Tjo!
Tänkte bara bumpa in med lite feedback om ES4 då jag har en i min ägo och jag är lyrisk över det! Galet kul och bra kräm! Mina 90+ kg klarar den av utan problem. Man får ju vara lite alert när man åker då den har en begränsning på vilka avvikelser i vägen den klarar av (2cm), men så länge man kör med solbrillor för att inte ögonen ska tåras går det utmärkt att sicksacka mellan de större ojämnheterna.
Jag har inte värst mycket att jämföra med (ny på eldrivna leksaker på hjul) men ska försöka ge en liten recension ändå.
Dämpningen är helt ok. Skönare än en vanlig hederlig spark, men det är ju inte luftfyllda däck så man får vara nöjd med lite stötar. Har kört på både asfalt, grusvägar (hårdpackat) och skogsvägar (joggingspår) och vibrationerna har varit fullt hanterliga. Att köra runt i joggingspåren var sjukt skoj, många vinklade svängar som man kan bränna på i...
Jag instämmer med Krip77 om att man inte vågar hoppa ner från trottoarkanter då själva ihopfällningsmekanismen känns lite svag. Den går ju smidigt att fälla ihop men är kanske lite otymplig på tåg/tunnelbana ändå. Dock ingen som klagat än utan bara frågat nyfiket vad det är... Jag har vid några tillfällen använt barnvagnsspåren i trappor när jag lett den ned, då skrapar underredet i när trappen börjar pga att det är rätt brant, så då får man vara med och lyfta lite bara. ES4 väger 14 kg, så man vill ju inte bära den överdrivet långt heller. Alternativt så tar man rulltrappa med den ihopfälld antingen bärandes eller skjutsandes på ett hjul...
Den kommer i tre olika åk-lägen, jag har i stort sett uteslutande kör på sportläget och då har den levererat olika långt varje gång. Det beror väl på hur backigt det är. Det längsta jag kom på relativt platt körning var 38 km - dock var den inte helt slut och jag hade enligt appen 3km kvar. Men ville inte chansa då jag skulle åka hem på den... Den kortaste trippen blev 26km, igen ca 5 km kvar. Jag har dock inte alltid kört fullt ös medvetslös då det är rätt fort att köra i 30 blås med trafik runt sig, men det har ofta gått fort.
En sak jag märkt är att elmotorn bromsar automatiskt så att man inte når en högre hastighet än 31-32 km/h vid nedförsbackar. Det är väl en säkerhetsgrej och det ska man nog vara tacksam för, men ibland skulle man ju vilja att den ska gå att frikoppla... Man kan väl säkert stänga av den iofs, men då tappar man elbromsen...
Gällande gasen och accelerationen så är jag klart nöjd. Med mina kilon så kommer den upp till 30 km/h på runt 40 m. Har ej tagit tid, men nån duktig kan säkerligen räkna ut det.
Appen som finns till ES4 är rätt bra. Du kan ändra färg (led-ljus undertill) och kolla kördata. Du kan även ställa in "energy recovery" (weak, medium, high) vilket avgör hur mycket energi som ska genereras tillbaka till batteriet. Jag har pendlat mellan medium/high, där high är som att slå på bromsen så fort man släpper gasen, medan medium är rätt, ja, lagom... Det finns även nåt slags socialt forum som jag dock ej utnyttjad, men jag tror man kan träffa andra ninebotare... Det går även att låsa sin e-spark via appen (bromsen slås på och den börjar pipa hejvilt om man flyttar den). Likaså kan man byta namn på den samt ställa in "cruise mode" så man slipper hålla in gasen.
Sedan är det ju backkörningen som återstår. Vid branta backar går det rätt trögt, åtminstone om man inte har fart in i backen, i varje fall för mig. Jag har kört uppför Västerbron i Stockholm i 20 km/h, vilket är snabbare än de flesta cyklister, så det är ju klart godkänt!
Summering:
30 km/h är rätt fort och beroende på trafik kan man gott nöja sig med att ligga strax under.
Den är sjukt kul och alla polare som har testat den har sagt samma sak.
Priset (10.800) är såklart en issue, men man får väl lite vad man betalar för känns det som. Segway är ett stort varumärke och rätt bra med garantier och reklamationer (vilket jag hoppas på att slippa).
Laddtiden på 7h (0-100%) är lite i längsta laget kan jag tycka, men överkomligt med tanke på den långa räckvidden.
Slutbetyget är att jag är sjukt nöjd! En galet lyckad och kul pryl om man har råd.
Click to expand...