Mäklare med VR visning! Drönare 360 cam?

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av dave333, 10 jul 2018.

  1. dave333

    dave333 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Mäklare har börjat köra 360 grader bilder för virtuell visning, hur producerar dom matrealet?
    Gissar dom använder sig av 360 graders kamera?

    Skulle det fungera att flyga/film med en drönare inomhus med 360 kamera?
    Och går det att få bra resultat utan att spendera en förmögenhet? För att sedan titta med ett vr headset eller en mobil?

    Detta är en ny värd för mig :) Är intresserad att av testa tekniken.
    Har varken vr headset, 360 kamera eller drönare idag. Tar gärna emot tips på hårdvara och mjukvara.

    Edit : Tar bort den äldre tråden jag skapade igår.
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har/är precis på lägenhetsjakt och har stött på någon enstaka mäklare som hade det. På den jag minns så fanns det bara två-tre platser där man kunde "förflytta sig till" (tänk Google Streetview) så då hade nog mäklaren bara ställt kameran på dessa få platser och fotat i 360 grader.

    Klart det går att flyga inomhus, men det är nog inte att rekommendera. Särskilt inte om det är något ömtåligt i rummen där du ska flyga. Men lätt kommer det inte vara från början.
     
  3. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ja det finns en teknik med laserskanning för att "fota" rummet i 360 och sedan bygga ihop en modell av det. Därefter får man en 3D modell utan att ha spenderat så mycket tid och pengar på det (även om den tekniken kostar en slant). Sen är det bara att lägga upp modellen i BIMexplorer eller vilket program man än använder för VR utrustningen ska förstå.

    Svar på dina frågor:
    • Modellen (eller materialet) kommer antingen från projektledare eller någon form av konstruktör/projektör.
    • Klart det går att flyga inomhus, dock är det inte rekommenderat. Enklare bara att bygga modellen enligt ovan.
    Pratar man om 360 bild lite som google maps att man kan snurra eller är det mer att man kan gå runt i lägenheten?
     
  4. dave333

    dave333 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tackar för era svar. Med 360 tänker jag mig att man skall kunna snurra runt. Inte gå omkring. Gissar detta blir den lösningen jag testar. Då behöver jag endast en vettig 360 kamera. Någon som har en /tips?
     
  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4

    Gå i description här så hittar du en lista på vilka som är kompatibla med lösningen du nämner :)


    View: https://www.youtube.com/watch?v=7IPUbwH8XT8
     
  6. dave333

    dave333 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack, nu blir det att välja 360 kamera. Tar gärna emot tips
     
    bernard gillar detta.