Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Vilken ska man välja?
     
  2. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag förespråkar ES2. Känns lyxigare och är en nyare scooter. Inga däck som får punka samt bättre byggd utan synliga kablar. Bättre åkkomfort på M365 pga luftfyllda däck såklart.
     
  3. ozze303

    ozze303 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S8
    den eviga frågan! jag höll på bli galen av beslutsångest! va länge inne på ES2 men beställde tillslut en Zoom Stryder efter jag fick provköra en kollegas.
     
  4. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Jag har varit sugen på Zoom Stryder i flera månader. Vad fick du för intryck av den? Funkade stötdämpningen bra? Om du har testat andra fabrikat, hur står den sig mot dessa?
     
  5. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Den ser riktigt fin ut.

    Behöver man ha ett externt extra batteri som ES2 för extra Power eller det är redan inbyggt som standard ?
     
  6. zimi

    zimi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag fick min Xiaomi M365 för 2.5 veckor och kört dryga 21 mil på den än så länge i stadstrafik i Stockholm. Min flickvän blev frälst så jag gick och köpte en ES2 till mig så tog hon M365:an. För er som som vill veta lite skillnader mellan dom kommer här lite av mina erfarenheter.

    Disclaimer: ES2 är utan extrabatteri, återkommer med uppdatering när jag fått det. Jag väger runt 90kg, så ha det i åtanke.

    M365, out of the box, är en lite roligare scooter. Den accelererar snabbare och har bättre torque. Jag pendlar till mitt kontor varje dag och åker genom Stockholms innerstad från Hornstull till Gärdet, för er som inte bor här så är det relativt mycket backar. Enkel väg är 7.6km, tar 24 minuter i trafik. M365 har ungefär 10% högre efter en enkel resa och tar backar lite bättre än ES2 men båda tar sig dit ungefär snarlikt i tid. Om man har otur och hamnar bakom ett pack med cyklister eller har gångare i cykelbanan är ES2 mycket trevligare. Den är absolut inte lika ryckig i gasen och är lättare att hålla en låg hastighet med. ES2:an känns också mer stabil. Jag har svårt att komma på varför, för den har både mindre däck och dom är stenhårda - men det är otroligt mycket lättare att signalera för sväng på ES2an än M365 i hög hastighet.

    För komfort skulle jag nog säga att dom är rätt snarlika, beror lite på vad man har för preferenser. ES2 känns lite lyxigare för den har lite "finare" features som farthållare, tumbroms och bättre byggkvalité. Dock känns det mjukare på M365 pga luftdäck vilket lyfter den endel. Sen har ju också M365 lite andra bekvämligheter som ringklocka och skivbroms.
     
    Oskar90 och bernard gillar detta.
  7. ozze303

    ozze303 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S8
    jag körde den bara inomhus men det räckte för mig! enligt honom så funkar stötdämpningen jättebra! den kändes väldigt mjuk o smooth!
    har bara testat den men jag blev såld redan efter 5 meter haha! skulle vilja testa en ES2 också men men....

    nepp den har redan inbyggt "extra power"
     
  8. Pekan

    Pekan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej alla!

    Först tack till Limpan och Bernard, har läst mer eller mindre alla era inlägg om M365 och nu i denna. Valde efter en del problem med leveransen av M365 valt att istället gå för en ES2 med extra batteri från:

    Ninebot ES2 Electric Scooter foldable Electric skateboard 25km Hoverboard Electric Foldable Bicycle & APP PK Xiaomi M365 scooter-in Electric Scooters from Sports & Entertainment on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Nu hoppas jag att denna går smidigare att få hem än M365.

    Över till mina frågor:

    1. Någon som vet vart man köper tillbehör och om det är något speciellt man bör köpa? Som på M365 förstod jag att det var ett belägg i silokon som vasr relativt viktigt osv. Även intresserad i mobilhållare, kopphållare, lås, krok för påse eller andra bagage funktioner.

    2. M365 går att uppgradera med ny firmware om jag förstått allt rätt, går det även att göra med es2?

    Glädjer mig till att bli en del av forumet och skal försöka uppdatera löpande :)
     
    Oskar90 gillar detta.
  9. zegwey

    zegwey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag beställde också från Sumtop. Vet du om den skickas från Kina först eller direkt från Ungern? Känns orimligt att det ska ta tre veckor för UPS att plocka upp den från Ungern. Stod visserligen att estimerad leveranstid var runt 20 dagar...

    Skriv gärna när du får din!
     
  10. Carlhenrik_13

    Carlhenrik_13 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    11
    Intressant! Återkom gärna med en mer detaljerad recension när du har hunnit testa den lite mer :) Är det EX-versionen med uttökat batteri du har?
     
  11. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41

    Den skickas från Kina till Ungern. Läste också det, menas det 20 arbetsdagar? Isåfall så är det fortfarande inom väntad leveranstid.

    Som plåster på såren får vi ändå vara glada att vi får tullen och momsen betald.
    Annars kunde vi väntat oss någon tusenlapp extra vid leverans.

    När beställde du din?

    Så här skrev säljaren idag. Jag har haft en bra kontakt med henne, så hon är hjälpsam och det är ju inte hennes fel att Ungern är sega.

    "
    HI dear friend,
    I am so sorry to bother you.
    but I have to tell you the news for this Ninebot ES2.

    friend
    the Package which we sent June 22th, it arrived in Europe Hungary on June 30th.
    we already finish all the jobs, the VAT tax , the CE FCC Inspection and so on.

    the reason why there is a delay is because the Hungary Custom Office has not give us the Goods Release Document, there are many goods and waiting for the document.
    they ask us wait and one by one get pass.

    we thought they will give us get pass this week but unlucky,they have not .
    so we have to wait next week to release and then Update UPS information and send to you.

    I hope you can give me a chance to finish my job.
    Apologize to my dear customer again.
    from ninebot distributor in China.
    Lena Zhou
    July 13th, 2018"
     
  12. ozze303

    ozze303 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S8
    yes det var EX versionen jag provade och den jag beställt! den ska skeppas ut "late july" så den kommer väl i mitten/slutet på augusti skulle jag gissa! återkommer med liten review så fort jag fått den
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skapa gärna en ny tråd för sparkcykeln i fråga :)
     
    ozze303 gillar detta.
  14. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har inte koll på om den går att piska upp ytterligare. 30 räcker bra för mig, över 25 känns bra fort på en sparkcykel :)
     
    bernard gillar detta.
  15. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Hur skulle du säga accelerationen är? Från 0-30 :)
     
  16. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Bra drag i den, om man pressar ner gasreglaget tar det inte många sekunder till max. Har ofta mittenläget på (av 3). 25 km/h räcker tycker jag, väger 85kg. Har installerat det extra batteriet. Bättre ax, fart och räckvidd. Dock lite bökigare när den måste bäras.
     
    bernard gillar detta.
  17. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Okej, låter bra. Jag väger 95 kg så hoppas på lika bra för mig. Så det är nästan så du tycker 30 km/h går lite för fort , eller är det mer för och spara batteri ?
     
  18. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Nä 30 känns bra fort på en sparkcykel. Har gott om batteri iom extra batteriet.
     
  19. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Följt tråden en tid och slog till idag, hämtade ut en ES4 på Electrosurf i Alvik i Stockholm. Antar att en ES4 egentlig bara är en ES2 med extrabatter. Trevlig butik som köper från svenska Segway så det är garantier och service direkt från dem. (Svenska Segway ligger i Märsta tror jag han sa)

    Åkt runt i stan hela eftermiddagen, riktigt smidigt och kul. Lite skakigt på grus, kullersten och sandvägar, men går supermjukt och fint på asfalt. Blev närmare 40 kilometer idag.

    I början kändes röda "s" läget lite läskigt men det gick fort över och jag vande mig, så det sitter nu. Får för mig att den sänker maxfarten på ojämnt underlag, men jag kan ha fel.

    Vill väl egentligen bara presentera mig, om någon har några frågor om ES4:an så är det bara att ställa dem här så skall jag försöka svara.

    Vore kul att köra med någon av er andra el scooter ägare här på forumet om ni bor i Stockholm, hojta om intresse finns.

    Har beställt en ES2:a med till äldsta ungen, antar att jag inte får ha min ifred annars. Skall beställa ett batteri till den vad det lider.

    Kort summerat så är ES4:an välbyggd och lättkörd, inget prestandamonster precis så den blir seg så fort det sluttar lite och ger upp rätt så direkt när det blir brant. Kommer det starkare scootrar längre fram så lär jag snegla på dem.
     
    Spode gillar detta.
  20. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    "inget prestandamonster precis så den blir seg så fort det sluttar lite och ger upp rätt så direkt när det blir brant. Kommer det starkare scootrar längre fram så lär jag snegla på dem"

    Detta är ju något jag inte har hört innan. Min bild av andra recensioner är inte att den är seg så fort det är lite backe? Detta lät ju tyvärr inte så positivt. Väntar fortfarande på min ES4.