Testa GPS Puck

Diskussion i 'Galaxy S' startad av svendolph, 31 jul 2010.

  1. svendolph

    svendolph Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en WayFinder GPS puck och tänkte testa om gps fungerar bättre och har sammankopplat dem men får inte Maps och Navigation att köra från GPS-pucken. Är det möjligt på något sätt eller kan man bara köra på telefonens egna GPS?

    Berättar självklart hur det går om jag får det fungera.

    EDITERAT 20 augusti

    Koenig hittade detta program för 18 kronor: http://www.androlib.com/android.appl...gps-jAitz.aspx

    Fungerar helt enkelt smärtfritt med min gps puck. Förutom att slå på Bluetoth ville programmet att man gjorde en inställning till. Om man som jag inte fattade så kan man tillfälligt slå på engelsk språkstöd i telefonen så klarnar det. Efter att man parat sitt externa bluetooth GPS parar man det även med programmet. Där efter är det bara att trycka på start så tar det externa GPS: et över all kommunikation av den sorten (blå icon högst upp i telefonens fönster).

    Åter tack Koenig!
     
    Last edited: 20 aug 2010
  2. fjellborg

    fjellborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra idé att prova. Har själv en GPS puck a la nokia 3W med sirfstarIII-chip som jag ska prova som referens när jag får min beställda Galaxy:)
     
  3. svendolph

    svendolph Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men jag sitter ju här ivrig för att få det fungera men vet inte hur mer än att ha parat ihop pucken med telefonen. Ingen här som vet? Jag tycker man enelt skulle kunna välja det i inställningar men har inte hittat något. Eller ska man ut och söka på Market och vad ska man söka efter?

    Hittade http://www.androlib.com/android.app...-mobile-android-addon-bluetooth-gps-tEpz.aspx och Bluetoth GPS på market och ska prova om det går.

    Bluetoth GPS fungerar och jag får fram en karta, info om hastighet/höjd och vilka satseliter jag använder, men jag kan fortfarande inte använda pucken i andra program. Är det så att Samsung tycker deras GPS är så bra att det inte går att använda en usb GPS eller är det Android som spökar?
     
    Last edited: 31 jul 2010
  4. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag letade upp min gamla Wayfinder-GPS för att testa, och lyckas inte heller få igång den med Android. Med programmet "Bluetooth GPS" så kan jag få data från den, men inte mer än så.

    Edit:
    Det här är vad jag hittat hittills angående om det är möjligt. Det är visserligen ganska många månader sedan, så jag vet inte om något har ändrats, men enligt det så går det INTE att använda en extern GPS.
    http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg12676.html
     
    Last edited: 31 jul 2010
  5. svendolph

    svendolph Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkligen synd

    Det är ju jättesynd att man inte kan använda bluetooth gps i gps-programen på denna telefon. Jag testade att köra 1 mil med WF pucken och 1 mil tillbaka med den inbyggda. Google maps finns på en flik i programmet Bluetooth GPS om du missade det. Så det fick bli Google Maps i bägge fallen.

    WF Bluetooth-puck

    Blev först förvånad att den genast fick signal med sattelitena. Ett antal sådana. Hela den slingriga skogsvägen och in till staden visade den rätt hela tiden. Ibland några sekunder för sent till en rondell men inget som störde. Kontakten med satteliterna var god hela vägen och inga dropps.

    Galaxy S inbyggda GPS

    Nu när man blivit bortskämd förvånades jag istället över den tid det tog innan telefonen hittade sina satelliter. Och många dropp var det på färden hem. Jag kom att tänka på sången "Mors lilla kråka" där kråkan
    - än slängde dit och en slängde dit för att sedan köra ner i diket.

    Ofta stannade bilen på Google Maps-kartan fast vi hade kört någon kilometer.

    Slutsats:
    Bättre puckad än inbyggd i sig själv. Om det kommer en riktig färdvisare till Android som klarar blue-tooth gps köper jag det direkt. Tur att man inte köpte telefonen för GPS: ens skull :)

    För att inte vara för elak mot telefonens inbyggda GPS som jag egentligen tycker är skräp i nuläget:
    Jag har provat betalappet Navigon 30 mil till Öland och det fungerade rätt hyggligt. Vist slank man av vägen där också ibland men inte lika ofta som med Goggle Maps.
    (Jag har även testat Nokias inbyggda telefon-GPS och den var riktigt bra på samma väg jag körde i min lilla test).
     
    Last edited: 31 jul 2010
  6. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag såg att det fanns Google Maps där, men tyvärr så hjälper det inte om man vill testa med andra program, eller använda för lite mer avancerad navigation än att se vart man är.

    Tyvärr så måste nog stödet läggas in direkt i Android, men jag funderar på om inte "mock locations" ("Tillåt falska platser") tillsammans med en app som uppdaterar positionen från GPSen skulle kunna göra något, eller om man lyckades köra över Androids LocationManager-tjänst. Jag vet däremot inte tillräckligt om Android för att kunna genomföra något liknande.
     
  7. svendolph

    svendolph Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det bästa vore att man kunde växla mellan den inbyggda och en Bluetooth GPS i menyn eller i programmen. Men det verkar ju omöjligt.

    Jag frågar igen eftersom jag är nyfiken, beror det på Samsung eller Android?
     
  8. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Funkar hur bra som helst med appen som beskrivs i denna tråden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=756201

    Jag har testat med Eniro, Navigon, My Tracks och Google maps funkar hur bra som helst.

    Hade lite meck i början med att ansluta till min BlueTooth-puck bara, men sen gick det fint!
     
  9. Redhat

    Redhat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har också en Sirf Star III-puck från Nokia. Tack för tipsen alla!
     
  10. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Får se om jag köper den appen då, har ett amerikanskt SIM-kort som jag borde kunna använda till det.

    Har någon möjlighet att kolla om det fungerar med CardioTrainer?
     
  11. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan kika på det i eftermiddag.
     
  12. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  13. Sveakungen

    Sveakungen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

  14. tanner

    tanner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  15. svendolph

    svendolph Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Redigerar mitt inlägg på datorn som jag innan skrev på telefonen.

    Fungerar bra till Cardio Trainer, Väl investerade 18 kronor.Pucken är dock känsligare än den inbyggda som går att ha I fickan och ändå funkar. Pucken måste man hålla rak och ha fri sikt.
     
    Last edited: 20 aug 2010
  16. Redhat

    Redhat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Blir fel när jag ska betala med mitt VISA i Android Market. Gör jag fel när jag väljer Sverige som land för mitt VISA?

    Tips emottages.
     
  17. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  18. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag fick lov att starta den inbyggda gps:en för att få brut navigator att starta, men den verkade använda gps pucken, för det var klokren position och jag var inomhus.
     
  19. Redhat

    Redhat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur lyckas ni betala med VISA i Android Market?

    Min puck var förresten från Tomtom! <3
     
  20. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Har iofs bara betalt med mastercard, men du måste registrera kortet på google checkout.