Sony resultatrapport 2017 - förväntas endast sälja 10 miljoner enheter 2018

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av bernard, 27 apr 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony har nu presenterat sin resultatrapport för 2017 och i denna ingår i vanlig ordning en prognos för kommande år.

    Försäljningen ser ut att falla rejält under 2018:
    2016: 14,6 M
    2017: 13,5 M
    2018: 10 M

    sony_profit.png

    Med tanke på vad man skriver i rapporten handlar det om att minska antalet modeller och fortsätta sin satsning på premiumtelefonerna som erbjuder högre marginaler för att vända till vinst igen. Kampen med Kina är i låg- och mellansegmentet förmodligen över.

    Rapporten: https://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/presen/er/17q4_sonypre.pdf


    Under 2017 beräknas det ha sålts 1,5 miljarder smartphones till slutanvändare.

    Topplistan 2017, miljoner sålda enheter:
    • Samsung 317.7
    • Apple 215
    • Huawei 154.2
    • OPPO 111.7
    • VIVO 99,684
    • Xiaomi ~70
    • LG 55,9
    • Lenovo 49,7
    • ZTE 44,9
    • Alcatel 20,7
    • Sony 13,5
    • HTC 4
    • OnePlus 2-3 (? - försiktig gissning baserat på 1,3 miljoner sålde OP5T ~20/1, 2018)


    Gartner: Gartner Says Worldwide Sales of Smartphones Recorded First Ever Decline During the Fourth Quarter of 2017
    Counterpoint: Global Smartphone Shipments Reached Record 1.55 Billion Units in CY 2017 - Counterpoint Research
    Forbes: Crunch Time For HTC's Smartphone Division As Sales Hit A 13-Year Low
     
    Last edited: 27 apr 2018
    kirkx10 gillar detta.
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Inte så rolig läsning. Känns som de "gamla" tillverkarna är på väg att tyna bort (tänker mest på Sony och HTC. Svårt att se att årets mobiler skulle göra att det vänder för Sony (och det har de väl själva också med tanke på prognosen).
     
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    inte så konstigt eller som deras telefoner ser ut i princip samma sen 2010... nu är det typ samsung och huawei som säljer mest o tar den största kakbiten, sen oneplus och xiaomi bakom.. lg sony och htc är i princip helt döda...
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Frågan är hur många high end-telefoner de måste sälja för att hålla "Sony Mobile" flytande.

    Jag gissar att ett så stort bolag ändå måste ligga någonstans på ~10 miljoner sålda "high end-enheter" på årsbasis för att behålla sin förhållandevis lilla marknadsandel och konkurrenskraft. Dvs framför att fortsatt tappa år för år precis som HTC nu gör.

    Det blir en ond cirkel där man för varje tapp får mindre pengar över till marknadsföring och R&D vilket leder till att det blir tuffare att stå ut i konkurrensen med ytterligare tapp som följd. HTC ligger nog värst till av alla vid det här laget. De fick dock ett rejält kapitaltillskott av Google nyligen som köpte ut de som arbetade med Pixel-enheterna.

    Jag hoppas verkligen att det stabiliserar sig under 2018 och att strategin de nu valt med att satsa på high-end håller. Eftersom Sony gör så mycket annat precis som exempelvis LG räcker det med att de nog går +/- 0 på mobilerna, ty innovationerna används i andra sammanhang. Tappar man mobilerna tappar man innovation som utnyttjas av företaget på en rad andra områden så som TV och kamera.
     
    Last edited: 28 apr 2018
    katho och kirkx10 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Inte så kul för Sony. Men deras mobiler tror jag ingår i en djupare strategi och är så att säga navet i att även sälja andra mobilrelaterade prylar. Skulle de sluta helt med mobiler så tror jag det potentiellt skulle ge väldigt dålig PR för Sony rent generellt. Sen säljer de även kameramoduler till andra märken.
    Tror särskilt Xperia XZ2 Premium kommer bli viktig, kan de få till kameran i nivå med det bästa Samsung och Huawei har?
    Xperia XZ2 Premium – Official Website - Sony Mobile (Global UK English)

    Blir det bra recensioner så finns potential att den kommer sälja bra.
    Men blir volymerna allt för små så kan nog allt hända förstås.

    Jag hoppas dock Sony håller ut. En av rätt få märken som har implementerat Project Treble/Sömlösa uppdateringar. Det är ju features som inte syns i hårdvaran, och som kanske inte den vanliga konsumenten tänker på. Men inte desto mindre viktigt.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony CFO Hiroki Totoki om varför Sony kommer fortsätta investera i telefonerna även framöver:

    5G och "internet of things" är förstås väldigt viktigt. Få företag som sysslar med konsumentelektronik kommer klara sig om produktportföljen inte är uppkopplad i nära tid till den breda lanseringen av 5G.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Vet inte om jag känner mig så trygg med beskedet. Ska de skala ner produktionen till kanske tre modeller totalt? Sen tro att kunder köper dem utan nån marknadsföring som kostar pengar?


    Tycker det var bättre på den tiden då Ericsson fortfarande hade inflytande via Sony/Ericsson, ett misstag att låta Japanerna ta över allt.

    Men gjort är gjort. Jag gillar Sony trots allt, men deras strategier inom det mobila känns lite svajig.
    Så vi får se hur det går.;)
     
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Så länge man inte förbättrar kamerorna tillräckligt, har en massa jobbig reklam i telefonerna och gör korkade ändringar som att ta bort 3,5mm så får man nog skylla sig själva. Att man inte längre publicerar datablad är också uselt.
     
    Last edited: 30 apr 2018
  9. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Skulle vara kul om någon gjorde med Ericsson som HMD gör med Nokia :) (Fast varumärket är nog inte starkt nog)
     
    Johnh3 gillar detta.
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Är nog inte så många här på ett entusiastforum som håller med mig men när man läser inlägg från "vanliga" användare på andra ställen är det många säger att de kommer välja ett annat märke nästa gång. Man saknar de typiska Sonyfinesserna som skalats bort i Oreo.

    Men förståeligt när man skär på personal. Dessa appar måste underhållas, uppdateras och anpassas till nya Androidversioner. Kostar uppenbarligen för mkt.

    Fast high end users verkar uppskatta nakna Googletelefoner så kanske är det rätt väg om man bara skall ha tre modeller?
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Verkar också vara ett marknadsföringsproblem. Det enda Sony verkar riktigt bra på är sina spelkonsoler.
    Sina smartklockor, laptops datorerna (som blev Vaio) blev inga framgångar heller.

    Dock har de i viss mån kommit igen med sina TV apparater.
    Vad lösningen kan vara vet jag inte. Men varför inte Android One programmet och skrota Sony nyhetsappar och sånt? Sätt alla resurser på kamera interfacet istället.

    Kameran är riktigt bra på Xperia XZ2 men det hör man inte mycket om:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=RE_T9xjV8fQ
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sonys interface har sett rätt lika ut ett bra tag. Kamera appen m.m..
    Nu verkar det vara nåt på gång:
    Sony Mobile confirms it's working on a new Xperia Home launcher

    Vet inte hur mycket resurser Sony har på mjukvarusidan längre? Men det behövs. En mobil är mer än bara själva hårdvaran. Så om de inte vill gå vägen via Android One programmet så hoppas jag att de satsar ordentligt.
     
    bernard gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det tror jag inte alls. De skrev ju i rapporten ovan att de skall fortsätta satsa mer på high-end och "premium" midrange, och på dessa marknader säljs inte så mycket high-end/midrange i jämförelse med andra marknader.

    Det låter klokt att dra sig ur de marknader som inte är lönsamma/inte funkar med produktportföljen.
     
    Last edited: 28 jun 2018
    kirkx10 gillar detta.
  15. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tycker Sony ännu famlar för att hitta sin nya identitet. Finns inget i dagsläget som gör att man direkt sticker ut. Det enda jag ser snabbt skulle kunna förändra det är att släppa en verkligt klassledande mobilkamera. Många tycker kameran ändå är så viktig att man nog är beredd att byta både märke och operativ för att äga en sådan. Spetskunskap finns i huset och man gör själv sensorerna. Inte utan att man börjar undra om det inte är medvetet? Man vill av delvis oklara skäl inte ha en mobilkamera som sveper allt annat åt sidan - hittills. Kanske för att man ännu gör kameror i det billiga segmentet runt 2000 kr?
     
    Last edited: 29 jun 2018
    bernard gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony har nyss annonserat en kamerasensor på 48 MP. Kanske den första mobilen med den blir Xperia XZ3:
    Sony Xperia XZ3 design revealed entirely in new leak

    Kanske därför den inte har en dualkameramodul. Bara rykten naturligtvis men där skulle Sony ha något som stack ut och ingen annan har ännu.
    De lär sälja sensorn till andra märken men det skulle finnas ett fönster på några månader då de var ensam med en sådan kamera på en smartmobil.
     
  17. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Frågan är hur mycket man sticker ut med en 48 megapixel. Inte jätte stor skillnad mot huaweis 40mp i p20 pro som dessutom har 3st kameror på baksidan.
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det handlar om mjukvara idag, se på Google med Pixel 2 t.ex., eller en hackad Gcam på valfri telefon med hyfsade linser. Slår det mesta. Huawei/Apple eller någon annan kan trycka in hur många fysiska linser man vill.
     
  19. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Så är det, självklart är mjukvara viktigt. Se huawei's natt läge där AI används, slår allt på marknaden idag. Men hårdvara är också viktigt, 3x optisk zoom som på P20 Pro är det heller ingen som slår. Så en kombination av båda är nog bäst :)
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Pixel är ett bra exempel på att de får bra bilder med en sensor. Kan Sony lyckas med det är mycket vunnet.
    Är också en kostnadsfråga tre sensorer kostar pengar och tar plats i kamerahuset.
    Men frågan är vilka resurser Sony har med mjukvaruutveckling, kamera algoritmer etc?

    Det lär vi få se.:)