Problem: Återställa Z5 premium till original

Diskussion i 'Xperia Z5 Premium - ROM-filer och utveckling' startad av Matte_123, 18 jul 2018.

  1. Matte_123

    Matte_123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej!

    Är inte helt novis vad gäller att roota telefoner men det var några år sedan så hav förbarmelse om jag använder mig av fel uttryck...och ja frågan kanske är helt urbota korkad också...

    Problemet är följande: Har en Xperia Z5 Premium som jag köpt begagnad. När jag väl fick telefonen visade den sig ha Mokee ROM installerat. Då jag bara skulle använda telefonen som "skärm" för att flyga drönare så tänkte jag att det skulle fungera...men vis av erfarenhet är Mokee alldeles för instabilt och nu vill jag återställa till original.

    Har hittat "original ROM" på denna länk (inkl Flashtool):
    Download Sony Xperia Stock Rom for all models
    Imagefilen är dock i ftf. format.

    Flashtool är installerat och fungerar...men på telefonen ligger också TWRP installerat vilket jag kommer till när jag startar i "bootmenyn". I TWRP finns också valet att gå till bootloader men när jag gör det blir allting svart...provat att använda TWRP med imagefilen men TWRP vill inte läsa filformatet ftf.

    Där har jag fastnat...Någon som vet eller har tips på hur jag kan komma vidare?
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Detta kan bli lite problemfyllt. När man låser upp bootloadern på Sonys Xperia-telefoner får man välja att spara DRM-nycklarna någonstans om jag inte minns fel, vilket kommer medföra problem med kameran när du flashar tillbaka stock firmware om du saknar dem. Jag vet dock inte om kameran fungera halvdant eller inte alls då jag aldrig testat flasha om en Xperia-telefon med custom firmware.

    Du behöver inte starta "recovery" för att flasha, utan sätt bara telefonen i "download mode" - gör som instruktionerna här: [TUTORIAL] HOW TO FLASH STOCK ROMs WITH FLASHTOOL.

    Eller fungerar inte det?
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Precis, handlar om TA-partitionen på Sony där DRM-nycklarna ligger. Har man inte backup på den så man kan återställa den så är det flertalet av features som kommer saknas (X-Reality, Bravia Engine, vissa Kamera-funktioner).

    Kameran kommer dock fungera, men inte lika bra som stock.
     
    bernard gillar detta.
  4. Matte_123

    Matte_123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för svaren - Ledtråd där som gjorde att jag kom vidare. Jag klarar mig utan kamera mm använder enbart telefonen som skärm och styra app till drönare.

    Dock blir det tokigt ändå vid när jag försöker flasha:
    "ERROR - have read only 524256 byte(s) instead of 708796 byte(s)
    ERROR - Error flashing. Aborted"

    Antingen är det imagefilen som är trasig eller är det något i telefonen som inte är som det ska (vilket jag misstänker).

    Man ska inte köpa begagnade telefoner eller ja..framförallt ska man inte ge sig på något som man inte hanterar :-)
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du senaste versionen av Flashtool? Download Flash tool - Open Devices - Sony Developer World

    Testa en annan firmware-avbild annars.
     
  6. Matte_123

    Matte_123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Jajamen. Provat med tre olika versioner av Flashtool och nu har jag tom. lyckats få fram Sonys startskärm på telefonen igen därefter kommer felmeddelande som säger ungefär att uppdateringen blev fel - anslut telefonen till datorn igen.

    Det som också visat sig är att jag inte har en Z5 Premium utan en Z5 trots att säljaren sålde den som Z5 premium vilket är intressant.

    Fortsätter nog lite till innan jag ger upp. Tack för hjälpen!
     
  7. Matte_123

    Matte_123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Lite förvånad själv men med senaste versionen av Flashtool och en ROM som la in Android 5.1.1 på telefonen är den åter levande och fungerar.

    Stort tack för hjälpen med lämpliga länkar och förslag!
     
    bernard, katho och inact_0049 gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finemang att det löste sig :)