Diskussion: Är Apple Store verkligen en kyrkogård

Diskussion i 'AirPods' startad av ruva, 10 jul 2018.

Taggar:
  1. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Har aldrig fjällvandrat men då har jag något att se fram emot!
    Kul att du skriver i en Apple-tråd, du kanske är taggad att skaffa nya iPhone X Plus för att kunna ta jättefina bilder när du fjällvandrar :)
     
    Finskpinne gillar detta.
  2. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Nu gissar jag lite och börjar i kronologisk ordning. Inte säker på att jag har rätt men tror det var Apple, av de stora, som började med otygen och enligt min mening varför:

    Det ska vara svårt att byta batterierna = Vinstintresse, blir dyrare för kunden om de inte kan byta själva.
    (Tror även tillverkningen blir billigare om man limmar in skiten och det inte syns på priset).

    Hörlursuttaget försvinner = Vinstintresse då Apple höll på att utveckla sin BT-Airpods.
    (Gillar dock mina Airpods som nödlösning i värmen då det är för varmt att ha på mig mina Onkoy/Sony-lurar)

    Notch = Oledskärmen på X viks in i botten vilket är en fördyrande historia? Väldigt snyggt att ha hela mobilens framsida täckt av en skärm. Men var göra av sensorerna och den av alla älskade selfi-kameran som jag faktiskt själv aldrig använt på mina Windows/Android mobiler. Jo en noch löser det och sedan kan man tjäna in någon dollar på att inte ha finger scanner på baksidan utan istället face-någonting... i notchen.

    Inget fel med att tjäna extra pengar om ändå folk köper ens grejor :)
     
    Ara gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Att kunna använda andra tillbehör än just hörlurar är ett dåligt argument för att behålla 3.5mm-uttaget eftersom såna tillbehör fungerar mer tillförlitligt via ett digitalt protokoll, t.ex. Bluetooth.
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det fungerar inte alls om inte mottagaren har blåtand. Så det är ju rent nonsens.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Iphone X ger nästan lika bra bilder som OnePlus 6, så den skulle duga ur den synpunkten. Tyvärr så är mjukvaran i iPhone under all kritik så det är dock uteslutet.
     
    eastbound gillar detta.
  6. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Du menar nog att Oneplus 6 ger nästan (dock inte nästan) lika bra bilder som iPhone X.
    Länka gärna recensioner där Oneplus 6 tar bättre bilder än iPhone X :)
    Vill gärna se :)
     
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Båda tar lika dåliga bilder [emoji4][emoji106]
     
    Psicosis, Cupcakes, ruva och 3 andra gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns tester som anser att OnePlus 6 vinner med liten marginal och även tester som visar att iPhone X vinner med liten marginal. Kolla youtube. Jag har dålig mottagning just nu, men jag kan lägga in länkar senare.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag gillade kameran bättre i min iPhone 6s Plus bättre än X :)
     
    Dejan195 gillar detta.
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Plz gör inte den här tråden till ännu en OP6 vs iPhone X!

    Den diskussionen kan ni ta i sandlådan!
     
    johanruda, Droid96 och Dejan195 gillar detta.
  11. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Sant, håller med dig !
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Du och ditt "nonsens"-tjat :-) Kan du inte vara trevlig? Det här är ingen partiledardebatt.

    Paypal erbjuder mottagare med blåtand. När du signar upp som merchant får du välja vilken mottagare du vill ha, det kostar inget extra.
     
    easycure1974 och Dejan195 gillar detta.
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Också i RAW? Har tex själv testat iPhone SE med LR. Vad brusiga bilder jag fick! Till & med HUAWEI nexus 6P tar bättre bilder med LR & DNG
     
  14. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vet inte om du sett klippet där en faktiskt sätter in ett 3.5 uttag i iphone 7. Så det finns plats, det är endast dålig ursäkt från apple, dessutom fick han sätta in ett extra kretskort i telefonen för få det fungera (så om Apple hade fixat det original hade det utan problem fått plats ).
     
  15. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Krypterar bt ens anslutningen? Har för mig att bt var tidigare helt öppen ström.
     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Du tycker alltså att blåtand är bättre än en kabel och att det inte kostar något att byta ut kabel mot blåtand. Då ska vi se, för att byta ut kabel mot blåtand skulle man i mitt fall behöva 1st mottagare hemma, 1 i bilen, 1 i sommarstugan, 1 i båten, 1 på jobbet. Kan man ansluta sig till Paypal 5 gånger? I annat fall får man köpa mottagare för en kostnad. Sen behöver dessa mottagare antingen laddas stup i kvarten eller ha en extra batterieliminator. Dessa mottagare koppas in med en kabel till uppspelningsenheten samt en kabel till laddare/batterieliminator. Det gör att varje mottagare behöver 2st kablar istället för att bara använda 1 direkt.En enkel kabel behöver inte laddas, behöver inte en eliminator, får inte pairingproblem samt har oftast bättre ljud.
    Att blåtand skulle vara mer tillförlitligt än en kabel är bara nonsens. Varför använder man i så fall inte blåtand överallt, till exempel mellan Bluray och tv?
     
  17. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    hahhaha, håller med
     
    Ara gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu pratar du om något helt annat.

    Vi diskuterade den lilla dosa som merchants (försäljare) använder för att ta betalt med kort. Varför behöver du 5 såna kortdosor? Räcker det inte med en som du kan ta med dig där du är?

    Att bluetooth är mer tillförlitligt än att konvertera en dataström till analog signal och skicka ut via 3.5mm-uttaget är ingen hemlighet. Fråga valfri korvgubbe på stan så får du höra vad hen tycker om iZettles 3.5mm-läsare (och hur mycket bättre det blivit med de mer moderna bluetooth-läsarna).

    Att bluetooth skulle vara mer tillförlitligt än kabel generellt har jag aldrig påstått. Tvärtom, jag föredrar personligen kabel när det gäller data/bild/ljudöverföring. Jag pratade enbart om att använda den analoga 3.5mm-utgången för att överföra digital data och att det skulle vara ett skäl att behålla hörlursutgången. Hörlursutgången får gärna vara kvar för hörlurar, men för andra tillämpningar finns det betydligt bättre lösningar.
     
    easycure1974 gillar detta.
  19. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Med andra tillämpningar menar jag alltså bilstereo, högtalare, ljudlimpor, äldre mediaextenders, ir sändare osv. Jag ser inte att du nämnt iZettle innan detta inlägg. iZettle är nog det enda som är sämre med 3,5mm uttaget. Tänk om Apple tillät att man använde deras digitala uttag direkt (kanske t.om följde usbstandarden)
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    iZettle-lösningen fungerar precis lika dåligt som PayPal över 3.5mm. Att försvara 3.5mm-uttaget för att använda teknologi som uppfanns vid en tidpunkt där det inte fanns bra digitala överföringsmetoder känns inte särskilt smart.

    Det kommer alltid tillfällen när man får offra bakåtkompatibilitet för att föra utvecklingen framåt och det kommer alltid finnas bakåtsträvare som gnäller och panikartat kramar sig fast vid sina vinylskivor, cd-skivor och 3.5mm-Paypal-kortläsare.

    För min egen del säger jag bara: skrota skiten och ge mig ny teknologi som funkar bättre och är smidigare att använda.
     
    kissidor, P.F, gneken och 2 andra gillar detta.