Diskussion: Andersson Elektrisk Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av [email protected], 26 maj 2018.

  1. Smörgåsmannen

    Smörgåsmannen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Är mäkta sugen på en 3000, men lite rädd att den är väl tung och dessutom knepig till underhållet iom. punkterade däck osv. Bör man i princip räkna med att detta är ett problem man kommer att få pga. fel från tillverkningen, eller är det ett fall av att det endast är problemen som syns?

    Tänkte också passa på att höra om någon vet vad 1000-modellen är baserad på? Kanske är någon generisk OEM-modell då även rull.se tycks ha en väldigt liknande, men skulle vara intressant läsa lite omdömen om "den" på annat håll. Är ju en uppenbart enklare modell än M365-kopian, men stor fördel till att den är lättare, små hjul kan jag nog leva med då jag inte tänkt använda den till dagspendling.
     
  2. pale

    pale Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    23
    Känns ändå bra med handbreak
     
    bernard, [email protected] och Kiddy gillar detta.
  3. droid231

    droid231 Guest

    För vad det är värt kan jag nämna att jag frågat två försäkringsbolag om de erbjuder trafikförsäkring för elscootrar som går snabbare än 20 km/h. IF frågade jag specifikt om Andersson E-scooter 3000, och de svarade såhär:

    "Tack för ditt mejl. Vi kan erbjuda en försäkring för ditt fordon som då klassas som en oregistrerad moped. Det gäller el-cykel/scooter som har en motoreffekt på 250 - 1000 watt. Du kan räkna ut pris på vår hemsida här: Mopedförsäkring – Försäkring EU-moped och moped | If.
    För att framföra fordonet krävs minst förarbevis, som för övriga Klass II-mopeder. Notera att vår försäkring för oregistrerade mopeder är s.k. årsförsäkringar och kan inte avbrytas p.g.a avställning. Den tecknas för ett år och kan enbart avslutas innan avtalet går ut om mopeden skrotas eller säljs.
    Önskar dig en fin dag!"


    Länsförsäkringar pratade jag med på telefon, och detta var innan Andersson-scootrarna släppts, så jag frågade bara generellt för > 20 km/h-scootrar. De bad att få återkomma, ringde upp senare och sa att fordonet isåfall kommer klassas som samlarfordon, alltså som veteranbilar och liknande, och att premien beror på fordonet.

    Så det verkar som att försäkringbolaget inte har helt koll själva. Eftersom vikten är så låg blir ju premien åtminstone väldigt låg också (jag fick 34 kr/mån när jag beräknade hos IF via länken ovan).
     
    Last edited by a moderator: 9 jun 2018
    bernard och Kiddy gillar detta.
  4. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Fick min vibrationsdämpare med posten idag som någon tidigare i tråden tipsade om från curiousjoe. Valde den tunnare av de två och den fixar glappet och sitter som en smäck. Sjukt nöjd och nu är styret stadigt som berget!
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Det kan nog vara klokt att ordna en trafikförsäkring utifall olyckan skulle vara framme, och handlar det om 400 kr/år är det säkert värt det. I annat fall kan det ju bli en dyr historia då det är mer tveksamt att elcykeln skulle klassa som en cykel än en moped klass II.

    Vad jag fortfarande är osäker på är bara om den verkligen klassas som en moped klass II eller ej. Mycket talar för det, men det vore skönt att höra vad Transportstyrelsen säger också. Kanske främst om DoC:en innebär att den är typgodkänd som moped - (gissar att det ställs vissa krav om det handlar om en moped som DoC:en skall intyga att den lever upp till)

    Kan någon PM:a mig sidan från manualen för Andersson-sparkcykeln där det står om CE EU Declaration of Conformity (DoC)? Jag kan maila dem och fråga.
     
  6. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Last edited: 9 jun 2018
    bernard gillar detta.
  7. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Länsförsäkringar verkar va dom som ligger närmast sanningen här tror jag. Eftersom den saknar CoC intyg och inte kan klassas som "moped" klass2 så ska det va omöjligt att ens trafikförsäkra den.
    IF verkar ha dålig koll, man kan ju inte trafikförsäkra något som inte ens får framföras i trafik. Vilken den hade fått om den gjort dom lagliga 20 km/h om man nu ska hårddra det, och då behövs ju ingen trafikförsäkring såklart.
    Hemförsäkringen ska gå in och täcka den i vilket fall, så en separat försäkring för något som har ett värde på 3000:- känns lite overkill. Det är min syn på saken iaf. Tjolahopp :)
     
    Last edited: 9 jun 2018
    bernard gillar detta.
  8. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Mycket text men...
    Som Bralle påtalar, ser inte ut att kunna genomföras.

    Certificate of conformity (COC)
    A COC (Certificate of Conformity) is a declaration of the conformity with the type approval of EC. The purpose of this document is to ensure the free movement of goods within the European Union, specifically for those goods that are subject to homologation and registration. A COC is only obtainable for:
    passenger vehicles (M1)
    light goods vehicles (N1)
    motorcycles (L)
    A COC document is a producer’s declaration that the vehicle complies with the given approved type. This document contains information about the vehicle and its producer’s identification, type approval number, technical specifications and other data. The content of a COC is defined by EU regulation (Amendment IX, Regulation 92/53).

    Declaration of Conformity
    The Declaration of Conformity is a legal Document which must accompany all CE Marked products sold in the European Union. Almost all new products must be supplied to the end user with a Declaration of Conformity. This document needs to include the following:
    Name and address of organisation taking responsibility for the product
    Description of product
    A list of the applicable safety directives the product complies with
    Details of relevant standards may be included.
    The manufacturer or a representation of the organisation placing the product on the market should then sign the Declaration
     
    bernard, BralleP och adambertil gillar detta.
  9. droid231

    droid231 Guest

    Jag tror du har rätt. IFs svar var nog slentrian, medan Länsförsäkringar kanske kommer med kravet att man typgodkänner den via nån slags besiktning, som man gör med hemmabyggda fordon.
    Kanske feltolkar dig nu, men poängen är inte att försäkra det egna fordonet, utan att ha täckning om man blir vållande till skada på andra / andras egendom.
     
    bernard och BralleP gillar detta.
  10. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om man inte från tillverkaren kan få CoC-intyg så funkar det kanske att rega den som amatörbyggt fordon genom SFRO.
    Men redan att tänka på lyktor, blinkers, regplåt etc gör att iaf jag pustar...

    Eftersom detta verkar hamna på att "Scooter" inte är ett fordon blir det nog svårt att fixa ngn försäkring som täcker ansvarsbiten. Eftersom denna tingest inte skall framföras i trafik...
     
    bernard och BralleP gillar detta.
  11. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Jo du tolkar rätt, men iom. att de inte går att trafikförsäkra den så ska det gälla samma som för cykel eller om du själv är ute o joggar och råkar snubbla, slå huvudet i en bildörr och göra en buckla i den (långsökt jovisst) men då gäller andra försäkringar som person/drulle eller hemförsäkring.

    Är inte 100% säker vilken som gäller för alla försäkringar är ju individuellt olika beroende på tillval och företag.
     
  12. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nja, trafikförsäkra går visst om den går fortare än 25km/h;
    (från bikester.se)
    Alla elcyklar som går snabbare än 25km/h klassas som elmoped eller EU-moped. För dessa gäller samma regler som för en EU-moped. Du behöver utöver ett körkort även registreringsskylt, hjälm och trafikförsäkring. Även dessa ingår i naturvårdsverkets elcykelpremie.

    Alltså, toppfart 45km/h.

    Så frågan är snarare om Scootern klassas som cykel i myndigheternas ögon. Utan CoC talar mot det. Alltså borde den inte kunna "klassas" upp.

    Däremot kan man ju fortfarande köra olagligt....
     
    Last edited: 9 jun 2018
  13. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Bara det är samma EU-standard som för cykel skulle man nog kunna få regskylt...
     
  14. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Nu pratar du något helt annat och inte om Anderssons Elscooter 3000 som inte har ett typintyg och inte går över 25 km/h. Har du däremot ett elektriskt fordon som ÄR klassat från tillverkaren som exempelvis EU moped så måste du ha trafikförsäkring för att få framföra det på allmän väg. Det går alltså inte välja om du vill ha trafikförsäkring eller inte.

    Men att det är en liten djungel och gråzoner med alla nya elfordon och klasser går ju inte komma ifrån :D
     
    bernard gillar detta.
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Nå då är det väll fritt fram & leta rätt på en sådan med längre räckvidd. Dock inte kul att betala ca: 800€ för högst 10km per laddning. Från den butik jag köpte så "lovades" 30km per laddning. Tror inte att kundservicen skulle ha hjälpt mig. Men nu mer är det för sänt att returnera. Om jag köper en ny på sikt så vill jag inte bli "grundlurad" typ. Verkar som räckvidden alltid är överskattad. För sedan då man köpt & är ute för att prova så kommer back flash som ett brev på posten. Många kan ta 10km per laddning. Men jag hade väntat mer. Inte ägs kineserna har väll en med längre räckvid per laddning?
     
  16. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    @ingfre@ingfre av dina tidigare inlägg så förstår jag att du är besviken på räckvidden på elscootrar.
    Teoretisk räckvidd är framräknad på skrivbordet. Dessa värden stämmer sällan med verkligheten, precis på samma sätt som bilens förbrukning.
    Om du köper en bil som enl. spec drar 5l/100km så kommer den att dra minst 40% mer i den verkliga trafiken. Dem flesta vet det och klagar inte mot biltillverkaren (utom de som fuskar) som fick fram bränsleförbrukning genom en internationell standard, utan klagar på själva standarden. Det har resulterat i att standarden är på väg att ändras så att laboratorievärden kommer bättre att återspegla de verkliga värden. Med den nya standarden hoppas jag att det kommer att skilja sig högst 30% för de allra flesta bilister. Men tiden får utvisa det.
    Åter till elspark:
    Samma här. De flesta vet att pappersvärden återspeglar inte dem riktiga.
    Här får man vara lite mer "misstänksam" och dra av minst 50% på den specificerade räckvidden.
    Då hamnar man närmare den verkliga siffran. Kan man åka längre - bara bonus och man blir glad.
    Blir det lite kortare (efter avdrag) så blir man inte lika besviken då det rör sig endast om enstaka kilometer.
    (BTW. ingen tror väl att elbilar har den räckvidden som de påstås ha. Där måste man dra av 40% för de flestas körsätt).
     
    bernard gillar detta.
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Nu är det ju frågan om el skoter. Olika el skotrar ger olika räckvidd. Så jag får leta vidare om jag köper en ny på sikt. För ca:400€ är det ingenting att skriva om. Men jag betalade ca:800€ för min! Förväntningarna var högre.
     
  18. Smörgåsmannen

    Smörgåsmannen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Fått min nu, men är tyvärr inte väder att prova den idag. Jag har gjort en första kontroll, spände åt bromsen lite och pumpade däcken, allt annat känns fine. Det var någon som frågade tidigare huruvida den är vattentät och det jag kan säga från den erfarenhet jag har av vädertätad utrustning är väl ett "nja". Motorn och kablage känns relativt välskyddat, bromsvajern riskerar att fånga upp lite rost då den är naken en liten bit, både kring skivbromsen och på styret (ungefär som på en cykel).

    Det största problemet rör dock batteriet. För det första skyddas laddningsuttaget bara av en liten flärp, där uttaget/kontakten dessutom sticker ut lite. Samma sak gäller också kåpan i botten av scootern, där det på sina håll är en liten springa mellan den och ramen. Det har inte att göra med att den är dåligt åtskruvad utan snarare att ramen inte ser ut att vara exakt jämnt utskuren, original-M365 verkar ha en mer precis passning mellan dessa.

    Det ska ju dock till ganska mycket vatten för att detta ska bli problem, men sensmoralen nånstans är väl att jag nog inte kommer våga köra den i mer än måttligt regn och heller inte genom vattenpölar i original-utförande.

    Om den däremot fungerar pristine och inte behöver returneras för nåt fel när jag väl testat, så ska jag nog tejpa skarven mellan kåpan och ramen för att säkra upp lite.
     
    BralleP gillar detta.
  19. Lelle81

    Lelle81 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fick hem min sparkcykel igår efter leverans strul från PostNord. Tog 12 dagar istället för 1-2 dagar.
    Nåja, tills slut kom jag igång.
    Märkte direkt att styret va lite löst/glappade lite men inget störande.

    Åkte idag till jobbet utan problem.

    När jag skulle åka hem märkte jag att ratten var väldigt löst, man kunde "snurra" nästan 180grader tills alla sladdar hindrar än att fortsätta snurra.
    Jag kan se att det ska finnas någon form av skruv då man kan se ett skruvhål om man flyttae styret åt ett håll.
    Då styret blev rörlig så kapade den även av sladden till lampan.

    Summa summaro, inget jag kan själv fixa så det blir att åka till NetOnNet ikväll...
    Riktigt surt, såg fram emot att köra till/från jobbet.
    Riktigt roligt, så länge det varade.

    Största nackdelen (den enda förutom byggkvaliten) är att bromsarna (på min i varje fall) är alldeles för svag. Väger 88kg men även om man bromsar för fullt var stoppsträckan säkert 8-10m...
     
    BralleP och bernard gillar detta.
  20. adambertil

    adambertil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Styret sitter med tre skruvar.

    Man får lossa på övre delen av displayen och lossa en skruv som sitter under samt en skruv under lampan.

    Sedan får man dra lampdelen rakt ut för att komma åt dom tre skruvarna, då kommer man även åt dom två sladdarna till lampan.
     
    Lelle81 gillar detta.