Problem: Strömförbrukning messages?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Claes B, 15 feb 2018.

  1. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Jag bytte från Telia till Fello på min Pixel, i samband med det så uppdaterades mina apn:er, eller rättare sagt, jag fick gå in och uppdatera dem själv. Telefon Google Pixel med Oreo 8.1.0
    I samband med det började appen messages dra ström, messages var igång hela tiden i bakgrunden.
    Forcerat stopp och så slutade strömförbrukningen, för att sätta igång när den startade igen, appen uppdaterades 5/1 till senaste versionen (2.8), jag bytte abb. i tisdags, så den har fungerat som vanligt i en dryg månad. Igår tog jag bort uppdateringarna från appen och då fungerar den som den ska igen.

    Har googlat och hittat nån mer som upplevt samma sak, på en Pixel 2 och senaste versionen på messages. Det verkar ha med apn att göra, jag har provat med dem Fello rekommenderar för Android, vilka är exakt samma som Telia rekommenderar.

    Är det någon som upplevt något liknande, är det någon som har rätt apn eller en bättre lösning än att nedgradera appen?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    messages antar jag du menar "android messages" alltså appen som bara heter messages. (krångligt det blev) jag har fått avinstallera den appen från mina enheter sen de började dra igång stödet för rcs. fullkomligt obrukbar numera och har sett det rapporterats i tonvis med forum för alla möjliga operatörer, telefoner och forum på xda. Google i sitt esse som vanligt.
     
    Claes B gillar detta.
  3. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Aha, intressant. Då kan det vara så att mitt nya abbonemang stödjer rcs vilket jag misstänker att det gamla inte gjorde, det var ett gammalt 3g abb.
    Det är alltså mer troligt att android messages (japp, den är det) helt enkelt är så dum just nu än att det är fel på inställningarna?

    Nu gillar ju jag att hålla mina appar uppdaterade, så går det att lura appen genom att utesluta nån inställning i apn:en och fortfarande ha funktionalitet för mms?
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag vetesjutton jag gav upp till slut och drog in textra ist.
    men kör du inställnngar borde du kunna stänga av "utökade funktioner" ?
    det är väl det som är rcs-biten... kolla äöven om appen har behörighet för plats och ta bort den behörigtheten.. för mycket labb kände jag till slut och tog bort skiten
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Kan tipsa om appen "Signal" som ersättare för Messages.

    Jag kan fortfarande inte förstå hur Google kan skicka med en så usel SMS-klient till sitt operativsystem.
     
    Claes B gillar detta.
  6. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Har faktiskt aldrig aktiverat de utökade funktionerna, så det lär inte göra nån skillnad.
    Det måste ju vara något som inte lirar med apn, eller kanske med LTE? Det är de enda sakerna som är ändrade.
     
  7. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag har aldrig haft problem Android Messages, men kan tänka mig att RCS kan strula till det eftersom den är "igång" hela tiden. Men det borde gå att stänga av i inställningarna som sagt .