Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi 5 (5.7", 18:9, SD450)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Ploki, 5 dec 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Intressant jämförelse. Batteritiden vid användning verkar faktiskt lite bättre på Redmi 5 jämfört med Redmi 5 Plus trots ett betydligt mindre batteri:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=9zW3YMsiU1I

    Antagligen beror det på det strömsnålare systemchippet (SD450 vars CPU-kärnor är klockade lite lägre) och den lägre upplösningen på skärmen. Standbytiden borde dock vara lite bättre på Plus-modellen tack vare det större batteriet.
     
    Last edited: 8 jan 2018
    Gurex gillar detta.
  2. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Förstår inte meningen med att försöka kapa 10-delar i snabbhet vid öppnandet av apps samtidigt som bieffekten blir flera timmar kortare batteritid.

    Annars är det uppenbart att plus versionen är klart bäst, pga skärmen givetvis. Såvida man inte är en av de där som måste styra telefonen med en hand.

    Hade själv valt RedMi 5 Plus med 5:ans CPU. Konstigt att de gjort två så lika telefoner. Vore mer logiskt om RedMi 5 vore 5.5 tum.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, kanske tänker de att Redmi 5 motsvarar en traditionell 5.2 tums lur på bredden och Redmi 5 Plus en traditionell 5.5 tums. Just lurar på 5.2" och 5.5" har ju varit populära radarpar senaste åren. En annan anledning kan vara att vissa konkurrenter kört på 18:9 på 5.7", t.ex. LG G6.

    Jag håller helt med dig om systemchippet. Hade nog också valt SD450 för den bättre batteritiden. Skillnaden i prestanda mellan SD625 och SD450 kommer i praktiken vara minimal. Redmi 5 känns nästan mer prisvärd än Redmi 5 Plus med tanke på att den kostar mindre, har samma kamera och prestanda (nästintill) är tunnare, smidigare och har bättre batteritid. Precis som du är jag ett fan av stora skärmar men hade det inte varit för det hade jag satsat på en Redmi 5.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  5. Droid82

    Droid82 Guest

  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Eftersom det fungerar på nästan alla andra lurar från Xiaomi utgår jag ifrån att det fungerar. T.om. superbilliga lurar som Redmi 5A fungerar det på.
     
    Droid82 gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Redmi 5 är en "poor mans" LG 6:
    Comparison between: LG G6, Xiaomi Redmi 5

    Samma storlek på skärmen. nästan samma yttermått, samma batteristorlek. Skärmen har mycket lägre upplösning på Redmin vilket gör den mindre skarp men istället har den bättre batteritid vilket många användare prioriterar. Installerar man Gcam (om den fungerar) blir säkert bilderna lika bra eller bättre på Redmi 5. G6 är snabbare tack vare ett bättre systemchipp men många användare kommer klara sig med SD450 på Redmin. Det känns svårare och svårare att motivera de gigantiska prisskillnader som finns mellan budgetlurar och mainstreamföretagens flaggskepp.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Byggkvaliteten blev jag förvånad över i videon, min 5 Plus känns stabil, inte så massiv som en telefon från Meizu men ändå välbyggd. Antog att Redmi 5 och Redmi 5 Plus har identisk byggkvalitet, men kanske har de snålat lite där på Redmi 5 eller så fick CMM ett måndagsex. Bland de som testat både Redmi 5 och Redmi 5 Plus har jag inte hört någon som klagat på att skärmen på Redmi 5 känns mycket sämre på grund av den lägre upplösningen. Jag tror att de flesta inte märker så stor skillnad, skärmen är ju trots allt mindre. Men män är ju mer intresserade av teknik och prylar (i genomsnitt) och fokuserar sannolikt mer på specifikationsbladet än kvinnor om man generaliserar. Så du kan ha rätt på den punkten.
     
  9. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Är även kanten på RedMi 5 plus i plast som den är på RedMi 5?

    Många smygförsämringar med RedMi 5 kan jag tycka.

    Note 3 och Note 4 hålls ju samman av en metalldel som sträcker sig hela vägen runt kanterna. Redmi5 tycks hållas samman av plast där metallen är som påklistrad på baksidan.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi Redmi 5 review

    "The better part of the rear is still aluminum, though. The bigger Redmi 5 Plus has an all-metal frame going all around but other than that the two phones are nearly identical."
     
    Ploki gillar detta.
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    RedMi 5 verkar vara en budget version i alla avseenden men trots det knappt billigare än RedMi 5 plus.
     
  12. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Körde en redmi 5 nu i två månader. Kan säkert fyndas i morgon 11/11? Intrycken är helt ok. Känns välbyggd och kameran är hyfsad. Batteritiden är bra och lik Note 5an. Väldigt vettig budget utan egentliga briste. mera bara något svagare egenskaper som man räknar med vid 1000kr. Men den slår antagligen förväntningarna på alla fronter.
    Det som jag inte gillade var att skärmen var lite överkänslig. så fort jag la den under min andra telefon så visste jag aldrig var den hamnade i menyer o appar. Den måste få ligga överst. Ibland svårt när jag provade 3-4 telefoner samtidigt. Antagligen inget större problem för andra? Men nu har jag lämnat den till förmån för A2 lite. Som direkt är ett steg upp i allt utom mjukvaran. Vanilla? usch, Ingen procent på batteriet i notisfältet. Kan inte ens byta mjukvaruknapparna längre! Hellre Miui och Nova för min del.
     
    flipp gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kul att höra dina tankar kring Redmi 5. Känns som en klart underskattad lur som nästan inga köpte här på Swedroid konstigt nog. Håller med om att MIUI, speciellt MIUI 10 är att föredra framför Vanilla. Har du kollat om det går att flasha in någon portad rom från Redmi 6 Pro? Vanilla-android är verkligen sjukt överskattat, för avskalat och funktionsfattigt, enda riktigt stora fördelen är flytet men det argumentet håller inte mot MIUI 10 som har minst lika bra flyt.
     
    Last edited: 12 nov 2018
    Ilter och zaq gillar detta.