Diskussion: Stödgrupp för den som lider av batteriångest

Diskussion i 'Allmänt' startad av knutars, 18 jun 2018.

  1. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Vi måste våga tala om problemet med batteriångest. De flesta jag känner är drabbade och jag led själv svårt av detta fram till nyligen. På detta sätt vill jag lyfta frågan och ge tröst och stöd till alla som är drabbade; det finns en väg ut!

    Min första ångestattack uppträdde redan på 90-talet med Nokia Communicator. Vad hjälpte det att den till och med kunde faxa (those were the days), när batterinivån kunde sjunka till kritiskt under arbetsdagen? Många samtal fick genomföras med telefonen inkopplad till laddaren. Mobiltelefonen var ofta ungefär lika mobil som en fast telefon. Ericsson hade minst en modell där batteriet satt utvändigt och enkelt kunde bytas ut mot ett betydligt större. Jag önskar att det gick att göra så på moderna telefoner, men nej.

    Runt sekelskiftet började tillvaron ljusna då Nokia lanserade telefoner med batterikapacitet om flera dagar. En laddare var allt som behövdes, antingen på kontoret eller hemma; inte både och, och definitivt inte en i fickan eller i bilen. Sedan gick det snabbt utför när de stora bildskärmarna introducerades, exempelvis Motorola A1000 samt modellerna före, vilka jag glömt namnen på, samt iPhone och Android. Snart var större delen av befolkningen ångestdrabbade; likt narkomaner på jakt efter nästa rus så jagade ägarna till de nya, moderna telefonerna efter vägguttag - undertecknad inkluderad.

    Situationen är ännu, efter 10-15 år av ständig utveckling av smarta telefoner, inte mycket bättre. Jag ser sommarjobbarna ta med sig laddare till jobbet. Jag ser hur de kämpar med att stänga av diverse funktioner för att minska dräneringen något. Medkänslan är stark; jag har varit i exakt samma sits. Det suger energi att tvingas försöka spara ström.

    När jag läser kommentarerna så är batterifrågan uppenbarligen prioriterad bland Swedroids läsare. Jag känner att någon borde göra något så därför startar jag nu denna stödgrupp. Välkommen att öppenhjärtligt dela med dig av dina erfarenheter; jag lovar att lyssna och jag kommer garanterat förstå.

    Ett tips; efter att ha bytt till P20P så har min batteriångest helt försvunnit. En laddning räcker över ett dygn med många samtal, flera timmar Spotify via BT-lurar, några videoklipp, att ta och skicka foton, samt allt annat nödvändigt. Det är en sådan lättnad att veta att batteriet klarar en full, lång arbetsdag utan extra laddning. Kort sagt - skaffa en telefon med kraftfullt batteri.
     
    Last edited: 20 jun 2018
    flipp, improwise, Franke och 7 andra gillar detta.
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag hade fram tills några veckor sedan en Sony XperiaZR som vid det laget är 5 år gammal. Jag hade minskat ner min mobil användning just på grund av dåligt batteri.

    Bytte nu till moto g6+, kör flera gånger två dagar i rad utan att ladda.
     
    knutars gillar detta.
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 156
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Samma för min del, sedan jag köpte min Mate 10 Pro har ångesten nästan försvunnit... Dock så finns det tillfällen på lediga dagar om man är bortrest och använder telefonen extra mycket som det blir lite jobbigt, jag hör till skaran som börjar må dåligt om jag har mindre än 50% kvar av batteriet så i de fallen brukar jag ha med en Powerbank, dock måste sägas att jag förmodligen alltid hade klarat mig utan den...
     
    easycure1974, knutars och bernard gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Med batteritrauman i det känslomässiga bagaget tittar jag ibland på mobilen och ser 50% kvar. Kan jag verkligen gå hemifrån ett par timmar utan laddmöjlighet utan att slå av diverse funktioner?
    Tidigare svar: Nja... (LG G3)
    Nuvarande svar: Ut och rör dig! Det funkar! (Xiaomi Mi A1).
    (Laddar oftast varannan dag och då är det ändå en hel del kräm kvar när jag pluggar i. Märker dock att när jag är i sommarstugan med taskig täckning drar det lite mer.)
     
    knutars och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Min batteriångest är glädjande nog också ett minne blott, men endast på hemmaplan.

    På resande fot blir batteriångesten dessvärre påtaglig. Min klocka klarar bara av 2-3 dagar innan den lägger av, och att gå någonstans utan att logga antalet steg är som vi alla här i forumet känner till i stort sett meningslöst. Klockan (Gear S3) kräver en särskild laddare, och det är lite jobbigt att släpa med sig.

    Men värst av allt är naturligtvis telefonen. Google Maps/GPS:ande drar fortfarande långt mer must än andra aktiviteter på telefonen. (Hoppas att detta ändras när Broadcoms nya GPS-chipp börjar dyka upp i telefonerna).

    Google Maps fungerar så utomordentligt fint med allt från "point of interests" till tidtabeller och instruktioner för kollektivtrafik att jag numera tvivlar på min egen förmåga att över huvud taget ta mig mellan två punkter på egen hand. Eftersom det under så lång tid varit problemfritt att navigera med Google Maps har lokalsinnet i princip tackat för sig.

    Ingen telefon jag testat till dags dato från de större etablerade tillverkarna har fixat en heldag på resande fot för min del. De allra bästa telefonen brukar i regel ge upp någonstans på eftermiddagen om man beger sig iväg tidig förmiddag och skall ta sig runt till större del till fots. Ett externt batteri följer därför alltid med i ryggsäcken.

    Hur upplever ni det när ni är ute och reser? Återkommer batteriångesten för er del då också, och främst till följd av att Maps+GPS+vistas utomhus (...hög ljusintensitet på skärmen) större delen av tiden är så batteriinensivt? I regel kan man inte utnyttja WiFi i någon större utsträckning heller, så större delen av kommunikationen sker via LTE eller 3G, som också är mer batteriintensivt.
     
    Last edited: 18 jun 2018
    Stemag64, Kristy och knutars gillar detta.
  6. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Nej inte längre. Jag använder GPS ganska ofta men oftast bara korta sträckor typ 20-30 km och ungefär lika många minuter. Ett par sådana resor märks inte på batteriet.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sitter man i bilen behöver skärmen i regel inte gå med samma ljusintensitet som när man går runt med telefonen i handen utomhus. För så korta perioder som 20-30 minuter i stöten ett par gånger per dag förstår jag att det inte påverkar batteritiden nämnvärt, men att gå runt med telefonen i ett par timmar med kartan aktiv gör det definitivt.
     
  8. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    OP6 [emoji108][emoji108][emoji108]
     
    bernard gillar detta.
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 156
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag brukar ha den i fickan och navigerar med ljud i hörlurar, tar inte så mycket och fungerar utmärkt tycker jag!
     
    Kristy, knutars och bernard gillar detta.
  10. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Vill man som förr kunna släpa på extra batterier och byta så finns ju powerbanks :P

    Eller så kan man anamma lite Austin Powers "I also like to live dangerously" anda och passa på att leva lite offline då och då också ^^ Inget man behöver ha ångest över!
     
    Last edited: 18 jun 2018
    Heleg, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Min ångest har väl släppt lite men visst gömmer den sig o tittar fram ibland o vrålar DU HAR BARA 30% KVAR!! O man undrar, ska jag klara vara ute 2 Tim utan soppa torrt i telefonen. Så visar det sig att man har 25% kvar när man kommer hem.... Har tidigare varit noga med att inte småladda men har släppt det helt nu o laddar när möjlighet ges och behov finns i stället för att vänta tills det är 10-20% kvar.

    Tänk att det här med batterier ska ligga så högt upp på ångest listan, vi borde ha andra saker att oroa oss för [emoji848]
     
    knutars och bernard gillar detta.
  12. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Oh ja! Min Samsung S7 gör att jag lider av batteriångest varje dag (då har jag ändå fått den utbytt för just batterifel en gång). Det är en företagsmobil och i september ska vi få nya S9 men vad jag har läst om batteritiden på dessa så lär min ångest få fortsätta vara allestädes närvarande.
     
    knutars, dannejanne och bernard gillar detta.
  13. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Samsung galaxy S8, batteriångesten är värre än någonsin!
     
    knutars och bernard gillar detta.
  14. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Yup det är kört för dig :D
    Du lär behöva terapi om ett år hahaha :P

    Sålde min OP6 och köpte en P20 Pro så känner mig lugn på min batteriångest sida fortfarande :)
     
    knutars, bernard och msandstedt gillar detta.
  15. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Inför stundande semester i bl.a husvagn så känner jag hur batteriångesten kryper närmare.
    Jag har letat i varenda skrymsle och vrå efter powerbanks. Familjen måste ju ha kräm! Hela tiden!
    Just nu är jag uppe i;
    Aukey 10.000 med turbo
    TP-Link 10.000
    Marquant med solceller 8.000
    iFrogz på 9.000
    2 st Clas ohlson på 6700/styck
    4 st gratis mini från Jula på 2200.

    Ändå så håller jag alltid koll efter bra dealer på powerbanks.
    12 v laddare står också på listan. De jag har är så sega, jag måste ha någon som laddar fortare.

    Det känns som jag knarkar jakt på ladd och att hur mycket jag än har så kommer det aldrig att räcka!



    Tacka vet jag sonen, han har ett avslappnat förhållande till batterinivå. Om vi ska ut och spela Pokemon och jag frågar om han har ladd så svarar han;
    -Det e lugnt, jag har 73%.
    Pappan svarar;
    VA! 73% och du ska ut och spela Pokemon? Hur tänker du nu? Varför har du inte LADDAT?! Gå och hämta en powerbank innan vi går!

    Fast en minst lika stor ångest tornar upp sig,,, GIGABYTEN! Hur länge räcker alla gigabyte?!. . . .


    Till saken hör också att jag inte är särskilt social av mig, inte resten av familjen heller, så hetsen handlar inte om att kunna lägga upp filmer och bilder på sociala media. Men man måste ju ha LADD!
     
    kissidor, knutars, dannejanne och 2 andra gillar detta.
  16. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Det där är jäkligt irriterande (dagens i-landsproblem faktiskt) glömmer alltid klockladdaren när jag åker till landet över helgen och det är inte mycket batteri kvar på söndag kväll...

    Visst vore det coolt om man bara kunde plugga in mobilen på laddning och sen lägga klockan på mobilen så laddades den också?



    När jag läser den här tråden så slås jag av att det är precis som för mig, det viktiga är inte att batteriet räcker utan man vill helst ha fulladdat hela tiden? (typ man inte ens vill åka till kiosken utan minst 95% batteri kvar trots att det bara tar 20 minuter)

    Kan man dra en parallell till gamers som alltid vill ha full hälsa och mag hela tiden och inte törs gå runt ett hörn utan att ha sejvat ordentligt först? :-) (jag)
     
    Last edited: 20 jun 2018
    kissidor och bernard gillar detta.
  17. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Känner ungefär likadant, hade nexus 5 samt 5x förut och då det var runt 50% kvar så visste man att det inte var mycket kvar. Nu med Mi A1 då man har 60% kvar så tänker jag fortfarande lite snabbt om det kommer räcka från middag till kväll med surfande och massa blåtandslyssnande. Knappt att procenten minskat då man ska lägga sig.
    Kommer väl ta en stund innan man glömmer helt hur bedrövligt det var med 5/5x.
     
    Asawi gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag lider i allra högsta grad utav batteriångest. Jag mår inte lika bra i vardagslivet att behöva släpa runt på något som jag inte kan lita på klarar av något oförutsett när jag har "lite" batteri kvar. Känslan av att behöva reservera sitt användande på grund av rädsla för batteritorsk är en av de otrevligare känslorna man kan ha. Få telefoner har lyckats lindra den helt och hållet (Lenovo P2, Mi Max). Men många andra lindrar den så pass väl att jag kan leva med det utan att det påverkar min vardag alltför mycket. Extra stöd i form av externt batteri är en klen tröst för mig och lindrar inte min ångest överhuvudtaget då jag aldrig skulle få för mig att släppa med mig extrabatterier utifallatt. Det som finns det ska räcka. Det bara är så. Jag får fortfarande ångest av när jag tänker tillbaka till min BlackBerry Z10 som drog 10% batteri när jag streamade Spotify på väg till jobbet på morgonen. Jag gillar telefoner som håller sig på 100% extra länge när batteriet är fulladdat. Det gör ont i mig att se det sjunka ned till 99% någon minut efter att man pluggar ur den ur laddaren.

    Vi har det inte lätt alltid vi med batteriångest. Skönt med en stödgrupp för de dagar man kan komma att behöva det. Jag kanske hamnar där igen när jag minst anar det. Men för stunden har jag tillräckligt med sinnesro i vardagen.
     
    Droid82, kissidor, knutars och 4 andra gillar detta.
  19. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Det där vore hur bra som helst ju. P20P (och säkert flera andra) kan åtminstone agera laddare via USB, vilket kanske vore tillräckligt så länge?
     
    Stemag64 gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Till Lenovo P2 som hade 5100mAh batteri så fick man med en adapter så man kunde ladda externa enheter med den. Den mobilen kunde man få ut över 12 timmar skärmtid med upp mot 15 till och med beroende på användning.
     
    knutars och Stemag64 gillar detta.