Kunder trötta på för dyra mobiler?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johnh3, 21 mar 2018.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Allt är inte prisvärt bara för att man får senaste Snapdragon-processorn relativt billigt. Så länge Xiaomi inte stödjer svenska eller europeiska nät på ett bra sätt kan de hålla sig till outvecklade marknader som Ukraina eller Vietnam. Finns inga andra företag på svenska marknaden som skulle sälja en mobil egentligen anpassad för den kinesiska marknaden.
     
    Ara och Buzz gillar detta.
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om man får hög byggkvalitet, Snapdragon 845, 6-8 GB RAM, 128 GB eller mer internlagring, 2K-skärm, Sony IMX-någontingkamera, Project Treble och utvecklarvänlighet för 4000 kronor om än med vissa bandbegränsningar och alternativet är att betala 10 000 kronor och ändå få mindre lagring etc (och samma processor) så ja, då vinner naturligtvis det första alternativet i prisvärdesligan.

    Xiaomi Mi A1 ligger mycket bra till i prisvärde rent generellt och letar man efter en "Nexus" är den svårslagen. Dock är ju Nokia en stark konkurrent numera i.o.m Android One.

    Jag tar HSPA+ och Snapdragon 845 alla veckans dagar om detta även medför Project Treble och bra hårdvara iövrigt (med hög kvalitet och pålitlighet) för t.ex 4000 istället för att betala mer än det dubbla för en enhet som är likvärdig men med band X. Band X eller kameradrivrutiner kommer jag inte att värdera högre än 500 kronor eller något ens imorgon. På samma vis köper jag inte en dator för mer än dubbla priset bara för att en modell kommer med inbyggt LTE-modem och har en speciell drivrutin till webbkameran som gör att man kan ringa videosamtal i totalt mörker.;)

    Sedan är det naturligtvis så att det optimala är att ha allt-i-ett.

    När det gäller Xiaomi kan jag enbart konstatera att jag tar det märket alla veckans dagar före ett [valfritt operatörsdistribuerat märke för 8000 och uppåt] även om de endast skulle släppa en 8-tums WiFi-tablet med Snapdragon 845, 8 GB RAM, 256 GB internlagring plus minneskort, 2K-skärm och Project Treble för 3-4000 kronor importerat och klart. Brinner det i knutarna är en burner phone med band X enkelt att införskaffa.

    Prisvärde är en parameter som styrs efter vad produkten innehåller i förhållande till priset. Om det finns en stor diskrepans mellan dessa två sjunker detta värde. Sedan finns det naturligtvis en del som hävdar olika subjektiva parametrar, t.ex att inkomstnivå styr etc men jag kan inte betrakta det annat än som en komponent styrd av förhållandet mellan kostnad för produkten eller tjänsten och priset på densamma. Ju "kortare" avståndet är mellan de två, desto mer prisvärt.
     
    ingfre gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vad som är prisvärt för en annan bestämmer inte du. Det är subjektivt.
     
    katho gillar detta.
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag iPhone SE som funkar ännu. Men nog har jag en iMac 20" 2006 som suger. Skulle jag köpa en iMac så skulle det antingen vara en 27" för att vara snabbare än min MackBook Pro 15.4" 20015, eller en iMac G3 för att köra Classic. Den senare enbart för att få retro känsla. Synd bara att det är så svårt att få tag i dom med Classic.
     
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men 1000€ eller mer för en telefon är fortfarande 1000€ eller mer.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Väldigt många som är riktigt rika är försiktiga med pengarna och det är delvis därför de blivit rika. De köper inte dyrare grejer än vad som behövs.

    Sen finns det också gott om folk med ansträngd ekonomi som vill synas med det dyraste och senaste. Lyxfällan..
     
    katho och Asawi gillar detta.
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Mellantinget då? De med god ekonomi som vill ha en dyr lur?
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, de finns en hel del sådana också.
     
  11. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Att använda ordet prisvärt om en telefon för över 10.000kr är bara fel. Finns inget som är prisvärt med den telefonen...
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tycker du, ja. Det blir inte fakta bara för det.
     
    katho gillar detta.
  13. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Förklara gärna hur tex en iPhone X är "prisvärd" Prisvärd betyder just Värd sitt pris och det finns nog ingen mer än försäljningsavdelningen på Apple som tycker det.
     
  14. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag tycker iPhone X är prisvärd. Den är dyr ja (kostar mycket pengar) men den är värd det priset man betalar för. :)
     
  15. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Vi har alla olika referensramar men skulle vara kul att veta var ni som anser den prisvärd tycker att gränsen går. hur mycket ska den kosta för att inte vara prisvärd mer?
    Min gräns passerades kring 7-8000
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Prisvärdhet anser jag är subjektivt. Det jag anser prisvärt (för mig) kanske inte du anser vara prisvärt för dig.

    iPhone X anser jag är prisvärd för mig utifrån de krav jag ställer på en telefon. Det finns ingen annan som kan ersätta den och vara ännu mer prisvärd i dagsläget.

    Många av de saker som gör telefonen bra för mig är bland annat uppdateringarna, iCloud, faceID, osv.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det blir nog rätt svårt att objektivt motivera priset jämfört med billigare alternativ. Så stor är inte skillnaden i funktion och hastighet.

    Subjektivt så går det att motivera precis vad som helst.
     
    Ascii gillar detta.
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ja, det beror helt på vad man använder en telefon till. För mig är telefonen en ersättare för i stort sett allting. Jag behöver sällan använda datorn för jag kan göra det mesta direkt i telefonen.

    Jag vägde för och nackdelar och ansåg att fördelarna vägde upp.

    Andra har självklart andra prioriteter.
     
    Ara gillar detta.
  19. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Håller med om detta. Mobilen är något man använder sig så mycket av att man kan förstå att vissa människor har vissa krav på mobilen och väljer att betala lite extra än att varje dag använda en mobil de inte är nöjda med.

    Prisvärt? Om jag är nöjd med den i över 1år+ så är det värt det för mig.
    Man får ju oftast också mer pengar för den om man nu ska sälja den sen. Hur mycket får man får en relativt okänd mobil man köpt för 4000-5000 efter 1år? I slutändan förlorar man kanske ändå inte så mycket mer pengar.

    Om jag ska börja tänka på köpa prisvärda saker så finns det många andra områden jag borde fokusera på först.
     
    Last edited: 24 mar 2018
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om man slår ut priset på tex en iPhone X 256 GB på ett år så motsvarar det ungefär 36 kr per dag. Halvera det om man använder den i två år.

    Sen om man tar i beräkning hur många timmar per dag man kanske använder telefonen så blir inte kostnaden så groteskt stor. Jag använder min telefon i stort sett hela min vakna tid (vilket ju låter lite beroende-aktigt) så den får ordentlig användning.

    Trots det så kanske det tar emot att kasta ut såna pengar på en telefon, men för mig är det långt mycket mer än en telefon.
     
    Finskpinne gillar detta.