Tips på mobil med bra kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mollox97, 11 jul 2018.

Taggar:
  1. Mollox97

    Mollox97 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Hej! Jag håller på och kollar på en ny mobil och behöver lite tips på mobiler.
    Söker en mobil med bra kamera, hålbar och med bra batteritid

    Pris kvittar, skriv gärna fördelar och nackdelar med mobilerna med :)
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    P20 Pro hos Comviq är bland det bästa du kan köpa för de pengarna idag.
    Kameran är erkänt bra.
    Den lär väl inte vara mer eller mindre hållbar än andra, men den är vattentät.
     
    spigen, P.F och kissidor gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Om jag ska göra en topplista på kamera, hållbarhet och batteritid (där alla tre har samma "vikt") så blir det nog:

    1) Pixel 2 XL
    Kameran är skarp, färgåtergivningen naturlig och det dynamiska omfånget med HDR+ är extremt (om än nästan lite too much ibland, vissa bilder ser inte helt naturliga ut). IP67 (klarar vattenstänk). Inte så mycket glas på baksidan. Bästa batteritiden jag haft i en telefon någonsin. Nackdelar i övrigt: Ingen trådlös laddning, säljs inte i Sverige (du måste importera), skärmkvaliteten är lite lotteri (vissa drabbas av blå tint när telefonen betraktas från sidan).

    2) Samsung Galaxy S9+
    Kameran är en av de mer naturliga (Samsung har verkligen skärpt till sig) med fenomenal prestanda i mörker och väldigt bra dynamiskt omfång utan artefakter. IP68. Baksidan är visserligen i glas men är väldigt hållbar enligt min erfarenhet. Den stora nackdelen är väl batteritiden som inte är lika bra som konkurrenterna, men ändå klart godkänd. Nackdelar i övrigt: Samsungs mjukvara har en tendens att bli långsam redan efter ett par månader.

    3) P20 Pro
    Kameran är den som tar flest WOW-bilder. Tyvärr blir vissa motiv extremt onaturliga, men det är ändå en av marknadens absolut bästa kameror. Relativt hållbar konstruktion med IP67-rating. Bättre batteritid än S9+ men sämre än Pixel 2 XL. Nackdelar i övrigt: Ingen trådlös laddning, Huaweis skin över Android är ganska slarvigt utfört och har en del buggar, t.ex. med notifieringar.

    Lycka till!
     
    Timpppa, Dejan195, Lias08 och 9 andra gillar detta.
  4. Mollox97

    Mollox97 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Okej :) jag har hört att sony xperia xz2 har en bra kamera, men vet du hur den är överlag?
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har tyvärr inte testat den, det står på min todo-lista. Jag blir förvånad om den presterar i närheten av de tre jag nämnde ovan på kamera eller batteritid. Hållbarhet är möjligen den aspekt där Sonyn kan bjuda på en fight.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kan tänka mig att Sony Xperia XZ2 Premium kan vara bra om kameran är en prioritet. Sonys första mobil med dualkamera:
    Xperia XZ2 Premium – officiell webbplats - Sony Mobile (Sverige)

    Nackdelen är väl att det är en tung mobil. Annars har den alla funktioner som trådlös laddning m.m..
    Dessutom lite billigare än vad tidigare rykten indikerade.
     
    bernard och Mollox97 gillar detta.
  7. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Hade nog sagt att P20 Pro är bästa valet om det gäller kamera och batteritid.
    Har inte sett ett enda test som visar att Pixel 2 XL skulle vara bättre när det gäller battertid. Kameran är ju alltid subjektiv och där beror det kanske lite på vad man är ute efter. Zoomen och nattfotograferingen är dock svårslagen på P20 Pro.
    Här är ett bra test som visar på batteritiden när det gäller de tre nämnda telefonerna (dock inte XZ2 premium eftersom den inte är släppt ännu)


    View: https://youtu.be/huPtdepIq7I
     
  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nu har du fått bra hjälp redan. Men håller med till 100% om vad Nourtikon skriver. Kamera i Pixel är den som i mina ögon är mest komplett i bildkvalite. Men P20 Pro och S9+ är bra alternativ också.
    Pixel måste importeras alt köpas dyrt här i Sverige.
    Comviq har kanonpris på Huawei P20 Pro just nu och kanske den som är mest prisvärd just nu.
    OnePlus 6 är också en prisvärd telefon. På många sätt kanske den bästa android telefon men inte kameramässigt men fortfarande en bra kamera.
     
    bernard gillar detta.