Problem: Mobildata fungerar inte

Diskussion i 'Moto G (1-5:e generationen)' startad av Indra, 16 jun 2018.

  1. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag köpte en Moto G5s plus för någon vecka sedan och sedan dess har jag krånglat med mobildata. I normalfallet går det inte alls att sätta på. Ibland fungerar det om jag startar om mobilen, någon gång har det fungerat om jag kopplar på flygplansläge 30 sekunder. Får jag igång mobildata hoppar den ur ganska snabbt. Jag har som mest varit uppkopplad i en knapp timme men oftast bara någon minut.

    Jag har testat att sätta i sim-kortet i en annan mobil och det fungerade bra, åtminstone en och en halv timme. Konstigt nog fungerade min mobildata med ett annat sim-kort under samma tid. Idag var jag till affären och de bytte ut mobilen mot en ny och allt fungerade en knapp timme. Sedan hoppade mobildata ur igen. Jag lyckades få igång det igen men bara i några minuter. Sedan dess ingenting.

    Finns det något jag kan göra? Telefonen är ju ny och mitt kort fungerar i andra telefoner. Kan det vara någon app som skulle kunna blockera mobildata? Har Motorola svårt med Comviq? Något annat? Just nu vet jag inte alls vad jag ska göra.

    Jag har inga problem att ringa, skicka sms eller koppla upp mig mot det fasta nätet. Och ja, jag har gott om mobildata.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle nog mer tippa på att det är fel på ditt sim-kort, i o med att du säger att mobildata fungerar med ett annat SIM-kort. Testa o beställa hem ett nytt SIM-kort från Comviq. Jag har en Moto G5 och jag har inga problem med surfen de gånger jag använder den telefonen, visserligen med Tele2, men det är samma nät
     
  3. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Det låter ju som att det är sim-kortet, men det är konstigt att det fungerade så lång tid i den andra telefonen. Men du har rätt - nytt kort är det naturliga steget nu. Tack för ditt svar! Jag återkommer när jag fått ett nytt kort och berättar hur det gick.
     
  4. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har beställt sim-kort men en fråga till. Spelar det någon roll vilken av simkortsplatserna jag använder? Nu använder jag plats ett, nano-sim, men bryter jag ned nästa kort till nano kan jag inte testa micro-sim. Någon sa att plats två enbart gav 3G. Är det sant? Å andra sidan skulle jag just nu vara nöjd med vilken G som helst.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det ska det inte göra
    Nja, det är sant, men det gäller bara om du använder 2 SIM-kort, men då är det mer vilket SIM-kort som du använder surfen ifrån. Båda platserna klarar av 4G, men bara med 1 SIM åt gången, det SIM som du väljer o inte använda surf ifrån får 2G och 3G täckning
     
  6. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Aha! Tack, då förstår jag.
     
  7. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Nej, det fungerar inte med nytt sim-kort heller. Motorola och Comviq verkar inte kompatibla. I morgon går jag tillbaka till affären och jag hoppas det inte blir några problem. Nu har jag ingen aning om vad jag ska ha istället. Suck!
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Märkligt, jag har som sagt inga problem med Motorola och Tele2, vilket är samma nät som Comviq använder
     
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag har haft en Moto G5, Moto G5S och har nu en Moto G6 Plus helt problemfritt med Comviq. Lär inte vara det som är problemet.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    "Jag har haft en Moto G5, Moto G5S och har nu en Moto G6 Plus helt problemfritt med Comviq. Lär inte vara det som är problemet."
    Två telefoner, två sim-kort, ingen kombination har givit mobildata. Vad skulle annars kunna vara fel?
     
  11. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
  12. Indra

    Indra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Problemet är troligen löst.
    Jag bytte telefon ytterligare en gång, den här gången till Samsung j5 2017, men inget mobildata. Vid det laget började jag ge upp men testade Comviqs chat. Jag och en gosse där dividerade fram och tillbaka i bortåt 45 minuter utan att hitta någon lösning. När vi precis skulle ge upp ville han att jag skulle starta om telefonen för han hade startat om telekommunikationen till min telefon och undrade om det möjligen hade hjälpt. Det hade det och även idag fungerar det. Killen var helt ställd. Han hade jobbat i två år där och aldrig hört talas om att de måste boota om en telefon. Han skulle ta upp det med övriga på den tekniska supporten.

    Jag har ett fodral till Motorola g5s plus som jag inte behöver. Det är ett helt vanligt svart i läder som givetvis ser helt nytt ut. Om någon vill ha det säg till, så ger jag bort det.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Två inlägg till så kan du lägga ut det på köp och sälj. Antingen skänkes eller säljes ;-)

    Skönt att det löst sig!