Jo, under 12 månader. Du behöver sedan göra en reklamation om problem uppstår med telefonen och tyvärr brukar det bli mer uppförsbacke då. Efter 6 månader faller bevisbördan på att felet är ursprungligt på konsumenten, och det försämras ens möjligheter att få igenom en reklamation.
Hade Google själva sålt telefonen i Sverige hade du haft 24 månader garanti genom dem och hade inte behövt vända dig till
Webhallen överhuvudtaget.
Jag tror att
Webhallen förmodligen bara byter ut de telefoner som krånglar och bryr sig inte alls om att serva/laga dem (vore ju knepigt att få dem fixade utan servicecenter för dem). Det minskar också webhallens incitament till att vara hjälpsamma eftersom de förlorar en del pengar på varje enhet som krånglar då de bara inte kan lasta över problemet på tillverkaren av telefonen.
Gråimport är rätt uselt för konsumentens del, så det är i regel mycket bättre att handla utomlands i ett land där produkten officiellt säljs om man kan. Exempelvis från Clove UK. Det blir lite jobbigare att skicka in den, men man får 24 mån garanti i alla fall.
Men allt sådant borde framgå av de som säljer gråimporterat, vilket det i regel inte gör i dagsläget. Alltid förvånat mig. Det är väl något av en gråzon och ingen som riktigt bemödat sig om att lyfta frågan
Click to expand...