Diskussion: Batteritid! Vad får ni ut på er S8 ?

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av corb06, 25 apr 2017.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det finns kanske en del saker att mäta med, men de bästa behöver root. Jag tycker att det bästa sättet utan att roota är att tillfälligt avinstallera de senast installerade apparna eller spelen ett och ett och testa.
    Man kan också ta bort flera på en gång och se om det löser problemet, gör det inte detta så lägger man tillbaks dem och provar en grupp till tills man kommer på i vilken grupp problemet finns. När man kommit på detta lägger man tillbaks apparna en efter en och kollar.
    Jag själv har i detta läge alltid gjort så att jag har tagit bort ALLA installerade appar och sedan lagt tillbaks dem en efter en (eventuellt två och två) tills problemet kommer igen.
    Jag tycker om att resa med lätt bagage och har därför aldrig fler än kanske 15 - 20 appar installerade, så fort jag märker att jag inte har använt någon på någon vecka eller så åker den ut eftersom detta tyder på att man inte behöver den! Att ha appar kvar i luren som man inte använder är inte att rekommendera eftersom man aldrig riktigt vet vad de kan tänkas göra i bakgrunden.
     
  2. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag var tvungen att ladda direkt i morse så jag får vänta och kolla i morgon bitti. Men det är lite märkligt för under Batteri / Avancerat / Appenergiövervakning har jag Sätt oanv. Appar i vila påslaget, men det står att det inte använts på 3 dagar. Det borde väl då egentligen innebära att jag inte haft någon app som legat och dragit en massa?
     
  3. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr haft problemet länge så jag skulle väl egentligen behöva göra en fabriksåterställning.
     
  4. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har du inte redan NEE så lägg in den samtidigt.
     
  5. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Om det är "Tjänst.lev programversion" det gäller så har jag tydligen redan NEE.
     
  6. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Avinstallerade BxActions och i natt drog det 16 procent. En klar förbättring men det är alltså ytterligare en eller ett par appar som ligger och tjuvdrar ström.
     
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Drygt 27h sen senaste laddning och SOT på 3h4min. Dock första laddningen på min S8 och får väl ses som okej, om än lite lågt? Streamat en del över blåtand och AOD aktivt, inget särskilt som sticker ut i batteriövervakaren.

    Tyvärr inga bilder att delge denna gång, men hoppas komma upp i 4,5-5h SOT med mitt normala användningsmönster.
     
  8. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har generellt bra batteritider. Men ibland är det skrattretande. Speciellt om man är ute på galej. Fotar och filmar lite var 10e minut under några timmar. Vipps från 100% till 35% med 1 h SOT. [emoji23]
    Telefonen är ganska varm även i fickan. Ser hur procenten bara äts. Hahahaha!
     
  9. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Min batteritid är riktigt dålig. Får aldrig ut mer än 2,5 h sot. Bör kanske lämna in för att byta batteri? Gjorde en återställning häromdagen samt rensade appar jag inte behöver. Gjorde ingen skillnad. Testat att stänga av appenergiövervakaren med vilket inte heller hjälper det minsta.. Riktigt besviken faktiskt.
     
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag har samma problem som dig.. 2,5-3h SOT på 14-20h mellan laddningarna. Har återställt och har minimalt med appar installerade, telefonen är bara någon vecka gammal så att mitt batteri ska vara dåligt betvivlar jag, Accubattery säger 99% kapacitet kvar av batteriet.

    Undrar vad ni med 5-6h SOT gör för att åstadkomma det :neutral:
     
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Alltså. Går man runt med mobildata så är 2-3 h SOT under en dag standard. Oavsett telefon. Man kan möjligtvis få mer om man stänger av all synk. Men då har man ingen smartphone längre.

    Jag får utan problem 5-7 h SOT om jag är på wifi och använde mobilen långa stunder åt gången.
     
  12. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Sätter jag mig hemma med fulladdad mobil och håller på konstant, med full täckning på wifi, blir det inte direkt bättre. Max 3 timmar.
     
  13. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Det är märkligt!
     
  14. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Håller med till viss del. 2-3h SOT fick jag även med min OnePlus 5T. Skillnaden var att det var under 24-36h frånkopplad från laddaren. S8an ger 2,5-3h SOT på 14-18h frånkopplad från laddaren. Är främst förbrukning i viloläge som förbryllar mig då den ligger lite väl högt.

    Nu är detta förvisso ett i-landsproblem då jag ytterst sällan befinner mig på platser utan möjlighet till att ladda :) är inte villig att göra avkall på sync och andra smarta funktioner, då vitsen med smartphone, precis som du säger, försvinner.
     
  15. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Idag verkar batteritiden vara lite bättre efter diverse inställningar. Nere på 60% med två timmars skärmtid!
    Har stängt av aod, lagt in alla appar i 'appar alltid I vila' samt sänkt upplösningen till fhd+.
    Jag avinstallerade även Facebook samt messenger och installerade lite-versionerna av respektive app och så rensade jag system cache häromdagen med.
    Det kan vara en tillfällighet, men ska testa i några dagar. Känns tråkigt att behöva stänga av aod, då det var ett av skälen till att jag ville ha samsung..
     
    Last edited: 23 maj 2018
    bernard gillar detta.
  16. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Grattis! Men jäklar vilken tråkig telefon du får. ;)
     
  17. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Haha precis vad jag tänkte! Men allt verkar fungera, bortsett från att jag inte har aod just nu.. Ska testa med det senare för att se skillnaden!
    Fick ut runt 4 timmar idag, så lite bättre men inte mycket.. Läst vissa som får ut runt 7 h sot.
     
  18. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Det värkar som det är ett lotteri med skärmyiden på S8. Själv har jag över 5 timmar skärmtid på min,och då har jag allt i gång
     
  19. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Eftersom det också beror på så många yttre omständigheter så har inte alla samma förutsättningar. En stor individuell faktor är mottagningen som gör att modemet dra helt olika mycket energi beroende på hur kontakten med nätet är. Denna kontakt måste ju upprätthållas även om man har WiFi. Detta gör att alla inte kan få samma batteritid, då skulle alla behöva ha samma operatör och befinna sig på samma ställe! :) Så lite lotteri är det!
     
  20. jjvector

    jjvector Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Usually get 4 to 5 hours of screen on time.