Fråga: Erfarenhet av Telia Play + Chromecast?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av blunden, 6 jun 2018.

  1. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Hej,

    Jag undrar hur folk upplever att casting av Telia Play till Chromecast fungerar, speciellt de olika TV-kanalerna?

    Testar jag att casta till en Nvidia Shield TV hänger sig streamen efter 5-10 sekunder som jag beskrev här. Casting av de andra källor jag testat har fungerat utmärkt så det verkar vara ett problem med Telia Play specifikt. Är detta en effekt av skillnaden mellan Chromecast och castingen i Android TV som folk åtminstone förut stötte på med jämna mellanrum eller är stödet för casting i Telia Play bara undermåligt?

    Min lösning med att patcha appen så att den fungerar att köra direkt på Shield TV som beskrivet i den andra tråden är mest tänkt som en temporär lösning. Tanken är att hitta en lösning till sommarstugan som är enkel för föräldrar och släktingar så ett hemma-hack känns inte som rätt väg framåt.
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har inga problem casta från Telia play+ från varken android eller IOS.

    Både frugan o barnen brukar använda det och hade det inte fungerat hade jag hört det [emoji16]
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det låter ju utmärkt!

    Brukar de använda även TV-kanalerna eller bara Play-tjänsterna?
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Både och, mest är det nog kanalerna men vet att frugan har kollat på en del play tjänster.
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det låter bra.

    Det blir nog till att köpa en och testa. Chromecast Gen 2 är ju relativt billig och då TV:n på sommarstället inte har 4K ändå borde den duga fint.
     
  6. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Kör på samma tråd istället för att öppna en ny.

    Jag har stora problem med just Telia Play-appen. Allt annat jag vill casta, låt det bara via mobil, platta eller dator, fungerar bra. Telia Play hänger sig, försvinner, får det att se ut som att CCn tappat kontakten med nätet etc. Är detta ett problem som känns igen? Sett i andra forum att det förekommer omständliga fel med CC+Telia Play.

    Undrar om följande kan spela in?
    På Telia Play kan man inte ha obegränsade enheter inloggade. Nu borde det ju vara så att en enhet som är inloggad och fungerar på skärmen i enheten inte borde råka ut för något sådant problem, men om det är flera enheter i samma nät som är/var inloggade? Kan det spela roll? Varör det blir strul med att det bryts och håller på när jag har två enheter inloggade på samma Telia Play-konto?

    Jag har flera enheter där jag är inloggad på samma google-konto. När två av dessa enheter är inloggade och har kontakt med CC samtidigt så slutar cast-funktionen att fungera. Hur förklaras det?
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Känner inte igen det alls, vi är 4 i familjen som är inloggade i Telia Play och flera använder det samtidigt fast till olika CC förstås. Har aldrig varit några problem att casta. Alla har olika konton på sina telefoner och dom flesta i hushållet använder IOS utom jag som kör både IOS och Android.

    Det är inte så att du har ett wifi som inte fungerar som det ska eller att det är utbyggt på ett sätt som inte passar CC?
     
  8. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    @Fredriks@Fredriks

    Vad skulle det kunna vara som lurar? Sitter en router på övervåningen och en förstärkare/förlängare för 2,4Ghz cirka 2 meter ifrån CCn. Att enheterna som som används och CCn är på samma är jag helt säker på. Problemet fanns innan förlängare fanns och inget har ändrats med det. Och det är just Telia Play som det strular. Det fryser, tappar kontakt som sagt och en del annat.
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Svårt att säga men jag själv har inga bra erfarenheter av förstärkare/förlängare. Nu säger du ju att problemet fanns innan förlängaren också så då borde det ju inte ha med det att göra. Jag kör ett Mesh nätverk, Netgear Orbi och i det nätverket verkar CC trivas allafall då det inte strulat alls med Telia Play.

    Kanske någon med större nätverkskunskaper här på forumet har några idéer?
     
  10. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Jag ska testa rigga om det hela och se hur det blir, det kan vara något som är snurrigt på själva nätverket som gör att allt inte lirar.

    Hoppas det löser sig då. Alternativt köra mesh-lösning som du säger. Återkommer efter att jag installerat om allt och testat på nytt.