Första intrycken/omdömen Google Pixel (5,0")

Diskussion i 'Google Pixel' startad av Swedroid, 20 okt 2016.

  1. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Distinkt och samlad, men aningen vek är min åsikt.
     
    pacmeyer gillar detta.
  2. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Distinkt och högfrekvent, lite svag kanske. Men jag tycker om den, känns högkvalitativ på nåt sätt.
     
    pacmeyer och bernard gillar detta.
  3. dampus

    dampus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Instämmer
     
  4. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Tjena! Kunde inte hålla mig när jag såg priset (3500) så köpte mig en Pixel från Webhallen. ÄNTLIGEN en android som känns minst lika rapp som min 7 plus. Underbart. Satt dock ett Verizon-sim i när jag startade den, och ladd-adaptern är inte original va?
    Är den importerad från USA då? Trodde deras frekvensband var helt åt helvete, men det kanske dem inte var då? Får ändå full 4g som vanligt. Känns spontant som ett kanonköp detta, dock.
    [​IMG][​IMG]
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är den. Den har inte stöd för band 38, vilket operatören 3 använder, dock används det bandet ALLTID tillsammans med ett annat band, så du kommer inte missa 4G på så sätt, vet dock inte hur det är med 4G+ stödet. Annars har den stöd för dem andra band i Sverige som används, vilket är 1/3/7/8/20
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan nackdel utöver den @jnsson@jnsson tar upp är att Verizon-varianten av Google Pixel som jag förstår det har en låst bootloader. Det innebär att du inte kan flasha ROM:ar från andra än Google (signerade).

    Inget större problem om man inte bryr sig om sådant, men värt att ha i åtanke :)
     
  7. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Ööööh, borde inte Webhallen skriva detta någonstans då? Kan man se detta någonstans i inställningarna?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, Webhallen måste skriva det. Det är otillåten marknadsföring annars och kan/borde egentligen anmälas: Marknadsföringslagen | Hallå konsument

    Det är i mitt tycke en smärre katastrof att Webhallen, netonnet m.fl. som är förtjusta i gråimport inte skriver ut detta tydligt och det borde också vara ett skäl för återköp. Har man köpt något man inte vet om är gråimport gäller oftast helt andra garantivillkor från tillverkaren (i vissa fall gäller inte tillverkarens garanti alls längre), så det är minst sagt rätt allvarligt. Även möjligheterna till service är sämre på gråimporterade produkter. Samsung Sverige kommer tex inte serva en Note 5 även om den är såld i Sverige, så då kan köparen bara vända sig till icke-auktoriserade servicecenter.

    Att serva en Pixel i Sverige är nog inte det enklaste heller. Här finns inget auktoriserat servicecenter överhuvudtaget eftersom Pixel-telefonerna inte alls säljs här.

    Du kan gå in under inställningar->om telefonen och kolla vilken build du kör. Kör du NMF så är det standardversionen och kör du NDE är det Verzion-builden.
     
    Last edited: 12 mar 2018
  9. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Hittar inte var du menar här riktigt :/
    [​IMG]
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kika under utvecklingarinställningar, om du kan aktivera "OEM unlocking". Kan du aktivera OEM unlocking kan du låsa upp bootloadern.
     
    chraist gillar detta.
  11. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Åh, verkar som att jag kan det iaf! Skönt det. Hur kommer detta sig om det satt ett Verizon-sim i?[emoji848]
    [​IMG]
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Utbytesenhet/refubrished kanske? Jag hade iaf inte godtagit detta. Skicka åter :-)
     
  13. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Ja alltså, var medveten om att den inte är lanserad i Sverige. Men antog bara att om det skulle bli problem med telefonen så är det Webhallens huvudvärk att lösa. Är det inte så? :)
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, under 12 månader. Du behöver sedan göra en reklamation om problem uppstår med telefonen och tyvärr brukar det bli mer uppförsbacke då. Efter 6 månader faller bevisbördan på att felet är ursprungligt på konsumenten, och det försämras ens möjligheter att få igenom en reklamation.

    Hade Google själva sålt telefonen i Sverige hade du haft 24 månader garanti genom dem och hade inte behövt vända dig till Webhallen överhuvudtaget.

    Jag tror att Webhallen förmodligen bara byter ut de telefoner som krånglar och bryr sig inte alls om att serva/laga dem (vore ju knepigt att få dem fixade utan servicecenter för dem). Det minskar också webhallens incitament till att vara hjälpsamma eftersom de förlorar en del pengar på varje enhet som krånglar då de bara inte kan lasta över problemet på tillverkaren av telefonen.

    Gråimport är rätt uselt för konsumentens del, så det är i regel mycket bättre att handla utomlands i ett land där produkten officiellt säljs om man kan. Exempelvis från Clove UK. Det blir lite jobbigare att skicka in den, men man får 24 mån garanti i alla fall.

    Men allt sådant borde framgå av de som säljer gråimporterat, vilket det i regel inte gör i dagsläget. Alltid förvånat mig. Det är väl något av en gråzon och ingen som riktigt bemödat sig om att lyfta frågan :)
     
    Last edited: 12 mar 2018
    Englund81 gillar detta.
  15. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Herregud vilken huvudvärk, haha. Trodde det skulle bli ENKLARE nu när svenska affärer säljer den, inte krångligare... Aja, supporten sa att telefonen skulle vara "ny" och att jag därför ska åka in till dem med telefonen pga SIM-kortet som satt i. (Ska tydligen inte göra detta). Så åker till dem och snackar med dem imorgon. Tack för all hjälp! Uppskattas [emoji4]
     
    bernard gillar detta.
  16. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Var inne hos dem och icke-originalladdare och verizon-simkort skulle det inte ligga i förpackningen. Så de tog emot den och beställde en ny åt mig [emoji106]
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Bra det när det löser sig smidig. Måste varit något retur ex som kommit fel bland deras beställning hos sin leverantör.
     
    Oliivern3 gillar detta.
  18. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    Jag har också den där laddaren som du skickade bild på, dock var det inget simkort i min när jag köpte den. Bör jag göra något? Fick du en original-laddare till utbytestelefonen?
     
  19. Oliivern3

    Oliivern3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    När jag kom tillbaka sa samma snubbe att han hade både dåliga eller bra nyheter beroende på hur man såg på det. Han hade öppnat varenda en de hade där för att kika och alla hade denna laddare. Så de har väl antagligen bytt ut den för att original inte passar här i Sverige eller nåt. Så nej, jag fick en likadan. Den laddar mig veterligen lika snabbt så spelar ingen roll för mig [emoji106]
     
    pollywoog gillar detta.
  20. pollywoog

    pollywoog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34
    Gött att veta, tack för svar! Knepigt det där med garantin dock, köper man från en svensk åf som Webhallen tänker man ju inte en extra gång över att det ska kunna bli något strul. Nåja, är grymt nöjd med telefonen i övrigt iaf :)