Kunder trötta på för dyra mobiler?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johnh3, 21 mar 2018.

  1. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Ja, jag tycker det är som med mycket annat. Bilar, kläder eller väskor.
    Vad som är prisvärt för varje person beror ju på ens ekonomi och vad man gillar.

    Men att den nya Iphone X ryktas bli lite billigare eller iallafall inte öka i pris är väl ett tecken på för många människor är den inte prisvärd, vilket är något man kan förstå.
    Den har väl inte sålts så bra som man hade räknat med tror jag? Har för mig jag läste det.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har läst att den har sålt riktigt bra och att Apple tjänat stora mängder pengar på den.
     
  3. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Kommer
    Tror också att 3000 kr hårdvara för 10000 och uppåt beror på operatörerna som vill låsa in oss i åratal. Särskilt i USA.
     
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Jo självklart har den gjort det. Menade inte så :)
    Menade att de hade räknat med att sälja ännu fler.

    Citi’s forecast is the most pessimistic yet, Business Insider notes. Analysts expect Apple to sell 14 million iPhone X units in the first quarter of the year instead of 27 million, and only 7 million the following quarter. That would be a total of 21 million iPhone X units, significantly below the original estimates.

    Men tror överhuvudtaget att de säljs färre mobiler. Kanske har mer att göra med att de äldre telefonerna fortfarande uppfyller många krav människor har.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har läst att förvisso har den sålt bra men att den sålt extremt mkt lägre än vad som förutspått och det är bland annat därför de a beställt stora ordrar av komponenter samt att de kommer pensionerna telefon nu i sommar vilket är den kortaste livslängden på någon iPhone .

    Det går bra för appeal vinstmäasigt med försäljningen men volym mässigt så ligger den under alla prognoser de haft.
     
  6. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Haha då var Anti-Apple-klubben igång igen då [emoji23]
     
    Finskpinne gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om den kostar 3000 att tillverka kan den självklart inte säljas för 3000 kr eller ens i närheten. Det som ökar priset är tex löner till alla berörda, PR samt så klart en viss procent i ren vinst.

    Sen kan man ju diskutera huruvida priset är ”rätt” eller ej.



    Så kan det mycket väl vara, ja. Finns det någon rapport på exakt hur bra den sålt? Hade varit kul att se siffror.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet, så redovisar inte Apple det, tyvärr
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Inte ens i kvartalsrapporterna?
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror bara dem nämner alla iPhone? Ingen aning faktiskt. Har inte läst någon av de rapporterna
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som sagt volym mässigt har den inte sålt bra men de har fortfarande höga vinster pga telefonerna är dyrare ny så de kan sälja mindre volymer men ändå öka vinsten. När volymerna minskar tappar de ju också marknadsandelar så alla siffror förutom vinsten ser ganska dystra ut angående iPhone X. Att ha en strategi där man tappar marknadsandelar är farlig väg att gå det kan många andra tillverkare utnyttja.
    Så känns som en logisk utveckling av Apple att sänka priserna en aning för årets modeller men med samma vinst då årets modeller kommer vara billigare att tillverka så vinstmarginalen kommer nog fortfarande vara lika hög
     
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Vi kan ju bara spekulera då apple inte är dom som är öppna om statistik på enskilda modeller. Alltså endast spekulationer
     
  14. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Apple har tidigare gått ut med att 50% av priset på deras produkter är ren vinst
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Så är det. Dock går det kolla underleverantörer och hur deras leveranser av komponenter är. Så man får en indirekt indikation hur iPhone X försäljningen är.

    Sen brukar Tomi Ahonen sammanställa statistiken efter några månader.
    Men även vissa YouTube bloggare med kontakter inom återförsäljare brukar få vissa indikationer hur det ligger till:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=hpB2z1gnvIQ


    Men riktiga siffror brukar dröja ett antal månader.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    RKXYZ gillar detta.
  17. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Fast å andra sida så lades Iphone 5 också ner efter ett år och vad jag vill minnas så sålde den inte dåligt utan handlade väl mer om att den inte skulle konkurrera med 5S och 5C. Precis som Iphone X skulle göra med dom kommande lurarna. Bara vad jag tror men jag kan ha fel
     
  18. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Som säljare av mobiltelefoner sedan 10 år tycker jag vissa påståenden i tråden låter lite fel ute när det kommer till operatören. Alla operatörer erbjuder väl mer eller mindre kostnadsfri avbetalning? Jag gissar att alla operatörer vill sälja billiga telefoner med bättre marginaler än iphone och samsung. Håller du fram en huawei och en samsung med likvärdig prestanda och påtalar att huawei är 1000-2000 kr billigare, är det ändå ganska sällan kunden väljer en huawei. Trots att märket funnits i Sverige i 10 år är medelsvensson väldigt reserverad mot något "okänt" märke. Tänk då om vi skulle börja sälja xiaomi, något som är ännu mer okänt. Samma sak med oneplus, monsterspecar med samma prislapp som S8:än med abonnemang. Sen är det väldigt få människor som är så insatta och intresserade av mobiler som vi på Swedroid. Att skaffa ett billigt "vimla" och importera en xiaomi med jävligt prisvärd prestanda är inte så smidigt som att gå till din operatör och få rabatt på din nya telefon. I de flesta fallen är kundens subvention att teckna om sitt befintliga abonnemang långt bättre än kontantpriset på netonnet. Men till huvudfrågan, jag har haft ny iphone varje år i 9 år men inte i år. Trots äkta fanboy skulle aldrig få för mig att lägga 13000 på en ny telefon. Men förstår ju tillverkaren, om de kan sälja en ny telefon för 10K varje eller vartannat år till sin kund ist för en surfplatta/dator för 5-10K var 5:e år är det ju klart bättre business för dom.
     
    Ara gillar detta.
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ett "rimligt" pris för en produkt beror på dess distributionsmodell - d.v.s om den har fler mellanhänder, säljs via en butikskedja i attraktiva lägen etc ökar kostnaden i försäljningsledet och leder till ett högre försäljningspris.

    För att avgöra vad som är "rimligt" får man titta på ett antal faktorer:

    1. Kostnad för utvecklingen (här får man inte glömma storskaliga fördelar, t.ex utveckling av en standardplattform som sedan används i olika modeller vs en modellspecifik dito etc). Kostnad per enhet.
    2. Materialkostnad per enhet.
    3. Tillverkningskostnad (montering etc) per enhet (fabrik, personal etc etc etc).
    4. Distributionskostnad per enhet.
    5. Retail per enhet (kostnad för butiker och allt som kommer omkring).
    6. Marknadsföring per enhet.

    Till slut landar vi på vad jag brukar kalla "kostnad att ställa den på hyllan" - alltså hur mycket har det kostat att ställa produkten i butiken. Till detta adderas sedan kostnaden för butiken och dess personal samt dess (butikens alltså) önskade vinstmarginal.

    Ett pris blir "mindre rimligt" om denna kedja brister någonstans, d.v.s att försäljningspriset är avsevärt högre än kostnaderna. Ett typexempel är en produkt som kostar 4000 kronor att "ställa på hyllan" (d.v.s utveckling, tillverkning, distribution etc ingår här - d.v.s när alla dessa parter fått betalt för sitt står nu varan på hyllan och värdet - alltså den summa som investerats för att den skall befinna sig där är 4000) MEN där priset ut till kund är 10 000 (ex moms).

    Sedan finns ju då den tämligen subjektiva prissättningen, d.v.s där prislappen är helt frikopplad från kostnaderna utan snarare baseras på sådant som "vad folk tycker den är värd", "betalningsviljan" o.dyl. I vissa fall är det också meningen att prislappen i sig fungerar som ett urvalsinstrument för att bygga status, d.v.s produkten signalerar social positionering enkom genom priset. Det har alltså liten koppling till kostnader för att tillverka, distribuera och saluföra den utan det är ett rent positioneringsinstrument.

    Dessa subjektiva värderingar byggs upp genom vanliga teorier såsom "status", "man får vad man betalar för" etc. Det ser vi även i detta forum när det gäller priset på enheter där ganska triviala faktorer tydligen anses ha ett "värde" som uppgår till hundratals dollar ibland (LTE-band och kameradrivrutiner har tillskrivits ett mycket högt värde som tydligen kan göra en produkt dubbelt så dyr som en annan trots identiska komponenter).

    Ytterligare en teori av det subjektiva slaget är att prisvärde på en produkt har en koppling till "inkomst" - d.v.s att det finns någon icke-produktkopplad värdering som är baserat på detta. En produkt som säljs för 10 ggr högre pris än de faktiska kostnaderna som är inblandade blir alltså "prisvärd" enkom p.g.a inkomstnivå X.

    Det är denna subjektivitet (samt tillskrivandet av ett högt värde på tämligen enkla delar av en produkt) som leder till extrema priser på enheter i vissa fall.

    När det gäller smartphones har utvecklingen blivit sådan (trots försök att bortförklara vissa aspekter, alternativt tillskriva höga artificiella värden på detaljer) att det handlar om masstillverkad standardhårdvara. Chipset köps vanligen från Qualcomm. Displayer tar man ofta in från t.ex Sharp eller JDI etc. Operativsystemet kommer från Google i många fall. I praktiken är det ett "lego" av olika standardkomponenter.

    Detta paketeras sedan med en tämligen generisk design och innehåller inte speciellt mycket "unik R&D" jämfört med tidigare då mycket togs fram in-house (t.ex Nokia och Ericsson).

    Således är dagens smartphone en commodity i stil med datorer. Alltså hänger prisvärde på en dylik ihop med dess innehåll och då kommer man inte ifrån att det inte går att motivera dubbla priset på standardvaran. En Androidenhet med Snapdragon 845 blir inte "dubbelt så bra p.g.a att den är dubbelt så dyr" som en annan dito enhet med Snapdragon 845 bara för att den ena enheten har "fler band" eller "bättre kameradrivrutiner" till sin Sony-sensor.

    Däremot är en enhet för 10 000 kronor prisvärd om den innehåller teknologi som inte återfinns hos konkurrenterna. En Nokia 9210 t.ex var prisvärd en gång i tiden eftersom den låg i en klass för sig, det fanns ingen konkurrent med samma innehåll för halva priset.

    Jag har alltid betraktat en smartphone som en fickdator och därför omfattas den av samma principer som övriga datorer. Om någon hade förevisat mig två datorer, den ena dubbelt så dyr som den andra trots likvärdig hårdvara, byggkvalitet etc och förklarat att webbkameran har en sådan fantastisk drivrutin med unika proprietära algoritmer, en LTE-radio med band X och speciellt utvalda guldplätterade USB-portar samt ett operativsystem fyllt med "value added applications" hade jag enbart skakat på huvudet.

    Man fördubblar inte värdet på en smartphone genom att aktivera diverse band i Qualcomms chipset, lägger på en marknadsföringsbudget på $100/enhet eller mer, säljer via operatörerna (vilket är det som driver upp priset på allvar) och lägger till en "unik" kameradrivrutin till standardsensorn. Inget av detta adderar ett mätbart värde till själva produkten som gör den "dubbelt så dyr". Alltså att det adderats ett värde som skapar detta. Trycker man dit en specifik logga på fronten räddar det inte heller situationen.
     
    Ivan och Ara gillar detta.
  20. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Om telefonen kostar 10000 hos Apple och 10000 hos tele2, hur driver operatören upp priset då?

    Telefonen och abonnemanget i telefonen är ju 2 olika saker. Användandet av telefonen kan du ju styra över själv.