fast det är klart att ES4 erbjuder mer must och kanske är bättre att satsa på, speciellt om man kommer från M365.

    Är dock fortfarande så nöjd med M365 att jag inte riktigt hittar någon bra anledning till att uppgradera just nu. M365 kräver lite arbete, men efter att man fixat till bristerna finns det inte så värst mycket att klaga på, speciellt med tanke på prislappen.
     
  17. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Det var inte något större intresse för segway...
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror priset är lite avskräckande. Finns ES4 att köpa i Kina någonstans? Efter 4990:- tror jag en del blir lite tveksamma till om det är värt pengarna, och den verkar ju betydligt dyrare än så.

    Priset för M365 ligger på en sweet spot där de flesta nog är villiga att chansa. Köper man sin första elektriska sparkcykel är det nog inte så många som vill lägga så stora pengar på det. Har man däremot ägt en M365 och insett nyttan (...och inte minst hur förbannat kul det är :D), så är man nog villig att spendera mer.

    Gissar att det kommer ta ett tag innan marknaden är mogen för lite fräsigare och mer påkostade maskiner, men det är ju ett riktigt gott tecken att tex. Elgiganten tar in dem. Ökad konkurrens lär också pressa priserna lite.
     
  19. mikemachine

    mikemachine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    5
    Tjo!
    Tänkte bara bumpa in med lite feedback om ES4 då jag har en i min ägo och jag är lyrisk över det! Galet kul och bra kräm! Mina 90+ kg klarar den av utan problem. Man får ju vara lite alert när man åker då den har en begränsning på vilka avvikelser i vägen den klarar av (2cm), men så länge man kör med solbrillor för att inte ögonen ska tåras går det utmärkt att sicksacka mellan de större ojämnheterna.

    Jag har inte värst mycket att jämföra med (ny på eldrivna leksaker på hjul) men ska försöka ge en liten recension ändå.

    Dämpningen är helt ok. Skönare än en vanlig hederlig spark, men det är ju inte luftfyllda däck så man får vara nöjd med lite stötar. Har kört på både asfalt, grusvägar (hårdpackat) och skogsvägar (joggingspår) och vibrationerna har varit fullt hanterliga. Att köra runt i joggingspåren var sjukt skoj, många vinklade svängar som man kan bränna på i...

    Jag instämmer med Krip77 om att man inte vågar hoppa ner från trottoarkanter då själva ihopfällningsmekanismen känns lite svag. Den går ju smidigt att fälla ihop men är kanske lite otymplig på tåg/tunnelbana ändå. Dock ingen som klagat än utan bara frågat nyfiket vad det är... Jag har vid några tillfällen använt barnvagnsspåren i trappor när jag lett den ned, då skrapar underredet i när trappen börjar pga att det är rätt brant, så då får man vara med och lyfta lite bara. ES4 väger 14 kg, så man vill ju inte bära den överdrivet långt heller. Alternativt så tar man rulltrappa med den ihopfälld antingen bärandes eller skjutsandes på ett hjul...

    Den kommer i tre olika åk-lägen, jag har i stort sett uteslutande kör på sportläget och då har den levererat olika långt varje gång. Det beror väl på hur backigt det är. Det längsta jag kom på relativt platt körning var 38 km - dock var den inte helt slut och jag hade enligt appen 3km kvar. Men ville inte chansa då jag skulle åka hem på den... Den kortaste trippen blev 26km, igen ca 5 km kvar. Jag har dock inte alltid kört fullt ös medvetslös då det är rätt fort att köra i 30 blås med trafik runt sig, men det har ofta gått fort.

    En sak jag märkt är att elmotorn bromsar automatiskt så att man inte når en högre hastighet än 31-32 km/h vid nedförsbackar. Det är väl en säkerhetsgrej och det ska man nog vara tacksam för, men ibland skulle man ju vilja att den ska gå att frikoppla... Man kan väl säkert stänga av den iofs, men då tappar man elbromsen...

    Gällande gasen och accelerationen så är jag klart nöjd. Med mina kilon så kommer den upp till 30 km/h på runt 40 m. Har ej tagit tid, men nån duktig kan säkerligen räkna ut det.

    Appen som finns till ES4 är rätt bra. Du kan ändra färg (led-ljus undertill) och kolla kördata. Du kan även ställa in "energy recovery" (weak, medium, high) vilket avgör hur mycket energi som ska genereras tillbaka till batteriet. Jag har pendlat mellan medium/high, där high är som att slå på bromsen så fort man släpper gasen, medan medium är rätt, ja, lagom... Det finns även nåt slags socialt forum som jag dock ej utnyttjad, men jag tror man kan träffa andra ninebotare... Det går även att låsa sin e-spark via appen (bromsen slås på och den börjar pipa hejvilt om man flyttar den). Likaså kan man byta namn på den samt ställa in "cruise mode" så man slipper hålla in gasen.

    Sedan är det ju backkörningen som återstår. Vid branta backar går det rätt trögt, åtminstone om man inte har fart in i backen, i varje fall för mig. Jag har kört uppför Västerbron i Stockholm i 20 km/h, vilket är snabbare än de flesta cyklister, så det är ju klart godkänt!

    Summering:
    30 km/h är rätt fort och beroende på trafik kan man gott nöja sig med att ligga strax under.
    Den är sjukt kul och alla polare som har testat den har sagt samma sak.
    Priset (10.800) är såklart en issue, men man får väl lite vad man betalar för känns det som. Segway är ett stort varumärke och rätt bra med garantier och reklamationer (vilket jag hoppas på att slippa).
    Laddtiden på 7h (0-100%) är lite i längsta laget kan jag tycka, men överkomligt med tanke på den långa räckvidden.

    Slutbetyget är att jag är sjukt nöjd! En galet lyckad och kul pryl om man har råd.
     
    joco75, bernard, thejojk och 2 andra gillar detta.
  20. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Tack för en grymt bra review!!
    Gör det mycket på kraft respektive fart om du kopplar bort extrabatteriet?