Guide: Importera Spotify playlists till Google Music

Diskussion i 'Google Play' startad av milky81, 18 mar 2014.

  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej.

    Nu när Google Play Musik har kommit i Sverige så vill man ju få in sina spellistor från Spotify dit. Jag har sett att många inklusive mig haft problem med programmet Portify som kraschar vid importen av spellistor. Jag testade massor av lösningar och fick det att fungera för några enstaka spellistor men för de viktigaste så som t.ex. Starred så kraschar programmet varje gång.

    För den som vill testa Portify finns det här:
    http://www.maui.at/2013/06/portify/

    Då han som byggt portify har tagit bort den kompilerade versionen så måste man kompilera en själv, alternativt så kan man ta hem version 0.4 som är kompilerad och sedan kopiera över mappen DATA från nyaste okompilerade versionen.

    Men det alternativet som jag använde till sist och som fungerar fint för mig är att ta ut spellistorna som text, sedan använda en modifierad version av Portify där man klistrar in spellistorna i textformat istället.

    För att ta ut spellistor som text:
    1. Starta spotify, markera en låt i spellistan du vill exportera, tryck ctrl+a för att markera alla låtar, sedan ctrl+c för att kopiera dom. Då får man en lista i spotifyformat med massa länkar http://play.spotify.com/dflökaj6324ljvcn typ någonting sådant och det fungerar inte att importera. EDIT: Kopierar du in dom i Office Word så får du Artist och låtnamn men inte i wordpad eller notepad. Vet inte vilka mer program som det funkar att klistra in direkt. Annars gå till steg 2.
    2. Gå in på community.spotify.com och gör ett inlägg. Klistra in listan och den kommer att konverteras till artist och låtnamn istället för de kryptiska länkarna som man fick i steg 1. Nu kan du kopiera ut den här listan och får då artist - låtnamn i textformat.

    För att importera spellistorna i textformat till Google Music:
    1. Gå in på http://hi.srccd.com/post/transfer-your-rdio-playlists-to-google-play-music-all-access#updateme och klicka på "full download of Portify Rdio". Då får du hem filen portify-0.5-win32_rdio. Det är viktigt att det är version 0.5 för 0.4 fungerar inte då google musik gjort ändringar sedan den var aktuell.
    2. Packa upp filen och kör igång app.exe.
    3. Knappa in dina konto-uppgifter för google. Jag körde tvåstegsverifiering där jag kör med tillfälligt lösenord för såna här tillfällen så att man slipper ge ut sitt riktiga lösen. Dock gör du det här på egen risk, jag kan inte garantera något gällande den här appen att han inte sparar undan uppgifter på något vis.
    4. Sedan får man skriva in ett valfritt namn på spellistan.
    5. Klistra in låtlistan i textformat i nästa ruta kör igång. OBS!! Det här kan ta en stund innan det dyker upp i google musik beroende på hur stor låtlista du har. Jag väntade tills listan var färdig innan jag började med nästa lista.
    6. Det kommer upp en ruta med alternativ där du kan köra en ny lista, kolla vilka låtar som inte hittats vid senaste importen osv. Jag kollade vilka låtar som inte kom med och la manuellt till dessa låtar till listan i efterhand om de fanns. Ibland hittas dom inte även om dom finns.
    7. Färdigt!

    Det här är ju inte så smidigt om du har många spellistor. Jag har ca 10 st så det var inte så farligt, man gör ju bara det här 1 gång. Men har du väldigt många är det här nog inte ett alternativ.

    Hoppas det här hjälper någon. För min del så är det här väldigt viktigt för att jag ska börja använda google musik.
     
    Last edited: 18 mar 2014
    Cobraz, indika, bernard och 2 andra gillar detta.
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
  3. Baxtex

    Baxtex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har ett problem. Satte igång gratis trialen för Google music, sedan avslutade jag den igen direkt, så mitt konto nedgraderades till baar premium, inte all access. Nu kan jag inte starta en ny förrän trialen är över?
     
  4. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Någon som hittat en smidigare lösning än den ovanför? Borde finnas tycker jag...
     
  5. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Har letat men finns ingen som fungerar inte ens den guiden här länge om man har Windows. Finns fungerande om en omständiga lösningar till Linux
    Konstigt att det inte finns tycker jag, finns lätta till deezer tex
     
  6. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Ingen som testat detta? Ska testa imorgon när ja är hemma.

    https://github.com/rckclmbr/pyportify

    Edit: Funkade prima! Dock ville inte scriptet funka på min Chromebook utan använde min windows dator med chrome istället. Följ anvisningarna bara :) Kan påpeka att om du har undermappar till spellistor så kommer du inte kunna synca dem, men vanliga spellistor gick prima för mig. :cool:
     
    Last edited: 31 mar 2016
    bernard gillar detta.
  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Uppdaterad och testad variant nu när Google Play Music blev aktuellt för mig igen:

    Ok nu har jag hittat ett hyffsat smidigt och bra sätt som är gratis:

    Ta hem Portify. Jag använder Windows, vet inte hur bra det fungerar i OS X eller linux men det ser ut som att det finns stöd även för dessa OS.
    rckclmbr/pyportify

    Packa upp filen, starta pyportify.exe. Ge tillåtelse i brandväggsfrågan som kommer upp. Stäng inte ner kommando-prompten som dyker upp. Surfa in på http://localhost:3132 (jag använde Chrome) och följ instruktionerna. OBS!! tänk på att man skriver in sitt Googlekontos lösenord här, görs på egen risk! Man kan ju som dom tipsar om på GitHub-sidan skapa och använda ett applikationslösenord som du sedan deletar när du är färdig, så slipper du använda ditt vanliga lösen (sådana kan man skapa och deleta här - https://security.google.com/settings/security/apppasswords). Följ instruktionerna på skärmen, jag skriver detta i efterhand så kommer inte ihåg exakt.

    Bocka i de listor du vill importera och kör igång. Det tar några minuter och man ser på skärmen vad som händer. När det är klart kan man se vilka låtar som inte hittades. Många av låtarna jag hade gick det att manuellt söka upp och hitta i efterhand.
     
    chraist och KiloEterna gillar detta.
  8. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Har varit sugen på att prova på något annat än Spotify länge nu, men vem orkar göra om spellistor med tusen låtar? Tack för detta tipset :D
     
    milky81 gillar detta.
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det sjuka är att det lär vara mååååånga som av just denna anledning inte byter tjänst. Varför har Google inte fixat något smidigt sätt att importera spellistor? Exempelvis via CSV, excel eller textfiler..... Ibland undrar man om de verkligen vill ha mer prenumeranter på sin tjänst :)
     
    bernard och Dadde gillar detta.
  10. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Samma med alla liknande tjänster. Vem vill göra om alla sina spellistor bara för att testa? Är nöjd med Spotify, men man blir ju nyfiken. Speciellt på YouTube Music, även om jag är skeptisk.
     
    bernard gillar detta.
  11. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Funkar bra att föra över spellistor från Spotify till YT Music . Dock kostar det 40 kr. Men efter 5 minuter var det överfört både till YT Music och Play Music.
     

    Bifogade filer:

  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    @milky81@milky81 hittade en annan metod som var gratis.

    Orkar du lägga upp en ny separat tråd för en guide GOogle Music -> YouTube Music @milky81@milky81 ?
     
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Lite smidigare men jag är smålänning :D Synkas även ändringar du gör i listorna nu i efterhand? Då kan det nog vara värt det för en del.

    Yes, lägger en ny tråd Edit: menar du Spotify -> Google Play Music förresten? :)
     
  14. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jo, det funkar att synka spel listorna åt båda hållen .
     
    milky81 gillar detta.
  15. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Ja det finns gratis metoder att föra över spellistor från Spotify till Play Music . Men dom dyker inte upp i YT Music .