Vilken telefon till "kärring" 40+??

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Anderzzonz, 7 aug 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Anderzzonz

    Anderzzonz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Funderar på att köpa en android men eftersom jag inte tillhör "datagenerationen" är lätthanterlighet ett absolut måste!
    Väljer mellan Wildfire/X10 Mini Pro - vilken är att föredra avseende användarvänlighet? Övriga för/nackdelar?

    Tackar på förhand!
     
  2. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Hej! Istället för min subjektiva tolkning av lätthanterlighet och användarvänlighet tar jag mig friheten att läsa mellan raderna i ditt inlägg. Jag har varken en Wildfire eller en X10 Mini Pro, men för att kunna få bra råd kan det vara bra att du berättar om, och i så fall vad, kommer du att använda telefonen till utöver telefonsamtal och sms. Vill du att din telefon ska tända belysningen och öppna garageporten automatiskt åt dig när du kommer hem så gör den naturligtvis det, kommer du att lyssna på musik, spela eller titta på film på telefonen, skriva långa mail, använda som bilnavigator/gps? Vad tror du du kommer att bli mest missnöjd med efter ett tag, för liten skärm, kort tid mellan laddning, utesluten att köra vissa applikationer etc? Hur länge behåller du dina telefoner innan du byter till en ny modell? Varför byter du?

    Och berätta gärna vad du har för erfarenhet av smartphones tidigare, har du haft någon själv eller känner någon som har en? Vad var bra med de lurarna som du själv vill ha i din nya telefon? Du kanske använder telefon eller dator mycket i jobbet? Då kan rätt lur göra jobbet (livet?) enklare. Vill du även ha tips på andra telefoner än de två som du nämner? Är lågt inköpspris viktigt?

    Gäller Mannybs kommentar i den här tråden för dig?

    Min svärfar som är 60+ hittar ständigt nya användningsområden för sin lur, kul att se att den faktiskt hjälper och inte bara krånglar till saker! Medan min mamma, också 60+, fick rådet av mig att köpa en telefon som inte passar sig att nämnas i detta forum ;)
     
  3. Anderzzonz

    Anderzzonz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stort tack för snabbt och uttömmande svar!

    Anledningen till att jag funderar på en smartphone (ingen tidigare erfarenhet) är att jag reser en del (privat) och vill kunna använda GPS samt att det verkar finnas en uppsjö av nyttiga appar att använda (är totalt surfberoende och kollar precis allt på nätet...)

    Tror inte att det är just smartphonen som är problemet utan om man kan vänja sig och hantera en touchskärm efter alla år med gamla hederliga Nokia.....

    Byter inte mobil speciellt ofta (4-5 år) men vill inte lägga alltför mycket pengar på en avancerad mobil utan vill ha en hyfsad enkel!
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Om du väljer mellan Wildfire och X10 mini pro så har ju mini pro fördelen att den har ett utfällbart tangentbord. Å andra sidan tror jag att Wildfire har någon slags trackball-funktionalitet.

    Själv har jag en gammal HTC G1 med utfällbart tangentbord och trackball på framsidan. Det utfällbara tangentbordet är överlägset vid textinmatning, jag matar nästan aldrig in text via touchscreen.

    Då man bara surfar med mobilen brukar man inte behöva mata in text förutom om man skall skriva en URL. När det skall klickas på länkar använder jag ibland trackballen som ger bättre precision än pekskärmen.

    m v h Henrik
     
  5. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Låter som du skulle behöva gå upp i skärmstorlek då du surfar mycket och skall använda GPSen, större skärm är ett plus om du skall surfa och navigera.
     
  6. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att en stor skärm ger en bättre upplevelse vid surfande. Om du dessutom vill titta på film medan du reser så funkar det alldeles utmärkt med ett par hörlurar till. Själv har jag en Samsung Galaxy S som jag tycker har en riktigt fin skärm. Den har även en bra kamera (dock ingen blixt!) och hårdvara under skalet som gör att den kommer att klara sig en bra tid framöver.
    Jag vet att en liten och smidig telefon känns lockande, men det är när jag använder den som jag vill att den presterar som bäst!

    Kolla in telefonerna på en butik vettja!


    Ni som har telefoner med lite mindre skärmar, vad tycker ni?
     
  7. Interceptor

    Interceptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Maze Alpha

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Maze Alpha
    Ska man använda alla finesser som en Smartphone har så ska man helt klart satsa på en större skärm.

    Gick från en HTC Magic till X10 Mini. Orkade med den lilla skärmen en månad, sedan köpte jag en Samsung Galaxy S.. :)
     
  8. Hampusd

    Hampusd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min mamma fick en HTC legend av mig i 60års present.
    Hon är hur nöjd som helst. Använder copilot, Skickar sms och mms osv osv.

    Då är hon inte speciellt teknisk.
     
  9. Bella

    Bella Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    X10 har högre strålning - sar-värde - inte många som kollar på det verkar det som, men viktigt att tänka på tycker jag...
     
  10. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
  11. Bella

    Bella Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vet inte hur farligt, det "tvistar" väll forskarna om, men onödigt att utsätta sig för onödig strålning.
    Själv så har jag haft mobil med högre sar-värde och den kunde jag knappt använda, fick hemsk huvudvärk bara jag pratade längre än: "hej, bra, hej då"...
     
  12. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Sar-värde spelar väldigt lite roll i moderna telefoner. sar mäter hur mycket värme strålningen utvecklar i kroppen (watt per kilogram), och alla telefoner inom eu-standard ligger på under 2.0 i sar-värde. Det är först efter exponering av runt 100 sar under en längre period som man faktiskt kan skada kroppen fysiskt. (Ögonen tar skada, och man utvecklar gråstarr.) Detta är alltså 50-100 ggr högre strålning än från telefonerna.
     
  13. JohanH

    JohanH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vilken mobil skulle ni rekommendera till min mamma (också 40+)?
    Hon vill ha en bra kamera, kommer troligtvis jämföra med sin LG Viewty (som enligt mig har en bra kamera för att vara en mobil).
    Det får inte heller vara för stor.

    Hon har funderat på SE X8 (när den kommer). Vet någon hur kameran är i den?
    Jag funderar på om HTC Legend är ett bättre alternativ(?)
     
  14. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    X10 mini? :)
     
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Sant. En medial skrämsel-hype.
     
  16. JohanH

    JohanH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    vore nog inte så dumt :)
    Hur är kameran i den?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.