Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, Bulls verkar särskilt prisvärda.

    Jag har snöat in helt på Riese und Müller efter att ha testat en lite äldre modell. Oerhört välkonstruerad, men samtidigt prissatt därefter förstås. Det blir dock en aning mer överkomligt med elcykepremien.

    Elcykelpremien gäller tydligen även om man handlar inom EU upptäckte jag häromdagen, så det går att handla direkt från Tyskland också, där ju många av elcyklarna tillverkas/designas: Frågor och svar om elfordonspremien
     
    Last edited: 19 feb 2018
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är ett rätt intressant inlägg om att köra en Speed pedelec inom EU: Buying and riding an S-pedelec in the UK

    Det vill säga cyklar som klassas som moped och går upp till 45km/h. Kräver både registreringsskylt och trafikförsäkring.
     
  3. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER


    Inom UK. Ögade igenom artikeln lite snabbt och står väl att det är olika i olika länder och inte någon universell lag över dessa inom EU. Dessutom är ju UK inte EU längre?
     
  4. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  5. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Ahapp, då har vi blivit erbjudna att köpa "personalcykel" via Sportson, bruttolöneavdrag. Klurar på om jag ska slå till på elcykel. Har 18 km enkel väg, cykelvägar till jobbet. Stad/landsbygd. Normalkuperat.

    Tänker jag rätt om jag får ca 1h resväg till jobbet då?

    Hur ska jag tänka med val av cykel, Sportson har ju ett stort utbud för oss. Allt från enkla 3vxl Monark för 14k (327 avdrag) till cyklar för 60k (kring 1400 avdrag)...

    Vet inte hur länge jag kommer orka cykelpendla med tanke på distansen, blir ju nästan 4 mil per dag. Så man kanske ska ta det lugnt med nivån på cykel.

    Har kollat på specs for Ecoride Epic S1 Uni for 19k (440 avdrag) eller en Scott E-Sub Cross 20 Men för 21k (508 avdrag). Scott kör en Bosch i mitten, Ecoride kör Spintech i bakhjulet...

    Är detta av någon betydelse för mig egentligen? Är det bra modeller? Är det någon annan jag borde spana in av deras varumärken som de för?

    Några bra tips till mig @bernard@bernard ?
     
    Last edited: 13 mar 2018
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle inlett med att faktiskt testa en cykel med mittenmonterad motor mot en med motorn i hjulet. Det är rätt stor skillnad i hur cykeln beter sig. Känslighet och respons är i regel betydligt bättre med en mittenmonterad motor.

    Eftersom det är en fördröjning mellan att du trampar eller slutar trampa till dess att motorn ger eller minskar effekt blir gången lätt ryckig på en cykel med motorn i hjulet, medan den mittenmonterade motorn ju är kopplad direkt till pedalerna vilket ger en betydligt jämnare och behagligare gång. Prova själv helt enkelt och känn på skillnaden - tror du rätt snabbt kommer se fördelarna med den mittenmonterade motorn :)

    Hur blir det med premien om ni köper cykeln via jobbet förresten?

    De flesta cyklar mellan 20-30k före premien från de större tillverkarna erbjuder i regel en hygglig nivå om man vill ha en kvalitescykel med mittenmotor och 500Wh batteri. Vad som brukar skilja sig i prisklassen 20-25k vs 25-30k är antalet växlar (8 vs 10) samt batteriets kapacitet (400Wh vs 500Wh). Framgaffeln kan också skilja sig lite åt, men för en "trekking-cykel" behöver man inte ha en superpåkostad och avancerad framgaffel om det värsta man stöter på är lite håligheter i asfalten. Några av de dyrare cyklarna erbjuder dock dämpad sadelstolpe vilket faktiskt är riktigt trevligt, men det går alltid att uppgradera detta själv i efterhand. Är rätt okomplicerat.

    Om du skall pendla 4 mil och inte avser ha laddare med dig skulle jag helt klart övervägt 500Wh. Räckvidden är rätt optmistiskt angiven, så tag den med en nypa salt. Full effekt i 4 mil skulle jag säga kräver 500Wh.

    Du kan räkna på distansen själv här: eBike range calculator for Bosch drive systems – Bosch eBike
     
    Last edited: 14 mar 2018
  7. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Dig kan man alltid lita på @bernard@bernard, bra och genomtänkta svar! :)

    Låter som mittenmonterad är att föredra när jag läser tester på olika cyklar också...

    Premien lär inte jag se av verkar det som när jag kollar i avtalen, detta är en leasing där det dras av min bruttolön, och en viss del förmånsbeskattas. Om jag förstått det rätt så skulle det tex i mitt fall kosta:


    360 kr netto i månaden för en Scott e-Sub Cross (12.960 för hela perioden - listpris 21 995),

    Går man upp till en Cross e-Sub Sport 10 med batteripacket integrerat i ramen kostar den netto 548 kr netto i månaden (19 728 kr för hela perioden - listpris som 33 9995).


    Det blir väl lite speciellt när det är en löneförmån, men priset ska ta hänsyn till skattenivå och förmånsvärde...

    den dyrare har såklartdet starkare batteriet :-p

    Vi kan välja mellan cyklar från:

    BATAVUS, CARGOBIKE, CRESCENT, ECORIDE, MONARK, NISHIKI, SCOTT, SPECIALIZED och URBAN ARROW

    Jag fastnade mest för Scott baserat på att Bosch verkar vara ett bra alternativ, och att jag hört gott om deras vanliga cyklar. Vill inte ha ett UFO för 60k, skulle aldrig våga parkera det någon stans. Jag är ingen spandexkille med spejsiga solglasögon, men jag gillar lite fart. Jag tänker att det här kan vara bra för mig, ekonomin och miljön.

    Men detta var ju som ett gigantiskt smörgåsbord där jag inte har en aning om något. Måste googla mig tillö allt, sist jag cyklade någorlunda regelbundet var väl en sisådär 20 år sedan - och då på Försvarsmaktens tungtrampade gröna attackcykel... ;)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 15 mar 2018
    bernard gillar detta.
  8. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag går i elcykeltankar - nån som kan ge lite goda råd?
    • Jag ser elcykeln som en ersättare till den helt vanliga bensindrivna scootern jag har idag. Så:
      • Bekväm sadel
      • Upprätt körställning
      • Bra balans, "ovinglig" -> Låg tyngdpunkt och breda däck. Jag vill inte behöva vara på helspänn som när jag cyklar fort med min racer, utan kunna slappna av när jag kör.
      • Viss stötdämpning -> dämpare eller åtminstone tjocka däck.
      • Snabb/stark. Minst 45 km/h och bra acc utan att man trampar.
      • Gasreglage, inte enbart trampförstärkning.
      • Fyra mil :)två "riktiga" mil) räckvidd enkel väg.
      • Växel, måste man ha det? Det behövs ju inte på elmopeder?
    • Se ut som en cykel. Tankarna triggades av de nya parkeringsreglerna i Stockholm - parkering för scootrar kommer att landa på ett par tusen per månad. Så cykeln måste se ut som en cykel och inte en scooter om man säger, så jag kan ställa den i cykelställ.
    • Om den formellt behöver registreras bryr jag mig inte om; jag är villig att chansa och köra oregistrerat - det måste jag för att komma undan parkeringsavgiften.
    • Det är absolut en fördel med rejäla lastmöjligheter.
    • Positivt om den finns att köpa i Sverige pga garantier, men det är inget måste.
     
  9. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Goda råd är nog svårt när detta är så pass nytt,
    Men nog är det fler än du som söker delar av vad du är inne på.

    Däremot blir det nog svårt att fullt kunna ersätta moped (framförallt elmoped). Börja med cykel, elmotorn är enbart draghjälp för att upprätthålla den redan låga farten (allt annat är olagligt).

    Nackdelen är att "trimmning" får ske på egen erfarenhet i alla fall i de hastigheter du efterfrågar. Tror att det finns två vägar isf för detta. Det ena är egen erfarenhet, mycket tidskrävande och jobb. Det andra är att söka denna erfarenheten - England är nog landet som gäller då (fart & motorer= engelsmän).

    Men det största problemet är nog dels att på 15kg cykel (okej 20 med motor + minst ~50kg hösäck uppe på, alltså människan) våga köra i dessa hastigheter samt hur slitage kommer att visa sig - speciellt i våra väderförhållanden. Tänker bland annat på skillnaden mellan inkapslad rem som på skoter och cykelns kedja, drev o ev. växlar.

    Om du menar allvar med frågan tror jag att det bästa vore i dagsläget att skaffa två elcyklar som du sedan trimmar och joksar med efter bästa förmåga om du behöver använda cykeln dagligen.
    Det närmsta som jag ser som säljs på svensk mark;
    Köp Electra Townie Commute Go! 8I Herr Svart - Fri frakt hos Cykelkraft.se

    Lycka till och glöm inte det finns fler här ute som vill veta om du gör verklighet av farttankarna.
     
  10. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Kinkigt det där med el cyklar! Försäkring eller registrering är ju kostnader. Inte så kul om man är vad att slippa dom 2 med vanlig cykel typ. Så ingen el cykel boom tydligen.
     
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    20000kr eller 2000€ tycker jag är rätt dyrt tycker jag. En vanlig cykel kostar betydligt mindre, åtminstone en andvänd.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om det blir en kraftig uppgång i sommar kan det vara läge att slå till rätt snart, så inte budgeten tar slut.

    Försäljning av elcyklar rusar


    Det går bra att köpa cyklar från andra EU-länder också enligt Naturvårdsverket, så man är inte begränsad till det svenska utbudet. Finns speciellt många bra märken från Tyskland som inte säljs i Sverige, men som går att hitta i tyska e-butiker som skickar till Sverige:


    Bidrag för elcykel, elmotorcykel och elmoped - Elfordonspremien
    Frågor och svar om elfordonspremien
     
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Cowboy ebike, riktigt bra pris, men typiskt så levererar dom inte tillfälligt till Sverige. Förmodligen blir det en beställning när dom börjar göra det.

    1790€ - ca 18000kr

    COWBOY - Electric Bike for Urban Riders
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den såg trevlig ut, intressant med att placera batteriet i sadelstolpen. Bra pris också för en elcykel med så låg vikt. 16kg är rätt bra då de flesta fullutrustade hybridcyklar brukar ligga på 24kg. Runt 30% lägre vikt.

    252Wh var dock i lägsta laget, men räknar man med att ge den mesta av kraften själv och främst dra nytta av elmotorn i uppförsbackar bör det fungera fint.


    En nackdel är möjligtvis motorplaceringen. Det blir aldrig riktigt lika responsivt med motorn placerad i hjulnavet.

    Cykeln har heller inga växlar, vilket kanske begränsar nyttan något beroende på hur ens rutt normalt sett ser ut. Det innebär samtidigt att färre saker kan gå fel/mindre underhåll, speciellt i kombination med remdrift framför kedja. Kedjor på elcyklar med många växlar tenderar att slitas ut rätt fort.

    Belysningen var rätt innovativ också. Det är nog första gången jag den integrerad på det viset i själva stolpen.

    Ca 18 000 kronor som efter bidraget landar på 13 500 kr får sägas vara mycket lockande.


    Edit: En annan nackdel är att batteriet inte är ett standardbatteri, utan specialdesignat för cykeln. Det gör det svårt att byta batteri när det är dags att pensionera det, men å andra sidan finns det företag som byter ut battericellerna i uttjänta cykelbatterier (fungerar dock inte för Bosch, Yamaha eller Shimano eftersom deras batterier är firmwarelåsta, lite som skrivarpatroner en gång var)
     
    Last edited: 27 apr 2018
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Så tydligen skall man vara noggrann med vad man väljer. Eftersom batterier/akkun inte är eviga. Att inte få dem utbytta enkelt är synd också.
     
  17. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för svaret - ledsen för min sena reaktion - jag fick ingen avisering från forumet. :-(

    Jo, jag är fullt medveten om de juridiska problemen, men också villig att vara flexibel med regelefterlevnaden om man uttrycker det så.

    Att våga köra i de hastigheterna är inget problem; det är ju samma hastigheter som på en scooter. Men det är därför punkten "Bra balans, "ovinglig" -> Låg tyngdpunkt och breda däck. Jag vill inte behöva vara på helspänn som när jag cyklar fort med min racer, utan kunna slappna av när jag kör" är viktig. Slitaget däremot - där har du rätt; det är något jag behöver fundera på. Kedjans hållbarhet både för kraft och slitage...

    Tack för tipset på hoj, men jag tror inte att en Boschmotor är det rätta - de maxar ju ut på 350W och det tror jag inte räcker. Och om man ändå måste skära/svetsa i ramen för att kunna få dit en annan motor så är det nog billigare=bättre att utgå från en motorlös ram. Men jag var inte ute efter att bygga en själv utan hoppades på en färdigbyggd. Det finns ju en del 2kW+ motorer från Kina, det är bara det att kombinationen ram med lång tyngdpunkt, feta däck och stark motor inte verkar finnas att få i Europa, i alla fall inte under 100'

    Jag tycker inte heller att däcken på cykeln du länkar till är "feta nog" - jag är snarare ute efter en riktig fatbike. Nånting i stil med en vanlig Sondor, men med kralligare motor skulle nog vara ok.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är svårt att bestämma sig för en mer påkostad elcykel. I väntan på att tekniken mognar lite har jag därför bestämt mig för att kompromissa lite och beställa en STROM citybike, EU-modellen.

    strom.png

    Kostnaden blir:
    STROM EU: $899
    Frakt SE: $50
    Batteriuppgradering 10Ah (360Wh) ->13Ah (468Wh): $99
    _______________
    Totalt: $1048 / 8 992 kr.

    Därefter kan man dra av 1/4 eller 25% av priset genom premien: 2 248 kr.

    Cykeln kostar då totalt 6 744 kr. Det är svårslaget och nog så billigt man kan komma undan om man vill ha en elcykel med integrerat batteri på ~500Wh samt hygglig vikt (~19kg).

    Till nackdelarna hör motorn som sitter i hjulnavet och blott 7 växlar, vilket är i minsta laget.

    STRØM CITY. A Feature-Packed And Affordable e-Bike
     
    Last edited: 11 maj 2018
    Nulf, R3b0rn, Arvid och 1 annan gillar detta.
  19. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Men sedan är det väl moms och tull på detta?

    "The backer is responsible for any additional taxes, duties, and VAT. Taxes, duties, and VAT vary from country to country.

    In the US, the taxes, duties, and VAT are 0%. In Europe, the amount is 25% in VAT and 6% in duties. For other countries, please check the regulations in your country before purchasing.

    Please note that taxes, duties, and VAT will be collected at the end of the campaign."
     
    bernard gillar detta.
  20. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Förstod också att du ville ha en cykel med skoterns egenskaper. problemet är väl snarare myndigheter (premien, avdraget du får göra) också ser skillnaden.
    Det kanske kommer färdiga cyklar i detta format men inte än = bygga eget.

    Angående hög fart och slappna av - däcksytan mot asfalten blir inte betydligt större med "feta" däck. Däremot hur van du är, erfarenhet av högre farter. Allt sitter i skallen och din vilopuls.

    Ja i framtiden kommer det kanske ramar utan motorer med -"standardinfästningar" för motorer...
    Även om någon annan gör jobbet är det fortfarande ett hopplock.

    Sedan har vi batteriet... Det är också något som kan bli en följetong.
    Ja det är verkligen synd att man inte är gjord av pengar (fast bryr jag mig om cykelpremien då?) och tid...

    Eller varför inte "allwheel-drive", köpa bakhjulsmotor försedd cykel sedan kina-framhjul med motor....
    Undrar hur en sådan cykel skulle bete sig. Scary.