Here we go again (fuktinträngning)

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av H-M, 12 feb 2018.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Skall man skratta eller gråta? Hänt mig tidigare. Vet ju att trots IP-klassning så säger Sony, till skillnad mot när man köpte den, att den inte skall användas i blöta miljöer. Fine with me. Jag har haft 5-6 stycken "fukttäta" Xperias och vet att de är sköra och hållt dem ifrån vatten. Nu kom den precis tillbaka från Moby life. Den skall då vara trycktestad osv. Ett bättre tillfälle att snabbt tvätta av den under kranen finns inte. OBS! Inte ens spola utan liksom bara tvätta av den. Vad händer. Först fukt bakom linsen och nu ligger den och "knäpper" och jag kommer inte förbi låsskärmen = fuktskadad.

    Visst jag har 6 månaders garanti kvar. Sony kommer säkert ( troligen ) att reparera den. Jag Vet ju att de inte tål just nånting men kommer den direkt från service borde den tåla en mild avtvättning. Hade nog inte vågat den med en 18 månader gammal oserverad Z5C
     

    Bifogade filer:

  2. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Märkligt. Jag har spolat av min, haft den i duschen, filmat under vatten. Den funkar än utan fuktskador (inga som jag inte vet iallafall). Hur kan de ändra sej nu förresten? den lanserades ju som vattentålig?
     
    H-M gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det är nåt år sedan de ändrade. Det är snustorrt bakom luckan så jag klarar mig nog även denna gång. Läckaget verkar vara från toppen nånstans.

    Men trist, Tar tid och det optiska glasskyddet ryker vid varje insändning

    Edit: så här ser Sonys nya skrivning ut. Jag bör alltså få den reparerad

    "**** Xperia Z5 Compact är vattentät och dammtålig, så det är ingen fara om du överraskas av regn eller behöver skölja av den under kranen. Men kom ihåg: alla portar och skydd måste vara helt stängda. Du bör inte: låta enheten hamna helt under vatten eller utsätta den för havsvatten, saltvatten, klorerat vatten eller vätskor som till exempel drycker"
     
    Last edited: 12 feb 2018
  4. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    dock så varnar de för just som förstör tätheten nämligen klor, salt, och socker..som jag alltid ansett är det en falsk säkerhet med den sk tätheten.. det funkar för regn och rusk utan att bli orolig men allat annat är en risk man får ta och sabbar man den så är det finito.
     
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    De har ändrat enligt mitt klipp ovan. Nu säger man att den skall tåla regn eller spola av under kranen. Bör inte och sedan en uppräkning av att ej doppa under vatten osv. Vis av tidigare erfarenheter skulle jag aldrig testa sånt men att lätt tvätta av under kran skall den banne mig tåla. Nu gissar jag att det ordnar sig då den var snustorr under simkortsluckan. Men tar tid och så måste man köpa ett nytt optiskt glasskydd ( om man använder det)för det ryker när de öppnar den
     
  7. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    H-M gillar detta.
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Intressant. Förövrigt så fick Sonyverkstan mobilen i morse. På eftermiddagen kom ett mail att den var klar och hade skickats! Det tyder på att de har reparerat den för annars hade de väl krånglat. Men sannolikt såg man att den inte var tät i ram/display och då är det ju ett slags tillverkningsfel. Man köper ju IP-klassad telefon för att den skall vara något mer tålig
     
  9. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej Alla,

    Anledningen till att marknadsföringen ser lite annorlunda ut idag är då kunder kan misstolka IP-klassificeringen. Vi har i en labbmiljö testat våra IP-klassade enheter för att certifiera dem - man placerar enheten försiktigt i en behållare fylld med kranvatten, och försänker den sedan ned till djupet som IP-klassificeringen avser. Efter utsatt tid (30 minuter) så tar vi sedan försiktigt ut enheten och testar dess funktioner.

    Så om en kund läser att den klarar att försänkas till ett specifikt djup (som den klarar av enligt certifieringen), så kan det vara så att man kanske hoppar ned i vatten med enheten, för den i kraftiga rörelser under vatten eller liknande - detta skapar ett tryck mot enheten som enheten inte är certifierad efter (eller IP-klassen avser), och därav kan vi inte garantera att enheten ska kunna klara av sådan hantering. Ni kan läsa mer om detta på vår hemsida här:
    Vatten- och dammskydd – allt du behöver veta – Sony Xperia™ Z5 Compact support (Sverige)

    Det jag kan nämna är att vi aldrig ändrat marknadsföringen eller rekommendationerna för en specifik enheten efter att den har släppts. Om en enhet marknadsförts med bilder under vatten i en pol eller liknande så har vi inte ändrat det (Z5 Compact har vi aldrig marknadsfört med undervattenvideo eller bild).

    Vad gäller att imma/kondens bildas efter att man utsatt enheten för vatten så är det ett naturligt fysiskt fenomen som skapas vid temperaturskillnad och är ofta väldigt milt/inte skadligt för enheten, det bör försvinna efter att man haft enheten i rumstemperatur ett tag.

    Jag hoppas att det besvarade många av de frågor ni hade, annars är det bara att höra av sig. :)
     
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag har förståelse för att man ändrat. Att fota/filma under vatten känns inte som det behövs på en mobil. De flesta är nöjda om den tål regn en stund. Ang Z5C står det dessutom på hemsidan att den tål att sköljas av under vatten ( se ovan).

    Fast något lurt är det med tätningen - eller har jag haft extrem otur - för detta är 4:e gången det händer mig. Senaste gången var det knappast "kondens" under linsen. Handvarmt vatten som jag mer tvättade av mobilen med handen ett kort ögonblick skall inte ge kondens. Den dog ju också och låg och pep och kunde inte stängas av/startas om. Hade jag tagit ett samtal ute i lätt duggregn hade det varit samma sak. Jag misstänker att limmet runt displayen släpper eller så blir det läckage vid hörlursuttaget. Luckan vid Sim-kortet verkar täta perfekt.

    Märkligt så är nya ZX1 compact beskriven som "vattentålig" på Sonys hemsida fast den verkar ha exakt samma IP klassning som Z5c.

    Rådet blir att betrakta Sonys "förstärkta"mobiler som helt vanliga mobiler men med bättre skydd. Dock är jag besviken att de inte hållit speciellt bra fuktmässigt just för mig. Dock en Stor eloge till Sony som alltid reparerat eller bytt ut enheterna utan något strul. Kommer aldrig mer skölja av under kran. Kommer använda de små fuktlappar jag använder till kameraoptik och läsglasögon. Då är risken noll att något tränger in.
     
  11. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Fast... de blir ju knas om man ser videon med Z3, för de är ju exakt de som görs på reklam videon. Han dyker ner i vattnet med sin Z3 å börjar filma ;) Hitta en till på Sonys Youtube. Långt ifrån försiktigt osv som du beskriver.

    Jag köpte Z5 compact ENDAST av anledningen att den hade något som konkurrenterna inte hade, vattentålighet. I praktiken är den alltså lika vattentålig som en gammal Nokia 3310?



    "Vi har i en labbmiljö testat våra IP-klassade enheter för att certifiera dem - man placerar enheten försiktigt i en behållare fylld med kranvatten, och försänker den sedan ned till djupet som IP-klassificeringen avser. Efter utsatt tid (30 minuter) så tar vi sedan försiktigt ut enheten och testar dess funktioner."
     
    H-M gillar detta.
  12. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Som jag nämnde så har vi aldrig ändrat hur en enhet marknadsförts efter att den släppts. Z3-serien var nog bland de sista modellerna som vi har marknadsfört under vatten - vi har inte ändrat det för den produkten. Samma sak står på vår hemsida, det står ingenstans att du inte får försänka en Xperia Z3 helt under vatten på supportsidan för en Xperia Z3. Tvärtom så står det att du kan ha den i en pool och liknande:
    Vatten- och dammtålig – det är allt du behöver veta – Sony Xperia™ Z3 support (Sverige)

    Xperia Z5 Compact är inte marknadsförd på det sättet.
     
    Honda gillar detta.
  13. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    De jag inte kan förstå är att både Z3 compact och Z5 compact har samma IP klassning, dvs 68? Hade de inte varit bättre att klassat Z5 compacten med en x4 klass? Än å köra på med samma klassning som den sista riktiga vattentåliga Z3 compact?
     
  14. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag tror du missförstår, Z5 Compact är inte mindre vattentålig än Z3 Compact - de marknadsförs bara olika för att undvika misstolkningar kring vad klassificeringen avser. Anledningen till det kan du läsa i mitt första inlägg. :)
     
  15. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Kanske , kanske inte, helt klart förvirrande är de iallafall ;) Z5 compact är alltså lika vattentålig som Z3 compact (som promotades. att man kunde simma med den och ta kort och filma å hela den baletten). Z5 compacts stora grej var kameran.
    De är här de blir virrigt. Den är fortfarande lika vattentålig som Z3 compact fast nu visar de sej att de var den inte, om man inte sänker ner den sakta och försiktigt i stanby läge och destillerat vatten (typ). :)

    Z5 compact känns ju mer gedigen och välbyggd utan onödiga luckor som måste öppnas för laddning. Displayer som faktiskt sitter fast osv. Jag har iallafall varit mer trygg i att bada med min Z5 compact än vad jag var med min Z3 compact ;)
     
  16. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag förstår att det kan verka lite virrigt, men jag tror inte att jag i text kan förklara det bättre än i första inlägget som jag saxat ut här:
    "Så om en kund läser att den klarar att försänkas till ett specifikt djup (som den klarar av enligt certifieringen), så kan det vara så att man kanske hoppar ned i vatten med enheten, för den i kraftiga rörelser under vatten eller liknande - detta skapar ett tryck mot enheten som enheten inte är certifierad efter (eller IP-klassen avser), och därav kan vi inte garantera att enheten ska kunna klara av sådan hantering."

    Vi vill alltså undvika denna misstolkning av IP-klassen, och har därför ändrat sättet enheterna marknadsförs på - men de är inte mindre vattentåliga i jämförelse med föregående enheter av samma IP-klassificering.

    Om du önskar, så kan du ringa in till vår support på 013-244500 och fråga efter mig så kan vi ta det muntligt så ska jag göra mitt bästa för att förtydliga för dig? :)
     
    bernard gillar detta.
  17. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Först det positiva. Postad på tisdag. Åter i min hand på torsdag.

    Men det känns inte helt bra. När jag sände in den så var det "halvdöd", Dvs ett sms låg låst på skärmen, den pep ca var 30:e sec och den gick inte att på något sätt operera eller stänga av. På nåt sätt hade fukt trängt in. Plus att det var mer vatten än kondens bakom fotolinsen ( se bilder ovan). Kondens vet jag hur det ser ut

    Nu skriver verkstan " mjukvaran uppdaterad och felet avhjälpt". Vad felet bestod i framgår ej - inget är bytt. Undrar ens om den blev öppnad för det optiska glasskyddet brukar alltid försvinna då. Förmodligen hade den torkat upp under transporten. Men vad innebär det för framtiden? Kommer fel att uppenbara sig senare på elektronik eller batteri. Är den verkligen tät nu? Nästan sugen att testa och dokumentera samtligt ;)

    Hursomhelst. Jag har läst diskussionen om hur man tolkar det förstärkta skyddet. I mitt fall är det mer glasklart. Det står att den skall tåla att tvättas av under kran. Den klarade inte det utan dog. Jag bedömer att det jag gjorde, väldigt varsamt, motsvarar att ta ett kortare samtal i lätt duggregn. Borde inte vara en utmaning.

    Men jag får väl lita på verkstan att den inte tog skada. Men man köper just en sån telefon för att man vill den skall klara fukt. Samma sak som en Nikon D7200. Man betalar bland annat för att den skall vara tätad.

    Nu är Sony inte längre ensamma i detta segment. La upp en tråd och det finns åtminstone 2 telefoner med samma IP specar runt 3000 kr ( A5 o X4). Kanske dags att kolla in en sån. Efter att ha fått in fukt in i 4 Xperia ( även om Sony tagit alla 4 reparationerna) är jag kanske ursäktad?
     
  18. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Skicka ditt IMEI till mig via PM så kikar vi på en lösning tillsammans.
     
  19. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Skickar strax. Avskyr att vara en som klagar då jag verkligen gillar Sony. Kanske har jag haft otur för har tittat lite i trådar och det finns inte så många med vattenskada ändå