Intryck och omdömen OnePlus 5T

Diskussion i 'OnePlus 5T - Allmänt' startad av king_heisenberg, 24 nov 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kameran på S7 är nog bättre skulle jag gissa. Det du dock kan göra för att boosta bildkvaliteten på 5T är att installera en moddad version av Google Camera.
     
    R3b0rn gillar detta.
  2. KällarErnst

    KällarErnst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som tycker adaptive brightness funkar uruselt? Har aldrig varit tvungen att manuellt öka ljusstyrkan på någon mobil dom senaste åren, på 5t måste jag göra det hela tiden, så synd när allt annat funkar så bra.
    Måste nog prova Lux trots att utvecklingen är död sen länge.
     
    Last edited: 5 mar 2018
  3. rlo

    rlo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Funkar väldigt dåligt på min också tyvärr.

    Återkoppla gärna om du testar lux.
     
  4. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Har inga problem med adaptive. Eller så är det kanske jag som inte jämför med andra modeller. Ser man på helheten så tycker jag att adaptive brightness är en petitess. Var lite skeptisk till att lämna s8 för en sämre kamera. Men attans vad jag är nöjd.

    Edge var snyggt men det är betydligt lättare att få skärmskydd att passa. Galet bra batteritid. Den bästa jag haft.
     
  5. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tycker adaptive brightness fungerar utmärkt. På min senaste Samsung var det tio gånger sämre för där tvingades jag helt stänga av det eftersom det helt enkelt aldrig fungerade som det skulle.
     
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Håller med om att det funkar uselt på OP5T i och för sig, men samtidigt har jag haft samma problem på i stort sett alla mina telefoner tycker jag. Testar en HTC U11+ nu, har kört den for kort tid för att säga säkert men det pekar mot att den är ett av mycket få undantag.
     
    dannejanne gillar detta.
  7. anderzohn13

    anderzohn13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Alltid kört brightness på auto och det funkar för det mesta klockrent. Tonar ned lite väl mkt vid mörka rum annars funkar det generellt väldigt bra.
     
  8. KällarErnst

    KällarErnst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Berätta vad du tycker när du hårdtestat den, jag var lite sugen på den själv men sen när så många sa att skärmen var så ljussvag så blev jag osäker.
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    förstår dig, jag tänkte likadant men föll för frestelsen till slut ändå. har ju nu inte haft nåt tillfälle att använda den i starkt solljus, men inga övriga situationer har inneburit nåt som helst problem. men jag brukar kolla på lite netflix eller nåt i badrummet och då har vi rätt starka spottar därinne varför jag alltid brukar ha skärmen på max ljusstyrka. tyckte häromkvällen att det räckte lika bra på denna som på lg v30+ och note 8, men jag kom på sen att jag tittade inte på nåt som utspelade sig huvudsakligen i mörker, ska försöka komma ihåg att kolla det ikväll.
     
  10. Ww33

    Ww33 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2018
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10
    Hur är denna telefonen ? Tänkte beställa den nu snart. Bra med uppdateringar?
     
  11. ergun71

    ergun71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Övrigt:
    Mi Band 4
    Angående uppdateringar så kör jag nu på senaste betan som är på Oreo 8.1 och säkerhetspatchen från februari.
     
    R3b0rn gillar detta.
  12. KällarErnst

    KällarErnst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Bättre sent än aldrig, men för mig är skärmen en dealbreaker och eftersom skärmen är den här telefonens svagaste punkt så jag har svårt att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Just nu använder jag en app som heter YAAB (Yet another brightness app) och den funkar hyffsat, Lux var bra men ville inte funka alls på låskärmen, YAAB gör ett bra jobb, men smaken är ju väldigt subjektiv så...
     
    rlo gillar detta.
  13. carlsson85

    carlsson85 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag bytte precis ifrån en Nexus 6p till en 5T 8GB/128GB och tänker ge lite plus och minus.

    Plus:
    Galet snabb! Tyckte 6p var snabb men oj vilken skillnad.
    Face unlock. Trodde inte jag skulle använda detta när den har fingeravtrycksläsare men kan inte låta bli när den är så snabb. Perfekt när mobilen ligger ner på skrivbordet eller sitter i en docka.
    Gester på stängd skärm. Hur smidigt som helst att tex sätta på lampan, byta låt, låsa upp med dubbeltryck när den ligger på bord/sitter i docka i bilen.
    Oneplus Android versionen känns som en finslipad version av Vanilla Android med smarta tillägg. Väldigt imponerad faktiskt och då kommer jag ju från en Nexus mobil.
    Skärmen är mycket mer ljusstark och jag ser ingen direkt skillnad mellan mobilerna. Kan hända att 6p visar en mer "korrekt" bild men 5T upplevs lite bättre för mig.
    Fingeravtrycksläsaren är mycket snabbare. Verkar vara likvärdig med hur bra den läser. Fungerar i stort sett varje gång, precis som på 6p.
    Batteritiden är avsevärt mycket bättre och Dash charge är helt överlägset 6p´s "quick charge". Har gått ifrån att ladda över natten och bara toppa upp under dagen. Helt underbart med bra batteritid igen :)
    Sandstone skalet är helt perfekt. Tunt och ger bra grepp. Det finns säkert bättre som skyddar mot fall och stötar dock.
    Storleken är nästan lika på båda men 5T upplevs mycket mindre.
    Starkare vibrator.
    Bra att man kan välja svart tema. Borde ge lite bättre batteritid.
    Har lite bättre wifitäckning än 6p. Har wifi på ställen i huset som inte var möjligt med 6p.
    Har varit väldigt nöjd med täckningen för 3g/4g annars på 6p så återstår att se om 5T matchar.

    Minus:
    Volymknapparna borde suttit på höger sida. Känns mer naturligt på 6p.
    Powerknappen borde vara "räfflad" precis som stör ej slidern. Är säkert en vanesak men känns lite svårt att hitta den...
    Sämre högtalarposition och inte stereo. Lätt att täcka över när man tittar på youtube.

    Plus/Minus:
    Lite ovant med slidern för stör ej men kommer nog gilla denna då jag kör parallellt med en iphone som jobbmobil.
    Kameran känns något bättre i 6p. Inget som stör mig så mycket i och med att den är så galet snabb på att ta korten!
    6p var enkelt att känna vilket håll som var uppåt. 5T är mer "liksidig" och har inte vant mig helt än.

    Övrigt:
    Fungerar perfekt ihop med min Samsung Gear S3 klocka. Ingen skillnad mot 6p där.
    Väldigt prisvärd med topprestanda. Var nära att det blev en Samsung S8/S9 men är väldigt nöjd med min 5T som kostade flera tusen mindre :)
    Bra med ett förmonterat skärmskydd ifrån fabrik. Inte som ett glasskydd men helt ok tills man byter till glas.
    Dualsim. Ingen användning för tillfället men känns bra att det finns.

    Hoppas någon finner allt detta intressant haha! :)
     
    MarshallMathers, kissidor, thexps och 1 annan gillar detta.
  14. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Vill tillägga ett par saker:

    Högtalaren inte bara sitter fel, den låter inget vidare heller. Den är dessutom bara en, mot 6Ps två. Den hade faktskt riktigt bra ljud när man nu kan jämföra.

    En smått irriterande grej är den utskjutande kameran. Den var ett besvär på 6P också, men den var i alla fall över hela över kanten. 5Ts skeva baksida gör att telefonen inte ligger rakt på ett bord (jo, man borde lägga den med skärmen ner, men vem gör det?)

    Jag har lite mentala problem med delar av launchern, men den går ju att byta, så det är inga större bekymmer

    Men storleken/formatet. Jag har alltid tyckte att 6P var stor, lite för stor. Men 5T är lite smalare och lite längre. Det gör att den ligger bättre i handen. Det är fortfarande lite knepigt att använda den med bara ena handen, ikoner långt upp på skärmen blir svåra att nå. Men det är lättare att nå det mesta med den lite smalare enheten. Den känns säkrare i handen.

    Bidragande är förstås också telefonens baksida. Nexusens aluminium (eller vad det är) känns hal som en ål, även om jag vande mig, så känns det lätt skrovliga ytan på 5Tn mycket säkrare i handen. Känns inte som den skall glida ur handen direkt.
     
  15. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Vad styr säkerhetspatchen?

    Jag fick min igår och det första telefonen gjorde var att ladda ner en stor updatering (Oxygen 5.0.4). Men den har fortfarande säkerhetspatch från december förra året.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 826
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är för att du inte kör Open Betan
     
  17. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Vill man verkligen köra beta?
     
  18. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Absolut, de är ofta väldigt stabila och om det är något större problem kommer det uppdateringar snabbt även på beta.

    Kör själv beta 04 på en op5t.
     
    ergun71 gillar detta.
  19. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    @flipp@flipp Vilken version av Google camera kör du? Behövs root?
     
  20. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Bytt från 6p till 5T.

    +Otroligt snabb!
    +Responsiv och bra flyt
    +bra batteri
    +bra skärm
    + Jag tycker högtalaren fungerar bra
    + mycket skönare att hålla i än 6p (känns mindre klumpig)
    +betydligt bättre "rise-to-wake"
    +massor med smarta funktioner i gränssnittet som 6p saknar,
    +Sköna knappar
    +Snabb laddning
    +porträttläge fungerar bra
    +Snabb kamera

    Kameran tycker jag nog inte är riktigt lika bra som i 6p. Känns som att den saknar detaljer i jämförelse. Ansikten och dylikt blir som mer "utsmetade" om ni förstår. Det gäller framförallt när 6p:s hdr används och framförallt i mörkare omgivningar. Däremot är kameran bra mycket snabbare i 5t. Men överlag är jag hur som helst hittills nöjd med korten [emoji846]
     
    Last edited: 27 mar 2018
    kissidor gillar detta.