Diskussion: Övergå till mobilt bredband - hur bra fungerar det?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 14 jan 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon i nära tid övergått till mobilt bredband framför fast uppkoppling och hur upplever ni i sådana fall att det fungerar i jämförelse med er tidigare fasta uppkoppling? Kan förstås vara lite svårt att svara på då varje område/konfiguration skiljer sig åt, men fortfarande intressant att höra om det finns några som är nöjda med detta eller ej.

    Jag är på väg att flytta och kommer under första året endast att ha tillgång till antingen ADSL med i allra bästa fall 24/3Mbit/s, men i praktiken blir det säkert hälften, eller LTE-anslutning.

    Det händer till och från att jag gör en del FTP-överföringar med rätt många filer. Kan förstås komprimera/packa upp dem istället, men det innebär ju ett extra arbetsmoment. Har någon här testat FTP:a över mobilt bredband och hur har det i sådana fall fungerat? Är främst lite rädd för att det kommer ta lång tid att öppna/stänga anslutningar än vid fast ADSL-uppkoppling, vilket medför långa överföringstider trots att mängden data det handlar om är liten. Brukar använda 6-8 st parallella anslutningar i Filezilla när jag gör överföringar för att skynda på processen lite.

    [​IMG]

    Planen är att satsa på Tele 2:s unlimited-abonnemang och para det med följande LTE Cat 6-router från Huawei, som jag inbillar mig tillhör de bättre på marknaden: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4458241. Finns det andra dedikerade LTE-routrar att välja på? Hade hellre valt en mer "framtidssäker" 4x4 MIMO LTE Cat 16-router (1Gbps), men hittar bara mobila routers som Netgear Nighthawk M1. Huaweis router har bara dubbla antenner.
     
    Last edited: 14 jan 2018
    6150 gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag har ju ganska nyligen bytt helt till Tele2 Unlimited.
    I början hade jag en Huawei E5186 i hopp om att få 4G+, men det är inte utbyggt / aktiverat där jag bor, så nu har jag en Dovado Pro AC + Huawei E3372 istället.

    Jag upplever inga problem eller större skillnad mot 100/100 fiber som jag hade innan, streamar allt jag vill se med Chromecast och det bara fungerar, NAS:en går att nå utifrån trots att Tele2 bara erbjuder NAT:ad adress.
    Bor ensam och ligger inte ens än å nosar på 20 GB gränsen, men nu är ju iaf sms-påfyllningen automatiserad, så behöver man inte fundera på det.
    Otroligt nöjd faktiskt, och att jag spar pengar. Jag har ju fortfarande fiber indraget men inget aktivt abonnemang.
     
    bernard gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fördelen med Net1 är att det är obegränsat på riktigt, inga topup-sms eller dygnsbegränsningar.

    Brorsan har Net1 i väntan på fiber, och han streamar TV osv utan klagomål från Net1.
    Har för mig han gör av med runt 800 GB per månad.

    En nackdel med Net1 är att det oftast är väldigt dålig kapacitet.
     
    bernard gillar detta.
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Den här verkar fin:

    Huawei B618S 22D LTE Modem Router CAT11 600MBIT

    Our Price: EUR 299.39
    FREE Delivery.
    Prices for items sold by Amazon are inclusive of German VAT. For other items, please see details.
    Only 8 left in stock.
    This item can be delivered to your selected dispatch location in Sweden. Details
    Sold by Groß / Einzelhändler Rafal Otto and Fulfilled by Amazon.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    test_miff.png

    Intressant. Tack! Om du kör "Ping test" här, vad får du för resultat då? http://www.meter.net/ping-test/

    Edit: Kör förresten gärna testet två gånger i rak följd, och använd det sekundära resultatet. Av någon anledning tycks det sekundära resultatet vara mer stabilt/representativt.

    Ovan är resultatet för 250/100 fiber, Bredbandsbolaget.
    Avg: 10ms
    Max: 14ms

    Vimla (full LTE-mottagning)+Pixel 2 XL.
    Avg: 42ms
    Max: 92ms

    Den högre latensen är väl egentligen inget större problem om man öppnar enstaka anslutningar, men skall man öppna många anslutningar om och om igen kan det bli något av ett problem misstänker jag. Har dock inte hittat ett bra benchmark för detta case - skall se om något står att finna.
     
    Last edited: 14 jan 2018
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Är inte hemma nu men kan kolla ikväll.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @6150@6150 det hade också varit intressant att höra vilken router du använder.
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har kört enbart mobildata i alla år i Sverige, där jag nu får upp till 90Mbs nedladdning hos Telia band 3, med en Huawei E5180 Cube, som är billig gammal och enkel, med bara en ethernet utgång.

    Ping kan variera från 10-40ms, beroende på allt möjligt antar jag.
     
    bernard gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ADSL är en skitteknik, deras främsta nackdel är att den är half duplex, så länge du inte använder torrents i bakgrunden eller laddar upp via FTP blir man dock inte speciellt drabbad av det, jag använde mkt torrent under min period när jag hade ADSL från 1999 till 2006 där var half duplex helt klart ett problem...

    Så i det här fallet kan nog 4G vara ett bättre alterantiv än ADSL.

    På ett jobb där jag jobba fick jag ansvar att förse besökare under en festival med mobilt bredband jag valde Tele 2 då med deras inkluderande router, jag tror dom anvädner samma router idag faktiskt.
    För Oss funkade det väldigt bra, minns inte exakt hastigheter vi fick men jag vill minnas vi var imponerade av hastigheten.

    Jag tror man får välja om man vill den ska ingå eller inte. Jag är ju nörd så jag finner det ju väldigt stimulerande att nörda ner sig i sånna saker om jag ska köpa, så jag hade nog hellre laggt ner endel tid på att kolla vilken mobila router som ger bäst benchmarks, den kan nog skilja en hel del i hastigheter.
    Allt beror liksom på Antennen, om du sätter en riktigt stor antenn på taket typ i storlek med TV antenn kommer du få riktigt bra hastigheter, ingen normal människa har dock en så stor antenn då dom kostar enormt mkt, men ja... är nog bärt att investera i extra god antenn om man nu är kräsen tror det kan göra stor skillnad, det går ju även skruva av de som medöljer routern (om den nu ingår eller om man nu kan välja att köpa utan).

    Sedan vet jag ju inte...vart du bor... och vad du får för 4G hastigheter där... du borde kolla bredbands kollen finns en karta där man kan se andra som gjort mätningar i det geografiska området med Tele 2.
    Så ja kolla det först, jag menar du kanske bara får ut 2 mbit ? med 4G ? allt beror ju på hur långt du är ifrån stationen, finns en app för det för övrigt om du vill nörda ner dig i det och se alla dina stationer i närområdet
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den biten verkar inte vara något större problem. Jag har testat med Telia och Telenor/Tele2 och har "full LTE-mottning" (kikade dock aldrig på signalvärdena, utan utgick lat som man är från mottagningsikonen på telefonen). Vimla gav 80Mbps/14Mbps och Telia 100Mbps+ så den biten bör inte vara ett jättestort problem. Mätte i och för sig tidig morgon. Får nog återvända på kvällen och testa lagom till dess att Netflix brukar sparka igång :) Förhoppningsvis behövs inte extern antenn, men det går alltid att komplettera med om det skulle behövas.

    Är nog främst oroad över latenserna/stabiltet framför bandbredd vs fast uppkoppling.
     
    Last edited: 14 jan 2018
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som sagt det är stor skillnad i kvalite mellan fiber och mobilt bredband, det går det inte komma undan, det märks att webbsidor laddar snabbare pga av lägre och mer konsekventa responstider. Så jag vill ändå försvara fiber och uppmuntra bredbandsutbyggnanden. att strömma video kräver ingen responstid, däremot kan jag nog nästan lova dig om du är helt ärlig att du kommer stöta på buffer problem oftare med mobilt bredband, speciellt om det är dåligt väder...

    1 Gigabit abbonemang finns nu för del flesta hushåll med fiber, och jag har testat det under två veckor även om man inte behöver bandbredden så ladda webbsidor väldigt mkt snabbare helt klart märkbart..
    som sagt allt beror på hur krävande och avancerad användare man är där man har ett öga för respnstider, jag skulle inte må bra av att bara ha mobilet bredband skulle kännas otryggt då jag vet att hastigheten hela tiden varierar det skulle irritera mig grymt mkt.
    Dessutom använder jag mkt fiber, och det är en nackdel med mobilt bredband den klarar inte av många anslutningar samtidigt då blir det riktigt segt och långa responstider. Men om du bara kollar netflix så ansluter du ju bara till ett IP åt gången. jag har hela tiden för mkt i bakgrunden som gör att mobilt bredband skulle bli för segt.

    Vi får hoppas 1 Gigabit går ner i pris inte många är villiga att betala runt 800 kr.
    Har man stadsnät så kan det nog bli billigare, jag byter systematiskt operatör hela tiden, då varje operatör har typ "halv priset i 6 månader" sedan så fort erbjundet gått ut så byter man till nästa, att byta operatör tar bara 15 minuter. jag betalar aldrigt fullt pris så jag skulle kunna få 1 gigabit för runt 400 om jag ville men jag brukar nöjja mig med 250 mbit, jag behöver 250 mbit när jag framförallt tankar bluray filmer.
    Är skönt att kunna tanka runt 40 Gig snabbt.
     
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Söndag kvällar brukar vara sämst.

    Här i Ventspils bor vi mitt inne nära centrum, och det har hänt att TV har hackat någon gång då.

    Men här kör vi via hotspot I en mobil (Redmi Note 4) till en Xiaomi Mini router kopplad som repeater. Max hastighet brukar vara 40Mbs, kan vara så låg som 3-4Mbs i "rusningstid".

    Huawei E5180 routern fungerar nog betydligt bättre, har dock aldrig kunnat kolla den här.
     
    bernard gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej men då känns det inte mkt att fundera på då, ADSL är en gammal teknik..
    Sedan är det ju upp till dig hur mkt du vill nörda ner dig i routrar och antenner osv, jag personligen skulle finna det som mitt högsta nöjja att göra det, men du nöjjer dig kanske med stock routern de skickar med.
    Skillnanden i prestanda kan dock vara stor. Jag kan docl inte hjälpa dig med specifika produkttips på routrar, då jag nördar bara ner mig i saker när jag ska köpa något själv.
     
    Last edited: 14 jan 2018
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, som jag skriver i första inlägget tänker jag välja en router med hög kapacitet. Lutar åt Huawei:en jag nämnde (CAT 6) eller den mer framtidssäkra Huawei @cobben@cobben föreslog (CAT 12). Valet av router förväntar jag mig däremot inte påverka latensen i så stor utsträckning så länge mottagningen är hygglig. Den avgörs väl mer av faktorer man på egen hand har svårt att påverka.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej det låter bra, som sagt, det kommer nya routrar hela tiden så jag kan tyvärr inte rekommendera dig någon... Jag hade nog velat se olika benchmark resultat med signalstyrka och allt osv.. Jag vet iallafall på wifi sidan ligger asus bra till men är möjligt att huawei är bättre på 4G routrar..men jag skulle inte blint tro på något märke utan vill se benchmarks...
     
    bernard gillar detta.
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Har en Dovado Pro AC + Huawei E3372,
    en mkt bra router som har failover mellan 2 usb-modem eller failover till WiFi eller ethernet, ja... många olika val. Nu har jag dock bara ett usb-modem och det fungerar bra som det är just nu. 4G modemet är från Tele2 & kostar 499 kr, olåst & dubbla antennanslutningar.


    View: https://youtu.be/DtBFd6DeBIM
     
    bernard gillar detta.
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag kan rekommendera https://www.netgear.com/service-providers/products/mobile/mobile-hotspots/AC810S.aspx med tillhörande docka. Kört i snart två månader och det har varit 100% stabilt. Lite dyrare än andra alternativ, men det är ju även lite av en 2-i-1 lösning då man kan dra loss pucken och plocka med sig den på resande fot.
     
    bernard och cobben gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Netgear är ju dock väldigt kända för att bakat in bakdörrar... Men om den har stöd för att reflasha med öppen mjukvara så visst.. som DD WRT. tror bernan är en sådan som bryr sig som sådant skulle jag tro.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Intressant. Orkar du köra http://www.meter.net/ping-test/ bakom den? Vad får du för AVG och MAX? Kan man koppla på extern antenn också?