Den stora tråden om Redmi Note 5 (5.99", SD636)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Ploki, 18 mar 2017.

  1. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jaha okej :)
    Jag har även upptäckt en bugg. Om ni byter till pin från mönster(pattern) och sen vill byta tillbaka så går det bara att köra pin även fast man trycker på pattern.
     
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Några spontana intryck av telefonen.

    Displayen: Displayens svärta är väldigt bra. Jag tycker även att färgerna är fina även om de inte är de starkaste och mest mättade bland ips-skärmar. Jag upplever att den oleofobiska behandlingen är bra på mitt exemplar, fingret glider lätt och den blir inte mer fläckig än en mängd andra lurar jag haft. Jag är väldigt förtjust i denna display.

    Fingerprintsensorn: Fingerprintsensorn är som förväntat snabb och korrekt och sitter placerad på, i mitt tycke, rätt höjd på baksidan.

    Gestures istället för mjukvaruknappar: Gestures kändes väldigt ovant och negativt den första timmen eller så men börjar nu kännas bättre och bättre så vi får se hur det utvecklar sig. Trevligt att hela displayen används till webbsidan eller vad de nu gör för tillfället i alla fall.

    Skalet som följde med är väldigt trevligt, perfekt "sticky" så att telefonen inte glider och tight och slimmat och dessutom en bra svart färg som jag inte tror kommer gulna med tiden.

    Flytet/prestandan/Tema: Jag ändrade animeringshastigheten till 0,5x istället för 1,0x i utvecklarinställningar och telefonen flyter på finfint. Med animeringen inställd på 1,0x så tyckte jag definitivt att animeringarnas låga hastighet gjorde att telefonen kändes lite seg när man navigerade runt. Byggkvalitén känns bra. Jag ändrade snabbt till ett svart tema (man fick tillfälligt byta region när man gjorde det då temabutiken av någon outgrundlig anledning inte var tillgänglig med region sverige inställd, jag bytte tillfälligt till region usa medan jag installerade temat jag ville ha). Jag spelade lite World Of Tanks Blitz och det flöt på bra. Jag tycker att surfhastigheten är helt ok.

    Ljudet: Ljudet med kablat headset vid samtal var som tidigare sagt ett positivt intryck, både klart och tillräckligt lågt vilket är något jag ofta har problem med då jag tycker att folks röster ofta blir alldeles för höga. Ljudet med headset och hörlurar vid musiklyssning (in-ear) var helt ok och ytterligare en positiv överraskning. Bluetooth-ljudet med mitt MBH20 var en katastrof med mycket brus, något måste vara fel. Jag ska testa med andra bluetooth-headset, fungerar inte det så byter jag rom och ser om det är någon mjukvarubugg. Jag hoppas verkligen inte att det är ett hårdvarufel. Uppdatering angående bluetooth-ljudet: Nu testade jag med ett AWEI-headset och nu fungerade det bara bra. Det måste vara någonting i samspelet mellan telefonen och just MBH20 som skapar problemet. Det kändes väldigt skönt. :)

    Spontan slutsats: Telefonen känns otroligt prisvärd, men om inte bluetooth-bruset går att ordna till så kommer jag att göra mig av med telefonen.
     
    Last edited by a moderator: 26 jun 2018
    chraist och Nero gillar detta.
  3. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Jag har provat blåtand till tre olika högtalare utan problem. Original ROM.
     
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Tack för kommentaren. Jag ska testa att byta rom i dagarna och se om det går till sig. Jag måste bara antingen låna en windows-dator eller installera windows på min mac. Har du Redmi Note 5 AI eller Redmi Note 5 Pro?
     
    Last edited by a moderator: 26 jun 2018
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har använt två olika bluetooth-headset och en högtalare, inga problem alls med ljudet. Kör fortfarande den första versionen av MIUI 10 Beta (från 31 Maj).

    Nu har jag kört RMN5 snart en månad. Inga problem eller buggar utan den har varit riktigt stabil. Dock upplever jag den som väldigt likvärdig med Redmi 5 Plus. Den är bara något snabbare. Kommer skaffa en Mi 8 eller OP6 senare i sommar för att få en riktigt snabb telefon med en bättre skärm och design.
     
    Last edited: 26 jun 2018
    Dashio och Droid82 gillar detta.
  6. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    AI
     
    Droid82 gillar detta.
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Uppdatering angående bluetoothljudet: Jag testade nu med ett AWEI-headset och nu fungerade det bra. Det måste vara någonting som krånglar just mellan telefonen och mitt MBH20, skumt men väldigt skönt att problemet inte var mer omfattande än så. :)
     
    Dashio och flipp gillar detta.
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja nu testade jag med ett annat headset (AWEI) och det fungerade bara bra. Skumt men skönt att problemet enbart verkar ha drabbat samspelet med mitt MBH20. :) Ja Mi8 och OP6 är ju i en annan prisklass och där har du nog 2 av de bästa lurarna i världen. Mi8 är väl något billigare i nuläget (om man nu har svårt att välja mellan dem baserat på andra kriterier och specifikationer).

    Xiaomi Mi 8 6GB/64GB Dual Sim cn ver. - Black
     
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Grejen är att när jag aktiverar BT och försöka koppla med mitt trådlösa headset så får jag fram dessa som enheter istället för deras namn.
     

    Bifogade filer:

  10. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Original är det då Global ROM?
     
  11. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Japp. Har inte lagt in nån custom. Än...
     
  12. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Vart är det bäst att beställa denna från? Nåt ni rekommenderar?
     
  13. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Har ni dessa problem också? :)
     
  14. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Hong Kong Goldway beställde jag min och det tog 12 dagar moms och tullfritt samt inkl frakt. Honorbuy finns också för snabbare men dock får du nog betala tull+moms tror jag, är lite osäker där.
     
    Hampa_D och Ompan gillar detta.
  15. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    [​IMG][​IMG]
     
  16. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Honorbuy skickar från Europa så ingen tull/moms.
    Edit: Alla (3+) gånger jag beställt från Honorbuy har grejerna kommit fram på två arbetsdagar.
     
    Last edited: 27 jun 2018
    Ompan gillar detta.
  17. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jahaaaa! Den låg utanför "bluetoothenheter som används sällan"! Jag klickade alltid på den och hamnade där men enheten dök aldrig upp! Tack så hemskt mycket för svaret verkligen! :)
     
  18. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Grymt! Ska också börja beställa där nästa gång! Men väntar du då till dess att det står "EU Stock" eller kan man alltid räkna med att den skickas från Europa?
     
  19. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Har bara beställt när det stått "Stock in Europe". Gissar att varan måste finnas i Europa för att skickas därifrån.
     
    Dashio gillar detta.
  20. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Honorbuy skall skicka från EU så¨ingen tull där
     
    Dashio gillar detta.