Diskussion: eSIM - ersättaren till det fysiska SIM-kortet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 18 jan 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I den här tråden diskuteras eSIM-standarden och dess framfart i Sverige/Norden.

    Ännu ett år har passerat och ännu erbjuder ingen svensk operatör stöd för embedded SIM (eSIM). Detta är kanske inte så konstigt eftersom det till dags dato (2018-01) endast finns en telefon på marknaden med eSIM i form av Pixel 2/Pixel 2 XL. Telefoner som inte ens finns att köpa på den svenska marknaden.

    Intresseorganisationen för eSIM, UROS, har publicerat en rapport om eSIM-läget i världen som går att läsa här: http://marketing.uros.com/ROCCO Roaming Consumer eSIM Strategy Report 2018.pdf


    Där framgår bland annat följande gällande Sverige:

    De lyfter också fram kommentarer från operatörer:
    Ur rapporten (MNO = Mobile Network Operator):

    esim_1.png MNO.png esim.png roaming.png

    En av de spännande aspekterna med eSIM är förstås möjlighet att byta operatör vid roaming. Av ROCCO:s rapport att döma ställer sig de flesta operatörer positiva till detta (sista bilden i serien ovan).

    I Europa ställer sig 28 av 31 tillfrågade operatörer positivt till eSIM. I Afrika är motståndet kompakt medan alla tillfrågade i Asien var positivt inställda.

    Under 2018 väntas antalet operatörer med stöd för eSIM i "wearables" och dylikt uppnå till ca 20 stycken. Vad gäller eSIM-stödet för telefoner är antalet något färre, omkring 15 stycken.
     
    Last edited: 18 jan 2018
    Kristy gillar detta.
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Största problemet är att de som tillhandahåller infrastruktur för att leverera profilerna till korten är kommersiella företag som oftast tar betalt per nerladdad profil. de knyter sen operatörer eller OEMs till sig. Om du sen ska byta operatör kan den råka vara kund hos konkurrenten -> svårt att ladda ner den nya operatörsprofilen.

    Om det här ska gå att få ihop i praktiken krävs någon form av oberoende gränssnitt så att man garanterat vet att man kan aktivera kortet även om man byter operatör.

    Rent teknskt är eSIM jättebra och kan hålla ett stort antal operatörsprofiler parallellt (bara en aktiv åt gången)

    Men för att skriva på kortet krävs en app i userland på devicen - som placeras där av tillverkaren och/eller en första operatör

    Tyvärr känns det trögt och jag vill inte ha en lika trasig marknad som det är i USA när det gäller operatörsinlåsningar.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det kommer inte att gå undan. I en av graferna projiceras antalet operatörer med stöd för eSIM endast uppgå till ett tjog under 2018.

    Avsaknaden av eSIM är ett stort hinder för wearables. Det blir intressant att se vad som händer under MWC i år; tror tillverkarna kommer fortsätta lämna utrymme för fysiska SIM-kort på bekostnad av storlek och batteritid. Apple, Google m.fl. har dock stort inflytande och för deras del är eSIM avgörande för att fortsatt innovera på framförallt wearables.

    Det som är positivt är att Google och Apple satt bollen i rullning och att vi säkerligen kommer få se fler hybridlösningar framöver där enheterna både har stöd för fysiskt SIM-kort och eSIM. Förmodligen kommer det vara så under ett antal år framöver, men några nischprodukter kanske sticker ut.

    Jag gissar att USA blir först ut med eSIM på bred front, speciellt med tanke på att det är Google och Apples hemvist, men också för att de har så få operatörer.
     
    Kristy gillar detta.
  4. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Och det tråkiga är att de är kunder hos just en av de två stora drakarna - så du kommer att vara hänvisad till de operatörer som de tillhandahåller.. Det gör också att det idag inte går att ha olika operatör på din iPhone och din Apple Watch LTE.
     
    bernard gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Och åker man på semester så får man ändå införskaffa ett vanligt SIM. Då kanske telefonerna inte längre ens har en SIM-plats, då är man rökt. ;)

    Marknaden är nog wearables etc. iaf inom överskådlig framtid (~10 år).
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eller så klickar du på knappen "Byt operatör" på din eSIM-telefon sekunden du landat och har ett tiotal operatörer med tillhörande surfpaket ett fingertryck bort.

    Av undersökningen ovan att avgöra är i alla fall 50% av operatörerna positivt inställda till detta.
     
    Kristy gillar detta.
  7. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Som sagt om bara en infrastruktur fanns - typ activate.gsma.org som alla kort kunde connecta till och få en profil skulle du mycket väl kunna knalla in i tobaksaffären i Thailand och få ner en thailänsk pre-paid profil OTA direkt.
     
    Kristy gillar detta.
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Absolut, när hela världens operatörer har stöd för eSIM.
     
  9. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Lanseringsdatum

    Idag finns inga mobiler lanserade som har eSIM men det är också på gång, och det kommer att bli en stor förändring för operatörerna som därmed försvagar sin kontakt med slutkunden i och med att det blir enklare att byta operatör när man inte behöver hantera ett SIM-kort utan bara kan ändra inställningar i mobilen och få en ny leverantör av sitt mobilabonnemang. Dock så ska ju mobilnummer porteras och det kommer att ta tid, så det är inte fullt så enkelt som man kan tro vid första anblicken. Åtminstone inte initialt.
    [...]
    Men att eSIM kommer att ersätta de gamla SIM-korten är helt utom tvivel och det kommer att bli en förbättring för både kunder och operatörer och möjligöra en massa nya uppkopplingar och tjänster!

    Källa: Nätexperten (Magnus Österholm, Telenor) från 24/4 -18
    Url http://natexperten.se/esim-slutet-for-det-traditionella-sim-kortet/
     
    Last edited: 30 apr 2018
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Länken fungerar inte för mig. Chrome och på den stationär dator
     
    Reinhold gillar detta.
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Hur många svenska operatörer kommer erbjuda eSIM utan att kunden har BankID? Samma antal som registrerar utländska kunders kontantkort?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tror som sagt eSIM kommer funka skit för utlänningar med alla operatörer som kräver identifiering av abonnenten (vilket är ett krav i många länder).
     
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Alla länder utom Sverige (än), typ. :D
     
  15. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Enklare är ju sanning med modifikation. Mecka plastbit kontra att man behöver fungerande internetkoppling för att ladda ner operatörsprofilen. Och som tidigare nämnts bara enklare för kunden om alla operatörer stödjer eSIM. Annars är risken för inlåsning uppenbar.
     
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast hur lätt är det egentligen att skaffa ett svenskt abonnemang utan svenskt personnummer/leg eller svenskt bankkort?

    Det går inte att registrera svenska kontantkort utan ett svenskt personnummer och det går i stor utsträckning inte att ladda kontantkorten online med utländska bankkort heller.

    Väldigt många länder kräver att utlänningar registrerar sig med pass för att få köpa ett SIM också.
     
    Asawi gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har nu hänt lite sedan tråden skapades :)

    Utöver att Tre släppt stöd för eSIM (begränsat till iPhone i skrivande stund) har Telenor numera Apple Watch-stöd medan Tele2 kommer att lansera eSIM inom kort:

    Tele2: eSIM med Tele2 - kommer i januari 2019
    Telenor: Apple Watch Series 4 med mobiluppkoppling - Telenor Företag
    Tre: Vad är eSIM? | Tre.se


    För närvarande erbjuder endast Tre eSIM officiellt med stöd för telefoner, och har då bara stöd för iPhone inledningsvis. Detta kommer dock att utökas, men Tre uppger inte när.

    eSIM provisioneras hos Tre genom att man beställer en QR-kod som man skannar med telefonen för att aktivera eSIM-kortet.

    QR-koden från Tre verkar bara fungera med iPhone. Vi provade att skanna den med Pixel 3 utan framgång.


    Jag antar att de andra operatörerna kommer att provisionera SIM-korten på samma sätt; dvs genom att användaren ber om att få en QR-kod som antingen skickas ut per brev som Tre gör, eller som går att generera genom "mina sidor" hos operatören.


    iPhone-serien har stöd för dual-SIM med eSIM medan Pixel-serien i dagsläget bara har stöd för ett aktivt SIM-kort åt gången. Det går med andra ord inte att köra dualSIM på Pixel-serien såvida Google inte släpper en framtida uppdatering som möjliggör det.


    Det blir mycket spännande att se vad som händer med Snapdragon 855-telefonerna som kommer under MWC. Det vill säga om fler tillverkare utöver Google kommer haka på eSIM-trenden. Just nu erbjuder i princip bara Google eSIM-stöd bland Android-tillverkarna.
     
    Last edited: 4 jan 2019
    Kristy, Cupcakes och svenix gillar detta.
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    eSIM är otroligt smidigt. Men jag tror tyvärr att vi kommer få se en motsatt lösning än vad de flesta skulle trott, till en början.

    Det pratas alltid om att det är enkelt att byta operatör med eSIM. Inte än. Framförallt pga i princip ingen operatör erbjuder det, så det kommer antagligen att ta ett bra tag tills dess att det är möjligt.

    För mig har nu lösningen blivit som så att jag kör med 3 på eSIM-platsen och sen byter jag operatör i den fysiska platsen beroende på var jag är. Telenor i de länder där de är förmånliga och någon lokal i andra länder.

    Tyvärr innebär detta också att jag alltid bär med mig ett extra fysiskt sim-kort från 3 som jag kan aktivera om min telefon skulle sluta fungera och jag behöver skaffa någon lokalt. Även om jag skulle få tag på en telefon med stöd för eSIM, skulle jag i dagsläget behöva den fysiska QR-koden.

    ESIM blir först smidigt när det går att generera en kod online och fler operatörer erbjuder tjänsten - både för abonnemang och kontantkort.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Ja, själv hade jag hoppats att det vid lanseringen mer skulle likna något i stil med tex detta som används för stadsnäten/öppna näten för bredband: Bredband, TV och Telefoni, stora valmöjligheter | Zmarket

    Att man via en portal både kan jämföra och välja operatör/abonnemang. Det är mycket smidigt och jag byter rätt ofta operatör för mitt fasta bredband genom denna tjänst.