Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi 5 Plus (5.99", SD625)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av flipp, 7 dec 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  2. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Jag kan inte vara den enda som inte gillar skärmkvaliteten på Redmi5Plus.
     
  3. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Då blev det en a1. Tack för hjälpen.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    XA1 Ultra vs Redmi 5 Plus
    [​IMG]

    Baksidan:
    [​IMG]
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad tänker du på då? Hittar inget särskilt att anmärka på när det gäller skärmen.
     
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Så länge det inte finns någon global version eller ens en global ROM så är Redmi Note 4 och A1 bättre köp för de flesta användare.

    EDIT: OK, nu finns global ROM, fanns inte när jag tittade sist.
     
    onroads gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Skärmen på Redmi 5 Plus är dock rätt mycket större än dessa så skulle nästan säga att 5 Plus tillhör en annan genre. Skärmytan är 92.6 cm2 på 5 Plus jämfört med 82.6 cm2 på Note 4. Nu tar iofs navigationsknapparna en del plats på 5 Plus men man kan svepa bort dem för att frigöra mer yta (bra funktion som saknas i vanilla-android). Jag tror plus passar bra för den som gillar traditionella phablets med 5.7-6 tums skärmar men kan upplevas besvärligt lång för de som föredrar 5.5 tum (16:9). Den känns ungefär som Galaxy S8 Plus i storlek.
     
    onroads gillar detta.
  8. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Mest färg och betrakningsvinklar, känns inte lika bra som tidigare modeller. Sen så känns ljusstyrkan inte lika bra som förr. Kan vara bara jag som har fått hålla på en dålig enhet.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du testat att ändra inställningar för kontrast? Som default har den automatisk kontrast inställd men detta går att ändra till "increased contrast" eller "normal". Kan också hända att du fått ett måndagsex. eller att du är mer "picky" än jag. Jag har inte regerat på att skärmen skulle skilja sig mot andra midrangelurar med IPS-skärmar, däremot är ju kameran riktigt dålig tycker jag. Jag hoppas verkligen att gcam kommer fungera när jag rootat den för som det är nu är den nästan obrukbar. Har inte kvar Mi Max 2 men som jag minns det var den bakre kameran på den klart bättre. Kan också bero på att jag haft Mi 5s och vant mig vid riktigt bra foton.
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Baksidorna ser fortfarande förvånansvärt fula och omoderna ut. Svart får ok men i de övriga finns en markant nyansskillnad mellan plasten och metalldelen bak. Varför?

    Och är det verkligen så besvärligt att ha bakdelen i ett stycke?
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Antagligen sparar de unibody till de lite dyrare lurarna. Skulle inte förvåna mig om Redmi Note 5 får unibody och en högre prislapp. I övrigt tycker jag designen är klart lyckat. Storleken känns precis lagom om man är förtjust i lite större phablets.
     
    Droid82 gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kort omdöme efter tre dagars användning (jämför lite med lurar från Xiaomi jag haft senaste året):
    + Snyggaste luren från Xiaomi hittills (symmetriskt utseende, smala kanter etc). Blir svårt att gå tillbaka till tjocka kanter när man vant sig vi detta.
    + Oklanderlig byggkvalitet, känns dock inte lika massiv som t.ex. Mi Max 2.
    + Lagom stor om man gillar phablets, bra känsla i handen även med skal (som gör den lite större), känns inte för tung. Till skillnad från Mi Max 1/2 så är storleken på denna hanterlig.
    + Batteritiden är tack vare SD625 och 4000mAh grymt bra (inte lika bra som Mi Max 2 men inte långt ifrån). Drar runt 1 procent över natten och klarar runt 8-10 timmar SOT på ett dygn.
    + Mycket bra ljud vid samtal
    + Snabb och tillförlitlig fingeravtrycksläsare
    + Inga buggar eller konstigheter i mjukvaran än så länge (kör China stable). Kör varianten med 3GB ram och det räcker för mig vad gäller multitasking.
    + Hörlursuttag

    - Kameran lämnar en hel del att önska. Väldigt långt ifrån t.ex. Mi 5s. Tror även den är sämre än t.ex. Mi 5s Plus och Mi Max 2. (Update 30/1-18: Dettta gäller bara med stock-kameran. Med google camera tar kameran riktigt bra foton även i dunkel belysning).
    - Baksidan är väldigt hal, ett skal är nästan ett måste (+ för att det följer med ett svart silikonskal i lådan).
    - Upplevdes initialt som lite väl hög, har dock vant mig och stör mig inte på det längre men kan vara bra att tänka på för de som ogillar stora telefoner.
    - Velar lite kring 18:9 ratio på skärmen. Tror jag hade föredragit samma design (smala kanter etc) men 5.7" med 16:9 ratio. Kan dock vara en vanesak.
    - Avsaknad av USB-C

    Neutralt:
    Skärmen är typisk för en budget/midrange telefon från Xiaomi. Inte lika bra betraktningsvinklar som t.ex. 5s Plus. Ungefär som Mi Max 2 tror jag.
    Prestandan är helt okej (samma upplevelse som Mi Max 2 och andra lurar med SD625) men givetvis märker man viss skillnad mot t.ex. 5s eller 5s Plus.
    Ljudet från monohögtalaren är helt okej men saknar stereoljud (som t.ex. Mi Max 2).

    Betalade $173 (1400 kr) hos Hong Kong Goldway för denna och i relation till priset kan man verkligen inte klaga. Det är bara kameran som får en riktig plump i protokollet, designen, skärmstorleken och batteritiden sticker ut som de största fördelarna jämfört med alternativen. Många klagar på ett Redmi 5 Plus bara är en Note 4x med större skärm och smalare kanter, personligen tycker jag dock detta är viktig uppgradering och jag tar hellre en stor skärm och med smala kanter än t.ex. SD630 som knappast hade gjort någon skillnad för den upplevda prestandan eller batteritiden (BTW SD660 i en telefon som kostar mindre än $200 är fullständigt orealistiskt). En realistisk "drömtelefon" för $300 hade haft samma skärmstorlek, yttermått, chassi och batteri fast baksida i unibody och mer greppvänlig, USB-C, SD660, stereohögtalare, en mycket bättre kamera och en lite bättre skärm. Kort sagt en Mi Note 3 i samma kropp som Redmi 5 Plus. Hoppas Xiaomi använder en liknande design på deras midrangelurar 2018. Ska bli spännande att se t.ex. Redmi Note 5 som rimligen borde ha samma designspråk men lite bättre komponenter. Jag hoppas att Xiaomi inte snålar för mycket på Note 5 (om den kommer) och istället tar en lite högre prislapp så de kan inkludera de flesta av de saker jag nämner ovan, alternativt att de släpper en ny version av Mi Note 3 eller 5x/A1 med liknande design som Redmi 5 Plus. 2018 kommer bli ett trevligt år om man gillar Xiaomi. :)
     
    Last edited: 30 jan 2018
    cobben, Krille1869, Nero och 2 andra gillar detta.
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tack!

    Är den halare än RMN4?

    Förstår inte de som har problem med att hålla telefoner. Det är ju bara att vila den mot lillfingret eller handflatan. Men det kanske är en fråga beträffande handstorlek?
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har bara haft mediatekvarianten av RMN4 och som jag minns den var den mindre hal. Den ser ju dock ut som Redmi Note 4x på baksidan så kan vara samma material.

    Ja, handstorleken spelar ju helt klart roll. När min flickvän ska hålla i phablets ser det väldigt obekvämt ut. Men mycket är ju också en vanesak.
     
    Last edited: 15 jan 2018
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Känner på materialet på RMN4 och det är väldigt halt. De icke rundade kanterna gör dock att den är greppvänlig. Har inte tappat den en gång ur handen på ett halvår faktiskt.

    RM 3 har snarlikt material som är lika halt men de extremt rundade kanterna gjorde den för mig svår att greppa. Den gled mängder av gånger ur händerna på mig.

    RM5 ser ut att ha mindre vassa kanter än RMN4 men mindre rundade kanter än RMN3 så det är möjligt att de gått en medelväg.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra analys av kanterna. Det stämmer att kanterna är rätt så runda på RM5, det är nog därför jag finner den så hal. Nu när du säger det minns jag att RMN3 var extremt hal och tror inte denna är mycket bättre dessvärre. Är inte superförtjust i skal men på denna lur är det svårt att köra utan på grund av halkan. Säkert en av anledningarna till att ett skal ingår i lådan. Hade gärna haft en skin, typ dbrand eller slickwrap, dessvärre finns det nog inga sådana som passar RM5.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har jag använt telefonen två dagar i rad utan att ladda. SOT ligger på 3h 30 min. Har 55 procent batteri kvar. Med lätt användning bör den alltså klara 3-4 dagar.
     
    Krille1869, Ploki och onroads gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ploki gillar detta.
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    flipp gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Japp, även flaggskeppen ligger efter. Hoppas de satt högsta prio nu på att förbättra kameralgoritmerna.