Diskussion: Apple skrotar iPhone X - redan i år!

Diskussion i 'iPhone X' startad av RKXYZ, 22 jan 2018.

  1. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Ja, Apple har inga planer på att behålla iPhone X i produktfamiljen, till ett lägre pris, som man brukar göra med fjolårets modeller.

    Källa: Apple to Discontinue iPhone X When New Model Launches Later This Year [Report]


    Vad säger vi om detta? Var det väntat? Har Apple tagit fram en design/hårdvara som är såpass vassare än X, att dom helt enkelt inte vill ha den kvar alls?
     
  2. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    @Nuortikon@Nuortikon hade bra och vettiga saker att säga om detta förut när jag nämnde det här i sandlådan :)
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Verkar som många Kinesiska kunder stör sig på flärpen på iPhone X enligt många olika källor. Kanske inte så förvånande. Sen är nog priset en faktor också.
     
    Oceanic gillar detta.
  4. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Case closed [emoji23]
     
    galaxy81, dannejanne, thexps och 2 andra gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Hörde även på en podcast för en tid sedan att den var planerad att få en fingerprintläsare under glaset men de fick det inte att fungera till 100%. Men de hade så bråttom att få ut den så det blev bara Face-ID istället. Var egentligen planerad att komma ut ca:2 eller 3 månader senare. Men det är rykten som inte går att bekräfta så klart. Nu han Vivo få en enhet med den funktionen istället som fungerade perfekt.

    Så i perspektiv kanske de skulle väntat lite och finslipat iPhone X. De hade ju ändå sina iPhone 8 modeller som kom ut.
    Men det är lätt att vara efterklok..
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tror @Nuortikon@Nuortikon har rätt om mycket. Jag tycker bara personligen det är jäkligt synd att marknaden inte insåg nyttan hos knapplösa telefoner redan när Nokia N9 släpptes 2011. Jag fastnade för det redan för många många år sedan. Jävla Elof jag avskyr den människan.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur trovärdig är den artikeln? Jag har ingen koll men man hör alltid rykten om Apple så man orkar inte ta allt man läser på allvar. Först när Apple bekräftar något eller klara bevis finns, så kan man bry sig.

    Är Apples försäljningssiffror offentliga? Hur vet man hur bra något ha sålt? Jag tror inte Apple på allvar trodde att iPhone X skulle sälja som smör när de samtidigt släppte iPhone 8/8 Plus.

    Jag såg iPhone X ute på gatan ganska tidigt så för mig känns den inte särskilt ovanlig. Å andra sidan är det inte mycket till "bevis" på hur många enheter som har sålts.

    Om Apple skulle ta bort "notchen" i nästa generation, vad betyder det då för optimerade appar för existerande iPhone X? Kommer den att överges tillslut?
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är nog bara gissningar. Jag tror vi får vänta in Gartner och andra oberoende institut senare får att få tillförlitlig statistik om försäljningen av iPhone X.

    Ena dagen är det rekordförsäljning och nästa vecka säljer den dåligt. Men media får nåt att skriva om.
     
    Droid55 gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är möjligt att Apple ändå anser att toppen på displayen inte är lika användbar för interface som delar längre ner och därför behåller "notchtänket" för den övre delen av skärmen, men tar bort den fysiska notchen så att video, spel och interface i horisontalläge kan täcka hela skärmen. Does that make sense? :-)
     
    Johnh3 gillar detta.
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Inte riktigt, du menar att notchen kommer finnas kvar men att den inte syns i video/spel som nu? Med andra ord valet du kan göra nu, åtminstone i video, på bekostnad av en mindre bild?
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Notchen försvinner, rent hårdvarumässigt.

    Däremot kan ju de appar som nu är optimerade för notchen köras även på en skärm utan notch. Utrymmet där notchen var kan ju användas till klocka och statusikoner.

    Att backa till en app-design som liknar 8/8+ på en telefon med heltäckande skärm kan vara sämre ur användarvänlighetsperpektiv eftersom det blir långt att nå till toppen av skärmen. Därför kan det vara bra att apparnas interface "hänger ner lite", som de tvingas göra nu med notchen, även om notchen inte finns.

    Kan inte förklara bättre. Kort sagt: jag tror inte att apparna måste göras om även om notchen försvinner.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Apple är inte transaprenta när det gäller försäljningssiffror, de brukar dock säga att den är slutsåld inom några timmar etc blir bra rubriker.. men inte hur många exemplar.

    Deras underleverantörer delar dock med sig av infomrationen så man kan räkna ut om det säljer bra eller dåligt. Som det verkar har Iphone X inte uppnått förväntningar då redan årskiftet att de har minsat beställningarna från underleverantörer med runt 50%

    Tror dom vill avsluta X pga av att samsung säljer sina skärmar dyrt och att de istället vill använda de kinesiska amoled skärmarna från BOE så fort det går... hur bra dessa presterar från exemplar till exemplar basis återstår att see... BOE har inte alls lika lång erfarenhet som samsung eller oled...

    Ryktas även om att 2 av modellerna kommer ha LCD skärm, de billigare variterna och de kommer ge apple betydligt bättre vinster... Det är business as usual...
     
    Johnh3 gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Att appar fortfarande kommer vara optimerade för iPhone X om notchen försvinner rent hårdvarumässigt. Så länge appar är fortsatt optimerade för notchen så blir det bra för de som har köpt iPhone X. Notchen störde mig inte även om jag inte riktigt hann titta videos, men det går ju att se en mindre bild då. Upprätt var notchen inte i vägen. Det enda jag kan klaga på var väl att man inte fick se batteriprocenten och tvingades öppna kontrollcenter.
     
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tänker lite så här. Nästa generation av iPhone kanske ser lite annorlunda ut än dagens x. Men å andra sidan ändras samsungs design varje år, så har det alltid varit. Det är ju egentligen bara apple som är lite ”tråkiga” att köra samma design i flera år.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag ska göra ett sista försök att förklara vad jag menar.

    Apparna på X är inte enbart optimerade för notchen utan kanske framförallt att skärmen går hela vägen upp till toppen och kräver en annan app-design för att vara användbara. Det här kommer inte förändras för att notchen försvinner. Samma appdesign kommer vara optimal på den notchlösa iPhonen som på X.
     
    Droid55 gillar detta.
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Så länge appar optimeras för iPhone X och Apple fortsätter ge support så spelar det mig ingen större roll om iPhone X senare läggs ner. Bara de ha ett lager för oss som av någon anledning behöver en ny enhet om den går sönder. ;)
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, jag tror poletten trillade ner nu. ;) Undrar hur en notchlös iPhone kan se ut. [emoji848]
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    För övrigt tror jag inte notchen försvinner nästa år. De behöver komma på ett bra sätt att gömma undan TrueDepth-kameran och det är nog enklare sagt än gjort. Om två-tre år kanske.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    You don't fix something that ain't broken. ;) Tänk ändå vad lätt det har varit för tillverkare av skal och hur många gånger de har kunnat återanvända sina gamla skal pga. samma design. :)
     
    mange76 gillar detta.
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Tror inte den försvinner i år heller. Apple är inte kända för göra större förändringar från år till år. Dessutom tror jag de är ganska nöjda med iPhone X:s design.