Diskussion: Rich Communication Service (RCS) i Sverige - nu här

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 6 dec 2017.

  1. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    RCS är precis som SMS, fast bättre. Jag kan hålla med om att man såklart vill ha fler funktioner, inte minst kryptering . Men dessa val finns att få genom att välja en app som passar ens behov.

    RCS innebär att ingen behöver installera en app. Den skulle i teorin även fungera på enklare telefoner utan en app store att ladda ned nya program från.

    Nu hänger det ju lite på Apple, men om RCS slår igenom helt, så har vi i stort sett ett iMessage som fungerar direkt från början, i alla telefoner utan att användaren behöver göra något. Vill man sen skicka bilagor på flera gigabyte, prata krypterat osv , då måste man göra ansträngningen att installera en app . RCS är inte magiskt, men det är SÅ mycket bättre än SMS.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det borde väl fungera med end-to-end-kryptering om en app med stöd för det används. Det handlar bara om att texten som skickas är krypterad och dekrypteras sedan på klientbasis.

    Det krypterade innehållet bör ju förblir oläsbart oavsett vilket protokoll som används för att förmedla det.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag har Halebop. Trots att det finns stöd för RCS så har det aldrig fungerat för mig att skicka meddelanden över Wifi, vilket ska gå. Fungerar detta för er andra?
    Jag använder Android Messages. Jag har några få andra kontakter som också använder Android Messages och Halebop.
     
    bernard gillar detta.
  4. Filikun

    Filikun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    3 verkar ju inte vara med på listan över operatörer som tillåter eller tänker tillåta RCS. Någon som har info om vad 3s status är?
     
    bernard gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har försökt hitta var Telenor ligger i processen med RCS men hittar inget nyare än 2017?
    Och har någon hört vad som händer med "Chat" från android, om det är så det heter, är det också på G eller byter man bara skepnad/namn på Messages
     
  6. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    I min kollegas telefon så ligger själva tjänsten för RCS under något som heter "Chattgrupper" eller något, vet ej om det kan ha något med ditt inlägg att göra dock, kan bara vara en konstig översättning till Svenska i appen.
     
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Nja?
    Jag undrade 2 saker, hur går det med RCS för Telenor
    Och hur går det för den "nya" appen som är en Chat
    Chat me: Android Messages, RCS, ‘Chat,’ and Google’s involvement explained
     
  8. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Before we dive further, it’s important to note that the average user will likely never hear of “RCS” even when they get the new features. “Chat” is the consumer-friendly name of this initiative, with carriers and Google planning to exclusively refer to it that way.

    Så låter ju som att Chat är namnet på hela RCS tjänsten, enligt den artikeln, om jag inte missuppfattat något.

    Angående Telenor och RCS så är det nog bäst att kontakta dem, men tvivlar på att något kommer hända innan nästa år, samma för Tele2
     
    bernard och Salvion gillar detta.
  9. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Finns det någon svensk operatör som i dagens läge stödjer RCS utan begräsningar, eller är vi i Sverige fortfarande hopplöst efter (och WhatsApp/etc är forfarande det som gäller) ?
     
  10. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Eftersom du tycker att Sverige är hopplöst efter, så har du ju svarat på din egen fråga. Eftersom det är hopplöst, kommer ju RCS aldrig hit... eller...?
     
    induktion och johanruda gillar detta.
  11. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Vad menar du med begränsningar?
     
  12. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om det t ex skulle strula med Wi-Fi eller så, eller om det bara går att skicka till andra inom samma operatörsnät.
     
  13. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Hur stor är chansen att Google släpper API för deras meddelande och RCS, så att 3epartssms appar som tex Textra kan släppa RCS-stöd?
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Tycker rcs känns mer och mer ointressant med tanke på hur det fungerar idag och när man dessutom med största sannolikhet kommer koppla en kostnad till kunden för det blir det ju ett stort finger i ansiktet direkt.
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag tycker att många har en något märklig och felaktig bild av RCS. Vissa tror att det är något "revolutionerande" som kommer förändra hur vi skickar meddelanden till varandra i grunden...


    Så är det nog inte. Enligt mig är RCS intressant av den anledningen att det på sikt förbättrar SMS-standarden, genom att lägga till några funktioner och förbättra några saker som idag är bristfälliga enligt vissa. Mycket mer än så är RCS inte tänkt att göra.

    Alla är fria att fortsätta använda den app man själv vill, jag tror inte RCS kommer förändra särskilt mycket i det avseendet och jag tror inte på något stort "RCS-tåg" (inte de närmaste åren iaf). Men om man i framtiden väljer att skicka t.ex. bilder över sms/mms så vet man att kvaliteten kommer att förbli god. Det är en sak som förbättras. Man kan också skicka sms/mms trots att man enbart har tillgång till wifi och inte mobildata (t.ex. på ett flygplan). Man kanske kan skicka sms-meddelanden från en annan enhet än sin telefon, även om telefonen är avstängd. Det har vi inte sett ännu, men det tycks vara något sådant Google jobbar på. Det är några saker som blir mer bekväma alltså, när RCS är fullständigt utrullat.

    RCS är väldigt hypat av Google och ett antal tekniksajter, det är ganska märkligt, jag tror inte på någon större förändring när RCS blir vanligare. De som vill kan helt enkelt fortsätta använda den app de använder idag eller så kan man skicka sms (över rcs), med vetskapen att det förhoppningsvis fungerar lite smidigare än idag.
     
    katho gillar detta.
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag levde lite i liiusionen om ett mer unifierat system med samma funktioner som tex whatsapp,fb messenger, telegram osv osv... Jag är inte tillräckligt påläst men det borde väl kunna fungera liknande? Och då oberoende av plattform. Men eftersom det tydligen inte funkar så lätt samt att telia tex verkar vilja ta en avgift för det hela så har jag svårt att se att nån skulle vara intresserad av det hela?
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så länge en app har stöd för RCS kan ju olika appar kommunicera med varandra, det är väl där revolutionen ligger? Att man slipper ha ett konto för respektive tjänst och lägga till människor/konton för respektive tjänst.

    Få om ingen kommer byta bort sin standardapp mot Android Messages för RCS, men får den app man normalt använder även stöd för RCS kvittar det vad motparten använder för någon tjänst. Så länge användaren kan ange vilken "standardapp" som gäller för RCS bör det vara en trevlig förbättring som låter användaren samla merparten av all kommunikation i en enda app.
     
    Last edited: 27 jul 2018
    Filikun gillar detta.
  18. Filikun

    Filikun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Word. Jag skulle bli grymt glad och tacksam om detta löste problemet med den splittring som finns i vilken meddelandetjänst man använder. SMS kan vi väl alla hålla med om är bristfälligt. Dålig upplösning på MMS, inga gruppchatter, inget "se att den andra har läst/skriver", etc.

    Idag sitter större delen av min bekantskap med appar som Messenger, WhatsApp, iMessage, Signal och ingen kan ju kommunicera med den andra. Låt oss säga att Apple's iMessage får RCS... då skulle man äntligen kunna få all den funktionalitet som man idag förväntar sig av en meddelande app utan att blanda in 3e part.

    För mig skulle det vara revolutionerande. För den som har Messenger och hela sin bekantskap på Facebook, förmodligen inte.


    För att besvara min egen fråga om någon annan undrar så säger 3 följande om RCS:

    "Gällande RCS så följer vi utvecklingen med intresse, men vi kan i skrivande stund inte berätta om några specifika lanseringsplaner, mer än att vi kommer att erbjuda detta när marknaden kräver det." - Johnny, Moderator hos 3.

    RCS? | Tre Community
     
    Last edited: 4 sept 2018
    bernard gillar detta.
  19. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Revolutionen kommer ju när "det bara fungerar". Man börjar en ny skola, ett nytt jobb, tränar en ny sport. Idag har man två val, träffas i verkligheten och kolla så alla använder rätt tjänst och annars är villiga att starta ett konto. Eller skicka ett SMS och försöka lösa val 1 den vägen.

    Med RCS är det bara att dra iväg det där SMSet och få alla funktioner man idag har via tredje part. Sen går man kanske ändå över till en app/tjänst eftersom den erbjuder ett mervärde. Den kanske stödjer betalningar, delade kalendrar, full 4k i videos. Men du får garanterat en bättre start än idag :)
     
  20. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Jag har fått fråga på min SGS9 om jag vill aktivera Rich communication, och bett om mitt telefonnummer. Jag har Telia.
    Sen tänkte jag.. var det Scam?

    Nån med ny Samsung (och Telia) som fått samma?
    Och vad göra nu??