Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    EU:s importskatt på elcyklar från Kina (189%) ställer till det lite. Märkligt nog verkar importskatten tillämpas retroaktivt också, så en del tillverkare kan nog få stora problem beroende på hur stränga EU är.

    Nu är cykeltillverkning inom EU inte helt ovanlig, så det lär nog främst drabba de billigare märkena.

    Kickstarterkampanjen danska STROM körde blev försenad då de tvingades flytta produktionen till Taiwan för att inte höja priset med ~200%. Är lite tveksam till om jag orkar vänta så länge, får nog bli något annat.
     
  2. ulrier

    ulrier Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej
    Läst en del av inläggen här.
    Tror också mittmotor är bra men att det kommer troligen slita ut kedja och drev rätt snabbt. Har kört rätt mycket MTB och det sliter på ovan nämnda grejer. Är det samma delar på battericyklarna som på vanliga lär det behövas bytas delar rätt ofta. Motor i framhjulet är vanskligt när det är halt så rent ekonomiskt och säkerhetsmässigt kan motor i bakhjulet vara ett bra alternativ.

    Tankar och idéer på det
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I regel är det lite kraftiga komponenter som sitter på elcyklarna till följd av det högre slitaget, men det skiljer sig naturligtvis åt beroende på hur kraftig motorn är och vad cykeln är tänk för.

    Motor i bakhjulet har ju vissa nackdelar så som:
    *Ojämnare tyngdfördelning
    *Mindre responsiv/högre latens (begränsat till magenterna i bakhjulet). Denna punkt har dock blivit lite bättre på senare tid tycker jag.

    [​IMG]

    Jag provkörde en Orbea Gain D20 häromdagen, en riktig "räser", med motor i bakhjulet och kolfiberkomponenter. Den kändes faktiskt mycket bra, men den motorn är speciellt framtagen för att fungera som ett komplement (litet batteri), framför att sköta 100% av framdriften.

    Men jag upplever fortfarande att mittmotorn känns bäst/är mest responsiv/påminner mest om en vanlig cykel oberoende av hastighet och om motorn är aktiv eller ej.


    Förresten så var det lite roligt med Orbea. Deras laddningsport, "C.A.N" (Controller Area Network), låter en ansluta vilket kompatibelt batteri som helst för att utöka räckvidden (volttal måste tex matcha, förstås). Det vore ju suveränt om tillverkarna kunde enas om en standard som lät en ansluta ett extrabatteri till laddningsporten.

    Cykeln ovan vägde knappt 12kg tror jag, så det kändes lite märkligt att trampa fram på den i jämförelse med de 22-24kg-kolosser man normalt brukar trampa fram. Rätt rolig utveckling.
     
    Last edited: 11 jul 2018
  4. ulrier

    ulrier Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du har säkert rätt att det känns bättre med motorn i mitten Motor bak lär bli lite "baktungt". Tänkte rent ekonomiskt.

    Den racern skulle vara trevligt att prova :-)
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kommer nya modeller nu i augusti/september, så 2018 års modeller kommer fasas ut då (har redan börjat i viss utsträckning). Jag skulle tro att man kan göra rätt fina klipp då.

    Men man kommer helt klart billigare undan med motor i bakhjulet. Det är en enklare konstruktion/kräver mindre anpassning av cykelramen osv, så det lär nog förbli billigare för överskådlig framtid.

    Det går definitivt att leva med motor bak. Jag skulle inte påstå att det är en dealbreaker om man vill hitta något prisvärt, så låt inte det hindra dig.

    Utvecklingen går framåt med rätt raska steg också, så andrahandsvärdet är rätt dåligt för elcyklar. Ingen större mening i att plöja ned en smärre förmögenhet om man inte tänker sitta på cykeln ett tag själv.
     
  6. Whey

    Whey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  7. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Batteriet har dock låg kapacitet, blott 300Wh. Det fungerar förvisso om man skall ha den som citycykel, men skall man pendla lite längre kan det bli rätt tight.

    Denna cykel tycks ha 400Wh i alla fall, vilket är rätt bra. Framgick i produktbladet: https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9570452996126.pdf. Motorn har ett vridmoment på 60 Nm vilket kan jämföras med Bosch active line (men det är ju långt från allt som gör en motor bra; den skall svara snabbt och helst inte lämna något motstånd när motorn inte används samt vara tystgående).

    Det står förresten att motorn kommer från kinesiska TranzX, men jag hittar ingen motor listad på hemsidan: TranzX-inspring your ride

    Uppdatering: Systemet heter "TranzX Integra" och används faktiskt av bland annat av Kalkhoff och Raleigh i del av deras enklare citycyklar, så det låter som ett hyggligt system om dessa märken använder det.




    ....men är man uppe i 15 000, så minskar avståndet en del till "märkescyklarna", och då är det nog bättre affär om man ämnar ha cykeln ett tag. Jag har dock inte testat någon av cyklarna ovan själv, så det vore roligt om någon testat dem och kan säga hur de står sig mot en Bosch- eller Yamaha-motor.

    Det är i alla fall en rolig trend med fler cyklar som har mittmotor och som kan sätta lite press på de etablerade märkena. Med billigare cyklar som både erbjuder mittmotor och integrerat batteri blir det tufft om man inte prisjusterar.
     
    Last edited: 29 jul 2018
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Såg precis att även Biltema har en elcykel med mittmotor men 2 tusen billigare än ClasO och Julas, d.v.s. 12999:-

    Elcykel MTB mittmotor 27,5" 8 växlar

    Dock lite sämre batterikapacitet även på den jämfört med Clas Ohlsons.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den motorn verkar dock inte vara något att hänga granen: "Vridmoment 7 Nm/32 Nm"

    En mountainbike, om den nu används som en mountainbike, kräver starkare motor då man tenderar att åka i rejäla uppförsbackar, och med en så svag motor blir det nog mycket manuell kraft som skall till.

    Cykeln väger dessutom 25kg, vilket är 2kg mer än de flesta vanliga elcyklar.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hittade ett enklare test av den här: Mittmotor med lägsta pris | elcykeln

    Det bekräftar precis det du skriver: "Den har sex olika effektlägen. Inför branta backar bör man dock välja det högsta, om man ska komma upp utan behöva trampa ordentligt. Den riktiga råstyrkan finns inte. I manualen uppges vridmoment till 7 Nm/32 Nm vilket lågt för mittmotorer."
     
    bernard gillar detta.
  13. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Värt att notera är att Clas Ohlson har 15% rabatt idag med kod, vilket gör att deras cykel hamnar på 13.042:- med hemleverans.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Konstruktion och utrustning verkar hygglig för priset om man får tro recensionen. Den ser rätt trevlig ut också rent designmässigt.

    Men jag hade definitivt inte slagit till utan ett provkörning först för att få ett hum om batteriförbrukning och hur cykeln beter sig med individuell vikt + uppförsbacke.

    Man får nog slänga på 1kg i vikt om man räknar med pakethållare och stänkskärmar, så då blir det rätt massiva 26kg för bara cykeln. Väger föraren 85kg skall den stackars motorn mäkta med att flytta över 100 kg, och har man dessutom lite last som tex ett par matkassar, så blir det nog övermäktigt för den svaga motorn. Jag vet inte om cykeln är så särskilt praktisk av den anledningen.

    Lite synd att de inte kollade upp vilken motor den har. Hade varit intressant att se vem som tillverkat den.
     
    Last edited: 29 jul 2018
    hahadaoc gillar detta.
  15. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Någon som har Ikeas elcykel? Funderar på att köpa en I Älmhult.
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om man ignorerar en hel del mer eller mindre otrevliga idiotsvar så finns det en del info om Ikeas cykel i den här tråden, dels från han som startar tråden från början men kanske ännu mer från några i slutet av tråden, inkl bilder, tips på pakethållare m.m.
    https://happyride.se/forum/read.php/1/3085047

    Hade jag haft närmare till Älmhult (eller fattat att den kanske också säljs även i Uppsala och Västerås) så hade jag kanske köpt en sån men nu blev det ett köp av denna från Biltema istället: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-city-sport-28-8-vaxlar-2000041081
     
    dalton gillar detta.
  17. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard
    Har du fått STRØM cykeln som du beställde från Indiegogo? Min släkting funderar på köpa 2st och undrar om man behöver betala tull och moms för cyklarna?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag lade ner STROM sedan de fick problem med Kina-tullarna. De tvingades flytta tillverkningen till Taiwan senast jag läste, och nya datumet blev väl oktober?
     
  19. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
  20. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Är tull 62.5% på cykel om beställer utanför EU? Räkande ut total priset för el cykel från avgiftsguiden och där står det tull 62.5% och moms 25%. :neutral:
    Får man el cykel premien även beställer utanför EU?