Störande saker med sonys mobil

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Brokenarrow, 28 jan 2018.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    En sak jag tycker är förbaskat störande är att datauppkopplingen verkar ta paus så fort skärmen är släckt, och jag hittar ingen inställning för att stänga av den funktionen. Detta medför att ett flertal appar inte funkar som de ska, exempelvis uppdateras inte GPS-positioner korrekt och ibland missar man aviseringar från program.
     
  2. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Jag brukar köra en GPS-tracker när jag cyklar, minns inte om jag hade problem innan men jag har lagt till den under 'Undantag för energisparande' och den funkar perfekt även när skärmen är släckt.
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Lyckades hitta just det där om undantag för energisparande och lade till några appar där. Initialt verkar det ha hjälpt men jag måste testa lite till. Hade dock gärna sett att det stått uttryckligen någonstans att mobilen börjar energinspara när skärmen släcks, men någon sådan info hittade jag inte.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hade samma prioblem på min samsung s7... gjorde mig själv tjäsnten och stängde av samsungs egna energisprare och körde på det som faktiskt ingår i systemet ist och nu fungerar allt och batteritiden är dessutom bättre.
     
  5. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Okej, du borde testa min led jag har på min S3 och det är skillnad på natt och dag mellan sonys och min S3.

    Har du provat sonys led i en mörk skog? För det är omöjligt med den modellen jag fick från sony att se stigen framför sig på bra sätt utan att anstränga ögonen (du ser inte rötter tydligt eller något annat som orm på vägen).

    Sämsta är att den kommer med nyheter, trots notiser avstängt. Har klagat till supporten om bristerna på leden och skräpet som följer med, samt går inte bli av med notiser.
     
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Kan inte testa S3 men lampan funkar för mina behov. Måste man lysa upp mer så finns det ju riktigt starka led-lampor att köpa, som slår vilken mobil som helst.

    Jag har verkligen inte upplevt något direkt tjat från What's New. Har haft mobilen i en månad och fått två notiser totalt.
     
  7. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Min måste i så fall vara defekt mjukvara i så fall. För jag får 3 notiser i veckan i notisfältet om något app eller erbjudanden, då har jag stängt av allt som går att stänga av i notisväg (har startat den appen 1 gång när mobilen var ny). Kan ju vara så att den som konfigurerade mobilen la in något konto i what new appen (hitta en inställning i själva appen också om noitser, som sagt jag använder inte den appen och går ju inte in i den frivilligt). Brukar räcka med gå in i inställningar>appar>avseringar (som det är i oreo, tidigare version Nougat är lite annorlunda).
     
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Något extremt störande är att både Chrome och Gmail kraschar relativt ofta, åtminstone en gång varannan dag fryser mobilen helt och slutar svara, sen kan det ta en minut innan man får fram ett felmeddelande om att appen har kraschat. Har aldrig någonsin upplevt detta tidigare och funderar på det har med Oreo att göra, vad tror ni?
     
  9. kpj

    kpj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon fler än jag som har problem med att när man ska svara vid inkommande samtal från låst skärm i dagsljus, är skärmen så mörk att man inte ser vem som ringer. Har justerat max ljus men den är så mörk just i detta läge,har inte hittat någon inställning för det.
     
  10. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Kör du auto på ljuset? Har hänt mig en gång och det var efter jag satt auto på.. Minns inte att det hänt innan.
     
  11. kpj

    kpj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo jag har autoljus aktiverat, ska testa utan. Tack för tipset.
     
  12. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det har jag inte råkat ut för, dock kommer det sällan mail till gmail. Men chrome har inte kraschat vad jag minns.
     
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    De senaste veckorna tycker jag mobilen har förbrukat onormalt mycket batteri, men statistiken visar inget särskilt förutom att mobilen varit inaktiv ganska mycket. Kan strömsparläget ha ballat ur och börjat dra extra ström? Har inte gjort något särskilt med mobilen i övrigt mer än att uppdatera appar men ingen app redovisas ha dragit någon anmärkningsvärd del av strömmen.

    Installerade senaste uppdateringen idag och hoppas att den åtgärdar problemet. Har ni andra märkt någon skillnad eller vet någon vad orsaken är?
     
  14. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har hållit batteriet bra för mig, men används inte intensivt. Har inte märkt så mycket skillnad mellan patcherna.

    Kan också vara en app som har någon typ av minnetsläcka. Tyvärr är det inte alltid man ser all batterianvänning (min Samsung s3 äter mer batteri än vad statistiken visar har gått åt).

    Sen i veckan fick jag upp reklam från Sony i notiserna. Alltså ren reklam, bedrövligt vad man måste stå ut med.
     
  15. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Chromecast verkar inte lika stabilt som förr. Kan ta ett tag innan symbolen syns. Just nu förbrukar min mobil väldigt lite i viloläge tex under natten. Inte fört någon statistik men det verkar bara gå några procent under 1 natt ( kan inte svära på det. Är det fel justerar jag inlägget men lite är det).
     
  16. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Samlar ihop några tråkigheter:

    1. Mobilen blir upplåst med fingeravtrycksläsaren, trots att det står att den inte är aktiverad. Jag vill inte aktivera den heller, jag föredrar skärmlåset, men trots det kan jag dra lätt med valfritt finger över läsaren på samma sätt som jag drar över skärmen, och plötsligt är mobilen upplåst. Väldigt irriterande, hur blir jag av med den funktionen?

    2. Regelbundna låsningar där mobilen slutar ge respons, på allt från fem sekunder upp till...tja, en minut ibland. Därefter kommer det upp ett meddelande om att en app har slutat svara. Oftast Chrome, men det har även drabbat Tradera, Facebook, och en del andra appar. Eftersom problemet inte bara rör en app misstänker jag att Android-versionen är instabil, och trots några uppdateringar finns problemen kvar. Fler som drabbats?

    3. Autofokus är långsamt och klarar sällan närbilder. Till och med min gamla Galaxy S5 Mini kunde ta bättre bilder på saker på nära håll, men med denna mobil blir det bara suddigt. När autofokus till vaknar till liv blir det i slutänden ändå en dålig bild. Ska det verkligen vara så här uselt? Jag behöver kunna ta detaljerade närbilder. Ska man behöva gå tillbaka till en flera år äldre mobil för att lyckas med det?
     
  17. masqu

    masqu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2015
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Oneplus 6 128gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Oneplus 6 128gb
    har inte upplevt nå såna problem med z2 eller z3
     
  18. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det pratades väl om "världens snabbaste autofokus" när den kom? Den känns inte supersnabb direkt. Har inte fotat så mkt närbilder men när du säger det så har det blivit en del oskarpt.

    Annars tänkte jag på häromdagen att Sony verkar ha lyckats ganska bra. Låg aktivitet i tråden tyder på att många är nöjda. Går man in på andra märken ser det ofta värre ut.

    Edit: får en del låsningar med webläsaren Opera men det verkar ibland ha att göra med alltför många flikar öppna
     
  19. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    1.använder själv läsaren. Men min läser inte av fingret direkt (utan måste trycka först), kan vara handhavande fel :P

    2. ingen sådant, kör mest mobilen stock (få extra appar), facebook används inte. Chrome har fungerat fint (tror att det hänt en gång när jag använt Chrome i timmar, har den blivit instabil). Men nu när jag använder den idag periodvis flera gånger om dagen fungerar den bra (5/10 minuter i taget ca).

    Har nyaste uppdateringen, kan haft något du nämner i början. Men använder den ytterst lite privat (används på jobbet, så sporadisk användning).

    3. Fokus blir jag förvånad på varje gång jag tar en bild, så seg. Sen bilderna den tar, det tar flera sek innan bilden läses in 100% (utan är lite suddigt först), telefonens egna bildgalleri. Inga såna problem har min S3, inte ens när jag lägger in externa högupplösta bilder (så något fel med mobilen /galleriappen).

    Kör inte marco/närbilder, vet att digitalkameror har en gräns hur nära dom kan vara föremålet utan att bli suddigt (antar även mobiler har olika närgränser).


    Kan vara så detta forum är rätt litet och få som faktiskt köper mobiler från sony (något jag förstå varför nu)

    Jag använder min ytterst lite privat. Därför behöver jag sällan stå ut med bristerna. Jobbet får stå för kostnaderna att autofokus tar år på sig. Behöver ta lite stödbilder för jobbet då och då.


    Att då och då kommer upp ren reklam för sonys andra produkter är riktigt tråkigt. Har inte sett annan mobil eller ägt någon som trycker ut sådant skit. Sen supportdelen har två reklam banners, vad i hela skogarna är fel på sony (en för Amazon prime och tror andra är ebay)?

    Alla brister jag tagit upp och dessa jag tog upp nu, hade jag omedelbart reklamerat mobilen. Men har inte betalt för eländet, så får stå ut med den tills den går sönder eller ersätts (något som vore en välgärning).
     
  20. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Brokenarrow: Jag märker fortfarande i princip ingen reklam från Sony. Det är märkligt att du verkar få så mycket och jag får i princip ingenting. Ska vi försöka se om vi har olika inställningar någonstans?