Pixel värd att köpa 2018?

Diskussion i 'Google Pixel' startad av Juturna, 1 jun 2018.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Som titeln lyder! Är det värt att köpa en google pixel nu när den ligger nere på 2990:- på webbhallen? Saknar pixels ui, och tycker att 2990:- vs pixel 2's 7990:- är en ganska avsevärd skillnad.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  3. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tack för tipset! Men jag är mer intresserad av Pixels UI och funktioner mer än bara stock android faktiskt.
     
  4. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Pixel 1 är deffentivt värt det, speciellt med priserna nu.

    Har en själv och saknar 0 saker i den jämför med en 2017/2018 flagship som U11.

    Storleken är perfekt, skärmen utmärkt, kameran likaså. Klart det bästa du kan skaffa under 4000 kr.
     
    Meena gillar detta.
  5. Jacob90

    Jacob90 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Köpte min nu under 2018 och är väldigt nöjd med telefonen bra köp
     
  6. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Fick tag i en under 2018 jag med och är riktigt nöjd. Testade Android P beta och det rullar på bra. Riktigt bra utvecklingsstöd från custom rom communityn också. Har själv haft Samsung Galaxy s8 (riktigt grym lur men software fick mig bort ifrån luren) och Essential Phone (bra stock android med snabba uppdateringar men kameran var inte bra överhuvudtaget). Pixel har bra av båda och för priset idag är den definitivt värd det. Android P blir sista stora android versionen luren får officiellt men efter det så får den fortfarande säkerhets uppdateringar varje månad i 1 år. Så fortfarande bra stöd med uppdateringar. En del nyare telefoner som dök upp efter som man tvivlar starkt på kommer få Android P över huvudtaget så Google Pixel (1.gen) kommer fortfarande hålla sig bra.
     
    bernard gillar detta.
  7. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Har man 8000 kr så är frågan om det inte är värt 53 kr/mån mer för en Pixel 2, utslaget på livslängden. Vattenskyddet i Pixel 2 borde också öka chansen att den fortfarande fungerar om 2+ år. Kan man vänta 4 månader tills Pixel 3 släpps så faller nog priset på Pixel 2 kraftigt.

    Pixel 2016 128GB, 16 månader kvar med säkerhetsuppdateringar (död Linux-kärna sedan jan 2017, som Google nog gärna vill slippa uppdatera på egen hand):
    3719 kr / 16 mån = 232 kr/mån.

    Pixel 2 64GB, minst 28 månader kvar (Linux-kärnan har längre support, gäller från och med Snapdragon 835):
    7990 kr / 28 månader = 285 kr/mån.

    Check & update your Android version - Nexus Help

    Android users rejoice! Linux kernel LTS releases are now good for 6 years
     
    bernard gillar detta.
  8. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag resonerade så som du gör :) så därför har jag en Pixel 2 nu!
     
    Arju och bernard gillar detta.
  9. Meena

    Meena Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2018
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Hur är proshop att beställa från?
    Jag velar mellan nokia 8 och en google pixel. Samma pris på båda!
     
  10. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    @Meena@Meena : Proshop är nog ingen svensk återförsäljare.

    Nokia 8 saknar Project Treble, som gör det lättare att uppdatera Android och ökar säkerheten. Ett tips är att, om möjligt, vänta tills oktober då Pixel 2 troligen sjunker i pris när Pixel 3 släpps (kanske Pixel kommer till Sverige då också, så man kan köpa direkt från Google utan grå-import).

    "Treble requires 2 conditions to be met: 1) Adapt to the new Vendor Interface implementation 2) Standalone Vendor partition to contain Vendor Implementation Nokia 8 does not have separate Vendor partition in ROM space and the partitioning cannot be done OTA."


    View: https://twitter.com/sarvikas/status/937920976708177920
     
    bernard gillar detta.
  11. Meena

    Meena Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2018
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Tack för info. Dock behöver jag nog en telefon innan oktober...
     
    bernard gillar detta.
  12. ojva

    ojva Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Funderar också på en pixel 128gb, dock till min son på 9år(när han fyller 9). Han har idag mamma gamla avlagda samsung s5.
    Känns som att pixel 128GB för 3 290kr är ett bra köp. Att uppdateringarna dör inom kort borde inte vara etts tory problem för honom, då s5 varit död sen länge.
    Vill att den ska fungera iaf ett år och allra helst två år... något sämre än s5 är inte aktuellt och storleken bör också vara ungefär lika.
    När jag kollar så är det Nokia 8, pixel 128gb och huawe p9 som känns aktuella i första hand. Något annat förslag?
     
  13. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Risken finns att man måste köpa en ersättare till Pixel 1 om drygt ett år, pga att BankID och liknande appar då inte längre går att köra utan säkerhetsuppdateringar, men kan man leva med det så är Pixel 1 128GB ett bra köp för runt 3000 kr.
    Krävs dock att man prioriterar foto och lite mindre yttermått framför livslängd, robusthet, vattenskydd, modern design och stor skärm. Sedan kanske inte cdon är det bästa valet med tanke på ryktet senaste tiden.

    Citat från David Jacoby, säkerhetsexpert Kaspersky Lab om telefoner som inte får säkerhetsuppdateringar:
    "– Det är som att säga att man inte behöver air-bag i en bil eftersom du aldrig krockar ändå. Den dagen det kommer en sårbarhet som utnyttjas av kriminella kommer du önska att du hade den senaste versionen. Det är som allt annat, vi har inte kommit dit ännu med mobila enheter men det betyder inte att vi inte kommer dit framöver. Här finns en okunskap och en naivitet, folk tänker att det ändå bara är en mobiltelefon.

    – Titta bara på datorsidan. När internet började bli stort under nittiotalet var vi väldigt naiva. Sedan kom tiden då du var tvungen att ha antivirus, hade du inte det blev du nästan garanterat smittad. Och ser jag i min spåkula kommer det bli likadant med mobiler. Vi lever på lånad tid. Jag är rädd för att det kommer krävas en katastrof innan något händer."

    Stor kartläggning: Så länge håller mobilen – kolla din modell här

    Pixel-telefoner blir repiga och spricker om de tappas, krävs både repskydd och skal, inspiration:
    Custom dbrand Install


    Modernare alternativ till Pixel 1 med trolig längre livslängd och Android One :) bra uppdateringar), tyvärr är de nya inte så lätta att få tag i ännu:

    1) Nokia 7 Plus (stora yttermått, alu-baksida, en av få telefoner som kör Android P beta, modernt chipset sd660)
    2) Nokia 6.1 Plus (ny, saknar NFC, lite mindre yttermått, glasbaksida, enklare men modernt chipset sd636)
    3) Xiaomi A2 (ny, saknar NFC, stora yttermått, alu-baksida, gråimport, modernt chipset sd660)

    Compare Nokia 7 plus vs. Nokia 6.1 Plus (Nokia X6) vs. Xiaomi Mi A2 (Mi 6X) - GSMArena.com
     
    Chopaan, kallo och bernard gillar detta.