Sänka sin mobildata + skaffa mobil router eget simkort.

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Brödrost, 4 mar 2016.

  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Satt och kikade på mobila 4g routers på Aliexpress, kollade vilka band de stödde osv. Kom då på på att jag har en Xperia Z2 med krossad skärm utan fungerande touch. För 20$ kan man köpa ett fodral som dubblar det redan riktigt bra batteriet. Smidigare än en router och stödjer alla band.

    Tar för givet att det går att lösa med Tasker eller liknande att hotspot ska startas vid boot. 22 GB data för samma kostnad som de 6 GB jag haft på sistone. Perfekt snål-lösning!

    Har någon erfarenhet av batteriförbrukningen vid längre tids aktiv hotspot?

    Även OnePlus 2 ska vara dual sim.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur hade du tänkt att styra den då? Med en mus?
     
  3. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Japp. Pajjade skärmen när jag var på resande fot, beroende av navigering och sånt. Inte helt lätt att hitta någonstans att köpa en OTG-kabel, men det löste sig till slut. Att man såg ut som en byfåne när man meckade ihop det på bussar och restauranger fick man leva med. :)

    Provade att göra en tasker-profil med hotspot on boot på min Nexus 6, verkar fungera galant.
     
    jnsson gillar detta.
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Intressant, du råkar inte ha koll på ifall man kan ha två data-sim i den samtidigt? Jag vet att tidigare så har det ena uttaget ofta (på andra modeller) bara varit för samtal/sms (2g) vilket tyvärr tagit bort en del av det roliga.

    Personligen så skulle jag tycka det vore underbart med en telefon där man så fort man kommer utomlands bara sätter i ett extrasim med surf och kör på det utan att behöva byta plats på ens vanliga SIM.

    Idag kör jag med en äldre 4G-Huaweipuck och det fungerar väl rätt bra, problemet är dock att det är segt att behöva släpa med sig mer saker än nödvändigt :/
     
  5. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ingen aning hur det fungerar tyvärr. Jag skulle vara jäkligt nervös över att något skulle bli fel och helt plötsligt använder man sin svenska operatör för att kolla youtube i Filippinerna. :)
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Haha livsfarligt ja! Men så länge man inte aktiverar dataroaming så borde det faktiskt inte vara ett problem.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan inte ha data på, på båda SIM samtidigt, men du kan när som helst ändra till det andra, utan att behöva plocka ut SIM korten :). Angående roaming så finns det separata inställningar för varje SIM :)
     
    Crown gillar detta.
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag har löst saken med 2st lurar. DVS NOKIA 3310 & HUAWEI nexus 6P. Båda med SONERA
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns ytterligare en lösning som är den jag själv använder: Mobilt bredband och IP-telefoni i någon form, t.ex Google Voice via Hangouts, Skype Out eller annan leverantör. Detta gör att det räcker med ett mobilt bredbands-SIM.

    Själv kör jag med Google Voice via Hangouts men Skype Out är ytterligare ett alternativ. Hanteringsmässigt är det i princip likvärdigt med konventionell telefoni (man ringer via Hangouts Dialer eller Skype istället för en vanlig dialer för tillfället) och IP-telefonnumret fungerar som ett vanligt mobilnummer. Roaming är helt och hållet historia eftersom det inte spelar någon roll vilket SIM-kort man har i, numret fungerar alltid. Vill man spara ström och data slår man enkelt på endast WiFi hemma (kan skötas automatiskt via Tasker, har en task som slår på flygplansläge med WiFi på hemmavid och slår av det när man lämnar detta nät).

    Det finns även andra lösningar, t.ex konfigurera upp den IP-telefonitjänst man får via t.ex en bredbandsleverantör (eller separat) att fungera via mobilen vilket också fungerar bra.

    Jag kan varmt rekommendera att undersöka detta alternativ och jämföra med en lösning med dubbla SIM-kort (ett för tal/SMS och ett annat för data). Jag måste också säga att ljudkvaliteten via Hangouts är högre än vid ett konventionellt samtal, åtminstone på min egen enhet.
     
    bernard och Jan-Bertil gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock så kostar det ju per minut att ringa med Hangouts Dialer här i Sverige. Sedan blir det ju svårare att nå en som bara använder t.ex. Google Hangouts för samtal. Du måste ju ändå ha ett nummer för att man ska kunna nå dig
     
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har ett USA-nummer via Google Voice som fungerar för inkommande och utgående samtal, precis som ett vanligt mobilnummer. Skype Out ger en liknande lösning men med svenskt nummer (överväger att testa).

    Det är helt riktigt att det är minuttaxa till svenska nummer med Hangouts Dialer och Google Voice men i mitt fall spelar det ingen roll (1 cent per minut till fasttelefon, 3 cent per minut till mobil) då 99% av samtalen jag ringer är baserade på Hangouts och övriga fall ger sisådär 1 USD för 100 minuters ringande till fasta nummer (Comviq tar 95 kronor per månad för 200 minuter om än även mobiler, SMS och 1 GB data som jämförelse).

    Nackdelen med Google Voice är att tjänsten inte rullats ut i Sverige ännu, d.v.s man behöver ha ett amerikanskt mobilnummer med i processen för att sätta upp det. När det är gjort är det dock elegant kopplat till Googlekontot.

    Skype Out eller att sätta upp IP-telefoni (t.ex om man har en sådan tjänst via Triple Play via bredbandsleverantören) är därför intressanta. Ofta slänger ju en ISP med telefoni "på köpet" och där har man ju ett nummer som kan användas i mobilen och löser problemet med inkommande och utgående samtal.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, men då blir det avsevärt mycket dyrare för vänner o ringa om man har ett USA nummer o ringer från en svensk telefon.
    Fungerar det verkligen i Sverige när man väl har ställt in det? Vad jag visste så fungerar det inte i Sverige om man inte håller på med VPN till USA
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Google Voice med USA-nummer fungerar utmärkt i Sverige. Kan ringa precis som vanligt utan att böka med VPN eller annat. Däremot krävs det ett USA-mobilnummer när man skall ställa in tjänsten första gången, d.v.s skaffa GV-numret. Så fort det är gjort har man ett evigt nummer som alltid är kopplat till Googlekontot (sålänge man har sitt konto naturligtvis).

    För att GV-röstbrevlådan skall fungera krävs att det inkommande samtalet går till GV-numret. Tjänsten med GV-accessnummer, d.v.s där man har ett nummer som vidarekopplas till olika telefoner däremot kräver att man har USA-nummer att koppla mot.

    Rent generellt tycker jag att det är värt att överväga IP-lösningarna idag, d.v.s att skippa den konventionella telefonin och istället skaffa ett SIM-oberoende nummer. Det är mycket praktiskt av flera skäl men frånvaron av porteringskrångel och roaming är de två största. Det är också en stor fördel att kunna köra med mobilt bredband då större delen av kommunikationen är databaserad idag.

    Ytterligare en fördel med dessa lösningar är att man kan ha olika telefonnummer i samma enhet, t.ex Google Voice och ett svenskt Skype Out-nummer på samma enhet och sedan komplettera med IP-telefoni (det ger tre olika nummer för samtal vilket kan vara praktiskt).

    Enda gången jag kan se vissa fördelar med konventionell telefoni är om man ofta befinner sig på en plats med svag 2G-täckning. Låg GPRS-hastighet kan vara på marginalen för IP-telefoni fast å andra sidan finns det ju talkodeks för låga bandbredder som kompenserar (jag minns när de första IP-telefonilösningarna för uppringt Internet dök upp och då var det 14k4 eller 28k8 som gällde vilket är långsammare än GPRS).
     
  14. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Att ha inkommande nummer med skype kostar en månadskostnad och sms blir osmidigt.. Att skaffa usa-nummer skulle vara ett lite för o-subtilt sätt att säga till de jag känner att jag inte vill prata med dem.

    Hade helst inte varit beroende av att ha dubbla sim, men ett halebop go för det lilla telefonerandet man gör blir helt enkelt billigast för en sån som mig.
     
    bernard gillar detta.
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv är jag tveksam att köra helt IP baserat. Orsak att VPN tjänsten jag andvender inte är "100% vattentät". Anslutningen kan ju brytas. Och då har jag ju ipleak också. Inte så kul. Sedan kan det också vara bra att ha koll på vilken IP/VoIP tjänst som är säker/privat.
     
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Finns ju VPN-tjänster som har mjukvara som bryter uppkopplingen om det blir problem med tjänsten.

    Men sedan kanske man ska fråga sig vad man egentligen behöver VPN till ?

    Se på playtjänster ?
    Komma åt sitt privata nätverk i hemmet ?
    Gömma sig ?
     
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Se PLAY tjänster är en av dom jag andvender. Har bara ett "torn" hemma. Funkar utan VPN, dock är Time Capsule inte så skyddad då. Angående gömma sig så är det ju inte för gömmandes jag har VPN. Utan för dom tveksamma § som kommer upp då & då från myndigheter. För det finns många aktörer som egentligen inte har någonting med vad jag gör på nätet. Men dom är ju ljusskygga typ. Hos er så är det ju FRA & Säpo som inte helt är transparenta & undviker journalister. Hos oss är det ju skyddspolisen. Är oklart om dom skyddar oss egentligen. Synd i varje fall inte samförstånd inte finns. Därav finns inget allternativ till VPN. Men mobilt så löser inte VPN allt. Att tex SVT sparar besökarens IP nummer har egentligen ingenting med upplevelsen att göra av sajten. Utan har andra avsikter. Skumt egentligen.