Sony eller Philips - Användar upplevelse

Diskussion i 'Android TV' startad av Nimble, 12 maj 2018.

  1. Nimble

    Nimble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony XZ1C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1C
    Aldrig haft Android TV, står och väger mellan en 2018 modell av Sony eller en Philips, provat klicka runt i båda i butik men det är ju ganska begränsat då det inte är WiFi och man inte är inloggad osv.

    Det jag gillar med Philips är deras fjärkontroll med tangentbord som verkar smidigt vid text inmatning i Netflix osv, men hur bra fungerar det i verkligheten, stödjs detta tangentbord i alla appar osv? är det någon som använder sig av det och upplever att man inte kan vara utan Philips lösning? eller kör ni med externt tangentbord?
    Känns ju som att textinmatning är mycket långsammare med en Sony utan tangentbordsdelen.

    Vidare undrar är om någon vet om det är mycket bloatware i Sony/Philips och går dessa att avinstallera? gissar att en Android TV är som en Android telefon och det första man måste göra vid anskaffning är att avinstallera appar och tjänseter som inte är system resurs slukande?

    Sen hur är det med säkerheten på Sony/Philips, jag loggar in med mitt Google account, hur är det sedan då, kan vem som helst som har tillgång till TV'n öppna min gmail osv, eller går det att låsa vissa appar med PIN kod tex? finns ju någon form av barnlås men det verkade ju låsa ner det mesta?

    MVH
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Vad jag läst på TV-apparater - Minhembio forum så verkar Philips mjukvara vara rejält buggig och uppdateringar och buggfixar kommer sent om någonsin, jag skulle kört på Sony.
     
    bernard gillar detta.
  3. Nimble

    Nimble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony XZ1C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1C
    Skall kolla där, det är ju tråkigt om Philips lämmnar en med en opatchad TV efter en kortare period, Ser man till telefoner så har ju Sony blivit mycket bättre på att rulla ut uppdateringar till sina topp modeller.

    Finns det någon TV som i dagsläget gör Android 8.x känns som att problemet med uteblivna uppdateringar kommer vara mindre i en TV som kör 8.x stock när man köper TV'n.

    Nyheten idag verkar ju också possitiv:

     
    bernard gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Mongroovy och 220volt gillar detta.
  5. Nimble

    Nimble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony XZ1C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1C
    Är inte galen i Apple, men visst ett alternativ hade ju varit att göra som du beskriver och bara köpa en billig 55" tv av vilken modell som helst och aldrig använda sig av den smarta funktionerna i tv'n, nakdelen är ju att det genererar en extra fjärrkontroll på bordet vilket jag inte heller är galen i.

    Är inte den som är super kräsen när det kommer till bild, och med OLED som jag förstår det så måste jag oroa mig för inbränningar och potentiellt städprogram på TV'n som poppar upp och vill köras i tid och otid vilket också är störande.

    Lite off topic dock.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    I det fallet så kanske jag lutar mig mot en Sony. Annars har jag hört att LG ligger långt framme på TV området:
    Smart TV | Smarta och användarvänliga funktioner | LG Sverige

    De använder dock Web OS till sitt system. Vilka appar som finns till det har jag inte så bra koll på.
     
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag har en LG oled sedan ett halvår och aldrig fått inbränningar eller stött på något städorogram, däremot på Philips så dyker städprogrammet upp titt som tätt vad jag läst.
     
  8. Nimble

    Nimble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony XZ1C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1C
    Det låter ju bra angående städprogram på LG, är på just Philips jag också hört om det, oändliga städprogram som skall dra igång just när man vill använda TVn.
     
  9. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Har en Philips och en Sony Android-TV, och jag skulle ge Sony segern, fast med nöd och näppe. Båda kommer med uppdateringar om än sent, har relativt nyligen fått Nougat på båda. Tror du blir nöjd vilken du än väljer. Skulle dock aldrig skaffa nåt annat än Android på en smart-Tv för att inte låsa in mig hos en tillverkare samt ha en garanti (nåja...) för app utbudet.
    Något städprogram (?) har jag inte sett till.
     
    bernard gillar detta.
  10. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har en Philips Android TV. Använder inte androidgränsnittet speciellt mycket då jag aldrig ser på kanal TV och castar allt material från internet, men de gångerna jag har gjort det så har det fungerat bra och inte buggat. För mig var valet enkelt då ambilight var ett krav och android TV ett plus av den enda anledningen att jag kan be Google Assistant stänga av TVn (annars startar den bara när du kastar och så behöver du fjärrkontrollen för att stänga av den).

    Tangentbordet i fjärren är visserligen bättre än inget, men fortfarande klart jobbigare än att söka upp och casta ifrån mobilen.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade nog inte heller brytt mig om TV:ns OS i nämnvärd utsträckning, men jag gissar att en TV med Android TV kommer hålla längre än de med WebOS, Tizen OS eller dylikt eftersom Android under lång tid brukar vara bakåtkompatibelt. En telefon som kör Android KitKat (2013) kan i princip köra allt i Google Play fortfarande (...med undantag för BankID och dyl).


    Optimalt är förstås att köra en Android TV-box av valfri sort, som är enkel att byta ut när vad man nu kör inte längre uppdateras. En TV kan man ju utan problem sitta på i 5-10 år.

    Google ryktas ju också släppa en Chromecast-liknande enhet med Android TV inbyggt, och då lär det bli billigt att uppgradera.


    Enda nackdelen med Android TV i dagsläget är att HBO Nordic m.fl. inte har stöd ännu. Det kommer dock förr eller senare.
     
    Vispen74 gillar detta.
  12. Nimble

    Nimble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony XZ1C

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1C
    Är ju lite konstigt att diskutera allt utom bilden med en TV, men är inte så kräsen på just den punkten, kollar jag i en butik ser jag ingen större skillnad mellan modellerna oavsett prislapp, och ljudet är ju obefintligt på alla så man måste ändå ha externa muskler som jag har förstått det.
    Det jag bryr mig om är GUI look and feel, jag vill ha ett som är supportat under så lång tid som möjligt och som inte är trött och segt.
    Kanske vore bäst för mig att köra en 55" monitor och köra en separat box, finns det några andra alternativ närda namnet till NVIDIA SHIELD som Johnh3 föreslog? den verkar ju bra men alltid kul att kolla på alternativ.
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  14. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag har en TV från Sony och en från Philips samt en Nvidia Shield. Frågar du mig så är det Shielden som gäller alla dagar. Jag har en I min Sony och ska köpa en till för Philipsen. Shielden "bara funkar"

    Angående att ha en extra fjärrkontroll så behöver du oftast bara använda den till TV:n tack vara HDMI CEC. Eller så skippar du fjärrkontroll helt och styr med Googles egna fjärrkontrollapp för Android TV.
     
  15. egon31

    egon31 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tveksamt att det finns någon TV som kör Oreo. Teamet på nvidia som hanterar shield har t o m väntat eller uteslutit Oreo versionen då "ingen vill ha den". Dvs appskaparna vill inte uppdatera appar och tydligen tycker flera att gränssnittet är sådär.
    Jag kör på en Sony utan smart och en shield. Grymt nöjd förutom att cmore och HBO inte har appar.
     
    bernard gillar detta.
  16. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Om min TV (sony xd9305 55") hade funnits med bara basic operativsystem för 3000kr mer, så hade jag köpt det.

    AndroidTV är fan det sämsta skräpet. Nu har jag dock inget att jämföra med, min förra tv var en tio år gammal Sony Bravia det också.

    Men att TVn ska hänga sig pga man tittat på hdmi för länge är fan sjukt. Får starta om TV en gång om dagen. I regel är det frugan som ser mest av problemen, då det är hon som tittar på den 80% av tiden.

    En basic TV med analog, digital samt 4 hdmi kanaler och ett system som var lika snabbt som för 10 år sen innan smart TV hade varit en dröm.

    Ofta byter man till digital (broadcast) från att tittat på en film på hdmi 1 (kodi), för att bara få en svart bild.

    TV kör android 7.x som kom ut för ett par veckor sedan.

    Hittade ett skript jag körde via adb och fick då bort en hel del bloatware och TVn har agerat lite bättre. Men det händer fortfarande att man får starta om den pga man inte får någon bild på digital/ca modulen. HDMI funkar alltid.

    Köp inte en TV för smart-tv funktionerna. Dom är ofta värdelösa och långsamma med dåliga system. Skaffa istället en shield eller chromecast för ditt streamande innehåll. Då kan du byta ut en box för 3000kr istället för hela TVn när den står kvar på en 5 år gammal android-version.

    Min TV kostade 16 000 vid inköp, så det handlar inte om en "billig apparat".
     
    jimmyle, msandstedt och bernard gillar detta.
  17. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kan bara hålla med, köpte en LG OLED i höstas men Webos, inget större fel på det men alla appar man vill ha finns ju inte och lär aldrig komma plus att det fungerar bättre med Chromecast eller Apple TV 4K som jag använder nu. TV tillverkarna borde koncentrerar sig på att leverera en bra bild så får kringutrustningen sköta resten.
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Själv gick jag på TCL för 2 gången i rad när jag köpte sista TV förra året

    Då gick man på en TCL U65X9006
    TCL 65&quote; 4K UHD QLED Smart TV U65X9006 - TV

    Finns dock en 55 tummar
    TCL 55&quote; 4K UHD QLED Smart TV U55X9006 - TV

    Helt nöjd med den och är dessutom Android enda QLED tv så vitt jag vet, grymt bra ljud och bild dessutom, sedan TCL bruka alltid informera om nya android uppdateringar på IFA mässor 2018 bekräfta de att samtliga Android TV modeller vill få Android Oreo allså 8.0-8.1 versionen nu i september.

    TCL är nog de bästa smart tv tillverkare som håller sina TV uppdaterade medans Philips, Sony då får man nog nöja sig med kanske 1-2 uppdateringar enligt krav så behöver de uppdatera inom 90 dagar och max hålla enheterna uppdaterad i 3 år, medans TCL uppdaterar oftast hela sina serier på edgång och för längre än vad de har krav ifrån Google och göra, däremot lackar dem som alla andra TV tillverkare med 90 dagars regeln, och detta har snarare med kontrollera så att sändningarna funkar.

     
    Vispen74 gillar detta.
  19. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ja här blir det TCL nästa gång, enbart på grund av hur dåligt Philips och Sony sköter Android-TV på våra apparater. Inte ok.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tänk dock på att även TCL använder samma chipp/SoC som alla andra (Sony, Philips etc). Det vill säga Mediatek MT5891.

    De är också beroende att Mediatek uppdaterar drivrutiner osv, men det förhindrar dem inte släppa säkerhetspatchar och buggfixar så klart :)

    Största problemet med Android TV är att alla apparater bygger på ett rätt segt/gammalt chipp. Inte OS:et i sig. Det är rätt frustrerande att det går så långsamt på den punkten.

    Blir nog ingen ändring på prestandafronten förrän apparater med uppföljaren, Mediatek MT5598, kommer ut.
     
    Vispen74 gillar detta.