Diskussion: Första intrycken och omdömen - OnePlus 6

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av Swedroid, 21 maj 2018.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Pixel 2 XL är mer responsiv, misstänker att det är pekskärmen på OP6 som har ett litet lagg. Upplever också att OP6 fryser till ibland när jag trycker på en app på hemskärmen (gäller alla launchers), typ nån sekund. Därför kan jag inte ge full pott i prestanda.

    Spelprestandan däremot är riktigt bra, mycket bättre än Pixel 2 XL.

    Ljudbetyget beror på kvaliteten på högtalare/mikrofon samt att ljudet i 3.5mm-porten är sämre än via dongel i min Pixel 2 XL. Bluetooth-ljudet är okej, ungefär lika bra som Pixel 2 XL men långt från iPhone X.

    Kameran har vi redan diskuterat i en annan tråd, den är helt okej men absolut inte imponerande.

    Mjukvaran är inte i klass med Google, jag vill ha det så rent som möjligt. Pixel får uppdateringar snabbare också vilket jag väger in där, men 8 är ändå ett riktigt bra betyg. Förmodlingen den näst bästa mjukvaran efter stock.
     
    flipp och bernard gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Mycket märkligt, jag har inte haft en uns av lagg. 6:a i betyg bedömer jag som ett bottenbetyg, för att inte prata om 5. Men vi sätter väl betyg olika. Tack för ditt svar.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    En 6a är över medel. 10 kräver att det är felfritt, inte ens Pixel 2 XL får det.

    Mina andra kamerabetyg som referens:

    P20 Pro: 8/10 (Väldigt onaturliga bilder. AI-funktionen har ofta hyss för sig och gör att en vanlig blå himmel blir extremt blå. Utmärkt skärpa och bästa zoom av alla telefoner jag testat)

    iPhone X: 8/10 (Mest naturliga/korrekta bilder av alla telefoner jag testat men saknar en del i skärpa och dynamiskt omfång. Medioker i dåligt ljus. Medioker portrait mode. Bra HDR-funktion som lämnar minimalt med halos/artefakter.)

    Pixel 2 XL: 9/10 (Överlag fenomenal, väldigt bra skärpa. HDR+ har problem med att maskningen och lämnar mycket halos runt träd och likande vilket förstör vissa bilder. Bättre portrait mode än iPhone X trots bara ett objektiv. Bra prestanda i dåligt ljus)

    Samsung S9+: 8/10 (Ganska lik P20 Pro, samma problem med onaturliga färger. Mycket bra skärpa och prestanda i dåligt ljus. Bästa portrait mode av alla kameror jag testat)
     
    polar590, flipp och Ara gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Stort tack för ditt svar, nu förstår jag hur du sätter dina betyg.
     
    flipp och Droid96 gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Okej! Nu ska jag ge betyg efter det jag haft OnePlus 6 ett tag och ge er lite omdömen kring mobilen.

    Byggkvalitet:10
    Kan inte bli något annat, den är felfri i sitt bygge, som ett exklusivt smycke.

    Prestanda:10
    Ultrasnabb i allt!

    Spelprestanda: 10
    Se ovan.

    Mjukvara: 10
    Ren, enkel och med en hel del smarta lösningar. Svårslaget.

    Skärm: 9
    Enastående fin skärm, 2K och det hade varit 10.

    Ljud:9 resp.6
    Ljud i hörlurar (trådlöst och trådat):9 Högtalare och mikrofon: 6

    Kamera: 8
    Suveräna exponeringar men det saknas en del i upplösning. Hoppas på uppdatering.

    Batteri:8
    Mycket bra med tanke på batteristorlek. Hade gärna haft större batteri.

    Prisvärd:9
    Klart den är oerhört prisvärd men OnePlus 3 gav mer för varje krona.
     
    Last edited: 31 maj 2018
    bernard, Henrik_A och DanielÖ gillar detta.
  6. gizzo

    gizzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag kör med min op3 och den fungerar riktigt bra fortfarande men var sugen på en op6 i förhoppning om bättre kamera men när jag ser bilderna och jämför med min iPad pro så går det bara inte... Det är så fruktansvärt stor skillnad... Allt känns suddigt mot krispigheten i iPaden som är en ip7-kamera
     
  7. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Vilka bilder jämför du med? De som postas här på forumet? Isf ska du vara medveten om att de inte visas i full upplösning.
     
    jnsson och R3b0rn gillar detta.
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    LoL. Kan garantera att op6 kameran är ljusår bättre än iPad pro kameran. Äger båda och ser extrem skillnad på dom.
     
    Ara gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Precis, de komprimeras väldigt hårt också, så man kan inte jämför kvalitén rakt av
     
  10. gizzo

    gizzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    18
    Låter ju underbart att höra, såg att den vann över iPhone X I speedtest med, ganska imponerande faktiskt
     
    R3b0rn och Ara gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har nu testat och jämfört kameran med en lång rad andra kameror (både dedikerade och mobilkameror) och jag blir allt mer imponerand över det OnePlus gjort.

    Visst, man kan säkert pressa ur fler detaljer, men i övrigt är kameran fantastiskt bra, färgerna, exponeringarna och hur väl den avväger vad som ska efterbehandlas och inte.

    Det finns flera som sagt att OnePlus efterbehandlar för mycket och att de lägger på för mycket artificiell skärpa. Jag anser att det är fel. OnePlus har gjort en väldigt bra avvägning mellan naturligt och skärpenivå.

    Jag ändrar tillbaks mitt kamerabetyg till 9, det är fantastiska mobilkameror som sitter i OnePlus 6 och det är jag nu helt säker på efter att ha tagit 100-tals bilder och jämfört de med en lång rad andra kameror.

    Det kan definitivt bli bättre och det kanske OnePlus ger mer med uppdateringar, men i dagsläget så står sig OnePlus 6 kameror sig utmärkt mot samtliga mobilkameror på marknaden.

    Det finns utan tvekan tillfällen då OnePlus 6 kameror hamnar efter mot exempelvis Google Pixel 2, men å andra sidan så gör den också ibland bättre ifrån sig en Pixel 2.

    OnePlus 6 har några av marknadens bästa kameror. Punkt.
     
    Last edited: 9 jun 2018
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Finns det möjlighet att lägga till jämförelsebilder för att se hur OnePlus6 presterar mot konkurrenterna?
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ditt finns redan en lång rad med jämförelser på Youtube som jag länkat till och många fler som visar exakt det jag pratar om.
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Men för att förtydliga - du har inte jämfört själv utan den bedömning du gör baserar sig på Youtubeklipp som du tittat på?
     
    tpalsson gillar detta.
  15. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Intressant ... Fick min idag (vit modell) kollade på batteri användning och ser att det är 159 dagar sedan senaste fulladning. Betyder det att telefonen har varit tillverkad för nästan ett halv år sedan?

    Det andra var att paketet kom från Polen. :) beställt online.
     

    Bifogade filer:

  16. whak

    whak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6
    Hämtade ut Telefonen Tisdagkväll 5/6 och nu Lördag 9/6 så försöker jag summera min upplevelse.

    Byggkvalitet. 8/10
    Exempelvis saknas ip-klassning, och vad jag sett gällande "drop-tester" så imponerar inte Oneplus, jag är inget fan av glas, men tåligheten kunde varit högre.
    Att man dessutom inte har trådlösladdning med glasbaksidan kan man också tycka är minus.

    Prestanda 9/10
    Jag har 128/8gb varianten och den är alltid oerhört snabb och inte ett uns avv lagg.
    Att man dessutom har ett spelläge lyfter också betyget.


    Skärm 6/10
    Upplösningen jämfört med konkurenterna, jag upplever även att den inte alltid är så responsiv.
    Hade gärna sett en ljusstarkare skärm också.
    Helt klart godkänd men inte mycket mer än så.

    Mjukvara 8/10
    Jag gillar att Oxygen känns så avskalat som jag själv gillar, kör mycket med gester som jag uppskattar.
    Oneplus switch var väldigt bökigt att få igång själva överföringen, jag vet inte om det bara är jag som hade något udda problem. Men det löste sig tillslut.

    Batteri 8/10
    Hade gärna sett lite mer kräm i batteriet.
    Nu är jag föräldrarledig och har därför användt telefon långt mycket mer än vad jag brukar använda telefonen, dels för att försöka utforska telefonen så mycket som möjligt men även att uppdatera och göra backup och ändå har jag gott om batteri när jag går och lägger mig.
    Tycker även att den är strömsnål när den ligger över natten.
    Snabbladningen gillas skarpt.

    Kamera 7/10
    Tycker att kameran känns medioker, sticker inte ut på något vis.
    Även om en uppdatering skulle förbättra kameran så har jag svårt att se att den skulle kunna höja betyget mer än till 8
    Vissa partier känns "utsmetade", färgåtergivningen, samt "brusigheten" vid mörkerfoto.

    Ljud 5/10
    Jag har inte hunnit djuptesta detta område.
    Men klart är att man lär köra med 3.5mm eller blåtand om man skall lyssna på musik.
    Samtalen har jag gjort för få och för korta för att reflektera över.
    Men generellt så får Oneplus godkänt på ljuddelen men inte mer.

    Prisvärd 9/10
    Oneplus är fortfarande prisvärd i mina ögon.
     
    Finskpinne, easycure1974 och bernard gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, inte riktigt, det har något med datum och tid o göra, OnePlus svarade på det i PM, men angående när telefonen var tillverkad så ska det stå på boxen när den är tillverkad
     
    bernard gillar detta.
  18. whak

    whak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6
    Glömde nämna fingeravtrycksläsaren, sjukt snabb och förvånande lätt att lära sig snabbt att pricka den.
    Det jag gillar med den är att man monterat blixt/lampa mellan kameran och fingertryckaren, det minskar risken med att komma åt kameran.
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Läs vad jag skriver.
     
  20. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    du har ett sinne för humor och det gillas![​IMG]