Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det stämmer. Missade att moms+tull inte ingick.

    Totalkostnad med moms+tull inräknad blir:
    8 992 kr x 1,25 = 11 240 kr
    11 240 x 1,06 = 11 914

    Efter premien blir det 8 936 kr med det större batteriet (~470wH) medräknat.

    Jag beställde en till slut. Får återkomma i juli med hur den fungerar. Det vill säga om de kan leverera några cyklar :) De flesta kickstarterprojekt brukar drabbas av förseningar eller i värsta fall sluta som vaporware.

    Hade egentligen siktet inställt på en cykel med mittmotor, men även med premien rusar priset iväg snabbt om man önskar inbyggt batteri.
     
    Last edited: 13 maj 2018
  2. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Det är är inte säkert att man får tillbaka premien då inköpsstället inte räknas via Dk utan via Indiegogo?

    Är själv sugen. Tog du premium package?
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är något av en chansning. På fakturan skall det stå Ström EU när jag frågade dem, och de skriver också ut ramnummer på fakturan om man önskar. HQ är ju baserat i CPH också.

    Pengarna dras dock genom indiegogo som du säger.

    Jag skippade premium-paketet. Det enda jag lade till var batteriet med högre kapacitet.

    Frågade också om storleken. Ramen är tydligen 21" för både large och medium. Det enda som skiljer sig är hjulstorleken; 28" vs 26".


    Frågor och svar om elfordonspremien
     
    Last edited: 14 maj 2018
  4. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Vågar man ta USA-modellen eller står det utförligt att det är 350W på kvittot?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De skriver inte ut motoreffekten på fakturan när jag frågade, men det kommer att stå "Strom US" på den däremot.
     
    Marjan gillar detta.
  6. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Någon som trimmat sin Yamaha motor?
    Vill ta bort fart spärren men hittar inte billigare pris än ca 1500 kr. Känns saftigt.
    Har Yamaha på min Haibike samt fruns Giant.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  8. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Passar, sett denna men det är Speedbox SB2 som jag är intresserad av. Finns andra varjanter också, en tysk sådan hos Rideaway men kostar 2500 ink arbete! och 2000 för själva boxen. Den passar min Haibike men ej Gianten tror jag då den har en äldre modell än PW.
    Modellen som är billigare som du hänvisa till visar tyvärr felaktigt hastighet. Men SB2an har en On/off funktion samt rätt hastighet
    Ps dem har i alla fall sänkt priset 200 kr sedan jag sist såg det.
     
    bernard gillar detta.
  9. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Är väldigt sugen att beställa Cube Touring Hybrid Pro 500. Bästa pris i Sverige som jag kan se har Hellorider för 24199:-. Men är lite tveksam att beställa från dom, då det varit kritik om butiken med lång leveranstid, lager saldo som inte stämmer och försvunna tillbehör vid leverans. Det enda andra butil som säljer cykeln är Bikester, fast för 27k och dam modell. Är ute efter Herr modellen och helst i Navy Blue.

    Finns det nån pålitligt butik inom Sverige eller EU ( typ UK/Tyskland) som har ännu lägre pris än Hellorider?

    Cube Touring Hybrid Pro 500
    Herr modell Navy Blue
    50cm RAM storlek
    Lägre än 24K inkl frakt?

    Är det värt att välja Cube Touring Hybrid Pro 500 vs Cube Touring Hybrid One 500? Skiljer lite i delar men Pro kostar ca 3K högre.
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Då Bikester kör nu med 20% rabatt på alla Cube cyklar denna helg.
    Så jag kunde inte hålla mig till slut och slog till Cube Touring Hybrid ONE 500 Elcykel Trekking grön och Kryptonite Messenger Mini+ Cykellås hos Bikester.
    25999 - 20% = 20799,2:- och sen med 25% premie - 5199,8:- = 15599,4:- för cykeln. Jättebra pris för cykeln. :cool:

    Var sån dilemma att välja rätt cykel. Ville ha Pro 500, men så fanns inte herr modell i lager, tänkte ta låg insteg istället, så fanns inte rätt ram storlek. Vill ha One 500 svart istället och självklart fanns inte nån i lager heller med rätt ram storlek.
    Nåja färg spelar mindre roll och viktigast är cykling glädjen. Får hoppas att det varma soliga vädret fortsätter tills jag fått hem cykeln. <3

    Nån som köpt el-cykel/cykel hos Bikester förrut och vet om deras 100 dagars returrätt gäller också om man använt cykeln för test rundor?
    Tog Klarna faktura betala i Aug för kunna utvärdera cykeln om skall behålla eller ej. Bra att veta om man får testa cykla innan betsämma behålal eller ej.
     
    bernard gillar detta.
  11. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Har själv nyligen beställt en Cube elcykel, en Cube Reaction Hybrid Race 500. Hade beställt en Cube Reaction Hybrid One 400 från Bikester för 18035 kr då jag inte hittade någon motsvarande med 500wh batteri som var lika prisvärd. Sen körde Bike-Discount en liten rabatt i söndags på 15% så slog till på en Race 500 istället och avbeställde min One, bättre dämpning, bättre växlar, bättre hubbar och större batteri kändes faktiskt värt att betala 4800 kr mer för (3600 kr efter premien). Dock hade jag omöjligen kunnat motivera prisskillnaden nu när man kan få en One 400 för 14428 kr (innan premien), sjukt bra pris men min storlek är slut oavsett.

    Hur som helst, har kollat på en massa modeller från framförallt Cube och 24199 kr lät som ett rätt bra pris för Touring Hybrid Pro 500. Men för priset du fick Touring Hybrid One 500 för hos Bikester ska du vara riktigt nöjd. Nä, det är ju nackdelen nu när cyklarna börja reas ut att man brukar bli rätt begränsad när det gäller tillgängliga ramstorlekar och färger då mycket sålt slut redan till ord. pris.

    Den uppfattning jag har fått är att Bikesters returrätt gäller ej om man använt cykeln, du kan provsitta den men inte köra den. Detta baserat på några kommenterar (Trustpilot, Prisjakt) från människor som trott av man kunde pröva cykeln och sen skicka tillbaka men som sedermera blivit nekade.

    Grattis till ett riktigt bra köp, som du själv insett har Pro modellen lite bättre komponenter men med tanke på att du köpte en Touring-modell antar jag att du främst ska köra på enkelt väglag såsom asfalt och då kommer den du köpt duga alldeles utmärkt. När tillverkarna kör så många olika modeller med så små skillnader är det svårt att välja "rätt" modell, men Cubes system med deras One, Pro, Race, EXC, SL m.m. är ganska smidigt. Ska man inte köra på så krävande underlag duger One generellt sätt, ska man köra lite mer offroad eller ojämt underlag kan det vara bra med en av de dyrare modellerna. Denna tråd hjälpte mig i mitt beslut:
    View: https://www.reddit.com/r/ebikes/comments/8nil9t/cube_reaction_hybrid_race_500_any_owners/

    Den rör deras Reaction serie som är lite mer MTB än Touring men skillnaderna är rätt genomgående för alla serier. För egen del vet jag att Race egentligen är overkill för mina behov men med rabatten på Bike-Discount kände jag ändå att jag fick mest bang for the buck.
     
    bernard och dt33 gillar detta.
  12. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Det var flera modeller jag var inne på köpa.
    Pro 500 - Endast 46cm RAM storlek. För litet.
    Pro 400 - 54/58cm RAM - för stort.
    Hybrid EXC 500- Endast 46cm ram.
    Kathmandu EXC 500 - endast 46cm ram.

    Så tröttande till slut och slog till One 500. Ska cykla mest på asfalt vägar så det fick bli den. Som du skrev är de mesta slutsålda och hade inte mycket val, om vill ha en med 50cm ram.
    10 399:- i rabatt är inte dålig. :money:

    Hmm..då är deras 100 dagars returrätt värdelöst om man inte får test cykla på den. :(
     
    bernard gillar detta.
  13. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Ja, att cykeln passar är ju det viktigaste. Sen är det ju skönt med ett 500wh batteri både för den extra distansen men också för livslängden, då har man lite höjd när batteriet har tappat kapacitet. Kollade själv igenom Bikesters utbud en gång till även fast jag redan beställt cykel men hittade ingen jag hellre lägger pengarna på. Sen var 22800 kr (17100 kr efter premien) redan mer pengar än jag först tänkte spendera. Men förhoppningsvis håller cyklarna några år och tekniken har ju mognat någorlunda även om det verkar finnas lite saker på horisonten som är spännande (senaste motorerna ska ju känna av lutningen man befinner sig i och anpassa effekten efter det).

    Ta min uppfattning om öppet köp med en nypa salt och dra iväg ett mail och fråga. Det är omöjligt att få tag på kundtjänsten via telefon på senaste. De har som policy att svara på mail inom 24 timmar under arbetsdagar men räkna med 48-72 timmar skulle jag säga. Försökte nämligen hitta de kommentarer/omdömen som nämnt problem med returer av testade cyklar men kunde inte finna dem så vet inte om det är något jag bara fått för mig.

    Se till att skaffa bra lås också, både för försäkringens skull men också peace of mind. Visst, inget lås står emot en vinkelslip men man behöver inte göra det alltför lätt för tjuvarna. Såg en Trek elcykel parkerad utanför ett sjukhus häromdagen, fastlåst med ett litet kabellås i framhjulet och batteriet kvar på cykeln. Fick nästan lite ångest då man själv har fått skrotcyklar stulna som varit fastlåsta med bättre lås än så.
     
    bernard gillar detta.
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Du har rätt, mailat och frågat. Man får endast provsitta på cykeln och inte test cykla den om 100 dagars retur rätt skall gälla. Tydligen är det standard när det gäller cyklar.

    Men nu är jag smått irriterad på PostNord, efter försenad på 2 veckor p.g.a höga orderintag från Bikester och PostNord skulle leverera cykeln igår. Hade 2 paket från Bikester som skickades från Tyskland, nästan samtidigt på samma dag, cykeln och litet paket. Lilla paketet har jag fått igår, men cykeln har stått stilla i Toftanäs sen i Ons utan vidare status uppdateringar. Stannade hemma hela dan för vänta på leveransen hem till dörr och gjorde det förgäves. :mad:
     
    bernard gillar detta.
  15. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Ja, och det är väl förståeligt på sitt sätt men i mitt fall föll jag ganska exakt mellan två storlekar och hade dessutom aldrig prövat en elcykel förut. Eftersom det ändå rör sig om rätt mycket pengar vill man ju gärna ha möjligheten att faktiskt säkerställa att produkten passar en.

    Mm, Bikesters leveranstid gällande cyklar verkar vara sisådär. Skriver att de ska skicka saker dagen efter om man beställer innan en viss tid men det verkar sällan hålla. Tillbehör och delar är de snabbare med. PostNord är inte heller den bästa samarbetspartnern och just Toftanäs har man ju läst mycket om här på forumet. Stället där saker och ting lagras på obestämd tid.

    Själv har jag tillslut fått min Race 500 från Bike-Discount. Deras leveranstid på 3-6 arbetsdagar visade sig bli totalt 11 arbetsdagar. Tagit den till och från jobbet i veckan och jag är mer än nöjd, riktigt roligt och snabbt med elcykel, oftast ligger jag runt 27 km/h. Riktigt bra drag i motorn och många tillfällen man önskar att den gav stöd åtminstone upp till 30 km/h. Syftet var främst att kunna cykla till jobbet utan att komma fram svettig och det hjälper den garanterat till med. Nu vill ju jag gärna ligga mellan 25-30 km/h så lite ansträngning och svett blir det ju men det är inget att tala om i jämförelse med min gamla cykel. Håller nu på att leta bra stänkskärmar då både jag och cykeln blev rejält skitiga efter lite turer i småblött väder.
     
    bernard gillar detta.
  16. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Min fru har en Giant Explore e+ 2 (2017 års modell alltså) med Yamahamotor, Har för mig den heter Syncdrive sport.
    Har köpt Bikespeed RS för 149 euro. Skulle sätta dit den här om veckan, men hade fått fel version, eller rättare sagt fel kontakter på. Har nu fått den utbytt mot rätt med rätt kontakter, så ska troligtvis testa den i veckan.

    Rent allmänt så tycker jag att premium mitt-motorer är bättre än de andra alternativen, och det beror på en sak, och det är att de känner av hur hårt man trampar också, inte bara ATT man trampar som många av de andra typerna gör. Den första elcykeln jag testade var en Ecoride med motor i bakhjulet. Själva cykeln i sig var väl ok, men el-assistansen var ju helt odynamisk och korkad. Den köttade på för fullt när man rörde pedalerna. Detta kunde man begränsa i olika steg, men som sagt helt odynamiskt. Jag körde i svag uppförsbacke på en mycket trafikerad cykelbana, det resulterade i att så fort jag började trampa så drog den iväg och jag fick bromsa för att inte köra på framförvarande. Sänkte jag till lägsta assistans funkade det bättre.

    Testade sen några andra cyklar, bland annat en med Shimano Steps, och jädrar vilken skillnad!! Den jobbade på ett dynamiskt sätt precis som man vill ha det. Trampar jag löst så hjälpte den till lite, trampar jag hårdare hjälpte den till mer osv, man behöver inte ändra läge hela tiden, man bara trampar olika hårt precis som man skulle göra på en vanlig cykel utan el-assistans :)

    Körde sen till sist en Giant med Yamaha-system och där var man såld. Den funkade minst lika fint som Shimano Steps, men var klart starkare, mycket starkare. Så det fick bli en Giant med Yamaha-systemet :)
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, håller helt med! Har man väl testat mittmotor är det väldigt svårt att köra på något annat, så har man budget till det är det definitivt värt merkostnaden.

    [​IMG]

    Återkom gärna om trimmet. Är nyfiken på räckvidden; skulle tro att det vid 30km/h+ blir rätt stor skillnad på räckvkidden i och med vindmotståndet.

    För att hålla uppe hastigheten vid 30 km/h respektive 35km/h krävs i grova drag ~70% respektive ~300% mer kraft än vad som krävs för att hålla 25km/h.

    30km/h skulle jag tro är en bra kompromiss om man inte har möjlighet att justera sin sittställning så mycket, dvs utan att radikalt reducera räckvidden.
     
    Last edited: 27 jun 2018
  18. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Jag har haft ett par elcyklar, den första ett kit där framhjulet på min vanliga cykel byttes ut. Där blev det såsom du beskrev (en dum maxpådragning oavsett vad man önskade). Den andra är en elcykel designad från grunden med driften i bakhjulet. Den har en sensor i vevpartiet, så man kan dutta lite och åka långsamt eller trycka på och accelerera kraftigt. Men min nästa elcykel blir nog med mittmotor, för det går lite för mycket bakekrar för att jag ska känna mig nöjd.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  20. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu är Giant Explore e+ 2 med Yamaha Syncdrive Sport testad med Bikespeed RS. Det blev mycket bra! Som väntat fungerar cykeln som vanligt men den slutar inte hjälpa till vid 25km/h :)
    Det verkar finnas en begränsning i hur snabbt motorn kan snurra för att kunna hjälpa till, det innebär att i mitt fall så klarar motorn att hjälpa till upp till ca 42km/h, sen går vevpartiet så fort att hjälpen minskar, har sett exakt samma beteende om man trampar fort vid lägre växlar. Det innebär ju att om man skulle höja utväxlingen på något vis (mindre bakdrev eller större framdrev) så skulle den kunna hjälpa till ytterligare lite högre upp i hastighet. Nu är väl i och för sig 42km/h rätt hyfsad fart :)

    När man cyklar på plan mark är det inte svårt att hålla 38-40km/h i timmen. Uppför där man förut blev begränsad till 25km/h går det nu i ca 35km/h. Detta beror så klart på hur hårt man själv trampar, vad man väger osv osv. Jag väger ca 77kg. Frugan som väger strax över 60kg cyklar så klart ännu snabbare i uppförsbackarna eftersom 250W motorn får mindre vikt att knuffa på.

    Är mycket nöjd med Bikespeed RS. Man kan slå av dess funktion helt och hållet genom att snabbt växla mellan Eco och Normal-läget 4 gånger, samma sak för att igen återaktivera Bikespeed RS.

    Angående energiåtgång så gjorde jag tidigare åt ca 10-11% när jag cyklade till jobbet, nu gick det åt 19%, så ca dubbelt så mycket. Minns tyvärr inte exakt hur snabbt jag cyklade till jobbet förut, men har för mig runt 17-20 minuter, nu tog det 13 minuter. Det stämmer väl rätt bra med hastigheten också 25 vs 38km/h då 38 är ca 50% mer än 25 och 19min är 50% mer än 13min. Om man nu kan räkna så... ;)

    Denna test är utfört i Sportläget, alltså högsta assistansläget.
     
    bernard gillar detta.