Kunder trötta på för dyra mobiler?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johnh3, 21 mar 2018.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Operatörens främst verksamhet är att sälja sina tjänster, enheterna är inget annat än ett verktyg för att nå detta mål. Ju högre enhetens MSRP är, desto bättre är det för operatörens marknadsföring. I USA är detta mycket tydligt eftersom det finns en stark koppling mellan enhet och abonnemangsform. D.v.s operatörerna har aktivt motarbetat sådana kombinationer som "flaggskepp med kontantkort" eller "flaggskepp med billigt abonnemang" även om det blivit bättre under senare år.

    Man kan även se att operatörer varit kritiska mot t.ex Best Buy och andra oberoende återförsäljare eftersom de ogillar när kunderna kan jämföra direkt i butiken. Egna operatörsbutiker är "bättre" eftersom man undviker "distraktion" från konkurrerande tjänster. Vi kan ju även ta Sverige som exempel där t.ex Tele2 plötsligt öppnade egna butiker och med all kraft försökt tona ned kopplingarna till Comviq.

    Det bästa är ju dock att frikoppla mobila enheter från operatörerna, d.v.s att det blir som med t.ex TV-apparater och datorer där olika distributörer och återförsäljare sköter ruljansen och ISP säljer sina tjänster utan att det blir en onaturlig koppling.

    Det gick inte så bra när Telenordia och SPC Trading försökte "subventionera" datorer med Internetabb a 150 kronor/månad....

    Nej, mobila enheter behöver kliva ur operatörsbutikerna och bli oberoende. Bättre för kunderna och konkurrensen. Kunden kan välja abonnemang fritt, behövs avbetalning finns sådana lösningar redan etc. Dessutom enklare för operatörerna själva eftersom de enbart behöver koncentrera sig på kärnverksamheten.
     
    Yoko666 gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har inte köpt en mobil på avbetalning sedan 2012 (Samsung Galaxy Note 2). Det känns bättre att välja mobil obundet av operatör.
     
    eastbound och katho gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det som driver upp priset är att enheten säljs via operatörer och att MSRP är högt satt eftersom tillverkaren vet att kunderna kommer att köpa med abonnemang. Även om svenska operatörer inte har någon stark koppling här ser situationen annorlunda ut i t.ex USA och framförallt på Androidsidan där tillverkarna behöver göra som operatörerna vill - annars blir det inget av det.

    Skalar man bort operatörerna helt kommer prissättningen att bli en annan - det kommer fortfarande att finnas enheter i lyxklassen för 10 000 kronor men den generella prisutvecklingen ändras.

    Som det ser ut idag driver operatörerna upp priserna p.g.a själva distributionsmodellen där kunderna främst köper med abonnemang och högt MSRP är en direkt tillgång i den processen. "Ja, den kostar 10 000 kronor om du köper kontant men tar du den med detta abbet kostar den 649 kronor/månad med 24-månaders bindningstid" är exakt vad som eftersträvas.

    Det är också talande att t.ex Samsung i samarbete med Best Buy ger gift cards på t.ex $300 för en nylanserad modell som köps med abonnemang (man får inte detta gift card om man köper kontant).
     
    Yoko666 gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Gjorde det med min första mobil, Nokia 1610, året var 1996.
    Sen dess cashar jag allt och använder valfri mobiloperatör. :)
     
    Stone, ingfre och Ara gillar detta.
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur driver operatörerna upp priset och hur påverkas vi av det?

    Skulle jag köpa en telefon hos en operatör och vilja ta del av deras abonnemang så gör jag ju det. Kostnaden blir inte högre än att köpa en telefon kontant och köra ett löst abonnemang.
     
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Att USA är en dystopi på många sätt är sant men utifrån svenska operatörer tycker jag oftast det är mest fördelar med att köpa med abonnemang för gemene man. Jag som har 10 olika telefoner som jag använder aktivt har ingen nytta av att binda upp mig i 2 år på en telefon. Men om man istället tänker om och ser till att jag kanske får en rabatt på 5K om jag binder upp mig på ett abonnemang jag ändå skulle haft i en dyr telefon som jag ändå hade köpt för fullpris annars. ser jag inte riktigt hur det blir dåligt för den ”vanliga” konsumenten. Men för oss som byter mobil oftare en underkläder rekommenderar jag inte alltid att binda upp sig. Många gör det ändå för att få rabatten iaf en gång under 2 år för att sen ändå casha tre andra telefoner under nästkommande 18 månader. Om operatörer inte sålde mobiler så är ju frågan vilka märken som skulle finnas kvar? Ska huawei ha egna butiker i Sverige i varje stad? Ska alla importera xiaomi från kina? Får mediamarkt sälja då men bara utan abonnemang? Blir konkurrensen alltså bättre av det? Kanske off topic men ska Agda och Bojje, 65 plus, fixa mobilen på nätet och synka sin gamla och nya mobil själv? Fixa garantiärenden själv via webben och säkerställa att icloud är avvaktiverat när de skickar iväg den? Som säljare skulle jag gärna slippa garantiärenden, kontoproblem och allmänna mobilproblem men frågan är om denna utopi blir enklare för alla för att pressa priset på själva telefonen?
     
  7. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Tror han försöker säga är att om det inte vore så smidigt att delbetala telefonen genom abonnemang och man var tvungen köpa den kontant hade mobilerna varit billigare, men inte säker, orkade inte läsa så noga. :)

    Jag kan ha missat det men det är intressant att man inte nämnar support och garanti som en av skillnaderna när man jämför Xaomi med Samsung och framför allt Apple, då detta också är en kostnad som bidrar till deras produkter blir dyrare.

    Att sätta på ett välkänt märke på en produkt gör att produkten automatisk blir dyrare, är detta någonting nytt? Gäller ju inte bara mobiltelefoner.
     
    GD442 gillar detta.
  8. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Tycker det är ganska ointressant att försöka komma fram till vad som är prisvärt "objektivt" sett. I slutändan är det bara ens subjektiva bedömning som är avgörande för vad som är prisvärt ändå.

    Jag kan köpa en tröja på HM för 100kr bara för att den är billig eller så köper jag en annan tröja för 1500 som jag älskar och som får mig att känna mig snyggare och mer självsäker när jag använder den. De båda tröjorna fyller samma funktion rent tekniskt men nummer 2 känns mer prisvärd för mig just pga den känslan. Det är samma sak med telefoner och allt annat.

    Den dagen kunderna tycker att vissa mobiltillverkare tar för mycket betalt för att det ska vara prisvärt för dem, rent subjektivt, så kommer det att visas och så får tillverkarna anpassa sig. Det fattas inte alternativ.
     
    Asawi och Finskpinne gillar detta.
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Alltså mellan S9+ och iPhone X skiljer det 1000kr på Netonnet.

    Skaplig hangup ni har på att Apple lyckas tjäna bra med pengar
     
    Finskpinne, tomboat94 och dannejanne gillar detta.