Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag körde första rundan utan extra batteri. Då var det iof första gången jag testade. Men känslan var helt sjukt härlig. Tycker den fungerar bra med endast ett batteri också. Körde halvvägs hem med endast ett batteri. Valde dock att avbryta då jag körde på en smal 70 väg. Blev buss resten av vägen hem med den :) Fungerade det också.

    Acceleration och topphastigheten med det extra batteriet skulle jag aldrig kunna vara utan nu efter att testat. Bor ca 1.6 mil från jobbet ute på landet och har många längre raksträckor att bränna bort och då behövs hastigheten. Men även 2 väldigt branta backar som den klarade med en hel del jobbande.

    På raksträckorna känner man att den vill köra snabbare än 31 km/h så det blir en del motorbromsar, men inte så att det blir jobbigt.

    Den är för övrigt väldigt tung. Inget man går och bär på som i filmerna man sett. Men att rulla på ett hjul gick smidigt. Saknar dock att man inte kan låsa hjulet som är i backen när man har den hopfälld. Fick stå i bussen och då blev det mycket rullande fram och tillbaka :)
     
  2. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Körde helt slut på batteriet :) Sista 600 metrarna gick det väldigt sakta. Sista backen till garaget fick jag ge den lite sparkhjälp.
     
    bernard gillar detta.
  3. SpitOnMyPasta

    SpitOnMyPasta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus
    Intressant. Jag gillar inte hur den ser ut med två batterier, men jag kan tänka mig att jag kanske behöver det andra också, pga är ganska fet. Vi får se om en vecka när jag har den :D
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har exakt samma problem med M365. Behöver man ha den i ståendes läge är det minst sagt jobbigt.

    Man behöver själv låsa hjulet med hjälp av något. Jag har snurrat runt ett elastiskt buntband som är ca 20-30 cm långt och runt 1 cm tjockt runt styret, som jag tar av och trär genom hjulekrarna på bakhjulet när jag behöver ha den i ståendes läge. Det fungerar faktiskt rätt hyggligt - man slipper i alla fokusera på att hela tiden balansera den.
     
  5. SpitOnMyPasta

    SpitOnMyPasta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus
    Borde man inte kunna använda appen för det? Eller kanske scootern står och piper då vid minsta rörelse?
     
  6. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Slutade tråkigt i morse på väg till jobbet. Helt plötsligt slutade den fungera och detta felmeddelande dök upp i appen. Har skickat ett mail till butiken jag köpte den ifrån.

    Så nu får vi se om jag behöver skicka den på lagning.

    Har tittat på kablar där jag kan och allt ser bra ut. Kan inte skruva för mycket då det sitter några garantilappar ivägen.

    Återkommer med hur det går.

    Screenshot_20180607-073931.jpg
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För M365 finns ett inte helt ovanligt fel där lödningarna släpper vid endera ände av batteripolen på grund av vibrationerna. @ludde28@ludde28 har bland annat haft problem med det, men jag tror inte M365 varnar om att en battericell fallit bort/tappat kapacitet kraftigt jämfört med andra battericeller. Rätt bra att man infört en varning för det i ES-serien.
     
  8. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Hej! Jag fick precis upp ögonen för ES2/ES4, men det verkar som att den (egentligen inte) är okej på svenska vägar. Däremot ES1 vilket uppenbarligen går att göra till en ES3 med extrabatteriet (enligt den här sidan Segway/Ninebot ES1 vs ES2 vs ES3 vs ES4 - Side-By-Side Comparison - EnvyRide.com ). Även då bör den vara godkänd för svenska vägar. Ni som testat, och särskilt du RATiNG, hur bra kraft är det i din ES2a för att förflytta en 90+are? Peak power på ES1+extrabatteri ser ju ut att vara 100W under ES2 (utan extrabatteri), så den kanske blir väldigt trött? Måste man banta nu? :) Eller ska man hellre gå på ES2 ändå? ES2 har ju även stötdämpning i bakhjulet. Jag är ju ingen ungdom längre så ansvarstagande körning måste det ju bli, och ju mer stötdämpning desto bättre...
     
  9. SpitOnMyPasta

    SpitOnMyPasta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus
    Nej, det stämmer inte. Den får inte ha mer än 250W effekt eller gå mer än 20 km/h för att framföras på allmän plats
     
    doktorn gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ES1 är möjligen okej, men det blir en gråzom om du på något enkelt visa kan modifiera ES1 så att du får högre hastighet (vilket man ju kan genom att bara installera extrabatteriet).

    Det blir därför knepigt även om man inte köper ett batteri, utan nöjer sig med ES1 i standardutförande. Inte för att det någonsin skulle utredas annat än om man är vållande i en olycka eller dylikt, men man kan nog inte räkna med att vara trygg även med ES1:an.
     
    doktorn gillar detta.
  11. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Så ES1 verkar vara den mest godkända av modellerna. Då får samvetet avgöra om det blir ett köp och vilken det då blir. Det verkar vara ytterst få modeller som håller sig inom ramarna iallafall, och ES2 verkar ha lite mer komfort.
     
  12. Tobiashojd

    Tobiashojd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Kul att du länkar till en av mina sidor:)
    Det är en stor gråzon med elektriska fordon just nu. Inga riktigt klara regler och lagar har ännu implementerats som är anpassade för just dessa.
    Jag är även återförsäljare av olika elfordon här i Sverige och får samtal med jämna mellanrum från staten och andra instanser som ställer frågor om olika saker angående dessa så de arbetar nog helt klart på det.

    Jag skulle rekommendera ES2:an just för den extra kraften för en som ligger på runt 90 pannor. Det är riktigt bra skjut i den med extra batteri med mina 75kg så jag tror nog du ska klara dig fint. Även utan det extra batteriet till en början. Men du kommer förmodligen vilja uppgradera till en högre hastighet. 20 km/h regeln är lite låg tycker jag, en gammal hederlig moped får ju göra 30.
    De måste separera på reglerna för olika typer av elfordon. Har redan gett dem det tipset då en cykel/scooter är helt annat än en hoverboard eller elbräda.

    Själv kör jag mest elskateboard och har pratat med diverse poliser här i stan och så länge man skyddar sig rätt och syns (speciellt om det är mörkt) samt visar tydligt vart man ska så ska det inte vara några problem. Då ska även tilläggas att jag i 90% av fallen kör på bilvägen och sällan under 30km/h. Körde senast igår under studenten en vända och då körde jag bredvid en polisbil och i ungefär liknande hastighet. De vinkade glatt och klappade sig på huvudet för att sedan ge mig en tumme upp. Har alltid störtkrukan på när jag kör bräda.

    Nu tycker jag absolut man ska följa lagen och jag rekommenderar absolut ingen att bryta mot den!
    Men det är lite som att köra med en trimmad moped skulle jag säga. Du kan alltid åka dit. Men om de skulle bry sig om du kör i 25 eller 20 tror jag knappast. Finns ju oftast även fler lägen så är ju bara slå i normal-läge och så länge de inte har kunskapen att justera det själva så går den inte över 20km/h.

    Svarar gärna på eventuella frågor och hjälper till med det jag kan.

    ES1 är nog så nära lagligt man kommer. Lika Denver scootern. Men den har jag inte mycket gott att säga om. Yngsta grabben på 4 kör en sådan i läge 1 (6-9km/h) och han kan köra hur långt som helst medans jag lär ligga i läge 2 (13km/h) för att komma någon vettig distans. Då får jag kanske ut 7 km på en laddning.
    Det mesta under 25-30km/h är alldeles för slött för att vara kul i längden. Ninebot/Segway scootrarna håller även riktigt bra kvalité, en okej räckvidd beroende på körstil och duglig fart om man vill hålla sig någorlunda inom ramarna.

    Rätt populärt just nu med de större Harley davidson liknande modellerna. De säljer som smör och går uppåt 40km/h samt ungefär 2-6 mil per laddning. Inte hört att någon blivit stoppad ännu.
    Otroligt osmidiga är dem dock.
     
    Last edited: 9 jun 2018
    bernard och doktorn gillar detta.
  13. SpitOnMyPasta

    SpitOnMyPasta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus
    Ja, svenska lagar är rätt snurriga kring detta. Nog för att Transportstyrelsen gör det tydligt att allt över 20 km/h och 250 W utan pedaler inte räknas som cykel, men det är fortfarande många regler som är ganska otydliga. Även i de fall de är tydliga, så tycker jag ofta att de halkat efter utvecklingen.

    Personligen har jag valt att strunta i dem och ta risken. Jag har en elcykel som går i uppemot 90 km/h, men som jag sällan kör i över 60 och hittills har det gått bra. Man får vara smart och inte köra som en dåre bland folk och bilar, samt fejktrampa när polisen åker förbi. Tänkte använda min ES2 som ett enklare alternativ när jag behöver kunna ta med mig fordonet in eller transportera det vidare. Blir betydligt långsammare men också mer praktiskt i vissa lägen.
     
  14. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Då var min ES2 inskickad och jag får en ny i dagarna. Löstes smidigt. Har inte till 100% räknat ut hur långt jag kan ta mig än. Har inte tagit mig tid till det då jag kört så olika sträckor samt inte hann ha den så länge.

    Jag skulle säga att med dubbla batterier och +92 kg så tar jag mig ca 3.5 mil, kanske lite längre. Men då ligger och jag pressar fullt nästa hela tiden :)
     
    bernard gillar detta.
  15. SpitOnMyPasta

    SpitOnMyPasta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus
    Var köpte du den ifrån?
     
  16. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Stort tack för ett riktigt bra och uttömmande svar Tobbe! Hittade ingen annan sida som var tillräckligt bra förklarande så stort tack för den också.
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var skickade du den? löste du det direkt med Ninebot support? Eller med återförsäljaren?
     
  18. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det blev en enda röra det här. Har en ny hemma iallafall. Står på laddning så får vi se hur den fungerar i morgon.

    Jag beställde från Robotexperten. Blev lovad en ny. När den väl skulle skickas så fanns den helt plötsligt inte längre. Hoppade av det tåget då jag visste att Elgiganten hade den i lager. Dock fanns den inte online längre utan bara i vissa butiker. Bokade en i Gävle igår. Fick samtal idag att den inte kunde säljas då den var trasig. Bokade en i Borlänge och fick snabbt en bekräftelse att den fanns. Åkte 50 mil t&r och har den nu hemma. Den är dock inte samma modell som jag hade från början. Tror detta är den äldre. Provturen nu så gick den inte så bra. Så laddar den fullt så får vi se hur den går. Går den ingen bra så lämnar jag tillbaka den på närmsta Elgiganten och väntar på en ny istället. Kommer 28 juni.

    Löste det direkt med återförsäljaren.
     
  19. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jag såg att Aliexpress har bra priser på ES2 just nu. I paritet med M365
     
  20. SpitOnMyPasta

    SpitOnMyPasta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 7 Plus
    Japp, jag fick min levererad igår. 4900 kr ish totalt. Tyvärr hade haken som håller ihop cykeln i hopfällt läge krossats i frakten, men jag antar att de bara kan skicka en ny. Annars gör jag en själv.
     
    bernard gillar detta.