Fråga: Hur lyckas ni alla få så bra SoT på era telefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Juturna, 21 jun 2018.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Som trådtiteln lyder.
    Jag har noterat ett problem, jag får sjukt bra batteritid på iPhones, men jag vet inte, känner JUST NU mig inte manad att gå tillbaka till iOS, även om iPhone X troligtvis var den bästa telefonen jag någonsin haft, och iPhone 8 Plus gav mig den bästa batteritiden någonsin.
    Vad i mitt användande kan vara ett problem? Det är ingen mening med att jag egentligen postar batteristatistik, för kollar man på mitt användande och alla appars användande ser det normalt ut i min tanke. I det stora hela har jag inte spelat mycket spel eller kollat film, utan mest slöbrowsat diverse läsappar, nyheter, reddit, lite facebook (men noterat att det inte hjälper att köra facebook lite eller så), social media överlag, liiiiite fotografering men minimalt.
    Viktigt att nämna att jag ställer in telefonerna som nya från början, så inga säkerhetskopior som kan spöka. Ibland kör jag inbyggda launchern, ibland kör jag nova eller action launcher. Ljusstyrka på skärmen försöker jag att hålla nere förutom när det verkligen behövs.

    Jag har provat flaggskeppsmodeller och mer mid-rangemodeller sen jag sålde min iPhone X för en tid sen, AMOLED och IPS LCD, och jag upplever ingen större skillnad.
    Oneplus 6: Medioker batteritid (på sin höjd hade jag kanske 10% när jag kom hem, ibland fick jag ladda den vid lunch för att batteriet var på 30-35% vid lunchtid klockan 13)
    Huawei P20 Pro: 4000 mAh, och ändå så upplevde jag batteriet knappt mycket bättre än på Pixeln eller Oneplus.
    Pixel 2 XL: Medioker batteritid, snäppet bättre än Oneplus 6 för mig, men inte mycket.
    Pixel 2: Horribel batteritid, kunde nog inte få 2h SoT, oavsett om jag använde bluetooth-lurar eller usb-c.
    Xiaomi Redmi Note 5 AI: FAKTISKT, bra batteritid. 4000 mah, och här överlevde jag dagen med 40% to spare, även när jag spelat timmar PES2018.
    Asus 5Z: ajajaj, vid lunch var luren nere på under 30%, och med en Snapdragon 845 så förväntar man sig bättre även på en telefon med inte alltför stora 3300 mAh.
    Xiaomi Mi Mix 2s: Min första dag med luren idag, nere på 58% klockan 10:28, dvs ca. 5 timmar senare. Står dock att jag har 2h och 28 min SoT, vilket också förvirrar mig (skulle gissat på , suttit på jobbet hela tiden, men fipplat lite mycket med luren I guess. Har också hållit på att dra ner lite appar osv, så kan inte avgöra helt än, men det känns liknande som jag noterat med tidigare telefoner, känt att Xiaomis aggressiva batterisparfunktioner skulle vara bra för mig, och... mja, storleken på batteriet spelar väl roll också, för det är inte ens nära samma som Redmi Note 5.

    Alltså, alla telefoner har haft bra kvalitéer, ingen av telefonerna har varit dåliga, men har änsålänge inte hittat någon telefon som känns helt "wow" på samma sätt som iPhone X gjorde, Pixel var väl nära i hur bra kameran var och älskar squeeze-funktionerna, men blev aldrig vän med Pixel 2 XL's design, och Pixel 2:an var... på något sätt bättre, men också värre och utdaterad på den nivån.
    Vet inte om sjukligheten i att hitta en perfekt telefon jämnar ut sig med iPhones för att det finns ett sånt snävare utbud, man vet vad man kan köpa, man kan inte vända sig till en annan tillverkare om man vill köra iOS liksom, och köper man det bästa har man det bästa i ett år.

    Vill även säga att det låter som att jag kritiserar flera märken och säger att dom har dålig batteritid, men det är inte vad det handlar om, utan jag försöker hitta felet i MIN användning av androidlurar, vill inte behöva bära med mig powerbanks varenda dag och oroa mig för att batteriet ska ta slut hela tiden, då jag vet att andra säger att batteritiden är bra på många av lurarna jag lyckas döda 3/4 in på dagen om jag bara skulle låta bli att ladda.

    Redmi Note 5:an är en bra telefon, men den saknar en grym kamera (bilderna blir klart godkända, bättre än man förväntar sig), skulle vilja ha lite bättre, så därför vill jag inte köra den som daily driver, men i övrigt så... riktigt prisvärd lur.

    Jaja, det var en avstickare där i slutet, men har någon en idé vad detta kan bero på?
     
    bernard gillar detta.
  2. Ilter

    Ilter Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone
    Jag har en Xiaomi Redmi 5 plus. Den har grym batterid. Har haft en Xiaomi Mi A1 , även den hade
    bra batteri tid. Nu jämför jag de min förra telefon ( honor 7).
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tycker det låter lite märkligt då en del av de lurar du listar faktiskt har bra batteritid. Har själv haft en P20 Pro och hade runt 6 timmar skärmtid på 2 dagars användning för det mesta. samma sak med min Asus Zenfone 5Z jag har nu vilket är imponerande med tanke på ett mycket mindre batteri och icke-Amoled.

    Låter som du på något konstigt vis har lyckats få någon form av drain på varje telefon. Eller som att du är en extremt hård användare och pressar telefonerna till max. Någon annan anledning än dessa 2 kan jag inte direkt finna då de du listar mer eller mindre har erkänt bra batteritid (i alla fall inte dålig) de flesta utav dem. Har även haft en iPhone X och jag fick definitivt inte bättre batteritid med den.
     
    jnsson, ravenshield och katho gillar detta.
  4. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Om du är en hård användare så uppfattar man själv batteritiden som dålig. Men det låter som dannejanne skriver att du har nog haft väldigt otur och fått nog de sämsta exemplaren med batteri drain.
     
  5. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Hur man använder telefonen spelar såklart roll, vissa dagar har man 50% när man kommer hem och andra dagar har man 30% vid lunch. Eftersom de flesta telefoner laddar upp sig snabbt stressar jag inte allt för mycket över det en vanlig dag. 30 - 40 min på lunchen eller en snabb kopp kaffe och en 15 min på laddaren räcker gott och väl för att hålla telefonen igång. Oavsett vad jag gör med den :)
     
  6. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alltså, kan inte tänka mig på att jag skulle fått måndagsexemplar utav ALLA dessa lurar, det måste vara något annat som spökar där! Antingen så är det fel på mig och min fysiologi drar ur batteriet ur lurarna av sig självt, eller så är det apparna jag använder. Apple Music har varit en batteribov hittills, men det borde inte vara så extremt.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testat en dag utan att använda Apple Music och sett hur batteritiden är då
     
  8. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Det räcker med en riktigt kass app för att förstöra SoT totalt ibland..
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det låter helt klart som någon eller några appar du använder. Att det skulle vara så dålig batteritid på samtliga lurar tyder på något annat än dålig hårdvara, appar alternativt ditt sätt att använda dessa lurar. I snitt borde du absolut ha runt 5h SOT under en dag tycker jag. Men som sagt nu är det sommar och det är ljust ute och det spelar väldigt stor roll på batteritiden. När jag hade min Nexus 6 hade jag i snitt runt 7-9h SOT under höst/vinter och när våren/sommaren kom låg den siffran på 5-6h SOT med i stort exakt samma användning.

    Gällande amoled kontra LCD har jag alltid haft bättre tider på en amoled förutsatt att man väljer ett mörkt tema, mörk bakgrund osv.

    Musiken, streamar du allt eller kör du sparat material?
     
  10. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Streamar allt! Kan tänka mig att det drar lite mer. Brukade köra sparat material men allt eftersom så har jag avvecklat det och gått över till streaming fullt ut.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du testat moddad google camera på Note 5 AI?

    Tråkigt att ingen av flaggskeppen har stora batterier. Jag vill ha en lur med lika bra batteritid som Redmi Note 5 fast med en bättre skärm och SD845. Har faktiskt funderat på Xiaomi Black Shark för den uppfyller alla dessa egenskaper, dock ser ju baksidan riktigt ful ut.
     
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 206

    MINA ENHETER

    Och hur ser man hur mycketSOT tid man får ut?
     
  13. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Inställningar, batteri, batteri användning, maskinvara, klicka på skärm.
     
    polar590 gillar detta.
  14. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Dock tror jag att det är lite olika från modell till modell, kan ligga lite smågömt ibland, men... på dom flesta, så stämmer ju detta^
     
  15. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Nope! Är det en så stor skillnad att det blir riktigt flagship-level på luren? Fattar att det inte blir Pixel 2-level, men typ. Skärmen har jag inga problem med personligen, och egentligen tycker jag att processorn klarar det mesta man slänger på den sålänge man inte ska göra något extremt heavy-duty vilket jag egentligen inte gör.
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Detta är på Huawei.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du får testa och se vad du tycker. Jag har inte kunnat jämföra med Pixel 2. Däremot hade jag en Huawei Mate 10 och en Redmi 5 Plus samtidigt. Jag var mer nöjd med foton från Redmi 5 Plus med gcam. Skarpare och mer detaljerade bilder, speciellt i dunkel belysning. Kanske var det lite mer brus i foton från gcam men jag kan acceptera lite mer brus om jag får bättre detaljer.
     
  18. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Har eller haft en del av dina lurar och jag kan med ungefär samma användarmönster som du få ut runt 8 timmar sot på en OnePlus 6 hemma ned wifi. Men det finns yttre påverkan du kan testa. Olika operatörer har olika mottagning på olika ställen, betyder en del testa olika kontantkort.Kör du wifi beror fabrikat och programvara på router ibland ner än vad du tror. Får ut mycket mer hemma med en Asus router än på landet med en dlink. I en del trådar på xda verkar universitetsnätverk påverka tiden mycket.

    Vad får du för förbrukning på natten. På natten drar min op6 ungefär 0.25% per timme
     
    kirkx10 och flipp gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Skumt. Hade konsekvent runt 3-4 timmar SOT på ett dygn under höst/vinter när jag hade min Nexus 6. Dock använder jag mest telefonen till surf så då vinner man inget i batteritid på att köra AMOLED. Fotar även en del och det dränerar batteriet en hel del. I övrigt har jag aldrig haft en enda telefon med 2k-upplösning och bra batteritid. Små batterier + hög upplösning på skärmen = garanterat kass batteritid, är min erfarenhet.
     
  20. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Kör du över wifi eller mobildata? Har man dålig täckning går det ju åt betydligt mer ström än om man har bra täckning, i alla fall på mobildata jag vet inte hur stor påverkan det har på wifi.