OP6, P20Pro, S9+, Pixel2XL etc (Kamera & batteri)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sunique, 12 jul 2018.

  1. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    Det har blivit dags för en ny telefon efter att S7 Edge blivit utnött efter 2års användning.
    Ett skärmbyte för ca 3500kr och ett batteribyte på ca 1000kr är inte riktitg värt pengarna.

    Så nu står jag och kikar på vilken lur som passar mig bäst. Har egentligen ingen budget men tänkte ligga runt max 8500kr.
    Apple är inte ett alternativ utan det ska vara en Android.

    För mig är det viktigt med bra batteritid, jag byter inte till en ny telefon för att få sämre batteritid eller behöva stänga av allt.
    Att stänga av tjänster etc. kan man göra efter behov.

    Mitt orosmoment är att oavsett nämnda modeller så är telefonen för stor, men det är väl bara att inse att så är det nu för tiden.
    S9 och vanliga P20 ska vad jag läst ha riktigt usel batteritid så därav är dessa inte med på listan. S9 var annars den jag hade tänkt välja..

    Är det någon som testat modellerna och kan ge ett ärligt intryck av hur telefonerna är hands-on.
    Det jag undrar över är, hur bilderna blir samt vilken telefon som ger mest/bäst batteritid.

    De flesta har ju snabbladdning/dashcharge etc. men om man INTE använder dessa adaptrar hur laddar de då? (med vanlig USB-anslutning), ex. laddning i bil, hos vänner etc.
     
  2. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Har endast testad alla dessa under kortare peroid men kan säga såhär.
    Bäst Kamera + batteri kombo tror jag Pixel 2 XL ger dig (kan du vänta så vänta på Pixel 3 Xl i oktober så blir 2 Xl billigare med).
    Annars Huawei P20 Pro eller vänta på Note 9.
     
  3. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Intressant att OP6 inte ens hamnade med på din cut.
    Även om P3 kommer presenteras i höst så lär den inte vara tillgänglig förrän årsskiftet och då lär jag inte köpa P2.. :)
     
  4. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Angående vanlig laddning så är ju den telefonen med minst batteri som borde ladda snabbast vid vanlig laddning men tror det skiljer mycket åt mellan dessa modeller. Kanske Huawei långsammare i en bil då den har störst batteri.
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Gick från en S8+ till P20 Pro och jag gillar den verkligen. Batteriet är bra men inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig. Tror jag har någon app som påverkar min standby tid men i det totala klarar jag mig lätt på en laddning. Kameran är fantastisk i P20 Pro, den levererar riktigt bra. Har ingen snabbladdare och använder oftast en Samsung väggplugg men upplever att den laddas upp väldigt fort, inget jag ser som ett problem allafall. Vill jag toppa upp så tar det inga jätretider att få i 20-30%. Samma sak i bilen.

    Att jag valde P20 var för att jag står inte ut med att ha fingeravtrycksläsaren på baksidan av telefonen, det var viktigare än trådlös laddning för mig även om jag saknar det.

    Jag kan allafall rekommendera P20 Pro, helt klart en av dom bästa telefonerna jag haft inräknat Iphone.
     
    spigen och polar590 gillar detta.
  6. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bra feedback. Jag har ju en S7 idag så även där sitter "fingeravtryckaren" på framsidan. På vilket sätt är det jobbigt med att ha den på baksidan?

    Hur upplever du storleken? (sidofråga).
    På S7 nådde man ju knappt och jämt med tummen tvärs över skärmen, det lär man ju inte göra på någon av dessa. Är det ett "problem" i vanlig anvädning?
    Läste en fotografs recension som medande på att dessa telefoner är för stora för att kunna fota med en hand..?
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag har ofta telefonen liggandes på skrivbordet eller i en hållare i bilen och då är det helt värdelöst att ha den på baksidan. Vet att många skriver att det är det bästa stället men det beror helt o hållet på hur man använder den. För mig är det optimalt att ha den på framsidan.

    Har också varit orolig för storlek på telefoner tidigare och jag har inte stora händer. Har dock inga problem att hantera P20 Pro, tycker den är optimal i storlek.

    Har även en Iphone 8+, den är inte lika optimal och jag får ofta byta grepp för att nå eller göra vissa saker.
     
  8. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Då är nog P20 Pro ett bra val, månandens mobil hos comviq just nu om du har comviq ;) Så jag köpte min S9. Blir totalt 4800kr för mobilen.

    OP6 hamnade inte med i cut för det stod i din rubrik kamera & batteri.
    Bara batteritid så är OP6 väldigt bra men när det gäller kameran så är nog din S7 edge bättre... därför räknade jag inte med den.

    Men som @Fredriks@Fredriks säger så är Huawei P20 Pro en jättebra mobil när det gäller kamera och batteritid :)
    Funderar själv på att byta till den men gillar att min samsung har hörlursuttaget och är lite mindre än P20 Pro.
     
  9. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  10. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En liten notis, var på elgiganten i veckan för att klämma och känna på S9+ och P20 Pro.
    Något som fungerade RIKTIGT DÅLIGT på P20 är att fota text väldigt nära (macro), hur kommer det sig?
    Den hade mkt svårare att fokusera på nära håll..
     
  11. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    S9+ är en bra mobil men vad som verkar vara lite sådär är att batteritiden kan vara ett lotteri. Vissa har väldigt bra och vissa har dåligt. Om du upplever att du haft bra batteri med din S7 edge så kanske S9+ passar dig. Klarar du att vänta på Note 9 sägs det att den ska få ett 3850mAh eller 4000 mAh så kanske bättre batteritid om du nu vill ha en Samsung.

    Angående OP6. Det har skrivits massa trådar om OP6 kamera hit och dit så jag ska inte starta något här men av erfarenhet och vad många här sagt är att OP6 har en bra kamera men den är inte bättre än S9+, P20 Pro, Pixel 2 XL. Vad jag själv märkt är att OP6 kan ta bra bilder men så fort man ska ta bilder i lite mörkare förhållandet så blir de inte så bra. Där kan jag med 100 % säkerhet säga då jag självt ägt en S7 Edge att din S7 edge är bättre än OP6.
    Det är därför Op6 kostar också 2000-3000kr mindre dessa mobiler jag nämnt :)
     
    Sunique gillar detta.
  12. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nej jag tycker inte S7ans batteri är bra, snarare tvärtom. Laddar den 1-2ggr dag faktiskt som det är nu.
    Kopplas loss 06.45, behöver ladda vid 15 och sen vid 22.00 igen.. (Lägger mig runt kl 00)
    Jag är så less på samsungs all bloatware och vill ha egentligen ha en renare telefon.
    Således lutade det åt OP6, sen åt P20 pro.

    När man börjar titta mer och mer inser man att att P20 saknar 3,5mm (perfekt på gymet om bt-headset dör) dålig bildstabilisering i 4K (trist eftersom jag filmar ungarna lika mycket som jag fotar) och att vissa bilder ser bleka ut. Selfies verkar bli ganska detaljfattiga. Huden blir lite för instagrammade (dvs utjämnade och att man ser ut som man har foundation på sig)... :D - iaf baserat på de 40 youtube-filmerna jag måste gått igenom. Däremot har den en GRYM zoom-funktiom.

    Sedan är jag inte ett fan av deras GUI av andorid, tycker det ser ut som en gammal version.
    Mkt bloatwares även på denna som i samsung.
    Låter som jag sågar Huawei och det är inte avsiktligt. Jag är sjukt sugen på den, men frågan är om den verkigen är så mycket bättre än S9+ eller OP6.
    S9+ klassas ju som flaggskepp, men som sagt battertidslotto och ännu mer bloatware, nu t.o.m. i form av bixbyknappen...

    Synd att ingen butik har alla inne så att man kan få klämma och känna. Det hade gjort detta betyligt lättare... :(
     
  13. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  14. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Sa aldrig batteriet va bättre[emoji28] jag vet själv för gjorde samma med min s7 edge efter 1 år
    Däremot så är kameran på S7 edge bättre än Op6 enligt mig och nog många andra som provat båda.

    Pixel 2 XL hade nog varit bäst för dig. Köp en här på forumet så får du nog den mobilen som passar dig bäst.
    Men om du verkligen behöver 3.5 uttaget så välj mellan OP6 och Galaxy S9+
    Som sagt om du värdesätter batteri före allt annat ta OP6
    Men S9+ ger dig bättre kamera, bättre och ljusare skärm och IP klassning 68 dvs bättre vattentätthet (oneplus ska klara regn men ingen officiell IP klassning)

    Själv har jag en vanlig S9 och vill testa en Pixel 2 eller 2 XL pga batteriet
    Testade en OP5T och älskade allt med den förutom kameran och storleken vilket gjorde att jag valde bort den framför S9.

    Men valet är ditt och vilket du än väljer blir nog bra! Både mobilerna är grymma på sina saker :)
     
  15. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Insåg nu att Pixel 2 XL kostar över 10papp... (!) - synd!
    Där går faktiskt gränsen för mig för det är inte rimliga pengar för en telefon i mina ögon..

    Tack för feedback!
     
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kör själv en OP6 nu. Det som gör att jag föredrar den innan exempelvis Huawei P20 är för att OP6 är väldigt nära Stock Android.

    OP6 har bra batteritid och är en väldigt trevlig mobil i de flesta fallen. Kameran är det som faller för mig, där tyckte jag exempelvis min iPhone X var mycket bättre. Men då får man också tänka på att OP6 ligger flera tusen under de flesta flaggskeppsmobilerna.
     
  17. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så om du bortser från priset, iom att s9+ kryper ner i pris nu... Hur skulle du resonera då?
    Synd att en sån fin telefon som OP6 förstörs av att kameran inte tillhör toppskiktet.
    Trådlös laddning känns överskattat, men en IP-klassning och en bra kamera hade gjort att de tagit MÅNGA kunder tror jag från ex. samsung.

    Ju mer jag jämför desto mer verkar det stå mellan S9+ och OP6...
     
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Förhoppningsvis blir bilderna lite bättre och inte så utsmetade på OP6 i nästa uppdatering.

    Hade mobilerna kostar exakt lika mycket så hade jag förmodligen valt en S9+ just för att den har lite vassare kamera och trådlös laddning.
     
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    För mig spelar det ingen roll även om s9 hade haft samma pris som op6, flytet å uppdateringstiden för Samsung går tyvärr bort. Hade iofs velat ha samma displaykvalitet på op6 men så länge man inte sitter å jämför rakt av vilket aldrig händer i mitt liv så är det ingen dealbreaker. Op har riktigt välkalibrerade skärmar.
     
  20. Sunique

    Sunique Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur mycket gör mjukvaru-uppdateringarna för foton tro?
    S9 innehåll ju betydligt mer alternativ kring det mesta, därav premiumtelefonstämpeln.
    OP6 laddar ju vansinnigt snabbt jämfört med S9..
    det tråkiga med S9 är ju att vi inte har samma processor som i USA och asien så Exonys verkar både vara långsammare och ha sämre batteritid..


    View: https://www.youtube.com/watch?v=qjeK72efPV4