Pixel enda hoppet för Android i USA?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Johnh3, 14 jan 2018.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det verkar som mer och mer android tillverkare trängs ut/blockeras från USA marknaden:
    http://www.androidpolice.com/2018/01/12/us-smartphone-market-devolving-samsung-apple-hegemony/

    Till slut är nästan endast Samsung kvar på de fyra teleoperatörerna där (förutom iPhone), och för android i stort sett är det inte bra. Samsung gör bra telefoner så det är inte frågan om det.
    Men USA är en så stor marknad så det påverkar hela eko systemet i stort. Kanske Google måste satsa än hårdare på Pixel i framtiden, och inte bara med flaggskepp utan kanske även på några billigare mellanklass mobiler?
     
    Macke.M, Ekman, jnsson och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Frågan är om vi inte har samma problem i Sverige inom en snar framtid. Om man ser på utbudet har både LG och HTC fallit bort från operatörerna de senaste två åren. Kvar återstår väl främst Sony, Samsung och i viss utsträckning Huawei utöver Apple förstås.

    Även om ex. Nokia fått in en fot hos Telia verkar intresset från de andra operatörerna rätt svalt för nykomlingen. Frågan är om det ens ligger i operatörernas intresse att sälja så särskilt många modeller. Fler modeller medför att deras små butiker måste hålla sig med ett lite större lager, speciellt om man räknar med tillbehören, och att personalen måste utbildas i fler produkter och att de måste ha rutiner/kanaler på plats mot olika servicecenter etc. (Gissar att listan kan göras lång). Ju större kvantiteter en operatör säljer av en särskild modell desto lägre inköpspris får man väl förmoda att de får.

    Huawei är väl den enda som i nära tid lyckats göra ett avtryck, men som jag förstår det får man kämpa rätt hårt och blöder en del pengar på det. Exempelvis kan man inte ha gjort någon nämnvärd förtjänst på de kampanjer man kört med Tele2/Comviq där modeller som P10 och Honor sålts med en rabatt på närmare 50%.

    Det tråkiga med detta är att tillverkarna bakom bäst produkter inte nödvändigtvis vinner, utan snarare avgörs framgången av vilka tillverkare som lyckas bäst med marknadsföring/som kan investera mest i operatörerna/subventionera produkter och bidra till operatörernas kampanjer (ex. säkra bra positioner i butikerna/säkra platser på framsidan av reklambladen etc).
     
    Last edited: 14 jan 2018
    Macke.M, flipp och Johnh3 gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja Sverige är i riskzonen också. Men Samsung kör ju android så vad spelar det för roll? Problemet som jag ser det är att de i första hand satsar på sina egna lösningar. Finns det intresse att lansera exempelvis Google Pay (före detta android pay) här om Samsung är för dominant?
    Blir en nackdel för alla andra som inte har en Samsung mobil i framtiden.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=2_L9j6mDJBg
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung har väl bevisat att man inte riktigt kan göra ett OS med sin tafatta Tizen-satsning - ett större skräckexempel får man nog leta efter: https://www.theverge.com/2017/4/4/15175124/samsung-tizen-security-vulnerabilities-issues-flaws

    Intresset från utvecklarna för att stödja ännu ett OS måste vara närmast noll i dagens läge, och förklarar väl i mångt och mycket varför en jätte som Microsoft med närmast oändliga resurser misslyckades så kapitalt med Windows Mobile/Windows Phone. De dominerade dock aldrig marknaden.

    Visst finns det en teoretisk möjlighet för Samsung att skifta OS om de tillsammans med Apple dominerar hela marknaden. Frågan är bara hur konsumenterna skulle reagera på att apputbudet plötsligt blev obefintligt. Möjligen när "webapparna" förverkligats och det blir onödigt med appbutiker etc, men sannolikheten för det måste vara närmast obefintlig.

    Problemet med få spelare på marknaden, även om Samsung behåller Android, är ju att konkurrensen minskar och att konsumenten blir lidande till följd av minskad innovationstakt och högre priser. Exempel Intel vs AMD på X86-marknaden.
     
    Last edited: 14 jan 2018
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Även om jag var rätt tveksam till Pixel satsningen från första början tror jag den är nödvändig nu.
    Tärningen är kastad och jag tror Google får löpa linan ut och satsa än mer inför Pixel 3.

    Huawei hade vad jag förstår ett avtal med AT&T men de backade bokstavligen ut i sista minuten inför CES eventet.
    Förståeligt att Huaweis VD var upprörd:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=r7YyzoI1yyo
     
    bernard gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I fallet om Huawei handlar det enbart om att dom använder kirin, ZTE har låtits släppas in då de använder amerikansk teknologi i form av qualcom... det är det allt handlar om.. men nu pga av huawei så har även ZTE hamnat i blåsväder.. det finns krafter som vill även banna ZTE... ett förslag har lagts.. redan..

    https://www.slashgear.com/us-bill-p...ith-firms-using-zte-and-huawei-tech-12515082/

    Det känns som en tråkig utveckling... Men det är tyvärr så att usa är rädda för kinesiska bakdörrar...
    Även om telefonerna kan användas i detta syfte tror jag inte stora företag som zte och huawei skulle göra något sådant då de förr eller senare skulle komma fram..

    Det enda sättet för huawei att ta sig in på amerikanska marknaden är exakt samma väg som samsung dvs att krypa till korset och överge sitt egna chip och tvingas använda amerikanska chip från qualcomm... Sedan att USA möjligtvis har bakdörrar i dessa chip är en annan femma.. Men detta är enda vägen.

    Nu är det ju lite svårare pga av att Kirin har en NPU vilket är lite av deras nich och säljarargument så skulle bli konstigt att släppa en amerikansk version utan NPU och motsvarande funktionalitet vad det gäller kameran tex...

    Ja tragisk utveckling, men det är framförallt tråkigt för amerikanska konsumenter... Det är ingen slump att varenda telefon i usa har qualcomm chip, inte för att det är billigast eller bäst.. utan för att det är det enda som tillåts att säljas...
     
    Ivan, Johnh3 och bernard gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Man måste älska crimerica ibland.....Håller med om vad som sagts tidigare.. kikar lite ibland på operatörers sidor över telefonutbud och det är otroligt skralt nuförtiden jämfört med hur det varit tidigare. Nu är det väl tur att den smo är intresserad kan köpa telefoner från annat håll men kan ju tycka att det känns otroligt surt för andra tillverkares räkning att få nobben av operatörerna på det viset. I ett land som sverige kan jag tänka mig att det ändå har en rejäl betydelse om man är med eller inte.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kan förstå om man har som policy att telefoner försvar, underrättelsetjänst och högt uppsatta politiker använder inte skall levereras av "främmande makt"/vara säkrade på något vis, men vilka tillverkare medborgarna använder borde inte staten eller myndigheter lägga sig i.

    Blir lite extra märkligt i ett marknadsliberalt land som USA.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som sagt är ju allmänt kännt att NSA tvingar alla router tillverkare med gagorder att installera bakdörrar...så ja... USA är ju inte dierkt bättre själva... NSA kommer så jävla lindrigt udan..folk fortsätter att använda alla produkter och tjänster även med vetskapen....

    Ryktas ju om att ZTE kommer släppa den första 5G telefonen. Känns som i det långa loppet att usa kommer hänga efter om det politisk ska stänga ute all utländsk teknologi. Usa må ha legat i framkant länge vad det gäller teknik men känns ändå som den asiatiska regionen har så otroligt mkt mer resurser och kapital vilket gör det svårt för usa att mäta sig...

    Tycker USA agerar som om det vore kallt krig idag... ett stort företag som HUAWEI är liksom världsledande på telekom, så känns som om dom kommer bli väldigt hårt granskade om det nu har installerat bakdörrar framförallt från mer paranoida länder.

    Känns som USA skyddar qualcomm, tror dom har ett väldigt nära samarbete med underättelsetjänsten och förmodligen det militära också, så är ju inte konstigt att qualcomm får sådan dominans i usa när dom har staten bakom som sig som skyddar dom, det är ju inte längre den fria marknaden som styr i usa...
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Lite rykten om den kommande Pixel 4, läste att de har tre designteam oberoende av varandra som tar fram koncept. Det vinnande förslaget blir Pixel 4. Kan nog vara vettigt, än att Google ställs inför fullbordat faktum med små möjligheter att justera ett beslut.

    Minskar i alla fall risken att de tar fram en mobil som blir ett skämt inom mobilindustrin som föregångaren med sin jättenotch.;)
    Pixel.jpg
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Pixel 3a och den större XL har inte varit ute länge. Men de verkar så här långt ha fått ett bra mottagande.
    Rent allmänt känns också Google moget att på ett riktigt sätt kunna konkurrera med Apple på USA marknaden.
    Det är första gången Pixel enheter finns på så många ställen samtidigt. Så den kommer synas på butikshyllor där den "normala" kunden som kanske inte är så tech intresserad kommer att se dessa.

    Så blir intressant att se statistiken framöver hur de kommer att sälja.:)
    pixel1.JPG pixel-3a-vs-iphone-ad-cover2.jpg
     
    bernard gillar detta.