Nexus 5X dog plötsligt och krashar vid boot-animationen

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av Tobbis, 20 apr 2018.

  1. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har haft min Nexus 5X i drygt 2,5 år och har aldrig haft några problem, och vad jag minns så har jag aldrig rootat den (men minnet kan svika). Har jag rootat den så har jag endast gjort det för att flasha officiell mjukvara direkt från Google.

    Senaste veckan har den gått rejält slött och hängt sig mycket. Efter omstart har den mått bättre ett par timmar innan samma symptom har uppstått igen. Senaste två dagarna har den även laddat extremt långsamt när jag laddar den via en vanlig USB-port i datorn (och enligt telefonen har den "laddats långsamt"). Har laddat i samma uttag tidigare och även om den inte har laddat supersnabbt så har den ändå laddat normalt, och vad jag kommer ihåg så har inte telefonen angivet att den laddar långsamt.

    Idag, vid ca 27% batteri, så fungerade den. 10min senare när jag skulle kolla till den var den död. Ingen reaktion på power-knappen. Har inte haft problem med att den har dött "för tidigt" (innan batteriet har varit tomt) tidigare. Men men, jag satte den på laddning. Ca 20min får jag fortfarande ingen reaktion på power-knappen. Så jag håller inne power-knappen ca 10 sek och då får jag upp "Google"-texten. Kort därefter går den in i bootanimationen (de fyra "bollarna" som rör sig mellan varandra), men efter ett par sekunder fryser den, och kort därefter försvinner animationen och ett svagt tunt blått strek syns över skärmen och sen dör den.

    Bootar igen genom att hålla inne power-knappen i 10 sekunder, "Google" sen dör den igen.

    Provar igen, 10min senare, power-knappen 10 sekunder, "Google" dyker upp, bootanimationen går som den ska, sedan blir skärmen svart en kort stund och det mystiska blåa strecket syns innan skärmen där jag ska knappa in mitt grafiska lösenord dyker upp (och det blåa strecket är borta). Grafiska-inmatningen laggar först, sen går det som det ska och bootanimationen går igång igen (som den gör efter att man har "låst upp" telefonen. Sedan blir det svart, det blåa strecket syns en halv sekund, sedan är telefonen bootad och jag är på hemskärmen och batteriet är på ca 50%.

    Vad kan detta vara? Känns spontant som att det är något fel med hårdvaran, främst pga av att den har problem att boota samt det blåa strecket. Just nu är telefonen bootad som den ska, så nästa åtgärd får bli att fabriksåterställa telefonen.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det låter som om det är LGs kända bootloop problem, LG smartphone bootloop issues - Wikipedia och i så fall är det hårdvarufel. Du kan kanske förlänga livstiden lite för o backa upp data med hjälpa av detta, dock så krävs det att bootloadern redan är upplåst: [TOOL] Unblod - Fix your Nexus 5X that's in the bootloop-of-death
     
    Kristy, Tobbis och chraist gillar detta.
  3. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Så verkar vara ett halvkänt fel ändå. Undra om de fortfarande kan ta emot returer...

    Oavsett så fick jag igång telefonen igår, och den höll över natten. Men plötsligt imorse så dog den igen, och nu verkar den inte ens gå igång, ingen respons alls när jag håller inne power-knappen.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du har reklamationsrätt i Sverige i upp till 3 år så långe du inte köpt den beggat
     
    Kristy gillar detta.
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det finns en lång tråd om problemet här: Bootloop problem?. Jag har själv drabbats
     
    Kristy, Tobbis och chraist gillar detta.
  6. fresve

    fresve Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag fick samma problem, telefonen var då mer än två år gammal, hade en Samsung a3 ett tag från jobbet innan jag köpte en Asus 5z, som jag är nöjd med! MEN, var rätt tjurig på att min kära nexus dog, så jag gick nu efter att ha googlat på dessa problem och åberopade reklamation och NetonNets reparatör bytte moderkortet och jag har nu en fungerande Nexus igen! Synd jag inte gjorde det direkt.
     
    Kristy, Tobbis och effo gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Samma sak hände min Nexus 5X förra sommaren. Bootloop-problemet är ett mycket välkänt problem med just denna modellen (och med några andra LG-modeller också). Det var ett helvete att reklamera gentemot Netonnet, men efter MYCKET tjat och flera månaders väntan gick de med på att ge mig pengarna tillbaka. En del av tidsutdräkten berodde på att LG:s serviceverkstad (tror jag det var) hade gjort sig oanträffbar. Det verkade vara helt kaos hos LG under den perioden, enligt bilden jag fick. Så jag trodde ett tag att LG var nära konkurs.

    Jag använde pengarna jag fick tillbaka (2000 kr) och köpte en ny 5X på Clas Ohlson, som jag fortfarande har kvar i byrålådan. Min "daily driver" är en Pixel numera, medan Nexusen fortfarande funkar bra men är reservtelefon.

    Om du reklamerar, vilket du bör göra, så bör du i första hand hävda att bootloop-felet är ett välkänt hårdvarufel, som är erkänt av LG och finns i telefonen redan från början. (Det vill säga att felet fanns "vid avlämnandet", alltså när du köpte telefonen och risken gick över på dig). Det är nämligen bara "fabrikationsfel" som omfattas av tidsfristen på tre år enligt konsumentköplagen.
    Du kan ju alltid åberopa garantin, om du vill, men garantin är en frivillig utfästelse från försäljaren och de hittar ofta på egna begränsningar i dess omfattning, sådana som sällan har stöd i lag. Det viktiga att veta är att en garanti aldrig kan inskränka vad som redan följer av konsumentköplagen. Därför tycker jag det är enklare att direkt gå på konsumentköplagen, för att slippa bemöta olika invändningar som de tror sig ha rätt att åberopa.
     
    Kristy gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Så det är möjligt att reparera bootloop-felet nu?

    När jag hade en process mot Netonnet för ca ett år sedan (se inlägg ovan) fick jag höra att reservdelar saknades och att LG:s verkstad verkade vara i allmänt kaos. Verkstaden sade att telefonen inte gick att reparera.

    Hur länge sedan hände detta? Under 2018?
     
  9. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag reklamerade min Nexus 5X, via NetOnNet utan några som helst problem eller motsättningar från dem. Telefonen var då ca 2,5 år gammal och jag var andra ägaren, dvs det var inte jag som köpte den ursprungligen även om jag hade ursprungskvittot på mail från den tidigare ägaren. Skrev tydlig reklamationen att jag misstänkte fabrikationsfel och hänvisade till LG smartphone bootloop issues - Wikipedia. Själva servicen tog sedan något lång tid (ca 4-5 veckor, men fick ett presentkort som plåster på såret) men jag fick sedan tillbaks min telefon med utbytt moderkort. Detta var i April i år så då fanns i alla fall reservdelar. Det var nog inte heller LG:s egna verkstad, utan telefonen lagades av någon extern firma (antagligen en auktoriserad verkstad) men de lyckades i alla fall få reservdelar från LG, om de nu inte hade ett eget lager vilket jag tvivlar på.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Oj där ser man. Din upplevelse verkar ha varit den helt omvända jämfört med min. Undrar hur vi kan ha blivit så olika bemötta. Jag tyckte att jag blev extremt illa bemött av Netonnet. Min bild av företaget var till slut så dålig att jag bestämde mig för att aldrig handla på Netonnet igen (vilket jag tror att jag har hållit än så länge, även om det nog beror mer på slumpen än på en slavisk övertygelse).

    Fick du tjata för att få ett presentkort? Det fick nämligen jag, även om det fick jag tjata en hel del. Inte ens där var de tillmötesgående, trots flera månaders väntan, 2,5 månader eller något tror jag. Fick ett på 200 kr till sist. Hur mycket fick du?

    Jag hänvisade till precis samma sak som du, att det var ett mycket välkänt fel (fabrikationsfel och hårdvarufel) som är erkänt av LG. Jag hänvisade också till hur LG och Google internationellt hade valt att hantera dessa ärenden.
     
  11. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    När jag mailade NetOnNet första gången så nämnde jag att det inte var mitt namn/adress på kvittot, och de nämnde inget om att det skulle vara några problem i deras svar (de kanske råkade missa det och jag hade tur, och sen var det lite för sent för dem att påpeka det när den väl var inskickad). Sen när de skulle skicka tillbaks den så råkade de skicka den till fel adress vilket gjorde att det tog extra lång tid. Kommer inte ihåg exakt vad jag fick i ersättning, men det var i samma storleksordning som dig. Behövde inte riktigt tjata efter presntkortet, utan påpekade bara att jag var väldigt missnöjd med ärendet och blev då erbjuden ett.