Diskussion: Allmänna tråden om Nokia 6 (2018)

Diskussion i 'Nokia 6 (2018)' startad av flipp, 5 jan 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Svårt att hitta i alla fall - finns en del kinesiska "noname-lurar" med Snapdragon 630 som är billigare, men då gissar jag att kameran är betydligt sämre.

    Plus att man är garanterad uppdateringar med Nokia/HMD, och då faller nästan alla andra kineser bort med några undantag som tex Mi.
     
    Droid82 gillar detta.
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Ja, såg dock nu att den version som ska lanseras i Europa och som Elgiganten tar in verkar ha en Zeiss kamera vilket kinesiska versionen inte har om jag förstår rätt. Elgiganten vill ha 3000:-, undrar vad priset kommer ligga på i tex Tyskland på den internationella versionen.
     
    bernard gillar detta.
  3. xerxes2

    xerxes2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nokia 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 3
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Redmi Note 5 är bättre. Mer kraftfullt systemchip, bättre kamera, bättre batteritid, tunnare kanter m.m. Slår nog Nokian på alla plan rent hårdvarumässigt.
     
  5. xerxes2

    xerxes2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nokia 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 3
    Mycket tveksamt. Kollade upp den luren och den skiljer sig ju i storlek från denna. Skärmen är ju i storlek med N7+ så bättre att jämföra med den då om man nu vill ha 18/9-skärm. Sen angående kameran så undrar jag hur du kan veta att den är bättre eller sämre för några bra tester finns ju inte att hitta än??? Systemchippen verkar ju vara likvärdiga också. Batteritiden lär ju vara bättre på kinaluren dock med större batteri. Sen har ju N6:an ett grymt stabilt chassi som är nästan okrossbart. Jag tycker att N6.1 står sig bra för 3000 spänn iaf. Enda nackdelen jag kan hitta på den är att det inte finns någon inbyggd temahanterare men förhoppningsvis så fortsätter Substratum att funka på Android One även i fortsättningen.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Comparison between: Xiaomi Redmi Note 5 AI Dual Camera, Nokia 6 (2018)
    Systemchipen är inte likvärdiga. SD636 har kraftfulla Kryo 260 kärnor medan SD630 har Cortex-A53 (samma som SD625 fast högre klockade). Har sett flera testar av kameran på Note 5 på nätet och den verkar faktiskt riktigt bra. Huvudkameran på Note 5 har en större sensor med riktigt stora pixlar (1.4um) jämfört med huvudkameran på Nokia 6 som har ovanligt små pixlar (1.0um). Pixelstorleken har avgörande betydelse för t.ex. mörkerprestandan. Så jag är rätt säker på att Note 5 både har märkbart bättre prestanda, bättre batteritid och en bättre kamera.

    Stämmer att storleken skiljer sig men Note 5 har tunnare kanter så tror inte den kommer kännas speciellt mycket besvärligare att hålla i.
     
  7. xerxes2

    xerxes2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nokia 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 3
    Kryo är ju bara ett annat namn för Cortex, Qualcomm har ju tom erkänt detta. Men du verkar ha rätt i att Sd636 är något kraftfullare än sd630 men inte så mycket att man skulle märka någon skillnad det verkar helt osannolikt. Hittade en test mellan två kinalurar (dock sd625):


    View: https://www.youtube.com/watch?v=LD9YIMgnjAE


    Angående kameran så har nokialuren zeissoptik men man får vänta och se tester. Det enda jag sett hittills är att N6.1:an ska vara klart bättre än förra årets modell iaf. Men jag är böjd att hålla med dig ändå för jag gillar definitivt färre MP och större pixlar bättre.
     
  8. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

  9. bengtgosta

    bengtgosta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nokia 6.1 (2018) finns ny att handla på Phonehouse (Elgiganten).

    Edit 1: Den känns tung :-)
    Edit 2: Uppdateringen är på 801.4 MB
    Edit 3: Kameran är sådär, vid en första jämförelse med Nexus 5X
     
    Last edited: 16 apr 2018
    Englund81 gillar detta.
  10. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått hem en Nokia 6 (2018). Egentligen är det mesta väldigt bra, byggkvalitén känns extremt bra, skön känsla i handen samtidigt som den inte känns hal alls (till skillnad mot t.ex. OnePlus 5 som är hal som en tvål). Det enda minuset jag har hittat efter en timmes lekande är kameran. Den är i princip värdelös. Jämfört med min Nexus 6P, som jag inte tycker har en speciellt bra kamera, så är kameran i Nokian mycket, mycket sämre. Det finns dock några ljusglimtar i kamera-appen. Man har många inställningar och kan även ställa in fokusen manuellt. Men vad spelar det för roll när bilderna kommer ut som en gröt?

    Men som försmak till Nokia 7 Plus som jag inte har fått än så ökar den här förväntningarna rejält. Nokia vet verkligen hur man bygger mobiler.
     
    xerxes2 och Englund81 gillar detta.
  11. xerxes2

    xerxes2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nokia 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 3
    Kollade här innan och såg att nån hade fått en lur redan så stack ner till Phonehouse och minsann den fanns inne på första dagen idag!!! Är inte bra på kamera så uttalar mig inte mer om den mer än att den är sjukt mycket bättre än budgetlurar iaf. Som nämts innan så är byggkvallen riktigt grym och jag tycker inte att den känns speciellt tung heller. De hade kanske kunnat kapa av lite på ramen nertill när där ändå inte finns några hårdvaruknappar.

    Jag gillar ju 16/9 skärm och denna känns helt perfekt i storleken. Min förra 5-tummare var lite för liten i en jämförelse. Jäkligt ljusstark och tryckkänslig skärm, fick ställa den på 25% styrka. Någon temahanterare finns ju inte men om man sätter en riktigt mörk tapet så blir iaf bakgrunden till snabbmenyn och appar mörka också. Har inte testat Substratum än men kommer nog att göra det sen.
     
    Englund81 och bernard gillar detta.
  12. bengtgosta

    bengtgosta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej
    När jag till slut stoppade i mitt SIM från Halebop så fungerar inte mobildata... :-(.
    Har varit i kontakt med supporten hos Halebop men ingen lycka. Samtal och SMS funkar, kräver ju ingen data. MMS funkar sporadiskt, dvs bilden kommer efter en stund.
    Är det någon här som fått det att fungera med Halebop och kan klippa in alla värden i APN för Halebop. Både för Internet och MMS vore bra.

    Under System/Om telefonen/Status/Status för SIM kort hittar jag följande
    Signalstyrka: -87
    Mobilt nätverkstyp: HSPA
    Tjänstestatus: Röst i tjänst Data i tjänst
    Status för mobilt nätverk: Frånkopplad, ibland står ansluter

    Det får mig att tro att det har med värderna i APN att göra.
     
  13. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Här samma problem med Nokia 7 plus och lösningen:

    Allmänna tråden om Nokia 7 Plus
     
    bengtgosta gillar detta.
  14. bengtgosta

    bengtgosta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Den lösningen/workaround fungerade för mig också. Fick ditt tips när de hjälpte till i Teliabutiken. Så Teliakillen provade.
    Nu pågår det en chatt mellan Halebop och Teliakillen. Hoppas Halebop fixar sitt problem.

    Edit 1: Inkluderar de inställningar som funkar för mig med mitt Halebop abonnemang tillsammans med Nokia 6.1
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 apr 2018
  15. supersimme

    supersimme Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även jag har detta problem med Halebops mobilsurf, hoppas det löser sig snart, för hastigheten blev då bedrövlig för mig när man köra via telias APN.
     
  16. j1mp492

    j1mp492 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad tycker du om skärmen och högtalaren jämfört med Nexus 5X? och hur upplever du prestandan i normal användning, tycker du det flyter på bättre?
     
  17. bengtgosta

    bengtgosta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag är nu ägare till två Nokia 6.1. Den första används nu av min sambo och de andra har jag inte börjat använda. Återkommer om några dagar med mina synpunkter på Nokia 6.1 vs Nexus 5X.

    Edit 1:
    Några subjektiva tankar runt Nexus 5X vs Nokia 6.1 efter några dagars användning.

    Den stora anledningen till mitt byte av telefon är att 5X snart inte kommer att få fler stora uppdateringar. Om jag fattat rätt. Jag har försökt att leta efter en bra ersättare till 5X vad gäller att få uppdateringar och det får jag med med 6.1 vilket är toppen.

    Skärm: Ingen större skillnad, 6.1 är något större.
    Högtalare: Lika dåliga, kanske till och med så att 6.1 är snäppet sämre.
    NFC: Här är 6.1 klart bättre, funkat varje gång, det gjorde inte 5X
    Batteritid: Här är 6.1 klart bättre, med mitt användande.
    Kamera: Tyvärr så tycker jag 6.1 är något sämre, men hoppas på en uppdatering av mjukvaran ....
    Allmänt: 6.1 är lite tyngre, dvs välbyggd, men också lite halare att hålla i. Då den är lite bredare så känns det lite "risky" att hålla den i handen så funderar på att köpa något mjukt skal.
    Men jag är mer än nöjd och tror att mitt nästa mobilbyte blir om ca 3 år (inga fler stora uppdateringar för 6.1)

    Edit 2:

    Prestanda: Jag upplever ingen större skillnad vet egentligen hur jag ska se den. Jag upplevde aldrig att 5X var seg och det gör jag inte med 6.1 heller men jag gissar med en ny processor och mer minne så är den nog egentligen "rappare" men som sagt inget jag upplever som en jätteskillnad...
     
    Last edited: 22 apr 2018
    j1mp492 och Englund81 gillar detta.
  18. bengtgosta

    bengtgosta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu fungerar mobildata med Halebop inte längre. Jag använder APN data för Telia, det fungerade bra fram till i morse . Någon annan med Halebop som upplever samma sak?

    Edit 1: Det visade sig att APN data/params för Halebop hade återkommit, efter att jag ändrade tillbaka till Telias data/params så funkar det igen.
     
    Last edited: 22 apr 2018
  19. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Köpte mig en Nokia 6.1 black/copper igår.
    Så otroligt nöjd över att ha en Nokia igen som jag gillar!
    Har haft många olika telefoner , kommer från en Samsung S8. Måste säga att jag verkligen gillar min nya Nokia så mycket! De skarpa raka kanterna påminner mig om det jag gillade med iPhone 4 när den kom. Android One, enkelt och rappt. Sen om man som jag är en ljud nörd så skickar Nokia 6.1 bluetooth ljud över aptx HD om man vill.
     
  20. Callegrafi

    Callegrafi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    8
    Köpte en Nokia 6.1 igår.. Hade tidigare en Oneplus X.
    Tycker Nokian är en jättefin telefon och den känns ganska premium eftersom den är ganska tung.
    Bra ljud, men de medföljande hörlurarna är inget vidare. Kameran är helt ok i bra ljus, men underexponerar en aning.
    Jag ville ha en lur med ren Android och allt känns snabbt och den verkar ha väldigt bra batteritid.
    Något som jag inte visste om och saknar är att den saknar diod för notiser. Men jag har löst det genom att skärmen tänds och visar en notis för mail, fb etc.
     
    strandkanten gillar detta.